Test Auto.cz

Bentley Bentayga – Anglická obludka drncá

16.10. 2017
Verdikt
 

V poslední době navštívilo redakční garáž už druhé Bentley. Nadchlo nás SUV Bentayga tak jako minule superluxusní sedan Mulsanne?

Pokud někdo chtěl luxusní automobil, který si poradí se všemi nástrahami cest i necest, měl dlouhá léta na výběr jedinou možnost - Range Rover. V průběhu doby ale popularita SUV rostla, s čímž se rozšiřovala i nabídka takových aut. A tak najednou Range Rover už není tak výlučný jako kdysi. Dnes už dokonce ani není nejluxusnější SUV na trhu, tento titul si pro sebe uzmulo Bentley Bentayga.

To se světu poprvé představilo na podzim 2015, cesta k němu však byla delší. Myšlenku SUV Bentley poprvé prezentovalo o tři roky dříve, pomocí konceptu EXP 9 F, z něhož Bentayga vychází. Ani to však nebylo první SUV se znaky Bentley, v devadesátých letech totiž vzniklo na speciální objednávku brunejského sultána šest exemplářů SUV Bentley Dominator, postavených na základech tehdejšího Range Roveru.

Zpět ale k Bentayze. Při cestě od konceptu k sériové verzi se sice mnohé změnilo, včetně jména, co však bylo zachováno, byl opulentní vzhled, naprostý luxus a silný motor pod kapotou, což vlastně platilo už pro mýty opředeného Dominatora. Bentayga je sice též dostupná se vznětovým motorem (osmiválcovým biturbem) a počítá se i s plug-in hybridem, na vrcholu nabídky ale zůstává šestilitrový dvanáctiválec, který se k tomuto typu auta jeví podle nás jako jasná volba. A právě s 6.0 W12 biturbo o výkonu 447 kW jsme Bentaygu vyzkoušeli na českých silnicích. Bude to takový zážitek jako s nedávno testovaným Mulsanne?

Krasavec to věru není

Bentayga (kombinace slov Bentley a tajga) patří mezi ty automobily, za nimiž se otočí půlka ulice, když ho spatří. Že by se však davy otáčely za nejkrásnějším autem v širokém okolí, to ne, spíš je udiví rozměry menšího slona (5.140 x 1.998 x 1.742 mm) a kontroverzní vzhled, který je svojí velkolepostí spíše než na Evropany cílen na Rusy, Araby nebo Číňany, tedy hlavní cílovou klientelu. Jestliže už design konceptu EXP 9 F rozděloval názory veřejnosti, u Bentaygy je to snad ještě výraznější.

obrázek [600 x 383]  

Zatímco EXP 9 F svojí takřka vertikální přídí evokovalo Mulsanne, Bentayga se zakulacenými předními partiemi a bok po boku zdvojenými světlomety se spíše podobá řadě Continental/Flying Spur. Na rozdíl od nich ale rozhodně není tak elegantní, ba naopak, vysoký ponton karoserie znamená těžkopádnost tvarů. Podívejte se na Bentaygu z čelního pohledu a uvidíte před sebou podivné, zavalité auto, které kulaté svítilny nebo obří maska chladiče rozhodně nezachraňují.

To zadní partie se týmu Crispina Marshfielda (designéra zodpovědného za exteriér) povedly výrazně více. Působí elegantně a k Bentley plně sedí, stejně jako zvýrazněné zadní blatníky ve stylu Flying Spuru. Líbí se mi i různé odkazy na jméno značky – motiv písmena B najdeme jak v koncových světlech, tak mřížkách na bocích karoserie.

Bentley Bentayga Mulliner: Opulentní luxus se šampaňským na palubě


Celkový dojem z designu navíc zachraňuje šedá metalíza Magnetic, která se k Bentley hodí mnohem více než mnohé nevkusné kombinace (k dispozici je dvoubarevná karoserie), jimiž se některé kousky chlubí. Vedle 19 základních laků je k dispozici rozšířená paleta 90 odstínů, když si však připlatíte, můžete mít na tomto SUV jakýkoliv odstín, jaký vás napadne. Za Magnetic si jako „lak z rozšířené nabídky“ připlatíte 141.600 korun, na dalších 33.000 korun přišlo nalakování dolní části karoserie. Když ale za dvanáctiválcovou Bentaygu dáte v základu v přepočtu přes 5,5 milionu Kč, takový příplatek se v tak vysoké částce najednou ztratí.

Interiér Bentley se špetkou čtyř kruhů

V duchu tradičního Bentley kráčí alespoň interiér. Když se dovnitř konečně dostanete, nastupování totiž kvůli vysoké karoserii připomíná menší horolezecký výšlap, připadáte si jak v typickém voze britské aristokratické značky. Nohy máte zabořené v koberečku s vysokým vlasem, rukama se dotýkáte volantu čalouněného jemňounkou kůží nebo masivní hlavice volicí páky a obklopuje vás hodnotné dřevěné obložení a lány kůže, které si s vozy Bentley či Rolls-Royce typicky spojíte. Stejně jako třeba detail v podobě pákového ovládání ventilace.

Ideální je i zachování analogových budíků (pouze doplněných o digitální displej palubního počítače), které vypadají mnohem lépe než laciný digitální přístrojový štít v Mercedesu třídy S. Milovníky individualizace nadchne i široká nabídka dostupných barev čalounění a různých dřevěných obložení, k dispozici je i několik barevných schémat kabiny. Chcete kontrastní barvu kůže jen na loketních opěrkách, nebo raději i na bezpečnostních pásech, nebo snad i na částech sedadel? Žádný problém, náš zákazník, náš pán... Takovým způsobem sice lze vytvořit něco hodně kýčovitého, testovaná Bentayga ale byla uvnitř vcelku decentní a krásná – červenou a černou kůži doplňovalo tmavě hnědé obložení z eukalyptu.

Jenže při druhém pohledu si všimnete, že ve staromódně tvarované palubní desce (to u Bentley není výtka, ba naopak!) se nachází množství laciných detailů, kterých si u takového Mulsanne rozhodně nevšimnete. Bentayga je postavena na stejné platformě MLB Evo jako Audi Q7, což uvnitř vozu bohužel nepřehlédnete. Páčky pod volantem, ovládání světel, tlačítka na volantu nebo grafika ovládání klimatizace, to všechno jsou detaily z vozů se čtyřmi kruhy ve znaku. Je to možná pohled hnidopicha, jenže zatímco v modernisticky pojatých Audi vypadají tyto detaily parádně a luxusně, v klasicistním Bentley působí nepatřičně, až lacině, což kazí celkový dojem z interiéru.

obrázek [600 x 403]  

To samé můžeme prohlásit o multimediálním systému. Naštěstí si zachovává klasická tlačítka po stranách a nespoléhá se jen na dotykové ovládání, poměrně nízké rozlišení obrazovky ale v dnešní době zklame a také grafika navigace není z nejmodernějších. A když na vás systém promluví, zjistíte, že jde o stejný hlas jako ve Škodovce... Alespoň že začlenění Bentley do koncernu VW Group umožnilo mít celý systém v češtině.

S čím však budete spokojeni, je vnitřní prostor. Vpředu si budete hovět v rozměrných sedačkách s možností různého vyhřívání – vedle intenzity si můžete vybrat i to, zda bude vyhříván jen sedák, opěradlo, nebo obě části, přičemž ani s prostorem nad hlavou nebo v oblasti loktů není žádná potíž.

Na zadních sedadlech se pak sedí hezky vysoko, dlouhý sedák pečlivě podepře stehna. Panoramatické okno obvykle omezuje prostor nad hlavou, v Bentayze je ale vše v pořádku. Dostatečná rezerva je i před koleny, nutno však podotknout, že prostor poněkud omezují příplatkové stolky z dřevěné dýhy (za 51.600 Kč). V „klidové“ poloze jsou totiž přesně v místě kolen. A hlavně pak nesklápějte středovou loketní opěrku, jejíž zpracování je snad nejlacinější detail z celého interiéru. Tohle v autě za cenu Bentaygy rozhodně nemá co dělat.

Jízdní dojmy z Bentley Bentayga Diesel: Extrémní cena, kompromisní komfort


Velký je také zavazadlový prostor, byť udávaná hodnota 484 litrů pětimístné varianty až tolik nenadchne. Bentayga si totiž nehraje na nějaké obří prostory pod podlahou nebo široké kapsy za podběhy. Místo toho je tu pravidelný tvar, který je se svými 119 centimetry délky pěkně dlouhý. Jakmile vám něco spadne k opěradlům zadních sedadel, budete se po tom natahovat opravdu těžko. Na šířku má kufr 108 cm, pod plato je vysoký 44 centimetrů.

Bentayga se navíc inspirovala dalšími SUV a nezapomněla na některé praktické prvky, jako je háček na nákupní tašky, 12V zásuvka, zádržný systém na zavazadla nebo příplatkové elektricky sklopné tažné zařízení. Na převážení rozměrných zavazadel se ale tak nějak zapomnělo. Zadní sedačky jsou sice sklopné, nikoliv však elektricky, ale jen manuálně (to nás v této cenové relaci překvapilo), navíc je nelze zcela sklopit do roviny.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Bentley Bentayga

Cena v základní výbavě: 5 511 800 Kč Cena v testované výbavě: 7 072 300 Kč

Základní výbava:Adaptivní vzduchový podvozek, 21palcová kola z lehkých slitin, adaptivní full-LED světlomety, maska chladiče z lesklého chromu, kožené čalounění, kožený multifunkční volant, pětimístná konfigurace, rádio s deseti reproduktory, multimediální systém s osmipalcovou dotykovou obrazovkou, navigace, atd.

