reklama


Opel Vectra: Předchůdce Insignie přišel na svět před 25 lety

 

Je tomu pětadvacet let, kdy se objevila první Vectra. Dnes tento model v portfoliu Opelu nenajdeme, životopis generace s písmenem A však určitě stojí za připomenutí.

Nástupce modelu Ascona a vlastně i předchůdce současné Insignie měl výstavní premiéru na autosalonu v Paříži 1988. Ascona strávila v portfoliu automobilky s bleskem ve znaku celých osmnáct let a vystřídala tři generace. Vectra však disponovala podstatně kulatějšími tvary z pera Wayna Cherryho se špičkovou aerodynamikou, které byly ovlivněny starší a větší Omegou. Vždyť výsledný součinitel odporu vzduchu činil pouhých 0,29! První generace existovala jen coby klasický tříprostorový sedan a praktičtější liftback s výklopnou zadní stěnou (Opel jim ovšem oficiálně říká notchback a hatchback!). První nabídl 530 l pro zavazadla, při sklopení zadních sedadel až 840 l, druhý v základu 460 l.

Vectra se mohla pochlubit více než dvacítkou mezinárodních ocenění a hlavně, byla prvním osobním vozem značky s pohonem všech kol a poskytla technický základ pro kupé Calibra. Standardně se pochopitelně jednalo o předokolku. Pohon 4x4 vyvinul Opel ve spolupráci s rakouským specialistou, firmou Steyr-Daimler-Puch. Sestával z viskózní spojky, která se starala o proměnný přenos točivého momentu na zadní nápravu podle jízdních podmínek. Klasická vícelamelová pak při deceleraci tento pohon odpojovala. Čtyřkolky se prodávaly s benzinovými motory 1,8 a 2,0 l. Čtyřventilová verze 2000 16V měla rozvod DOHC, celých 150 koní (110 kW), čtveřici kotoučových brzd těchto modelů podporovalo v činnosti už i ABS, podvozek zdědila také po Omeze a jela až 215 km/h.

Vectru, která na podzim 1988 začínala s benzinovými čtyřválci OHC 1,6 l/55 kW a 2,0 l/85 kW, bylo možno koupit kromě pětistupňového manuálu i s čtyřstupňovým automatem, který měl trojici režimů: ekonomický, sportovní a zimní. Prostřední karburátorová osmnáctistovka se chlubila 65 kW, všechny ostatní benzinové motory nepřišly o vstřikování, lambda sondu, ani katalyzátor. Pro milovníky nafty byl určen atmosférický diesel 1,7 l s pouhými 42 kW. Sedan se prodával ve výbavách GL, GLS a luxusní CD, liftback jen coby GL a sportovní GT. Hned v prvním modelovém roce našlo zákazníky 364 tisíc kusů včetně britských Vauxhallů Cavalier. Kromě Německa a Albionu se tyto vozy vyráběly také v Belgii a Turecku. V létě 1989 se objevila již zmíněná Calibra.

Vývoj řady však pokračoval dále. Rok 1990 znamenal premiéru pro vstřikovací motor 1,8 l/66 kW a turbodiesel 1,7 l/60 kW. Od června 1992 byla Vectra jediným evropským autem střední třídy se standardně montovaným ABS a o dva měsíce později přišla na řadu vzhledová modernizace. Tu charakterizovaly hlavně lakovaní nárazníky, jiná maska chladiče a grafika zadních světel, dále pak výztuhy ve dveřích a předpínače bezpečnostních pásů. To ale nebylo zdaleka vše.

Sezóna 1993 přinesla dva špičkové modely. Prvním byla na jaře Vectra V6. Ano, pod její kapotou se skrýval vidlicový šestiválec Ecotec se čtyřventilovou technikou objemu 2,5 l, ze kterého technici vydolovali celých 170 koní, tedy 125 kW. Na podzim se začalo vyrábět provedení Turbo. Jeho dvoulitrový čtyřválec měl svůj původ v Calibře a díky pořádné porci dopingu dával slušných 150 kW, tedy 204 k. Díky šestistupňové přímo řazené převodovce upaloval na šestnáctipalcových litých kolech až dvěstěčtyřicítkou. Poslední velká událost v genezi první Vectry na sebe nechala čekat do jara 1994. Nový čtyřválec 2,0 16V v provedení CDX se chlubil rovnou stovkou kilowattů.

Vectra s písmenem A zakončila svou evropskou kariéru v polovině 90. let s 2,5 miliony prodaných exemplářů, první milion přitom vznikl do dubna 1991. Obchodně úspěšnější model ve střední třídě Opel nikdy předtím, ani potom už neměl. Vždyť Ascon se prodalo 3,9 milionu všech řad dohromady za osmnáct let!

Kombi Caravan přišlo až v generaci B, která nabídla ještě kulatější design. První dvě karosářské varianty se představily na sklonku léta 1995, kombík následoval v devadesátém šestém. Jejich sympaticky oblé tvary však vzaly zasvé už v závěru sezóny 2001, kdy se ukázala Vectra C. Ta tu s námi byla dalších sedm let, než ji na podzim 2008 vystřídala výrazně větší Insignia. I ona si dodnes zachovává trojici karoserií.

JAKE.AUTO.CZ: Opel Vectra (všechny testy a další články)

Spolupracujeme s TipCars.com
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




Ojetý Opel Vectra 1.9 CDTi: Dálkový běžec Ojetý Opel Vectra 1.9 CDTi: Dálkový běžec

Opel Vectra třetí generace nabízí komfort, který oceníte…

Video: Opel Vectra a bláznivé chování řízení Video: Opel Vectra a bláznivé chování řízení

Má váš vůz problém s řízením? Určitě ne takové, jaké…

 



 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Dnes 18:55

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

„Pomozte, umíráme tu.“ Lavina zavalila hotel, lidé prosili o záchranu marně

„Pomozte, umíráme tu.“ Lavina zavalila hotel, lidé…

Z hotelu zavaleného po středečním zemětřesení lavinou ve střední Itálii se podařilo vyprostit těla prvních čtyř…

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

 

iSport.cz

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama