Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Poprvé za volantem Opelu Insignia Country Tourer: Vypadá jako drsňák, jezdí jako baletka

Ondřej Lilling
Diskuze (78)
Ani druhá generace Opelu Insignia nezapomíná na dobrodruhy, kteří nechtějí SUV. Má zvýšený podvozek, nelakované plasty a nepostrádá samozřejmě ani chytrý pohon všech kol.

O popularitě aut kategorie SUV nemůže nikdo pochybovat. Většina automobilek má ve své nabídce hned několik modelů různých velikostí. Podlehly už dokonce i značky, které se aktuálním trendům vyhýbaly - namátkou třeba Bentley, již brzy také Lamborghini nebo Rolls-Royce. Na druhé straně najdete početnou skupinu zákazníků, kteří by rádi auto s obstojnými schopnostmi mimo asfalt, ale vysoké auto nepotřebují nebo jednoduše nechtějí.

Video se připravuje ...

A já je naprosto chápu. Mně osobně je kategorie oplastovaných kombíků mnohem sympatičtější, protože nabízejí jízdní vlastnosti běžné normálním autům, se zvýšeným podvozkem ale leccos dovedou i v terénu. Takový je i případ nového Opelu Insignia Country Tourer, který automobilka představila ve Švýcarsku.

Drsňácké provedení Country Tourer logicky navazuje na první generaci, kterou si její majitelé hodně oblíbili. Podle průzkumů jsou zákazníci napříč karosářskými verzemi insignie nejmladší právě u Country Toureru, neberou to přitom jen jako designovou verzi, ale skutečně jde o aktivní uživatele, kteří ve velkém sportují, často využívají pohon všech kol a vyžadují velký zavazadlový prostor.

Je to drsňák

Plastové brnění kolem auta jednak budí dojem robustnosti, zároveň je i praktické, protože škrábance nejsou tolik vidět. To ale neznamená, že by insignia musela vypadat nevýrazně. I pro verzi Country Tourer automobilka nabízí provedení Exclusive, v jehož rámci vám auto nalakuje naprosto libovolným odstínem, stejně jako to za tučné částky umí prémiové automobilky. Zatím nejsou k dispozici matné laky, ale podle Opelu je to jen otázkou času. Na místě byla vidět oranžová, tyrkysová nebo armádní zelená. Všechny vypadaly zajímavě, což v některých případech ještě umocňovaly lišty v černém chromu či speciální disky, obojí také z řady Exclusive.

V interiéru zůstává všechno při starém, změny ve srovnání s klasickou insignií tady žádné nejsou. Jedinou cestou, jak se odlišit od sousedova opelu střední třídy, je opět zabrousit do řady Exclusive, která nabízí širokou nabídku dekorů. K interiéru jinak nemám výhrad, líbilo se mi, že je středový tunel jemně natočený k řidiči, ovládací prvky jsou sdružené do jednotlivých segmentů, takže tady po stránce ergonomie všechno vypadá logicky a jednoduše. Drobné výhrady mám k ovládání dotykového displeje, které se mi zdá pořád trochu komplikovanější než u konkurence a častokrát vyžaduje několikanásobné potvrzení tam, kde by stačilo jen jedno kliknutí.

Neduh v podobě malého interiéru je s druhou generací minulostí, místa je dostatek i na zadních místech a na nedostatek prostoru netrpí se svými 560 litry ani zavazadelník. Po sklopení sedaček (40:20:40) nabídne až 1665 litrů. Maličkost, která vám bude zpočátku pít krev, než na ni začnete myslet automaticky, je roletka v kufru. Zvedá se vzhůru podobně jako u prémiových aut, tam se však zvedá a spouští automaticky s otevřením a zavřením kufru. V Insignii ji musíte zvednout ručně a pokud ji zapomenete zatáhnout, bude vám při jízdě zakrývat část výhledu.

Po technické stránce došlo ke zvýšení světlé výšky o 25 milimetrů, speciální jsou pneumatiky svým rozměrem 235/50 R18, které se na klasické modely nedávají. V neposlední řadě je tady standardně montovaná ochrana podvozku z hliníku. Pokud se ptáte na pohon, v základu roztáčí Country Tourer přední kola, u výkonnějších motorizací je standardem čtyřkolka. Insignia k pohonu všech kol využívá systémod společnosti GKN s dvojicí nezávisle řízených spojek podobně, jako Ford Focus RS. Jde o lehčí řešení a umožňuje lepší distribuci točivého momentu v závislosti na konkrétní situaci nebo třeba jízdním režimu. Pokud ale čekáte divoké drifty jako u focusu, budete si nejspíš muset počkat až na sportovní verzi GSi.

