reklama


Opel Vectra 2.2 DTI - Plavba (07/2002)

Opel Vectra 2.2 DTI - Plavba (07/2002)

 
 

Bouřlivé diskuse okolo vnější podoby nové Vectry ještě neutichly a tak jsme byli velmi zvědavi na první test tohoto vozu. Kilometry strávené s novou Vectrou pak přinesly jeden zajímavý poznatek: zatímco u jiných testovaných novinek se za autem otáčejí a o informace žádají spíše fandové dané značky, Vectra vyvolala zájem jiný, ale přesně cílený. U auta se zastavovali...

Bouřlivé diskuse okolo vnější podoby nové Vectry ještě neutichly a tak jsme byli velmi zvědavi na první test tohoto vozu. Kilometry strávené s novou Vectrou pak přinesly jeden zajímavý poznatek: zatímco u jiných testovaných novinek se za autem otáčejí a o informace žádají spíše fandové dané značky, Vectra vyvolala zájem jiný, ale přesně cílený. U auta se zastavovali pouze dobře oblečení muži středního věku a informace, požadované po přítomných redaktorech, se netýkaly jako v jiných případech spotřeby a maximální rychlosti, ale možností financování nákupu auta, případně kontaktů na dealera.

Pokud jde o vnější vzhled, necháme utvoření názoru na čtenáři. Rovných linií a hran je ve všech pohledech nadmíru, nicméně žádný detail karoserie nelze označit za účelový - domníváme se, že jak světlomety s výraznými vertikálními hranami, tak téměř pravoúhlá záď vozu patří k nové image značky. Co Astra začala, to Vectra rozvinula - dobře je to vidět například na tvarování rámu oken zadních dveří nebo odtrhové hraně na víku zavazadlového prostoru. Díky robustní konstrukci a výrazným hranám, podpořeným podélnými prolisy tak zvláště tmavá Vectra působí větší, než ve skutečnosti je. Sedan "pouhé" střední třídy by v ní hledal málokdo.

Pravé orgie luxusní účelnosti ale čekají až v interiéru. Platí zde zásada, že co může mít obdélníkový tvar, má jej do důsledku. Například palubní deska z hodnotného tmavého plastu nemá ve své horní části daleko ke svislosti a dominují jí čtyři čtvercové výdechy ventilační soustavy. Pak je třeba na chvíli zavřít oči, protože předělový pás imitace dřeva působí opravdu hodně plastově... a jsou tu zase obdélníky. Zcela rovný a jednolitý šedý středový panel sice ozvláštňují kruhové ovladače audia a klimatizace, některá tlačítka mají ovšem rozměry 7x7 mm, což je při jejich relativní hustotě velmi málo. Dosti složitá soustava ovladačů ve dveřních výplních je pak skutečným extrémem a byť se lze její obsluhu naučit velmi rychle, blízkost spínačů spouštění oken a otevírání zavazadlového prostoru vyžaduje více než jistou ruku.

Všechny ovládací prvky jsou na očekávatelných místech, pouze při jízdě si je třeba zvyknout na to, že ovladače ukazatelů směru (s obdélníkovým průřezem i zakončením) nemají aretaci. Po lehkém "ťuknutí" bliknou směrovky na příslušné straně 3x, po silnějším vychýlení se ovladač okamžitě vrátí zpět, ale směrovky blikají až do návratu řízení do přímé polohy. Jde o zvyk a přes naši počáteční nedůvěru fungoval systém naprosto spolehlivě. Z příjemně podsvícené přístrojové desky zmizely polokruhové ukazatele z předchozí Vectry a všechny údaje jsou v novém uspořádání dobře čitelné.

Masivní čtyřramenný volant o velkém průměru je dvouose nastavitelný, a v kombinaci s všestranně nastavitelnými sedadly skýtá Vectra možnost nalézt optimální polohu při řízení. Naopak řadicí páka, ač jinak příjemná na uchopení, má snad až příliš gumové dorazy a relativně dlouhé, i když přesné dráhy řazení. Přední sedadla potvrzují vizuální dojem - komfortně působící látkové čalounění ukrývá příjemně strukturované zóny měkkosti a tužšího bočního vedení. Opěradla by mohla být vyšší, naopak chválíme pohodlnou a nastavitelnou střední loketní opěrku. Řidiče-skladníky drobností potěší nadprůměrné množství odkládacích prostor. Nadšen ale nebude spolujezdec, neboť prostor před ním je omezen výrazně vpravo zasahující středovou konzolí. Cestující vzadu se budou cítit stejně dobře jako řidič. Nad hlavou je také místa dost.

