Opel Vectra 2.2 DTI - Plavba (07/2002)

Opel Vectra 2.2 DTI - Plavba (07/2002)

 
 

Bouřlivé diskuse okolo vnější podoby nové Vectry ještě neutichly a tak jsme byli velmi zvědavi na první test tohoto vozu. Kilometry strávené s novou Vectrou pak přinesly jeden zajímavý poznatek: zatímco u jiných testovaných novinek se za autem otáčejí a o informace žádají spíše fandové dané značky, Vectra vyvolala zájem jiný, ale přesně cílený. U auta se zastavovali...

Bouřlivé diskuse okolo vnější podoby nové Vectry ještě neutichly a tak jsme byli velmi zvědavi na první test tohoto vozu. Kilometry strávené s novou Vectrou pak přinesly jeden zajímavý poznatek: zatímco u jiných testovaných novinek se za autem otáčejí a o informace žádají spíše fandové dané značky, Vectra vyvolala zájem jiný, ale přesně cílený. U auta se zastavovali pouze dobře oblečení muži středního věku a informace, požadované po přítomných redaktorech, se netýkaly jako v jiných případech spotřeby a maximální rychlosti, ale možností financování nákupu auta, případně kontaktů na dealera.

Pokud jde o vnější vzhled, necháme utvoření názoru na čtenáři. Rovných linií a hran je ve všech pohledech nadmíru, nicméně žádný detail karoserie nelze označit za účelový - domníváme se, že jak světlomety s výraznými vertikálními hranami, tak téměř pravoúhlá záď vozu patří k nové image značky. Co Astra začala, to Vectra rozvinula - dobře je to vidět například na tvarování rámu oken zadních dveří nebo odtrhové hraně na víku zavazadlového prostoru. Díky robustní konstrukci a výrazným hranám, podpořeným podélnými prolisy tak zvláště tmavá Vectra působí větší, než ve skutečnosti je. Sedan "pouhé" střední třídy by v ní hledal málokdo.

Pravé orgie luxusní účelnosti ale čekají až v interiéru. Platí zde zásada, že co může mít obdélníkový tvar, má jej do důsledku. Například palubní deska z hodnotného tmavého plastu nemá ve své horní části daleko ke svislosti a dominují jí čtyři čtvercové výdechy ventilační soustavy. Pak je třeba na chvíli zavřít oči, protože předělový pás imitace dřeva působí opravdu hodně plastově... a jsou tu zase obdélníky. Zcela rovný a jednolitý šedý středový panel sice ozvláštňují kruhové ovladače audia a klimatizace, některá tlačítka mají ovšem rozměry 7x7 mm, což je při jejich relativní hustotě velmi málo. Dosti složitá soustava ovladačů ve dveřních výplních je pak skutečným extrémem a byť se lze její obsluhu naučit velmi rychle, blízkost spínačů spouštění oken a otevírání zavazadlového prostoru vyžaduje více než jistou ruku.

Všechny ovládací prvky jsou na očekávatelných místech, pouze při jízdě si je třeba zvyknout na to, že ovladače ukazatelů směru (s obdélníkovým průřezem i zakončením) nemají aretaci. Po lehkém "ťuknutí" bliknou směrovky na příslušné straně 3x, po silnějším vychýlení se ovladač okamžitě vrátí zpět, ale směrovky blikají až do návratu řízení do přímé polohy. Jde o zvyk a přes naši počáteční nedůvěru fungoval systém naprosto spolehlivě. Z příjemně podsvícené přístrojové desky zmizely polokruhové ukazatele z předchozí Vectry a všechny údaje jsou v novém uspořádání dobře čitelné.

Masivní čtyřramenný volant o velkém průměru je dvouose nastavitelný, a v kombinaci s všestranně nastavitelnými sedadly skýtá Vectra možnost nalézt optimální polohu při řízení. Naopak řadicí páka, ač jinak příjemná na uchopení, má snad až příliš gumové dorazy a relativně dlouhé, i když přesné dráhy řazení. Přední sedadla potvrzují vizuální dojem - komfortně působící látkové čalounění ukrývá příjemně strukturované zóny měkkosti a tužšího bočního vedení. Opěradla by mohla být vyšší, naopak chválíme pohodlnou a nastavitelnou střední loketní opěrku. Řidiče-skladníky drobností potěší nadprůměrné množství odkládacích prostor. Nadšen ale nebude spolujezdec, neboť prostor před ním je omezen výrazně vpravo zasahující středovou konzolí. Cestující vzadu se budou cítit stejně dobře jako řidič. Nad hlavou je také místa dost.

