Prozkoumali jsme Opel Grandland X. Kdy přijde bratr Peugeotu 3008 na český trh?
Automobilka Opel bude na letošním zářijovém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem prezentovat novinku rozšířující její modelovou řadu, crossover segmentu C nazvaný Grandland X. Automobil jsme si však prohlédli již s předstihem, Opel dovezl do Česka první dva jeho kousky, abychom si nový vůz mohli osahat ještě před oficiální výstavní premiérou.
Grandland X přijíždí jako jedna ze sedmi letošních novinek Opelu, mezi které dále patří Insignia nebo Crossland X. Jedná se o třetího zástupce rodiny X, tedy opelovské rodiny SUV a crossoverů, který následuje po Mokce X a už zmíněném Crosslandu X. Zároveň je největším členem tohoto spolku, zatímco Mokka X a Crossland X se řadí mezi malá SUV, respektive malé crossovery, odhalená novinka, dlouhá 4.477 mm, míří o segment výše. Lákat tak bude hlavně na více prostoru, když se postaví třeba takovým autům jako Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan nebo Peugeot 3008.
Opel Grandland X – srovnání rozměrů s konkurenty | |||||
Model | Opel Grandland X | Nissan Qashqai | Peugeot 3008 | Renault Kadjar | VW Tiguan |
Délka (mm) | 4477 | 4380 | 4447 | 4449 | 4486 |
Šířka (mm) | 1856 | 1806 | 1841 | 1840 | 1839 |
Výška (mm) | 1609 | 1590 | 1620 | 1607 | 1673 |
Rozvor (mm) | 2675 | 2646 | 2675 | 2646 | 2677 |
Objem zavazadelníku (l) | 514/1652 | 401/- | 520/1482 | 472/1478 | 615/1655 |
Právě s francouzským modelem, evropským Autem roku 2017, jej pojí shodná technika. Grandland X je po Crosslandu X druhým modelem vzešlým ze spolupráce mezi Opelem a Skupinou PSA, která se po schválení patřičnými úřady stane novým vlastníkem německého výrobce. Společná architektura se odráží jednak ve shodném rozvoru dlouhém 2.675 mm, jednak ve stejných pohonných jednotkách. Oba sourozence bude navíc spojovat i místo výroby, jmenovitě francouzská továrna Sochaux. Jestliže tak menší Crossland X a jeho bratr v podobě Citroënu C3 Aircross vzniká u Opelu (ve španělské Zaragoze), produkci Grandlandu X a Peugeotu 3008 má na starosti PSA.
Svébytné tvary
Společný základ Grandlandu X s 3008 byste však rozhodně nehádali. Designérským týmům se obě auta povedla výrazně odlišit, a to přestože ve výsledku mají vlastně shodnou siluetu nebo podobné dveře. Design Grandlandu X pokračuje v trendu nastoleném Insignií, což znamená výraznou masku chladiče s velkým logem Opelu nebo světlomety tvořící svojí grafikou ležatá písmena L. Jednoduše řešenou záď pak zdobí úzká koncová světla a v dolní části bytelné oplastování, které nechybí ani na bocích a vpředu.
Světla budou za příplatek plně diodová, nebude se však jednat o řešení Matrix známé z Astry nebo Insignie, ale o AFL nabídnuté třeba v Mokce X. Světlomety tak sice budou adaptivní, tato funkce však nebude využívat zhasínání jednotlivých diodových modulů, ale jejich zakrývání pomocí clon. Podle toho nabídnout devět různých světelných vzorů podle potřeby.
V porovnání s 3008 je svébytně řešen také interiér. Jestliže v menším Crosslandu X najdete množství shodných prvků s modely PSA, ať už některá tlačítka nebo řešení dolní části palubní desky, v Grandlandu X je takových prvků minimum. Tedy pokud se nejprve nepodíváte do zavazadelníku, jehož řešení bočních stěn je naprosto totožné jako v 3008.
Grandland X tudíž nedostal interiér i-Cockpit s vyvýšeným přístrojovým štítem, ale konvenčně řešenou kabinu, která se svojí koncepcí podobá Astře či Insignii. To znamená vcelku jednoduchou, ale přehlednou palubní desku s až osmipalcovým displejem na vrchu středového panelu. Snad jen vybrané ovladače by mohly být kvůli přehlednosti rozměrnější. Kvalitu zpracování zatím hodnotit nebudeme, zástupci Opelu zdůrazňovali, že dovezené exempláře jsou předsériové, vyráběné ještě ručně, a tak ne všechny povrchy byly stejné jako u sériových aut. Nutno však podotknout, že i tak byly použité materiály na slušné úrovni.
Za volantem se sedí výše, jak zákazníci od crossoverů a SUV očekávají. Za příplatek budou k dispozici u Opelu již dobře známá sedadla s certifikátem AGR, která jsou pohodlná i na dlouhých cestách. Sedadla jsou slušně široká, chybí jim však výraznější bočnice. V segmentu unikátní pak bude možnost ventilování předních sedadel, což nenabízí ani 3008. Vyhřívané sedačky pak nebudou moci být jen vpředu, ale také vzadu. Grandland X přitom nabídne i vyhřívání čelního skla nebo volantu. Chybět nebude ani bezdrátové nabíjení telefonů, vtipně ukryté v loketní opěrce mezi předními sedadly.
Slušný prostor poskytne Grandland X také na zadních sedadlech, se svými 182 centimetry jsem vzadu měl před koleny ještě dostatečnou rezervu, kterou pomáhá vytvořit hluboké vybrání předních sedadel. Místo nad hlavou však stejně jako vpředu ukrajovalo doslova obří panoramatické okno, zasahující až nad hlavy pasažérů vzadu. Sedák je však ideálně dlouhý, a tak šikovně podpírá stehno. Sedačky ale hodně zasahují do nástupního otvoru, což nastupování poněkud znesnadňuje.
514 litrů objemu
Potěší i pohled do zavazadelníku, udávaný objem 514 litrů patří mezi ty větší hodnoty v segmentu. Bratrský Peugeot 3008 je ale na tom se svými 520 litry o chlup lépe, stejně jako Volkswagen Tiguan (615 litrů). Opel objem nahání hlavně různými zákoutí u podběhů. V nejužším místě, až u zadních sedadel, má na šířku 104 centimetrů. Na délku má 88 cm, zatímco výška pod plato v závislosti na poloze dvojitého dna činí 49 až 59 centimetrů. Nákladová hrana je v 83 centimetrech nad úrovní vozovky.
Grandlandu X nechybí po stranách zavazadelníku praktické háčky na uchycení nákupních tašek, líbí se nám i vysoko otevírané víko. To je možné otevřít i „kopnutím“ pod zadní nárazník, přičemž tímto způsobem lze na rozdíl od mnohé konkurence kufr i zavřít. Dvojitá podlaha pak spolu s hýbajícími se sedáky dokáže vyrovnat schod po sklopení zadních sedadel.
Zatím jen dva motory
Nabídka motorů bude zpočátku velice jednoduchá, čítat bude jeden zážehový agregát a jeden turbodiesel. Jmenovitě se bude jednat o přeplňovaný tříválec o objemu 1,2 litru naladěný na 96 kW, který doplní vznětová šestnáctistovka o výkonu 88 kW a točivém momentu 300 N.m. Obě jednotky pocházejí z dílny PSA, dosud známé jsou jako 1.2 PureTech a 1.6 BlueHDi. Kombinovány budou výhradně se šestistupňovými převodovkami, manuálem, nebo za příplatek automatem.
Opel Grandland X – základní technická data nabízených motorů | ||||
Motor | 1.2 Turbo | 1.2 Turbo | 1.6 Diesel | 1.6 Diesel |
Zdvihový objem [cm3] | 1199 | 1199 | 1560 | 1560 |
Válce/ventily | 3/4 | 3/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 96/5550 | 96/5550 | 88/3750 | 88/3750 |
Točivý moment [N.m/min] | 230/1750 | 230/1750 | 300/1750 | 300/1750 |
Převodovka | 6M | 6A | 6M | 6A |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 5,4 | 5,5 | 4,3 | 4,6 |
Zákazníci jsou ale od Opelu zvyklí na bohatší nabídku, a tak Grandland X nabídne do budoucna výrazně více jednotek. K postupné expanzi portfolia dojde do podzimu 2018, přičemž nabídka bude kopírovat Peugeot 3008. Novým vrcholem by tudíž do roka měl být dvoulitrový turbodiesel se 133 kW.
Všechny nabízené motory přitom budou pohánět výhradně přední kola. Využití architektury od Peugeotu totiž znamená pouze využití systému Grip Control, který supluje funkci pohonu všech kol pomocí různého nastavení fungování ESP.
Grandland X by přesto se čtyřkolkou nakonec přece jen mohl být nabídnut. Bratrský Peugeot 3008 přijede v roce 2019 ve formě plug-in hybridu, který dostane zadní nápravu poháněnou elektromotorem, přičemž toto řešení by mělo být později nabídnuto také pro Opel.
A kdy se ho dočkáme?
Opel Grandland X jsme si prohlédli více než dva měsíce před oficiální premiérou na zářijovém IAA ve Frankfurtu a zhruba pět měsíců před zahájením prodeje. U prodejců by se první auta měla fyzicky objevit v průběhu listopadu, přičemž české ceny by měly být zveřejněny nejpozději začátkem října. A podle prvních zpráv se máme na co těšit, základní cenovka by se totiž mohla dostat pod 500.000 korun. Díky tomu by Grandland X byl levnější než 3008, která se základním tříválcem 1.2 PureTech (96 kW) stojí 510.000 korun.