Opel Vectra a jeho málo známé sportovní verze: Jak to vypadalo před OPC?

Opel Vectra Turbo 4x4 1992
Opel Vectra Turbo 4x4 1992
Opel Vectra Turbo 4x4 1992
Opel Vectra Turbo 4x4 1992
54 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (24)

Ostré vozy Opel byly dlouhá léta známy pod zkratkou GSi. V současnosti se vrací, ale německá automobilka má ještě divočejší divizi OPC. První dvě generace Vectry však nabídly i jiné varianty s dostatkem výkonu...

Opel Vectra A byl nástupcem Ascony C, světu se představil v září 1988 v Paříži. V rámci faceliftu, který přišel po čtyřech letech, se dočkal i ostrých verzí. První z nich v září 1992 dostala všeříkající doplňkové jméno Turbo 4x4 a existovala pouze ve formě sedanu. Byla určena hlavně pro domácí, tedy německý trh, ale stranou nezůstali ani klienti v okolních zemích, hlavně ti rakouští a švýcarští. Z řadového čtyřventilového čtyřválce s rozvodem DOHC objemu 1998 cm3 se podařilo konstruktérům vydolovat díky přeplňování s mezichladičem stlačeného vzduchu 150 kW (204 k)/5600 min-1

Točivý moment vrcholil 280 N.m ve 2400 otáčkách a přenášel se pomocí šestistupňové přímo řazené převodovky na obě nápravy. Pohon všech kol se nabízel i v některých méně výkonných a levnějších verzích. Opel jej vyvinul společně s rakouskou firmou Steyr-Daimler-Puch, specialistou v oboru. Kombinoval klasickou lamelovou spojku s viskózní, díky které zabírala i zadní náprava, umístěná tentokrát v pomocném rámu. Raketa uměla stovku za 6,8 s a na dálnici upalovala až dvěstěčtyřicítkou. Do července 1994 vzniklo jen 2.252 jednotek. Objevila se také coby safety car (bezpečnostní vůz) ve formuli 1, mimo jiné i během tragické Grand Prix San Marina 1994.

S vidlicovým šestiválcem

V březnu 1993 následovala nejvýkonnější Vectra V6, nejdříve také pouze coby tříprostorový klasik. Ta měla pod kapotou větší dvouapůllitr (2498 cm3, jak už název napovídal, šlo o vidlicový šestiválec, opět dvouvačkový a se čtyřventilovou technikou. Ovšem atmosférický, takže dával „jen“ 125 kW (170 k)/6000 min-1. 227 N.m při 4200 otáčkách putovalo pouze dopředu, navíc zpočátku jen díky čtyřstupňovému automatu, pětistupňový manuál přišel na řadu až v červnu téhož roku. S ním auta zvládla 233 km/h a sprint na stovku během 7,8 s. Verze se samočinnou převodovkou byla o 3 km/h a celou sekundu pomalejší. V dnešní době úporného downsizingu, který neminul ani střední třídu, zní benzinový V6 jako pohádka. Čtyři stupně s voličem se mohou zdát málo, ale před čtvrtstoletím nešlo o nic neobvyklého.

Mimochodem, mezi zářím 1993 a únorem 1994 se prodávala vrcholná a špičkově vybavená V6 Exclusive. Portfolio karosářských variant se přece jen počínaje březnem 1994 rozrostlo o pětidveřový liftback. Rovněž její život byl takřka jepičí, vydržela pouze do června 1995. Jenže za měsíc už „áčko“ vystřídala modernější a ještě hezčí generace B.

Béčko v péči Irmscheru

A jak si s ostrými verzemi vedl oblejší nástupce? „Béčkové“ Vectry byly zpočátku k mání i se standardními šestiválci 2.5i (125 kW/230 N.m). Ty se zkratkou GSi vyjížděly od Vauxhallu z Lutonu. Od prosince 1997 se ovšem coby speciální model vyráběla jiná chuťovka: ostrá i500, nejen ve čtyřdveřové tříprostorové variantě, ale také jako kombi Caravan, to první generace zcela postrádala. Praktický liftback v této nadupané verzi opět chyběl. Písmeno i znamenalo, že se na vývoji auta podíleli specialisté od Irmscheru. Tentokrát se však neomezili pouze na nějaké ty spoilery, které ostatně Opel prodával ve vlastní obchodní síti s označením i Line.

