Opel Vectra GTS - vzpomínka na Calibru

Opel Vectra GTS - vzpomínka na Calibru

 
 

Mnoho řidičů s láskou vzpomíná na sportovní kupé Opel Calibra. Srovnatelný vůz momentálně v nabídce automobilky chybí, Astra v této karosářské variantě nemůže Calibru nahradit. Designéři Opelu si to možná uvědomili a s uvedením nové řady Vectry se pokusili tuto díru částečně zacelit její pětidveřovou variantou nesoucí označení GTS. Testovali jsme ji s nejvýkonnějším...

Mnoho řidičů s láskou vzpomíná na sportovní kupé Opel Calibra. Srovnatelný vůz momentálně v nabídce automobilky chybí, Astra v této karosářské variantě nemůže Calibru nahradit. Designéři Opelu si to možná uvědomili a s uvedením nové řady Vectry se pokusili tuto díru částečně zacelit její pětidveřovou variantou nesoucí označení GTS. Testovali jsme ji s nejvýkonnějším motorem 3,2 V6.

Sportovněji laděná Vectra GTS s motorem 3,2 V6 je nejrychlejším sériově vyráběným Opelem všech dob. Vychází zcela ze sedanu nové generace Vectry a liší se jen v několika detailech, jako je třeba odlišný přední nárazník. Při pohledu zepředu vozu dominuje lichoběžníková maska s chromovanými ozdobami a výraznými světlomety. Při pohledu zboku je už rozdíl dostatečně patrný a splývavá záď skutečně budí dojem velkého kupé, které má ovšem jednu dvojici dveří navíc. Nízká okna, vysoké boky, a robustní záď se snaží budit dojem, že vůz je větší, než ve skutečnosti (4596 mm, což je cca o 100 mm méně než Mazda 6 nebo Ford Mondeo).

Kdo by chtěl Vectru GTS využít ke sportovnější jízdě, ocení oproti sedanu tužší odpružení a o 20 mm sníženou světlou výšku vozu. Podvozek poskytuje jistotu, stejně jako elektrohydraulický posilovač řízení s proměnným účinkem podle rychlosti jízdy a výkonné brzdy. Pokud ale půjdete skutečně „nadoraz“, poznáte, že nesedíte ve sportovním kupé, ale spíše v manažerském voze. Výrobce musel zvolit kompromis mezi těmito dvěma variantami, a protože Vectra je určená spíše pro reprezentaci manažerů, kteří chtějí mít pod plynem nějakého koně navíc, skutečně sportovní jízdu si nevychutnáte. I když je odpružení tvrdší, je kladen velký důraz na pohodlí. Příliš necítíte příčné nerovnosti, ale při ostrém průjezdu zatáčkou se vůz naklání až příliš „nesportovně“.

Jestliže zvenku Vectra GTS tak trochu připomínala Calibru, po usednutí dovnitř a při jízdě se musíte rychle smířit s něčím zcela odlišným. Ale pokud nehledáte sportovní kupé, ale reprezentativní vůz střední třídy, sedíte ve správném voze.

Interiér je stejný se sedanem a je laděn poněkud technokraticky, takže může na někoho působit neosobně. Všude panuje pečlivá geometrická strohost, která ovšem v žádném případě není na úkor přehlednosti. Sportovně vypadá snad jen tříramenný volant s integrovaným ovládáním audiosoustavy. Ta je umístěna ve středové konzoli a v testovaném voze obsahovala i CD měnič na čtyři disky. Údaje se zobrazují na monitoru nad ní, společně s informacemi z palubního počítače a dvouzónové klimatizace. Ovládání palubního počítače bylo ovšem v němčině.

Velmi pohodlná jsou sedadla, zejména to pro řidiče. Kromě nastavení ve všech směrech umožňuje i prodloužení sedáku. Zvýšené tuhé boky poskytují skvělou oporu při jízdě zatáčkami. K dispozici je dostatek odkládacích prostor, ale objemově jsou jen průměrné – například do té ve dveřích se téměř nic nevejde. Zavazadlový prostor je objemově srovnatelný s konkurencí (500 litrů, stejně jako Mondeo). Dá se otevřít nejen zevnitř, ale i pomocí dálkového ovládání. To ovšem pouze odjistí zámek, takže chtě nechtě musíte zmáčknout mnohdy špinavé tlačítko na hraně pátých dveří.

Co se ovšem moc nepovedlo, jsou dotykové spínače směrových světel a stěračů. Nejenže jejich design působí velice levně, jejich ovládání je pro začátečníka přinejlepším problematické. Zřejmě v rámci zvýšení komfortu byla zrušena klasická vícepolohová fáze a směrová světla se ovládají pouze dotykem. Jemný stisk znamená tři bliknutí (například pro předjížděcí manévr), delší stisk nepřetržité blikání. To se zruší buď přetočením volantu zpět po projetí zatáčkou nebo jemným stiskem spínače opačným směrem. A v tom je právě kámen úrazu. Odhadnout vždy správnou sílu stisku se mi ani po týdnu nepodařilo ve 100 procentech případů, takže jsme občas blikali hned doprava, hned doleva.

