Rozhovor: Jeden olej pro všechny je vražda

Jak se vyvíjí trh s motorovými oleji? Stoupá poptávka po nějakých typech, zatímco jiné stagnují?
Trh motorových olejů se pozvolna, ale jistě pohybuje směrem k nízkoviskozitním typům. A to jak u osobních vozidel, tak nákladní techniky. V zásadě lze říci, že u osobní techniky dnes SAE 10W-40 co do objemu přeskočilo dříve vedoucí 15W-40. Je totiž důležité, že se již vyrábějí typy 10W-40 speciálně s aditivací pro starší motory i velké agregáty nákladní techniky. Omlazuje se motorový park, přičemž u vozidel vyrobených zhruba po roce 2000 už se ze 70 procent používají nebo připouštějí typy 5W-40 a 5W-30.
Je pravda, že moderní bezpopelné oleje pro vozidla s filtry pevných částic jsou ve většině jiných parametrů vlastně horší a nemá tak smysl používat
je u dieselů bez filtru? Servisy by totiž často rády měly jedno mazivo pro všechna auta.
Jako olejář bych měl říci, že je jedno, jestli do motoru bez fi ltru dám low-saps olej, nebo starší formulaci. Jenže není. Takzvané low-saps oleje musí použít velice odlišnou technologii formulace. Některé vysoce účinné typy aditiv totiž fungují jako katalyzátorové jedy. Po rychlém zavedení těchto nových typů maziv po roce 2000 se ukázalo, že bude třeba ještě ujít nějakou cestu, než se aditivace upraví tak, aby se hodnoty opotřebení dostaly do původních mezí. Dá se říci, že cesta trvala přibližně deset let. Teprve dnes máme k dispozici lowsaps oleje, které chrání motory tak dobře jako ty starší.
Je vůbec možné mít v servisu jeden olej pro všechny vozy? Máme na mysli třeba některé výrobce automobilů, kteří se takto snaží svým značkovým dílnám ulehčit logistiku.
Teoreticky vzato když si výrobce motorů usmyslí postavit všechny motory na stejné bázi, lze připustit, že se mu to tak za deset let podaří. Ale pořád tu budou starší vozidla, automobily s vyšším stupněm opotřebení či provozované za odlišných podmínek, které třeba služebně jezdí na horký jih Evropy. Proto tvrdím, že jeden univerzální typ oleje v servisu je zločinem na zákaznících i motorech.
Nepřehlédněte: Čtyři rady pro správný výběr motorového oleje
Setkali jsme se s radami zkušeného praktika, že kdo chce mít motor v nejlepším stavu, má oleje v rámci dané specifi kace střídat. Každá značka prý může mít trochu jiná aditiva, která jsou účinná na jiný typ nečistot. Je to možné?
Nesmysl. Tohle hlásají někteří dodavatelé náhradních dílů, kteří si uvědomují, že jejich olej má svá rizika. A tak je dobře střídat laciný od takzvané
privátní značky s drahým od renomovaného výrobce. Třeba na ošizenou aditivaci se přijde vždy po delším používání oleje na větším vozovém parku, když dojde ke zvýšení poruchovosti. Právě tyto rady mají taková zjištění rozmazat na více viníků.
Jaký nejdelší výměnný interval oleje již jste na základě výsledků kapkové zkoušky či jiných tribotechnických analýz pro osobní vozidlo schválil?
Může olej skutečně vydržet třeba 50 000 km?
To není žádný problém. Máme i vozidla značky Volvo, která najedou 80 000 km na jednu náplň. K tomu je nutná perfektní a pravidelná diagnostika jak motoru, tak oleje. Dále dobrý řidič využívající optimální režimy motoru. Za třetí provozování na dlouhých trasách v čistém prostředí. Pak také tankování kvalitního, čistě ropného paliva. A samozřejmě kvalitní olej. Máme i vozidla stejného typu, v nichž odlišné provozní podmínky zkrátí životnost maziva na pouhých 7000 km.