Vectra i500 měla aerodynamický balíček radikálnější, inspirovaný dvoulitrovými cestovními vozy, které se proháněly v německém šampionátu STW (Super Tourenwagen). To znamená modifikované nárazníky (přední s větracími mřížkami na bocích), masivnější oblé boční prahy a křídlo na zádi, v případě Caravanu se střešními podélníky samozřejmě na pátých dveřích, u sedanů spočívalo na víku kufru. Sedačky v útulném interiéru byly čalouněny buď látkou ve výrazných barevných kombinacích, nebo černou kůží. Irmscher dodal i tříramenný sportovní volant a kovové doplňky v barvě titanu. Podvozek klesl k asfaltu o 20 mm a i500 jezdily na svébytných sedmnáctipalcových litých kolech BBS. Prodávaly se nejen ve zlatožluté a tmavě modré, ale i perleťově bílé, černé, stříbrné a tmavě zelené barvě.

Pod kapotou znovu hřímal V6 2,5 l, ale vyladěný na 143 kW (195 k)/6500 min-1 a 240 N.m v 3500 otáčkách, o které se staral znovu pětistupňový manuál. U našich západních sousedů jste mohli upalovat až 236 km/h, tedy pokud dálniční dopravní značení nepřikazovalo snížit rychlost na víceméně obvyklou stotřicítku. Stovky z naprostého klidu auta dosáhla během 7,9 s. Caravan disponoval parametry 226 km/h a 8,2 s. Produkce byla zastavena až po modernizaci v srpnu 2000, vzniklo však pouze 1.244 sedanů a 333 kombíků, tedy celkem 1.577 aut. To z ní dělá poměrně velkou vzácnost. I když jich nepostavili jen 500 coby homologační sérii pro zmíněné německé mistrovství „superturisma“.

i30 a iS3

Bonbónek představovala verze i30, o kterou se znovu postaral tuner Irmscher. Tu poháněl třílitr (2962 cm3) s 220 koňmi, tedy 162 kW/6200 min-1 a 300 N.m/3600 min-1. Plnil normu Euro 2 a tenhle „jednorožec“ upadl zcela v zapomnění, protože vznikal pouze v sezóně 1998. Proč nesl jméno, které nám evokuje úplně jinou automobilku? Protože proslulý ladič z Remshaldenu tenkrát slavil třicetiny. Maximální rychlost 242 km/h a sprint z 0 na 100 km/h za 6,9 s hovoří jasnou řečí...

Nenesl vůbec logo Opelu, místo plánovaných třiceti se jich nakonec prodalo jen 23, překvapivě výhradně kombíků. Za 90 tisíc marek kus! Měly červeno-šedý, nebo modro-šedý kožený vnitřek. Navíc existovaly dva prototypy sedanů, první se zrodil v roce 1996 coby testovací mula i500, druhý později jako zkušební exemplář i30. Stříbrná čtyřdveřová Vectra iS3 debutovala v Essenu 1998, měla totožný motor, ale vlastní pětipaprsková osmnáctipalcová kola Sport Star Design. Irmscher ji nabízel coby tuningový program, nevznikly však více než tři.

Z 2,5 litru na 2,6

V lednu 1999 přišel na řadu facelift. Všechny Vectry dostaly plně lakované nárazníky, což se týkalo i i500, černé otěrové plochy zmizely. Zrovna tak byla upravena palubní deska včetně přístrojů a Opel tenkrát nafotil sedan v zajímavé oranžové metalíze. „Obyčejné“ šestiválce počínaje srpnem 2000, kdy definitivně vyběhl dvouapůllitr, posílily na verzi 2.6i (2597 cm3/125 kW/250 N.m). Britské speciály s volanty vpravo (generace A se ještě jmenovala Cavalier) si znovu zachovaly označení GSi. Tento motor už splňoval emisní normu Euro 3 a v únoru 2002 zazpíval labutí píseň Vectry B, tehdy produkce celé řady skončila a vystřídala ji poslední, jinak bohužel zejména tvarově dost nepovedená generace C. Na první OPC s 2.8 V6 Turbo si natěšená klientela musela počkat do léta 2005... „Céčka“ navíc prošla opravdu radikálním faceliftem, nic takového jejich předchůdci nepotřebovali...

Foto:: Adam Opel AG/Opel Automobile GmbHAuto World Press, Opel (Suisse) SA

Vstoupit do diskuze (24)