Z noci (téměř) den

Silnou zbraní insignie budou (stejně jako u Astry) LED světlomety. Samotná technologie diodových světlometů už je sice poměrně obvyklá i v nižších segmentech, Opel se však zaměřuje na takzvané Matrix LED, což jsou světlomety s možností zhasínání jednotlivých diod. Zatímco v případě Astry měly světla šestnáct jednotlivě řízených diod, insignia má dvojnásobek, dohromady tedy disponuje 32 individuálně řízenými diodami. Když už jsem zmínil astru, v Česku si u ní za Matrix LED světla připlácí bezmála 80 % zákazníků, u insignie automobilka očekává ještě větší zájem.

Video se připravuje ...

Během prezentace jsme měli možnost svézt se i v noci. Výsledek je skutečně skvělý, zhasínání jednotlivých diod funguje rychle, takže vůbec nedochází k oslnění ostatních řidičů. Proti světlům, která mají jen automatické přepínání dálkových světel, je ohromná výhoda v tom, že vidíte maximum, co je v dané situaci možné. Při míjení protijedoucího auta tak dálková světla stále osvětlují pravou stranu vozovky, jakmile dojedete pomalejšího řidiče, auto ho “obkreslí”. Světla mají celou řadu režimů, pro město, dálnici nebo třeba parkování, všechno naštěstí řídí automatika, takže se o nic nemusíte starat.

Jezdí jako baletka

Už klasická insignia všechny ohromila svým fantastickým podvozkem, takže se dalo předpokládat, že zvýšení světlé výšky o 25 milimetrů se na jízdním projevu nikterak zásadně nepodepíše. A první kilometry za volantem to v zásadě jen potvrzují. Podvozek je samozřejmě nově naladěný, zajímavostí je, že se auto v rámci vývoje ladí nejen podle různé motorizace, ale i podle hmotnosti včetně příplatkové výbavy. Jinak tedy jezdí insignia v základní výbavě a jinak plně vybavená verze s elektrickými sedadly a panoramatickým oknem, rozdíly ale nebudou nikterak zásadní, cílem samozřejmě je, aby všechny jezdily stejně.

Chování auta může do značné míry ovlivnit také adaptivní podvozek FlexRide, který je standardem pro nejsilnější diesel a benzín. A jen pozitivně! Má tři režimy, Tour, Normal a Sport. Protože ale značná část majitelů režimy příliš nemění, nebo jen chvíli po koupi auta, v režimu Normal se auto učí jízdní styl majitele a tomu přizpůsobuje nastavení auta. V menu je však možné zvolit, jestli preferujete spíše sportovní nebo komfortní režim, případně lze adaptivní režim zcela deaktivovat. Takže pravděpodobnost, že byste si z jízdních režimů nevybrali, se limitně blíží nule.

Já osobně dávám přednost komfortnímu nastavení, líbí se mi, jak se auto na nerovnostech měkce zhoupne, což insignia přesně dělá. Intenzivnější mi to přišlo za volantem naftové verze, kterou jsem vyzkoušel jako první. Šlo o dvoulitrový bi-turbo diesel, který se spoléhá na dvě nestejně velká turbodmychadla, má 154 kW, 480 Nm a je spojen výhradně s osmistupňovou automatickou převodovkou. V interiéru má motor tichý chod, zvenku se mi zdál trochu hlučnější, ale je to pořád v mezích slušnosti.

Motor se krásně sbírá z nízkých otáček, nástup výkonu je (na poměry dieselu) plynulý a dynamika odpovídá udávaným hodnotám. Přesto jsem neměl odvahu pořádně vyzkoušet dynamický potenciál auta, rychlostní limity jsou ve Švýcarsku o deset kilometrů v hodině nižší než u nás a radary číhají doslova na každém rohu, dostat pokutu za rychlost by mě tedy mohlo přijít pěkně draho. Čím ale mohu posloužit, je hodnota spotřeby, která během zhruba dvou set kilometrů činila 8,5 l/100 km. Testovací trasa však vedla přes kopcovité serpentiny, v běžném provozu si motor jistě řekne o pár deci méně. Pochválit musím automatickou převodovku, která řadí hladce a rychle, celkově jsem neměl jakoukoli potřebu jí do práce zasahovat skrze pádla pod volantem.

