Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor: Jeden olej pro všechny je vražda

Martin Vaculík
Diskuze (33)
Na dotazy Světa motorů odpovídal Petr Chytka, akreditovaný tribodiagnostik a ředitel českého zastoupení firmy Sunoco.

Jak se vyvíjí trh s motorovými oleji? Stoupá poptávka po nějakých typech, zatímco jiné stagnují?

Trh motorových olejů se pozvolna, ale jistě pohybuje směrem k nízkoviskozitním typům. A to jak u osobních vozidel, tak nákladní techniky. V zásadě lze říci, že u osobní techniky dnes SAE 10W-40 co do objemu přeskočilo dříve vedoucí 15W-40. Je totiž důležité, že se již vyrábějí typy 10W-40 speciálně s aditivací pro starší motory i velké agregáty nákladní techniky. Omlazuje se motorový park, přičemž u vozidel vyrobených zhruba po roce 2000 už se ze 70 procent používají nebo připouštějí typy 5W-40 a 5W-30.

Je pravda, že moderní bezpopelné oleje pro vozidla s filtry pevných částic jsou ve většině jiných parametrů vlastně horší a nemá tak smysl používat

je u dieselů bez filtru? Servisy by totiž často rády měly jedno mazivo pro všechna auta.

Jako olejář bych měl říci, že je jedno, jestli do motoru bez fi ltru dám low-saps olej, nebo starší formulaci. Jenže není. Takzvané low-saps oleje musí použít velice odlišnou technologii formulace. Některé vysoce účinné typy aditiv totiž fungují jako katalyzátorové jedy. Po rychlém zavedení těchto nových typů maziv po roce 2000 se ukázalo, že bude třeba ještě ujít nějakou cestu, než se aditivace upraví tak, aby se hodnoty opotřebení dostaly do původních mezí. Dá se říci, že cesta trvala přibližně deset let. Teprve dnes máme k dispozici lowsaps oleje, které chrání motory tak dobře jako ty starší.

Je vůbec možné mít v servisu jeden olej pro všechny vozy? Máme na mysli třeba některé výrobce automobilů, kteří se takto snaží svým značkovým dílnám ulehčit logistiku.

Teoreticky vzato když si výrobce motorů usmyslí postavit všechny motory na stejné bázi, lze připustit, že se mu to tak za deset let podaří. Ale pořád tu budou starší vozidla, automobily s vyšším stupněm opotřebení či provozované za odlišných podmínek, které třeba služebně jezdí na horký jih Evropy. Proto tvrdím, že jeden univerzální typ oleje v servisu je zločinem na zákaznících i motorech.

Nepřehlédněte: Čtyři rady pro správný výběr motorového oleje

Setkali jsme se s radami zkušeného praktika, že kdo chce mít motor v nejlepším stavu, má oleje v rámci dané specifi kace střídat. Každá značka prý může mít trochu jiná aditiva, která jsou účinná na jiný typ nečistot. Je to možné?

Nesmysl. Tohle hlásají někteří dodavatelé náhradních dílů, kteří si uvědomují, že jejich olej má svá rizika. A tak je dobře střídat laciný od takzvané

privátní značky s drahým od renomovaného výrobce. Třeba na ošizenou aditivaci se přijde vždy po delším používání oleje na větším vozovém parku, když dojde ke zvýšení poruchovosti. Právě tyto rady mají taková zjištění rozmazat na více viníků.

Jaký nejdelší výměnný interval oleje již jste na základě výsledků kapkové zkoušky či jiných tribotechnických analýz pro osobní vozidlo schválil?

Může olej skutečně vydržet třeba 50 000 km?

To není žádný problém. Máme i vozidla značky Volvo, která najedou 80 000 km na jednu náplň. K tomu je nutná perfektní a pravidelná diagnostika jak motoru, tak oleje. Dále dobrý řidič využívající optimální režimy motoru. Za třetí provozování na dlouhých trasách v čistém prostředí. Pak také tankování kvalitního, čistě ropného paliva. A samozřejmě kvalitní olej. Máme i vozidla stejného typu, v nichž odlišné provozní podmínky zkrátí životnost maziva na pouhých 7000 km.

Martin Vaculík
Diskuze (33)
Avatar - Ada je zase tady
7. 5. 2012 19:56
Re: VOLVO
Jsou to vlastne jen takovi rusaci s klimatizaci... :no:
7. 5. 2012 08:35
Re: VOLVO
Amici meni kazdy 3000 mil, nekdo i casteji. Oleje jsou v US levny, ale o jejich kvalite ve smyslu udrzeni si tribotechnickych vlastnosti nemam iluze. Neni to tak davno, kdy se vyjety olej prestal pouzivat jako postrik prasnych cest. Jiny kraj, jiny nemrav. V jistych ohledech se Amici chovaji jako Rusove. Vedomi velke zeme, kde je pokazde dost mista posunout se nekam dal na zapad, kdyz si zaneradim vlastni zahumenek, je desive.
5. 5. 2012 10:33
Re: hm,
Pridaj do oleja Teflon, a nepokazíš tým nič. Je nekovový, a je inertný voči vode. jedinou zásadou, ktorú musíš dodržať je, aby častice Teflonu boli menšie ako je hustota olejového filtra a prešli ním. Našli sa "chytráci", ktorí chceli ušetriť a nebrali túto podmienku v úvahu, a výsledkom bol upchatý olejový filter a zadretý motor.
4. 5. 2012 15:37
Re: VOLVO
:-) Vždycky to musí mít nějaký ten metr najeto, třeba už jen po opuštění výrobní linky jede kousek po svých na nákladové parkoviště, nebo to třeba ještě povinně kilometr zkusí na válcích.
Avatar - m.z.
4. 5. 2012 15:33
Re: VOLVO
U rolby a ostatních pracovních strojů, se nepočítají km, ale mth a podle toho se to dá přibližně přepočítat na km.
Např. na Magnumu mám namotáno 580tkm a dle PP, na ně motor potřeboval natočit okolo 10t hodin. Ale nevím, jestli to PP počítá jako mth, nebo klasických 60min.