Test Auto.cz

Ford Focus RS – Avatar

2.5. 2016
Verdikt
 

Ježdění v téhle modré obludě bych přirovnal k noci strávené v lesích filmové planety Pandora. Dřív nebo později vás (něco) sežere. Ale budete se při tom smát.

Ford Focus RS byl pro mě vloni jednou ze tří nejzásadnějších automobilových novinek a jsem opravdu rád, že se mi povedlo všechny vyzkoušet. Bude tohle to nejlepší na konec? Hot-hatch od modrého oválu sliboval mezigenerační revoluci a nebylo tedy úplně jasné, co od něj vlastně lze očekávat. Teď už ale máme jasno, zejména co se týče jeho tajemného pohonu všech kol.

Hlavně (ne) nenápadně

Vzhled pojali tentokrát u Fordu relativně decentně. Tedy minimálně ve srovnání s předešlým RS s vytaženými blatníky a agresivním bodykitem. S ohledem na současnou situaci ve třídě ostrých hatchbacků si ale nevede zase tak špatně, dravěji vyhlížejících aut byste našli pomálu, mně se na FRS líbí hlavně příď s negativním sklonem. Uvnitř je ovšem toho dramatu ještě méně, všimnete si pouze sportovního volantu a sedadel.

Obojí je ale super. Tlustý a malý věnec se výborně drží a sportovní skořepiny Recaro velmi dobře drží tělo. Posaz v nich je ale už poněkud vysoký, v rámci třídy s přehledem nejvyšší a odvázaný nejsem ani z řazení. Kulisa je dost daleko od volantu, skoro to vypadá, jako by byl focus primárně navržen pro pravostranné řízení a dráhy jsou vcelku krátké a přesné, ale jednotlivé kvalty jsou poskládány dost daleko od sebe a chod je poněkud gumový.

obrázek [600 x 377]  

Vedle řadičky se také nachází pro auto naprosto klíčový volič režimů elektroniky, přičemž převládají ty sportovní – mimo standardního módu Normal tu je Sport a další dva, určené pro závodní okruh s jízdou s omezenou, nebo úplně vypnutou stabilizací Track a Drift. Asi chápete, že přesně tohle je ten správně červený hadr na petrolheadského býka…

Tuším, co asi přijde a o to více se těším. Mačkám jinak úplně nudné startovací tlačítko a podzemní garáží se rozburácí hrom. Ford si zase pohrál s výfukem a výsledkem je bublání, které nemůže snad patřit ničemu jinému než osmiválci. Jenže realita je přesně poloviční, jedná se o čtyřválec, byť s relativně velkým objemem 2,3 litru, opatřený pochopitelně turbodmychadlem. Asi to odříkáte zpaměti, i když vás vzbudím ve tři ráno, ale pro pořádek – dává v 6000 otáčkách výkon 350 koní a točivý moment 440 N.m v rozmezí 2000-4500/min, přičemž z něj lze díky overboostu na chvíli vymáčknout až 470 newtonmetrů - a to už je pořádná porcička.

Test 2009: Ford Focus RS - Namydlený blesk

Mačkám krásně tuhou spojku, řadím jedničku a nechávám motor, který focus sdílí dokonce s Mustangem, poprvé nadechnout. Do 1600 otáček s ním není žádná řeč, dusí se, od této hranice ale začíná spolupracovat. Ale pojďme se bavit o tom, kdy začíná opravdová zábava. Za tou musíte až za hranici 2500/min. No, spíš ještě o 500/min později…

Předmětem nekonečných diskuzí je u sportovních turbomotorů jejich charakter. Určitě nikoli náhodou, právě jeho nedostatek je turbomotorům ve srovnání s atmosférami vytýkán nejvíce. Ne, že by se nenašli tací, co vyžadují mocný nástup síly z nízkých otáček a silný střed, ale jako by rostl počet těch, co chtějí od turba špičku. Kam patří Focus RS? Právě do té první skupiny. Ale neznamená to nutně, že by se nahoře trápil. Ve 2500/min přichází, po docela dlouhé prodlevě turbodmychadla, skutečně impozantní zátah, který mi vmáčkne hlavu do opěradla recara a focus vyrazí zběsile vpřed. Ve 3000 otáčkách si motor ještě trochu přisadí a s temným hukotem výfuku pak následuje to, čemu se trošku pejorativně říká „elektromotor“.