Výbava testovaného vozu:Lak Magnetic (v přepočtu +141.600,-), lakovaná dolní část karoserie (+33.000,-), kontrastní prošívání (+49.080,-), kontrastní prošívání volantu (+5.200,-), paket All Terrain – nastavení jízdních režimů s terénními módy, ochrana podvozku, sada pro upevnění zavazadel, samostmívací zrcátka, kamerový systém s ptačím pohledem (+156.000,-), paket City – automatický parkovací asistent, varování před chodci, rozpoznávání dopravních značek, sledování mrtvého úhlu (+136.380,-), paket Sunshine – dvojité sluneční clony vpředu, elektricky ovládané sluneční clony v zadních oknech (+51.280,-), paket Touring – adaptivní tempomat, head-up displej, asistent pro jízdu v pruzích, samočinné brzdění, noční vidění, asistent pro jízdu v dopravní koloně (+194.900,-), paket Smoker’s – zapalovač, popelníky (+14.500,-), elektricky ovládané tažné zařízení (+37.800,-), koberečky s vysokým vlasem (+12.300,-), nabíječka baterie (+3.200,-), Bentley GPS Tracking System (+46.300,-), zábavní systém pro cestující vzadu (+177.300,-), TV tuner (+30.500,-), bezdotykové elektrické ovládané víko zavazadelníku (+21.500,-), ambientní osvětlení (+11.600,-), hudební systém Naim (+208.100,-), nezávislé topení (+57.900,-), dálkové otevírání garážových vrat (+8.800,-), 21“ pětipaprsková kola v dvoubarevném provedení (+80.200,-), dřevěné stolky vzadu (+51.600,-), dojezdové rezervní kolo (+17.300,-).

FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem…

Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie

Používání karty namísto hotovosti může pomoci chránit…

Asad chce letecké spojení na Krym. Jednal o něm s tamní delegací Asad chce letecké spojení na Krym. Jednal o něm s tamní delegací

Syrský prezident Bašár Asad dnes v Damašku přijal…

 
Technické údaje
Motor Bentley Bentayga
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 12 / 4
Zdvihový objem (ccm): 5950
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 447 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 900 / 1350 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 301
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 19 / 9.6 / 13.1
Emise CO2:296
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 484 / 1774
Objem nádrže (l):85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2440 / 810
Rozměr pneu:285/45 R21
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5140
b) šířka (mm): 1998
c) výška (mm): 1742
d) rozvor (mm): 2995
e) rozchod vpředu (mm): 1689
f) rozchod vzadu (mm): 1693
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1580
l) šířka vzadu (mm): 1570
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Bentley Bentayga – Anglická obludka drncá







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 



Bentley Bentayga pokořil rekord SUV na Pikes Peak a oslaví to speciální edicí Bentley Bentayga pokořil rekord SUV na Pikes Peak a oslaví to speciální edicí

Bentley Bentayga během letošního Pikes Peak International…

Bentley chce s touto Bentaygou zaútočit na Pikes Peak na rekord Bentley chce s touto Bentaygou zaútočit na Pikes Peak na rekord

Bentley Bentayga je připraven pro Pikes Peak…

 



 
Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Dnes 18:48

Tobias Moers, lídr společnosti AMG, se rozpovídal o projektu hypersportu One s technikou F1.




Blesk.cz

Sexuální ostrov plný orgií je zpět! Za sto tisíc dvě holky na čtyři dny. To jde, ne?

Sexuální ostrov plný orgií je zpět! Za sto tisíc dvě…

Ostrov sexu se možná stěhuje kvůli své kontroverzi, ale pro pořadatele to není problém. V Karibiku jich vlastní…

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako babochlap. Může za to její ex Charlie Sheen?

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako…

Sexy rajda Bree Olson (32) už sice s roztahováním nohou před kamerou sekla, ale to neznamená, že by na ni…

 

iSport.cz

ONLINE LM: Třinec prohrává v Norsku 2:6, nedaří se ani Kometě v Zugu

ONLINE LM: Třinec prohrává v Norsku 2:6, nedaří se…

Základní skupiny hokejové Ligy mistrů míří do finiše. Před posledními zápasy zůstává pět volných postupových…

Řezník z Horní Břízy úřadoval v ČFL? Dobrovice se zlobí na Patáka

Řezník z Horní Břízy úřadoval v ČFL? Dobrovice se…

Šlágr ČFL, první s druhým. A poražené Dobrovice se zlobí, že je na hřišti vedoucího mužstva v Zápech zařízl…

 

Reflex.cz

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají rodiče pré. Nebo ne?

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají…

Být vlastníkem jednoho či více kusů lidského mláděte bývá dost zápřah. Samozřejmě, že rodiče své děti milují,…

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které stvořilo slavnou automobilku

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které…

„Proč si při výrobě jízdních kol na malém městě konkurovat, když můžeme spolupracovat?“ řekli si na podzim 1895…