Opel Vectra: Předchůdce Insignie přišel na svět před 25 lety

 

Je tomu pětadvacet let, kdy se objevila první Vectra. Dnes tento model v portfoliu Opelu nenajdeme, životopis generace s písmenem A však určitě stojí za připomenutí.

Nástupce modelu Ascona a vlastně i předchůdce současné Insignie měl výstavní premiéru na autosalonu v Paříži 1988. Ascona strávila v portfoliu automobilky s bleskem ve znaku celých osmnáct let a vystřídala tři generace. Vectra však disponovala podstatně kulatějšími tvary z pera Wayna Cherryho se špičkovou aerodynamikou, které byly ovlivněny starší a větší Omegou. Vždyť výsledný součinitel odporu vzduchu činil pouhých 0,29! První generace existovala jen coby klasický tříprostorový sedan a praktičtější liftback s výklopnou zadní stěnou (Opel jim ovšem oficiálně říká notchback a hatchback!). První nabídl 530 l pro zavazadla, při sklopení zadních sedadel až 840 l, druhý v základu 460 l.

Vectra se mohla pochlubit více než dvacítkou mezinárodních ocenění a hlavně, byla prvním osobním vozem značky s pohonem všech kol a poskytla technický základ pro kupé Calibra. Standardně se pochopitelně jednalo o předokolku. Pohon 4x4 vyvinul Opel ve spolupráci s rakouským specialistou, firmou Steyr-Daimler-Puch. Sestával z viskózní spojky, která se starala o proměnný přenos točivého momentu na zadní nápravu podle jízdních podmínek. Klasická vícelamelová pak při deceleraci tento pohon odpojovala. Čtyřkolky se prodávaly s benzinovými motory 1,8 a 2,0 l. Čtyřventilová verze 2000 16V měla rozvod DOHC, celých 150 koní (110 kW), čtveřici kotoučových brzd těchto modelů podporovalo v činnosti už i ABS, podvozek zdědila také po Omeze a jela až 215 km/h.

Vectru, která na podzim 1988 začínala s benzinovými čtyřválci OHC 1,6 l/55 kW a 2,0 l/85 kW, bylo možno koupit kromě pětistupňového manuálu i s čtyřstupňovým automatem, který měl trojici režimů: ekonomický, sportovní a zimní. Prostřední karburátorová osmnáctistovka se chlubila 65 kW, všechny ostatní benzinové motory nepřišly o vstřikování, lambda sondu, ani katalyzátor. Pro milovníky nafty byl určen atmosférický diesel 1,7 l s pouhými 42 kW. Sedan se prodával ve výbavách GL, GLS a luxusní CD, liftback jen coby GL a sportovní GT. Hned v prvním modelovém roce našlo zákazníky 364 tisíc kusů včetně britských Vauxhallů Cavalier. Kromě Německa a Albionu se tyto vozy vyráběly také v Belgii a Turecku. V létě 1989 se objevila již zmíněná Calibra.

Vývoj řady však pokračoval dále. Rok 1990 znamenal premiéru pro vstřikovací motor 1,8 l/66 kW a turbodiesel 1,7 l/60 kW. Od června 1992 byla Vectra jediným evropským autem střední třídy se standardně montovaným ABS a o dva měsíce později přišla na řadu vzhledová modernizace. Tu charakterizovaly hlavně lakovaní nárazníky, jiná maska chladiče a grafika zadních světel, dále pak výztuhy ve dveřích a předpínače bezpečnostních pásů. To ale nebylo zdaleka vše.

Sezóna 1993 přinesla dva špičkové modely. Prvním byla na jaře Vectra V6. Ano, pod její kapotou se skrýval vidlicový šestiválec Ecotec se čtyřventilovou technikou objemu 2,5 l, ze kterého technici vydolovali celých 170 koní, tedy 125 kW. Na podzim se začalo vyrábět provedení Turbo. Jeho dvoulitrový čtyřválec měl svůj původ v Calibře a díky pořádné porci dopingu dával slušných 150 kW, tedy 204 k. Díky šestistupňové přímo řazené převodovce upaloval na šestnáctipalcových litých kolech až dvěstěčtyřicítkou. Poslední velká událost v genezi první Vectry na sebe nechala čekat do jara 1994. Nový čtyřválec 2,0 16V v provedení CDX se chlubil rovnou stovkou kilowattů.