Středopolař

Čtyřválec bez zaváhání žene rafičku otáčkoměru doprava a mine čtyřtisícovou hranici, čtyři a půl… Pokud byste ale čekali, že už to bude pomalu balit, není tomu tak, bez náznaku jakéhokoli vadnutí pádí zběsile k 5000 a dál. Zhruba v 5800min v otáčkoměru blikne oranžové logo RS – neklamné znamení z temnot, že je třeba dát vyšší kvalt. A opravdu – těsně za šestitisícovkou brutální zátah polevuje. Ne však tak, že by dva-trojka náhle umřela, lze jí točit až k omezovači do 6600/min, aniž by to řidiči způsobilo nějakou psychickou újmu.

obrázek [600 x 403]  

Navíc v pásmu 3000-6000 (úctyhodný dynamický rozsah, co říkáte?) se sice moc nemění intenzita zátahu, ale zvuk ano. Bez přehánění osmiválcový hukot výfuku (motor samotný je až příliš dobře odhlučněný) postupně graduje a přispívá k té správné atmosféře na palubě. Výhodou (nebo snad nevýhodou?) tohoto naladění je, že není třeba motor hnát do otáček a jízda je i přesto zatraceně rychlá. Nejlépe se čtyřválec cítí ve škále mezi 4-5 tisíci, to zatahuje jako šílený a prodleva turbodmychadla je minimální.

Pokud byste si ale mysleli, že se za to odvděčí rozumnou spotřebou, na to zapomeňte. Focus RS prezentuje další motor, co je sice hodně Boost, ale rozhodně ne Eco, je stejně rozežraný jako WRX STI, a to je na pováženou, když na dálnici točí jen 3100 otáček a spaluje přitom 11,5 litru benzinu. V devadesáti je na tom se 7,8 litry při 2100/min dokonce ještě hůř než žíznivá japonská kultovka. Tak nevím, nejsou u toho Mercedesu nějací divní? Takový vcelku normální jízdní styl s rychlostmi lehce nad limity a občasným předjížděním znamená spotřebu kolem 16 litrů. A výš…

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Focus RS

Cena v základní výbavě: 945 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 034 400 Kč

Základní výbava:Unikátní provedení exteriéru RS se sportovní maskou chladiče, bočními nástavci prahů, velkým zadním spojlerem RS a zadním nárazníkem RS se dvěma koncovkami výfuku, 19" kola z lehkých slitin s 20 paprsky ve stříbrné barvě, Bixenonové světlomety s adaptivním svícením a automatickým natáčením, LED světla denního svícení, Přední a zadní sportovní sedadla RS RECARO s částečně koženým čalouněním (černé/modro-černé), Sportovní odpružení RS, posilovač řízení RS, systém stranového přesměrování točivého momentu TVC, Čtyři přepínatelné jízdní režimy (Normal, Sport, Track, Drift), Systém kontroly optimálního rozjetí (Launch Control), Elektronický stabilizační systém ESC, Čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, stropní airbagy 1. a 2. řady sedadel, Automatická dvouzónová klimatizace, SONY rádio s CD přehrávačem, příjem DAB, systém SYNC 2 (Bluetooth handsfree a pokročilé hlasové ovládání) s barevným 8" dotykovým displejem, 9 prémiových reproduktorů, Prémiová středová konzola s posuvnou loketní opěrkou, Kožený volant a hlavice řadicí páky RS, hliníkové pedály, Startovací tlačítko, elektricky ovládaná přední a zadní okna, Přední mlhová světla v unikátním vertikálním designu RS, Palubní počítač s barevným displejem 4,2“, Obvodový alarm s prostorovým čidlem + dvojité centrální zamykání.

Výbava testovaného vozu:Sada RS Ultra (sada Audio 15 (SONY rádio s příjmem DAB, SYNC 2 s barevným 8" dotykovým displejem, navigační systém, 10 prémiových reproduktorů vč. subwooferu), skořepinová sedadla RS RECARO, 19x8.0“ kola z lehkých slitin s 20 paprsky v matné šedé barvě, pneu 235/35 R 19, modře lakované brzdové třmeny s logem Brembo – 61.100,-), sada RS Comfort (16.100,-), sada Safety (11.300,-),

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
Technické údaje
Motor Ford Focus RS
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2261
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 257 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 440 / 2000 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 266
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 260 / 1045
Objem nádrže (l):51
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1485 / 540
Rozměr pneu:235/35 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4390
b) šířka (mm): 1823
c) výška (mm): 1472
d) rozvor (mm): 2647
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1534
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1475
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Ford Focus RS – Avatar







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Na prodej je fantastický Ford Focus RS. Má najeto jenom 72 kilometrů! Na prodej je fantastický Ford Focus RS. Má najeto jenom 72 kilometrů!

Na Ford Focus RS s tak nízkým proběhem jenom tak…

Jaké je nejlevnější auto v Americe? Uhodnete těžko... Jaké je nejlevnější auto v Americe? Uhodnete těžko...

Automobily s elektrickým pohonem v USA zažívají boom. Ne…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…