Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Vectra: Předchůdce Insignie přišel na svět před 25 lety

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
Je tomu pětadvacet let, kdy se objevila první Vectra. Dnes tento model v portfoliu Opelu nenajdeme, životopis generace s písmenem A však určitě stojí za připomenutí.

Nástupce modelu Ascona a vlastně i předchůdce současné Insignie měl výstavní premiéru na autosalonu v Paříži 1988. Ascona strávila v portfoliu automobilky s bleskem ve znaku celých osmnáct let a vystřídala tři generace. Vectra však disponovala podstatně kulatějšími tvary z pera Wayna Cherryho se špičkovou aerodynamikou, které byly ovlivněny starší a větší Omegou. Vždyť výsledný součinitel odporu vzduchu činil pouhých 0,29! První generace existovala jen coby klasický tříprostorový sedan a praktičtější liftback s výklopnou zadní stěnou (Opel jim ovšem oficiálně říká notchback a hatchback!). První nabídl 530 l pro zavazadla, při sklopení zadních sedadel až 840 l, druhý v základu 460 l.

Vectra se mohla pochlubit více než dvacítkou mezinárodních ocenění a hlavně, byla prvním osobním vozem značky s pohonem všech kol a poskytla technický základ pro kupé Calibra. Standardně se pochopitelně jednalo o předokolku. Pohon 4x4 vyvinul Opel ve spolupráci s rakouským specialistou, firmou Steyr-Daimler-Puch. Sestával z viskózní spojky, která se starala o proměnný přenos točivého momentu na zadní nápravu podle jízdních podmínek. Klasická vícelamelová pak při deceleraci tento pohon odpojovala. Čtyřkolky se prodávaly s benzinovými motory 1,8 a 2,0 l. Čtyřventilová verze 2000 16V měla rozvod DOHC, celých 150 koní (110 kW), čtveřici kotoučových brzd těchto modelů podporovalo v činnosti už i ABS, podvozek zdědila také po Omeze a jela až 215 km/h.

Vectru, která na podzim 1988 začínala s benzinovými čtyřválci OHC 1,6 l/55 kW a 2,0 l/85 kW, bylo možno koupit kromě pětistupňového manuálu i s čtyřstupňovým automatem, který měl trojici režimů: ekonomický, sportovní a zimní. Prostřední karburátorová osmnáctistovka se chlubila 65 kW, všechny ostatní benzinové motory nepřišly o vstřikování, lambda sondu, ani katalyzátor. Pro milovníky nafty byl určen atmosférický diesel 1,7 l s pouhými 42 kW. Sedan se prodával ve výbavách GL, GLS a luxusní CD, liftback jen coby GL a sportovní GT. Hned v prvním modelovém roce našlo zákazníky 364 tisíc kusů včetně britských Vauxhallů Cavalier. Kromě Německa a Albionu se tyto vozy vyráběly také v Belgii a Turecku. V létě 1989 se objevila již zmíněná Calibra.

Vývoj řady však pokračoval dále. Rok 1990 znamenal premiéru pro vstřikovací motor 1,8 l/66 kW a turbodiesel 1,7 l/60 kW. Od června 1992 byla Vectra jediným evropským autem střední třídy se standardně montovaným ABS a o dva měsíce později přišla na řadu vzhledová modernizace. Tu charakterizovaly hlavně lakovaní nárazníky, jiná maska chladiče a grafika zadních světel, dále pak výztuhy ve dveřích a předpínače bezpečnostních pásů. To ale nebylo zdaleka vše.

Sezóna 1993 přinesla dva špičkové modely. Prvním byla na jaře Vectra V6. Ano, pod její kapotou se skrýval vidlicový šestiválec Ecotec se čtyřventilovou technikou objemu 2,5 l, ze kterého technici vydolovali celých 170 koní, tedy 125 kW. Na podzim se začalo vyrábět provedení Turbo. Jeho dvoulitrový čtyřválec měl svůj původ v Calibře a díky pořádné porci dopingu dával slušných 150 kW, tedy 204 k. Díky šestistupňové přímo řazené převodovce upaloval na šestnáctipalcových litých kolech až dvěstěčtyřicítkou. Poslední velká událost v genezi první Vectry na sebe nechala čekat do jara 1994. Nový čtyřválec 2,0 16V v provedení CDX se chlubil rovnou stovkou kilowattů.

Vectra s písmenem A zakončila svou evropskou kariéru v polovině 90. let s 2,5 miliony prodaných exemplářů, první milion přitom vznikl do dubna 1991. Obchodně úspěšnější model ve střední třídě Opel nikdy předtím, ani potom už neměl. Vždyť Ascon se prodalo 3,9 milionu všech řad dohromady za osmnáct let!

Kombi Caravan přišlo až v generaci B, která nabídla ještě kulatější design. První dvě karosářské varianty se představily na sklonku léta 1995, kombík následoval v devadesátém šestém. Jejich sympaticky oblé tvary však vzaly zasvé už v závěru sezóny 2001, kdy se ukázala Vectra C. Ta tu s námi byla dalších sedm let, než ji na podzim 2008 vystřídala výrazně větší Insignia. I ona si dodnes zachovává trojici karoserií.

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
Avatar - sendador
8. 11. 2013 06:59
Re: Miláček
Asi kazdy rad vzpomina na svoje prvni vlastni auto. Ja zas nedam dopustit na Tempru. Ackoli jsem ji koupil za par supu uz jako starej krap, vzdycky me vsude dovezla a oproti tatove Felicii to bylo skutecne zihadlo :-)
Avatar - pumpkin
7. 11. 2013 20:20
nezmar
Sused si krátko po revolúcii doviezol z Nemecka ojazdenú Vectru A, predfacelift v bordovej metalíze. No čo ten s tým autom robil, to bol des. Ale Vectra všetko vydržala a keď ju po piatich rokoch predal, ešte ďalšie dva roky jazdila ako taxi. Pre mňa jeden zo symbolov podnikateľských 90. rokov.

Ale najkrajšia generácia Vectry prišla až s B-čkom. Dnes som videl striebornú, v edícii 100 rokov Opel a to auto fakt nestarne. Vyzeralo ako nové. :yes:
Avatar - pumpkin
7. 11. 2013 20:06
Re: Vectra A
Podľa mňa sa Bertonemu podarila. Ako cabrio je to ešte krajšie auto.
Inak vtedy mala Astra dobrý záber. 5 a 3dv hatch, ktorý sa hral na liftback, coupé, cabrio, karavan (teda combi) a ešte van.
7. 11. 2013 16:45
první generace Vectry a Calibra
byly první a poslední modely Opel, které se mi opravdu líbily. Od té doby je to bída...
Avatar - sargis
7. 11. 2013 16:27
Re: Vectra A
Calibra nemala nikdy priameho nastupcu, astra kupe sa tak neprofilovala. Ale auto to bolo pekne, ziadna komedia a niektore verzie schovali Calibru.