Intenzivní dieta, jakou Opel druhé generaci insignie naordinoval, činí v některých případech úsporu až 215 kilogramů. A v zatáčkách je to jednoznačně cítit, navzdory vnějším rozměrům se pětimetrový kombík s ochotou vrhá do zatáček, minimálně se naklání a celkově zůstává dlouhou dobu velmi neutrální. Pro intenzivnější svezení můžete zvolit sportovní režim, který zvýší odpor ve volantu, přitvrdí podvozek a změní chování pohonu všech kol - začne více upřednostňovat kola zadní nápravy. Při výjezdu je pak krásně cítit, jak zabírá vnější zadní kolo a tlačí vás ze zatáčky. Kdo by to byl čekal, od rodinného kombíku…

Druhý den už na nás čekal nejsilnější benzínový motor, tady už byla ale trasa jasně daná - po dálnici rovnou na letiště. Důmyslně schované radary podél celé cesty nás v podstatě odsoudily k plynulému tempu ustálenou rychlostí, díky tomu ale můžeme vyzkoušet adaptivní tempomat, který funguje na jedničku. Tady jsem musel zásadně přehodnotit svůj pohled na nejsilnější zážehový motor, který mě v Česku tolik nezaujal - hlavně kvůli nerozhodné automatické převodovce. V Country Toureru funguje, minimálně v plynulém tempu, velmi dobře. A spotřeba? O litr nižší než u dieselu den předtím. Jak už jsem ale říkal, trasa byla naprosto odlišná, mít auta v obráceném pořadí, hádám, že jen těžko by se zážehový motor dostal pod dvoucifernou hodnotu.

Je levnější než klasický kombík!

Oproti předchozí generaci jde o velký krok kupředu, základem je nová, mnohem lehčí platforma, která z insignie udělala po všech stránkách lepší auto. A stylový Country Tourer se pochopitelně svezl na této vlně. Podle očekávání funguje stejně skvěle jako klasická verze, nabízí perfektní komfort a výbavu, jakou najdete jen u prémiových automobilek. Opel s novým modelem míří na aktivní majitele, kteří nechtějí SUV (jak já vám rozumím!), ale jejich cesty často nevedou po hladkém asfaltu dálnice. Díky velmi výhodné cenové politice automobilky po něm ale možná sáhnou i lidé, kteří by si jinak koupili klasický kombík.

Po prozkoumání ceníku totiž zjistíte, že Country Tourer vychází u většiny motorizací levněji, než klasický kombík ve srovnatelné výbavě Innovation. Ve standardu je například bezklíčový vstup, přední mlhovky, dešťový a světelný senzor, automatické přepínání dálkových světel, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, palubní počítač, automatická dvouzónová klimatizace nebo multimediální systém se sedmipalcovým dotykovým displejem a sedmi reproduktory. U dvoulitrových motorizací je také standardem adaptivní podvozek FlexRide, za který se jinak poměrně dost připlácí. V kombinaci se zážehovou patnáctistovkou začíná Country Tourer na částce 649.900 Kč, slabší diesel si automobilka cení na 795.900 Kč, vrcholné naftové BiTurbo s pohonem všech kol a automatickou převodovkou vás přijde na slušných 925.900 Kč.

Ondřej Lilling
Diskuze (78)
Avatar - Shr3k
27. 11. 2017 19:30
Re: Světlá výška
CT má proti ST i větší kola 235/50/18, které přidávají 7 mm na poloměru (proti 245/45/18). V těch technických údajích je to IMO špatně, protože udávají stejnou světlou výšku pro CT i ST, přičemž CT má hranu kufru o 25 mm výše.
Avatar - wakantanka
26. 11. 2017 20:30
Re: Cena
:yes: :yes: :yes: :-)
26. 11. 2017 13:49
Cena
Tak som navstivil opel.sk a v konfiguratore je celkom sranda cena za tusim exclusive vybavu od 750 000€. Aspon maju z coho davat zlavu
25. 11. 2017 19:31
Re: Světlá výška
Ano, souhlasím. Zajímá mě světlá výška tak, jak jedu. Ne, když v autě nejsem (a nemá polovinu výbavy, kterou jsem si objednal).
Avatar - JuckiCZ
25. 11. 2017 16:41
Re: Světlá výška
Však jo, člověk si trochu přibrzdí (těžiště vleku je nad osou kol) a k těm 3 dřevorubcům, pilám a ostatnímu harampádí přičti těch 100 kg na kouli ;-).
Proto píšu, že světlá výška prázdného auta mě příliš nezajímá, důležité je vědět max/min světlé výšky a hmotnosti vozu a podle toho se dá už porovnávat ;-).