Šestiváleco objemu 3,2 litru je vrcholným modelem nabídky. Auto vybavené tímto motorem umí dosáhnout maximální rychlosti až 248 km/h, čímž se z Vectry GTS 3,2 V6 stal skutečně nejrychlejší sériově vyráběný Opel všech dob. Výkon motoru je 155 kW, nebo-li 211 koní s maximálním točivým momentem 300 Nm. Že je to vzhledem k velikosti a váze auta dostatečné, udává údaj o zrychlení - z nuly na 100 km/h se Vectra GTS dostane za 7,5 sekundy. Motor je toho hodně umí, ale je trochu žíznivý. Průměrná spotřeba je sice 10,1 litru na 100 km, ale dosáhnout jí znamená jezdit až příliš opatrně, což se jaksi neshoduje s charakteristikou sportovně laděného vozu. Při jízdě po městě vůbec není problém jezdit za 14 i více litrů na 100 kilometrů. S nádrží pouhých 61 litrů budete tak asi zajíždět k pumpě častěji, než byste čekali. Naopak velmi vysoko hodnotíme odhlučnění interiéru. Uvnitř vás s výjimkou jízdy ve velmi vysokých otáčkách nebude rušit nadbytečný hluk.

Vrcholu nabídky řady Vectra odpovídá i bohatá základní výbava. Kromě zmíněné dvouzónové klimatizace je to například protiskluzový systém TCS nebo stabilizační ESP či šest airbagů včetně hlavových.

Za to všechno musí zákazník vytáhnout z kapsy miminálně 879.900 Kč. V námi testovaném stupni výbavy Elegance za 959.900 Kč byly navíc například xenonové světlomety, palubní počítač nebo ráfky z lehkých slitin. Například Ford Mondeo ST 220 se dá nejlevněji pořídit za 1.080.000 Kč. Jeho třílitrový motor disponuje výkonem 226 koní.

Vectra GTS je důstojná vlajková loď Opelu. Design je ještě o něco zdařilejší než u sedanu a nabízí velice slušný jízdní komfort, dostatek výkonu i prostoru. Pod pedálem máte dostatek koní, ale jejich klapot vás uvnitř nikterak neruší. Příznivý je i poměr cena/užitná hodnota. Ale na nástupce Calibry si budeme muset ještě počkat…

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 959 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 006 100 Kč

Základní výbava:airbagy přední a boční na místě řidiče a spolujezdce, airbagy hlavové pro přední a zadní sedadla, ABS, ESP, protiskluzový systém TC, sportovní nárazníky v barvě karoserie, aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech, asymetricky dělené zadní sedadlo, elektricky ovládaná vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrické ovládání oken, imobilizér, manuální klimatizace, palubní počítač, sportovní volant potažený perforovanou kůží, sportovní sedadla, xenonová světla s tlakovými omývači, tónovaná skla, rádio s CD přehrávačem a ovládáním na volantu

Výbava testovaného vozu:vnější zpětná zrcátka elektricky sklopná, zrcátko na straně řidiče s automatickou clonou včetně dešťového senzoru a vnitřního zpětného zrcátka s automatickou clonou (+11.800,-), automatická klimatizace (+14.900,-), sluneční clony pro zadní boční okna manuálně ovládané (+4.900,-), rádio s CD měničem na 4 disky (+14.600,-)

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3175
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 155 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 248
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 14.3 / 7.6 / 10.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 1360
Objem nádrže (l):61
Rozměr pneu:215/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4596
b) šířka (mm): 1798
c) výška (mm): 1460
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1536
f) rozchod vzadu (mm): 1518
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,35
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy

Toyota uvedla na český trh excentrický crossover C-HR. Za…

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru? Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

V čele závodů Formule 1 odjel 640 kol, přesto ani jednou…

 




Ojetý Opel Vectra 1.9 CDTi: Dálkový běžec Ojetý Opel Vectra 1.9 CDTi: Dálkový běžec

Opel Vectra třetí generace nabízí komfort, který oceníte…

GM představil prototyp Opelu Vectra se zážehovým motorem 2,2 ECOTEC HCCI GM představil prototyp Opelu Vectra se zážehovým motorem 2,2 ECOTEC HCCI

Skutečnost, že vývoj benzinových motorů ještě není ani…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

PraPraha: Kde se usídlili první »Pražané«? To budete koukat

PraPraha: Kde se usídlili první »Pražané«? To budete koukat

Každý ví, že historické centrum Prahy se rozkládá v kotlině mezi Pražským hradem a Vyšehradem. Jenže tomu tak…

Tragická rána pro Daru Rolins: Manažerka Eva (†36) prohrála boj s rakovinou

Tragická rána pro Daru Rolins: Manažerka Eva (†36)…

Dara Rolins (43) prožívá těžké období - po smrti tatínka, jí zemřela i kamarádka a manažerka Eva Skallová (†36).…

 

iSport.cz

Co vše stihl Ronaldo v Dortmundu? Gól, udobření se Zidanem i oplácení

Co vše stihl Ronaldo v Dortmundu? Gól, udobření se…

Byl hlavní postavou hvězdného duelu už ve chvíli, kdy ani nezačal. Ale byl jí i během něj. Útočník Realu Madrid…

Parádní semafor! Bartošák zázračně sebral Matušovi premiérový gól

Parádní semafor! Bartošák zázračně sebral Matušovi…

Měl na hokejce svůj první gól v karlovarském dresu. Útočník Radim Matuš střílel čtrnáct sekund před koncem…

 

Reflex.cz

Pražská zoologická zahrada slaví 85 let

Pražská zoologická zahrada slaví 85 let

Zoologická zahrada hlavního města Prahy byla otevřena před 85 lety, 28. září 1931, v dolní části pražské Troje.…

Seriál Narcos život mého otce překroutil a udělal z něj senzaci, říká syn drogového bosse Pabla Escobara

Seriál Narcos život mého otce překroutil a udělal z…

Syn legendárního kolumbijského obchodníka s kokainem Pabla Escobara dal brazilskému deníku Estado rozhovor,…