Opel Vectra: Předchůdce Insignie přišel na svět před 25 lety

 

Je tomu pětadvacet let, kdy se objevila první Vectra. Dnes tento model v portfoliu Opelu nenajdeme, životopis generace s písmenem A však určitě stojí za připomenutí.

Nástupce modelu Ascona a vlastně i předchůdce současné Insignie měl výstavní premiéru na autosalonu v Paříži 1988. Ascona strávila v portfoliu automobilky s bleskem ve znaku celých osmnáct let a vystřídala tři generace. Vectra však disponovala podstatně kulatějšími tvary z pera Wayna Cherryho se špičkovou aerodynamikou, které byly ovlivněny starší a větší Omegou. Vždyť výsledný součinitel odporu vzduchu činil pouhých 0,29! První generace existovala jen coby klasický tříprostorový sedan a praktičtější liftback s výklopnou zadní stěnou (Opel jim ovšem oficiálně říká notchback a hatchback!). První nabídl 530 l pro zavazadla, při sklopení zadních sedadel až 840 l, druhý v základu 460 l.

Vectra se mohla pochlubit více než dvacítkou mezinárodních ocenění a hlavně, byla prvním osobním vozem značky s pohonem všech kol a poskytla technický základ pro kupé Calibra. Standardně se pochopitelně jednalo o předokolku. Pohon 4x4 vyvinul Opel ve spolupráci s rakouským specialistou, firmou Steyr-Daimler-Puch. Sestával z viskózní spojky, která se starala o proměnný přenos točivého momentu na zadní nápravu podle jízdních podmínek. Klasická vícelamelová pak při deceleraci tento pohon odpojovala. Čtyřkolky se prodávaly s benzinovými motory 1,8 a 2,0 l. Čtyřventilová verze 2000 16V měla rozvod DOHC, celých 150 koní (110 kW), čtveřici kotoučových brzd těchto modelů podporovalo v činnosti už i ABS, podvozek zdědila také po Omeze a jela až 215 km/h.

Vectru, která na podzim 1988 začínala s benzinovými čtyřválci OHC 1,6 l/55 kW a 2,0 l/85 kW, bylo možno koupit kromě pětistupňového manuálu i s čtyřstupňovým automatem, který měl trojici režimů: ekonomický, sportovní a zimní. Prostřední karburátorová osmnáctistovka se chlubila 65 kW, všechny ostatní benzinové motory nepřišly o vstřikování, lambda sondu, ani katalyzátor. Pro milovníky nafty byl určen atmosférický diesel 1,7 l s pouhými 42 kW. Sedan se prodával ve výbavách GL, GLS a luxusní CD, liftback jen coby GL a sportovní GT. Hned v prvním modelovém roce našlo zákazníky 364 tisíc kusů včetně britských Vauxhallů Cavalier. Kromě Německa a Albionu se tyto vozy vyráběly také v Belgii a Turecku. V létě 1989 se objevila již zmíněná Calibra.

Vývoj řady však pokračoval dále. Rok 1990 znamenal premiéru pro vstřikovací motor 1,8 l/66 kW a turbodiesel 1,7 l/60 kW. Od června 1992 byla Vectra jediným evropským autem střední třídy se standardně montovaným ABS a o dva měsíce později přišla na řadu vzhledová modernizace. Tu charakterizovaly hlavně lakovaní nárazníky, jiná maska chladiče a grafika zadních světel, dále pak výztuhy ve dveřích a předpínače bezpečnostních pásů. To ale nebylo zdaleka vše.

Sezóna 1993 přinesla dva špičkové modely. Prvním byla na jaře Vectra V6. Ano, pod její kapotou se skrýval vidlicový šestiválec Ecotec se čtyřventilovou technikou objemu 2,5 l, ze kterého technici vydolovali celých 170 koní, tedy 125 kW. Na podzim se začalo vyrábět provedení Turbo. Jeho dvoulitrový čtyřválec měl svůj původ v Calibře a díky pořádné porci dopingu dával slušných 150 kW, tedy 204 k. Díky šestistupňové přímo řazené převodovce upaloval na šestnáctipalcových litých kolech až dvěstěčtyřicítkou. Poslední velká událost v genezi první Vectry na sebe nechala čekat do jara 1994. Nový čtyřválec 2,0 16V v provedení CDX se chlubil rovnou stovkou kilowattů.