Objemný zavazadlový prostor s pravoúhlým víkem má nízkou podlahu a pro sedan typickou vyšší nakládací hranu. Vstupní otvor je dostatečně široký i vysoký, a v případě nouze o místo lze využít otvor pro dlouhé předměty, nebo sklopit zadní opěradla

Silnější z nabízených turbodieselů nabízí majiteli přesně to, za co si zaslouží příplatek: maximum točivého momentu poskytuje papírově už od 1500 otáček (!), což převedeno do praxe znamená, že turboprodlevy se běžný řidič dočká pouze při studeném startu. Náběh turbodmychadla je natolik plynulý, že i při rozjíždění z nízkých otáček nedostane auto náhlý "kopanec" a pocit velké limuzíny je tak podpořen i vlastní zkušeností. Ani ve vyšších otáčkách se pohonná jednotka neprojevuje příliš hlasitě a volnoběžné otáčky neevokují okolojdoucím tank. Nebýt "městské" spotřeby okolo 9 litrů, můžeme směle prohlásit tento motor za ideál pro řidiče klidného, konzervativního a spořivého. Za celý test jsme dosáhli velmi příznivé spotřeby 6,3 l/100 km, čímž Opel potvrdil pověst značky, která je v deklaraci spotřeby pesimističtější než skutečnost. (viz test Astra 1.7 D)

Přijmeme-li přirovnání Vectry ke korábu, platí to o jízdních vlastnostech vcelku věrně. Základem je volant coby kormidlo, čemuž odpovídá málo strmé řízení. Zejména v městském provozu je tak třeba často kroutit rukama, čemuž napomáhá velmi účinný posilovač. Vysoká příď a malá zrcátka lehce znesnadňují výhled, naopak parkování je (byť bez senzorů vzdálenosti) vcelku pohodlné. Plavnou jízdu po vlnách (terénních) zvládá Vectra bez problémů, auto odtlumí i pražské kočičí hlavy. Neutrální podvozek s tuhými tlumiči způsobuje velmi předvídatelné chování vozu i v extrémních situacích. Při průjezdu zatáčkou se dříve dostaví pud sebezáchovy a teprve poté dojde na náklon, pískání pneumatik a podobné projevy. Sečteno a podtrženo: jízda s Vectrou je tak příjemně plavná a nudně bezpečná, jak jen jízda s luxusní limuzínou může být. Jenže mluvíme o střední třídě a v tom je hlavní výhoda tohoto auta.

Za nikoli malou cenu s nikoli levnou příplatkovou výbavou lze získat automobil, který v kontextu konkurenční nabídky vyniká především solidností. Robustní konstrukce, konzervativní mohutný vzhled, hyperúčelné uspořádání interiéru a jistě působící podvozek zcela jistě zahýbou především trhem služebních vozů. Nedostatky typu obtížné orientace na palubní desce jsou pak daní za množství funkcí, které vůz nabízí.

Zvláštní přílohu věnovanou Opelu Vectra (podrobný popis, výbavy, tech. údaje, ceny) najdete ZDE.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 799 900 Kč Cena v testované výbavě: 931 300 Kč

Základní výbava:ABS, airbagy přední a boční na místě řidiče a spolujezdce a airbagy hlavové pro přední a zadní sedadla, aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech, držák nápojů, elektricky ovládaná vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrické ovládání oken předních dveří, elektrické ovládání oken zadních dveří, elektronický stabilizační systém podvozku, (ESP), chromované lišty bočních oken, kožená koncovka řadící páky, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, imobilizér, ilimatizace - manuální, kuřácká sada, mlhová halogenová světla - přední, palubní počítač, protiprokluzový systém Traction Control (TC), přední sedadla výškově nastavitelná, síť na uchycení zavazadel, středová konzole s ruční opěrkou a odkládacím prostorem, střešní lišty v barvě karoserie, tempomat, tónovaná skla, volant potažený kůží, rádio CDR 2005 s CD přehrávačem, ovládání na volantu, plnohodnotná rezerva, ráfky z lehkých slitin 16" s pneu 215/55 R16, 9-paprskové, pastelová barva

Výbava testovaného vozu:základní + klimatizace - automatická (+14.900), sklopné sedadlo spolujezdce (nelze se sportovními sedadly) (+1000), vyhřívaná přední sedadla (+10.000), xenonová světla s tlakovými ostřikovači předních světlometů (+30.000), rádio NCDC 2013 s CD měničem na 4 CD a navigačním systémem, ovládání na volantu (+60.600), metalická barva (+14.900)

Tatra a její nejznámější mobilní jeřáby. Prohlédněte si je v galerii Tatra a její nejznámější mobilní jeřáby. Prohlédněte si je v galerii

Kopřivnická automobilka Tatra a společnost ČKD Mobilní…

Od nástupu Trumpa na trůn proudí do USA o polovinu méně uprchlíků Od nástupu Trumpa na trůn proudí do USA o polovinu méně uprchlíků

Příliv uprchlíků do Spojených států se za první tři…

Žádosti Ukrajinců o práci v Česku prudce rostou. Letos jich může být i přes deset tisíc Žádosti Ukrajinců o práci v Česku prudce rostou. Letos jich může být i přes deset tisíc

Přibližně 20 tisíc lidí by v tomto roce mohlo požádat o…

O Tibetu se nediskutuje. Čekáme respekt, říká obchodní rada čínské ambasády O Tibetu se nediskutuje. Čekáme respekt, říká obchodní rada čínské ambasády

Obchodní výměna s Čínou stále se rozšiřuje. Nejde jen o…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2171
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1500 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 206
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5.2 / 6.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 500
Objem nádrže (l):61
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1505 / 475
Rozměr pneu:215/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4596
b) šířka (mm): 1798
c) výška (mm): 1460
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1536
f) rozchod vzadu (mm): 1525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,27
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky? První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 




Ojetý Opel Vectra 1.9 CDTi: Dálkový běžec Ojetý Opel Vectra 1.9 CDTi: Dálkový běžec

Opel Vectra třetí generace nabízí komfort, který oceníte…

GM představil prototyp Opelu Vectra se zážehovým motorem 2,2 ECOTEC HCCI GM představil prototyp Opelu Vectra se zážehovým motorem 2,2 ECOTEC HCCI

Skutečnost, že vývoj benzinových motorů ještě není ani…

 



 
Jízdní dojmy: Ford F-150 Raptor pro Rallye Dakar. Říkají mu Shrek!

Jízdní dojmy: Ford F-150 Raptor pro Rallye Dakar. Říkají mu Shrek!

Včera

Dakarský speciál Martina Prokopa a týmu MP Sports opravdu vypadá jako v USA velmi populární pick-up Ford F-150 Raptor. Ale platí to také o technice? A jaké to je, svézt se na horkém sedadlem spolujezdce?




Blesk.cz

Jen o fous unikli smrti: Dostat se do cesty velrybě se nevyplácí

Jen o fous unikli smrti: Dostat se do cesty velrybě…

Internet válcuje dramatické video, které jen shodou náhod zachytilo neuvěřitelný okamžik. Parta rybářů si jen…

Aktivisté z ciziny najeli do vepřína v Letech: „Čekáme přes 40 let“

Aktivisté z ciziny najeli do vepřína v Letech:…

Evropská unie musí zastavit dotace firmě AGPI, která vlastní vepřín v Letech u Písku v místech, kde stával…

 

iSport.cz

Sestra hokejisty Nečase zaujala při draftu NHL! Dojatá blondýnka líbala český talent

Sestra hokejisty Nečase zaujala při draftu NHL!…

Nebyl sám, kdo na sebe strhl pozornost. Hokejista Martin Nečas byl v pátek draftovaný do NHL v 1. kole jako 12.…

Česko – Dánsko 2:4. Zázrak se nekonal, Lvíčata na EURO končí

Česko – Dánsko 2:4. Zázrak se nekonal, Lvíčata na EURO končí

Zázrak se nekonal! Čeští fotbalisté nezvládli poslední duel ve skupině C a po prohře 2:4 se s EURO do 21 let…

 

Reflex.cz

Andrej Babiš je mimo jiné i autor bestsellerů!

Andrej Babiš je mimo jiné i autor bestsellerů!

A je poučné, jak si tuto záviděníhodnou pozici získat. Andrej k získání trofeje nejprodávanější knihy roku…

Být policajtem, to je vyražení

Být policajtem, to je vyražení

Výsledek vyšetřování: policii nevadí civil z Hradu v nabouraném BMW. Mně taky ne. Ale vadí mi ta bouračka, vadí…