Objemný zavazadlový prostor s pravoúhlým víkem má nízkou podlahu a pro sedan typickou vyšší nakládací hranu. Vstupní otvor je dostatečně široký i vysoký, a v případě nouze o místo lze využít otvor pro dlouhé předměty, nebo sklopit zadní opěradla

Silnější z nabízených turbodieselů nabízí majiteli přesně to, za co si zaslouží příplatek: maximum točivého momentu poskytuje papírově už od 1500 otáček (!), což převedeno do praxe znamená, že turboprodlevy se běžný řidič dočká pouze při studeném startu. Náběh turbodmychadla je natolik plynulý, že i při rozjíždění z nízkých otáček nedostane auto náhlý "kopanec" a pocit velké limuzíny je tak podpořen i vlastní zkušeností. Ani ve vyšších otáčkách se pohonná jednotka neprojevuje příliš hlasitě a volnoběžné otáčky neevokují okolojdoucím tank. Nebýt "městské" spotřeby okolo 9 litrů, můžeme směle prohlásit tento motor za ideál pro řidiče klidného, konzervativního a spořivého. Za celý test jsme dosáhli velmi příznivé spotřeby 6,3 l/100 km, čímž Opel potvrdil pověst značky, která je v deklaraci spotřeby pesimističtější než skutečnost. (viz test Astra 1.7 D)

Přijmeme-li přirovnání Vectry ke korábu, platí to o jízdních vlastnostech vcelku věrně. Základem je volant coby kormidlo, čemuž odpovídá málo strmé řízení. Zejména v městském provozu je tak třeba často kroutit rukama, čemuž napomáhá velmi účinný posilovač. Vysoká příď a malá zrcátka lehce znesnadňují výhled, naopak parkování je (byť bez senzorů vzdálenosti) vcelku pohodlné. Plavnou jízdu po vlnách (terénních) zvládá Vectra bez problémů, auto odtlumí i pražské kočičí hlavy. Neutrální podvozek s tuhými tlumiči způsobuje velmi předvídatelné chování vozu i v extrémních situacích. Při průjezdu zatáčkou se dříve dostaví pud sebezáchovy a teprve poté dojde na náklon, pískání pneumatik a podobné projevy. Sečteno a podtrženo: jízda s Vectrou je tak příjemně plavná a nudně bezpečná, jak jen jízda s luxusní limuzínou může být. Jenže mluvíme o střední třídě a v tom je hlavní výhoda tohoto auta.

Za nikoli malou cenu s nikoli levnou příplatkovou výbavou lze získat automobil, který v kontextu konkurenční nabídky vyniká především solidností. Robustní konstrukce, konzervativní mohutný vzhled, hyperúčelné uspořádání interiéru a jistě působící podvozek zcela jistě zahýbou především trhem služebních vozů. Nedostatky typu obtížné orientace na palubní desce jsou pak daní za množství funkcí, které vůz nabízí.

Zvláštní přílohu věnovanou Opelu Vectra (podrobný popis, výbavy, tech. údaje, ceny) najdete ZDE.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 799 900 Kč Cena v testované výbavě: 931 300 Kč

Základní výbava:ABS, airbagy přední a boční na místě řidiče a spolujezdce a airbagy hlavové pro přední a zadní sedadla, aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech, držák nápojů, elektricky ovládaná vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrické ovládání oken předních dveří, elektrické ovládání oken zadních dveří, elektronický stabilizační systém podvozku, (ESP), chromované lišty bočních oken, kožená koncovka řadící páky, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, imobilizér, ilimatizace - manuální, kuřácká sada, mlhová halogenová světla - přední, palubní počítač, protiprokluzový systém Traction Control (TC), přední sedadla výškově nastavitelná, síť na uchycení zavazadel, středová konzole s ruční opěrkou a odkládacím prostorem, střešní lišty v barvě karoserie, tempomat, tónovaná skla, volant potažený kůží, rádio CDR 2005 s CD přehrávačem, ovládání na volantu, plnohodnotná rezerva, ráfky z lehkých slitin 16" s pneu 215/55 R16, 9-paprskové, pastelová barva