Vectra s písmenem A zakončila svou evropskou kariéru v polovině 90. let s 2,5 miliony prodaných exemplářů, první milion přitom vznikl do dubna 1991. Obchodně úspěšnější model ve střední třídě Opel nikdy předtím, ani potom už neměl. Vždyť Ascon se prodalo 3,9 milionu všech řad dohromady za osmnáct let!

Kombi Caravan přišlo až v generaci B, která nabídla ještě kulatější design. První dvě karosářské varianty se představily na sklonku léta 1995, kombík následoval v devadesátém šestém. Jejich sympaticky oblé tvary však vzaly zasvé už v závěru sezóny 2001, kdy se ukázala Vectra C. Ta tu s námi byla dalších sedm let, než ji na podzim 2008 vystřídala výrazně větší Insignia. I ona si dodnes zachovává trojici karoserií.

JAKE.AUTO.CZ: Opel Vectra (všechny testy a další články)

Spolupracujeme s TipCars.com
Billboardy zmizí od dálnic, provozovatelé reklamních ploch se chtějí soudit Billboardy zmizí od dálnic, provozovatelé reklamních ploch se chtějí soudit

Kvůli zákazu zmizí od září od dálnic a silnic I. třídy na…

Komentář Jany Havligerové: Penze, nebo chudinské dávky? Komentář Jany Havligerové: Penze, nebo chudinské dávky?

Studie o důchodových systémech, kterou vypracovali…

Dalík míří zpět do vězení, v kauze kolem obrněnců Pandur dostal pravomocně pět let Dalík míří zpět do vězení, v kauze kolem obrněnců Pandur dostal pravomocně pět let

Za podvod při jednáních o nákupu obrněných aut Pandur pro…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Ojetý Opel Vectra 1.9 CDTi: Dálkový běžec Ojetý Opel Vectra 1.9 CDTi: Dálkový běžec

Opel Vectra třetí generace nabízí komfort, který oceníte…

Video: Opel Vectra a bláznivé chování řízení Video: Opel Vectra a bláznivé chování řízení

Má váš vůz problém s řízením? Určitě ne takové, jaké…

 



 
Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Dá vám slevu i na akční ceny

Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Dá vám slevu i na akční ceny

Dnes 13:51

Za základní dvanáctistovku s výkonem 115 koní dáte po aktuální slevě 437.500 korun. Novinkou je linie Tekna+, která platí za absolutní vrchol nabídky.




Blesk.cz

Emília Vášáryová: Se smrtí muže se nevyrovnala. Občas nosím jeho šaty, šokuje herečka

Emília Vášáryová: Se smrtí muže se nevyrovnala.…

I když od smrti hereččina manžela uběhlo pět let, Emília Vášáryová (75) se s jeho ztrátou stále nedokáže smířit.…

Padesát odstínů temnoty: Tohle vám v kině neukázali!

Padesát odstínů temnoty: Tohle vám v kině neukázali!

Mysleli jste, že vám filmová podoba bestselleru Padesát odstínů ukázala vše? Doma si ale můžete užít ještě o…

 

iSport.cz

Kvůli dotacím je obviněný i Jansta. Kdo zná realitu, kroutí hlavou, říká

Kvůli dotacím je obviněný i Jansta. Kdo zná realitu,…

Policie obvinila v kauze manipulací se sportovními dotacemi jako právnickou osobu Českou unii sportu, a…

Jágr nevyloučil extraligu. Mohl by ho lákat Růžička, zájem má Třinec

Jágr nevyloučil extraligu. Mohl by ho lákat Růžička,…

Vlasy smotané do culíku, na hlavě zastaralá „skořápka“. Na ní nezaměnitelné číslo 68. Jaromír Jágr se včera…

 

Reflex.cz

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na Antarktidě a musel operovat sám sebe

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na…

Leonid Rogozov. Jméno, které v dějinách lékařství vzbuzuje obdiv i respekt. Lékař, který zemřel teprve před…

Lobbista Dalík míří opět za mříže. Za kauzu Pandury dostal 5 let vězení

Lobbista Dalík míří opět za mříže. Za kauzu Pandury…

Za podvod při jednáních o nákupu obrněných aut Pandur pro českou armádu si lobbista Marek Dalík odpyká pět let…