Rozhovor: Jeden olej pro všechny je vražda

Rozhovor: Jeden olej pro všechny je vražda

 

Na dotazy Světa motorů odpovídal Petr Chytka, akreditovaný tribodiagnostik a ředitel českého zastoupení firmy Sunoco.

Jak se vyvíjí trh s motorovými oleji? Stoupá poptávka po nějakých typech, zatímco jiné stagnují?

Trh motorových olejů se pozvolna, ale jistě pohybuje směrem k nízkoviskozitním typům. A to jak u osobních vozidel, tak nákladní techniky. V zásadě lze říci, že u osobní techniky dnes SAE 10W-40 co do objemu přeskočilo dříve vedoucí 15W-40. Je totiž důležité, že se již vyrábějí typy 10W-40 speciálně s aditivací pro starší motory i velké agregáty nákladní techniky. Omlazuje se motorový park, přičemž u vozidel vyrobených zhruba po roce 2000 už se ze 70 procent používají nebo připouštějí typy 5W-40 a 5W-30.

Je pravda, že moderní bezpopelné oleje pro vozidla s filtry pevných částic jsou ve většině jiných parametrů vlastně horší a nemá tak smysl používat je u dieselů bez filtru? Servisy by totiž často rády měly jedno mazivo pro všechna auta.

Jako olejář bych měl říci, že je jedno, jestli do motoru bez fi ltru dám low-saps olej, nebo starší formulaci. Jenže není. Takzvané low-saps oleje musí použít velice odlišnou technologii formulace. Některé vysoce účinné typy aditiv totiž fungují jako katalyzátorové jedy. Po rychlém zavedení těchto nových typů maziv po roce 2000 se ukázalo, že bude třeba ještě ujít nějakou cestu, než se aditivace upraví tak, aby se hodnoty opotřebení dostaly do původních mezí. Dá se říci, že cesta trvala přibližně deset let. Teprve dnes máme k dispozici lowsaps oleje, které chrání motory tak dobře jako ty starší.

Je vůbec možné mít v servisu jeden olej pro všechny vozy? Máme na mysli třeba některé výrobce automobilů, kteří se takto snaží svým značkovým dílnám ulehčit logistiku.

Teoreticky vzato když si výrobce motorů usmyslí postavit všechny motory na stejné bázi, lze připustit, že se mu to tak za deset let podaří. Ale pořád tu budou starší vozidla, automobily s vyšším stupněm opotřebení či provozované za odlišných podmínek, které třeba služebně jezdí na horký jih Evropy. Proto tvrdím, že jeden univerzální typ oleje v servisu je zločinem na zákaznících i motorech.

Nepřehlédněte: Čtyři rady pro správný výběr motorového oleje

Setkali jsme se s radami zkušeného praktika, že kdo chce mít motor v nejlepším stavu, má oleje v rámci dané specifi kace střídat. Každá značka prý může mít trochu jiná aditiva, která jsou účinná na jiný typ nečistot. Je to možné?

Nesmysl. Tohle hlásají někteří dodavatelé náhradních dílů, kteří si uvědomují, že jejich olej má svá rizika. A tak je dobře střídat laciný od takzvané privátní značky s drahým od renomovaného výrobce. Třeba na ošizenou aditivaci se přijde vždy po delším používání oleje na větším vozovém parku, když dojde ke zvýšení poruchovosti. Právě tyto rady mají taková zjištění rozmazat na více viníků.

Jaký nejdelší výměnný interval oleje již jste na základě výsledků kapkové zkoušky či jiných tribotechnických analýz pro osobní vozidlo schválil? Může olej skutečně vydržet třeba 50 000 km?

To není žádný problém. Máme i vozidla značky Volvo, která najedou 80 000 km na jednu náplň. K tomu je nutná perfektní a pravidelná diagnostika jak motoru, tak oleje. Dále dobrý řidič využívající optimální režimy motoru. Za třetí provozování na dlouhých trasách v čistém prostředí. Pak také tankování kvalitního, čistě ropného paliva. A samozřejmě kvalitní olej. Máme i vozidla stejného typu, v nichž odlišné provozní podmínky zkrátí životnost maziva na pouhých 7000 km.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Rozhovor: Jeden olej pro všechny je vražda







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 





 
Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Dnes 18:50

Britská automobilka postaví 150 exemplářů speciálního osmiválcového Defenderu. Bude se jednat o vůbec nejsilnější „defík“ historie.




Blesk.cz

Policie pátrá po dívkách (13, 12, 12) z Příbrami: Ztratily se cestou do Prahy

Policie pátrá po dívkách (13, 12, 12) z Příbrami:…

Policisté pátrají po třech nezletilých dívkách z Příbrami, které pohřešují jejich rodiny. Třináctiletá Adéla…

Hádka ve Výměně manželek: Petra dává manželovi kapesné jako dítěti!

Hádka ve Výměně manželek: Petra dává manželovi…

Ani v nejnovějším díle Výměny manželek nebude nouze o dusnou atmosféru, výčitky a hádky. Kvůli čemu si po deseti…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Giggs kašlal na přáteláky, teď povede Wales. Inspiraci hledá u Fergusona

Giggs kašlal na přáteláky, teď povede Wales.…

První velká trenérská štace a hned u reprezentace? Něco takového si mohou dovolit jen legendy. Ryan Giggs,…

 

Reflex.cz

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude kolem nás. Kde je hledat?

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude…

Média přinesla zprávu, že ČR je šampiónem inovací. Často takovéto zprávy zapadnou díky standardnímu mediálnímu…

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik, který předpověděl obě světové války

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik,…

Zájmy Britského impéria obhajoval Winston Churchill nejen jako politik, ale také „se šavlí v ruce“. Roku 1897…