Výbava testovaného vozu:základní + klimatizace - automatická (+14.900), sklopné sedadlo spolujezdce (nelze se sportovními sedadly) (+1000), vyhřívaná přední sedadla (+10.000), xenonová světla s tlakovými ostřikovači předních světlometů (+30.000), rádio NCDC 2013 s CD měničem na 4 CD a navigačním systémem, ovládání na volantu (+60.600), metalická barva (+14.900)

Renzi by měl skončit. Italové dle odhadů jasně odmítli jeho reformu Renzi by měl skončit. Italové dle odhadů jasně odmítli jeho reformu

Podle prvních odhadů Italové v referendu jasně odmítli…

Íránec jde opět vazby, na krku má podvody za miliardy Íránec jde opět vazby, na krku má podvody za miliardy

Městský soud v Brně poslal dnes obžalovaného podnikatele…

Boj mezi železničními projektanty komplikuje zakázky Boj mezi železničními projektanty komplikuje zakázky

V zákulisí české železnice se v posledních týdnech a…

Radim Hladík byl jedním z mála českých výjimečných kytaristů Radim Hladík byl jedním z mála českých výjimečných kytaristů

V České republice se nenarodilo příliš mnoho…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2171
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1500 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 206
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5.2 / 6.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 500
Objem nádrže (l):61
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1505 / 475
Rozměr pneu:215/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4596
b) šířka (mm): 1798
c) výška (mm): 1460
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1536
f) rozchod vzadu (mm): 1525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,27
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety

Už před padesáti lety měla Škoda svoje SUV. Jezdilo ovšem…

Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav

Nejnovější Mazda 3 se dočkala drobných kosmetických…

 




Ojetý Opel Vectra 1.9 CDTi: Dálkový běžec Ojetý Opel Vectra 1.9 CDTi: Dálkový běžec

Opel Vectra třetí generace nabízí komfort, který oceníte…

GM představil prototyp Opelu Vectra se zážehovým motorem 2,2 ECOTEC HCCI GM představil prototyp Opelu Vectra se zážehovým motorem 2,2 ECOTEC HCCI

Skutečnost, že vývoj benzinových motorů ještě není ani…

 



 
Tříválec 1.2 HTP: Opravdu jde o takový průšvih, jak se traduje?

Tříválec 1.2 HTP: Opravdu jde o takový průšvih, jak se traduje?

Včera

Motor HTP o objemu 1,2 litru léta platil za jeden z nejkontroverznější pohonů aut. Zpočátku mnohdy zbytečně tendenční kritika koncepce a výkonů dostala později mnohem reálnější základ. To když se začaly objevovat mnohdy fatální závady...




Blesk.cz

Češi brali sjezdovky útokem: Tisíce lidí zaplavily Krkonoše i Orlické hory

Češi brali sjezdovky útokem: Tisíce lidí zaplavily…

Mrazivé a slunečné počasí přilákalo do lyžařských areálů v Krkonoších o víkendu kolem 7000 lidí. Lanovky a vleky…

Že by si Apple opět dodal odvahu? Nový iPad prý přijde o tlačítko Home

Že by si Apple opět dodal odvahu? Nový iPad prý…

U nového iPhonu 7 se Apple odhodlal k odebrání tradičního audiokonektoru a podobně odvážný krok by měl přijít i…

 

iSport.cz

Fantazie, Schick se zase trefil. Hvězdnému Hartovi zahrál na housle

Fantazie, Schick se zase trefil. Hvězdnému Hartovi…

Dvacetiletý útočník podruhé od letního příchodu ze Sparty dostal šanci v základní sestavě a stejně jako v…

SESTŘIHY: Pražská S dotahují lídra, duel Plzně odložen, Příbram vydřela bod

SESTŘIHY: Pražská S dotahují lídra, duel Plzně…

Fotbalisté Sparty přezimují v ePojisteni.cz lize na třetím místě. Rozhodlo o tom jejich vítězství nad Teplicemi…

 

Reflex.cz

Česko: Ale anonymně udávat je přece normální!

Česko: Ale anonymně udávat je přece normální!

Napsal jsem dva články proti podpoře udávání spojené s Babišovou EET, a z temnoty Internetu se vynořily ty…

Budou žít Češi na Měsíci? Evropská kosmická agentura tam chce postavit vesnici

Budou žít Češi na Měsíci? Evropská kosmická agentura…

Když loni v červenci nastoupil Němec Johann-Dietrich Wörner na místo generálního ředitele Evropské kosmické…

 
 
reklama