Vectra s písmenem A zakončila svou evropskou kariéru v polovině 90. let s 2,5 miliony prodaných exemplářů, první milion přitom vznikl do dubna 1991. Obchodně úspěšnější model ve střední třídě Opel nikdy předtím, ani potom už neměl. Vždyť Ascon se prodalo 3,9 milionu všech řad dohromady za osmnáct let!

Kombi Caravan přišlo až v generaci B, která nabídla ještě kulatější design. První dvě karosářské varianty se představily na sklonku léta 1995, kombík následoval v devadesátém šestém. Jejich sympaticky oblé tvary však vzaly zasvé už v závěru sezóny 2001, kdy se ukázala Vectra C. Ta tu s námi byla dalších sedm let, než ji na podzim 2008 vystřídala výrazně větší Insignia. I ona si dodnes zachovává trojici karoserií.

JAKE.AUTO.CZ: Opel Vectra (všechny testy a další články)

Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman pověří Babiše vyjednáváním o vládě. Ten chce co nejméně koaličních partnerů Zeman pověří Babiše vyjednáváním o vládě. Ten chce co nejméně koaličních partnerů

Prezident Miloš Zeman příští týden pověří vyjednáváním o…

Vydání Babiše je téměř jisté. Podpoří ho i okamurovci Vydání Babiše je téměř jisté. Podpoří ho i okamurovci

Strany tvrdící, že vyhoví další policejní žádosti o…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Opel Vectra a její málo známé sportovní verze: Jak to vypadalo před OPC? Opel Vectra a její málo známé sportovní verze: Jak to vypadalo před OPC?

Ostré vozy Opel byly dlouhá léta známy pod zkratkou GSi.…

Ojetý Opel Vectra 1.9 CDTi: Dálkový běžec Ojetý Opel Vectra 1.9 CDTi: Dálkový běžec

Opel Vectra třetí generace nabízí komfort, který oceníte…

 



 
Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

TEST: Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

Dnes 12:51

Pouhý zhruba rok vydržela ve výrobním programu poslední inovace Dacie Duster. Nedávno totiž značka představila nástupce, druhou generaci. Co tedy nabízí původní duster v samém závěru své kariéry?




Blesk.cz

Babiš po volbách u Zemana: Prezident ho pověří jednáním o vládě za týden

Babiš po volbách u Zemana: Prezident ho pověří…

Prezident Miloš Zeman pověří šéfa hnutí ANO Babiše příští týden. Po schůzce to řekl novinářům Andrej Babiš. Ve…

Bojoval do posledního dechu: Býk probodl toreadorovi krk. Nakonec padl

Bojoval do posledního dechu: Býk probodl toreadorovi…

Má víc štěstí než rozumu. To by se dalo říct o toreadorovi Arturu Macíasovi, který málem zemřel v Mexiku během…

 

iSport.cz

Okurkovým lákem proti křečím. Je to jako panák, směje se útočník Devils

Okurkovým lákem proti křečím. Je to jako panák,…

Křeče jsou velkým problémem sportovců při nadměrné zátěži. Existuje řada nutričních přípravků, jak jim zabránit,…

Bosančič slavil před kotlem Slavie a spustil melu. Přilétla i světlice

Bosančič slavil před kotlem Slavie a spustil melu.…

V neděli v Edenu nikdo nerozproudil emoce tak, jako Miloš Bosančič. Záložník Liberce z penalty zvýšil vedení…

 

Reflex.cz

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…

Potvrzeno! Kalouska s TOP 09 dostali do sněmovny zednáři

Potvrzeno! Kalouska s TOP 09 dostali do sněmovny zednáři

Řádění temných sil spiknutí v pozadí našich parlamentních voleb tušilo mnoho z nás. Naší redakci se však…