reklama


Rozhovor: Jeden olej pro všechny je vražda

Rozhovor: Jeden olej pro všechny je vražda

 

Na dotazy Světa motorů odpovídal Petr Chytka, akreditovaný tribodiagnostik a ředitel českého zastoupení firmy Sunoco.

Jak se vyvíjí trh s motorovými oleji? Stoupá poptávka po nějakých typech, zatímco jiné stagnují?

Trh motorových olejů se pozvolna, ale jistě pohybuje směrem k nízkoviskozitním typům. A to jak u osobních vozidel, tak nákladní techniky. V zásadě lze říci, že u osobní techniky dnes SAE 10W-40 co do objemu přeskočilo dříve vedoucí 15W-40. Je totiž důležité, že se již vyrábějí typy 10W-40 speciálně s aditivací pro starší motory i velké agregáty nákladní techniky. Omlazuje se motorový park, přičemž u vozidel vyrobených zhruba po roce 2000 už se ze 70 procent používají nebo připouštějí typy 5W-40 a 5W-30.

Je pravda, že moderní bezpopelné oleje pro vozidla s filtry pevných částic jsou ve většině jiných parametrů vlastně horší a nemá tak smysl používat je u dieselů bez filtru? Servisy by totiž často rády měly jedno mazivo pro všechna auta.

Jako olejář bych měl říci, že je jedno, jestli do motoru bez fi ltru dám low-saps olej, nebo starší formulaci. Jenže není. Takzvané low-saps oleje musí použít velice odlišnou technologii formulace. Některé vysoce účinné typy aditiv totiž fungují jako katalyzátorové jedy. Po rychlém zavedení těchto nových typů maziv po roce 2000 se ukázalo, že bude třeba ještě ujít nějakou cestu, než se aditivace upraví tak, aby se hodnoty opotřebení dostaly do původních mezí. Dá se říci, že cesta trvala přibližně deset let. Teprve dnes máme k dispozici lowsaps oleje, které chrání motory tak dobře jako ty starší.

Je vůbec možné mít v servisu jeden olej pro všechny vozy? Máme na mysli třeba některé výrobce automobilů, kteří se takto snaží svým značkovým dílnám ulehčit logistiku.

Teoreticky vzato když si výrobce motorů usmyslí postavit všechny motory na stejné bázi, lze připustit, že se mu to tak za deset let podaří. Ale pořád tu budou starší vozidla, automobily s vyšším stupněm opotřebení či provozované za odlišných podmínek, které třeba služebně jezdí na horký jih Evropy. Proto tvrdím, že jeden univerzální typ oleje v servisu je zločinem na zákaznících i motorech.

Nepřehlédněte: Čtyři rady pro správný výběr motorového oleje

Setkali jsme se s radami zkušeného praktika, že kdo chce mít motor v nejlepším stavu, má oleje v rámci dané specifi kace střídat. Každá značka prý může mít trochu jiná aditiva, která jsou účinná na jiný typ nečistot. Je to možné?

Nesmysl. Tohle hlásají někteří dodavatelé náhradních dílů, kteří si uvědomují, že jejich olej má svá rizika. A tak je dobře střídat laciný od takzvané privátní značky s drahým od renomovaného výrobce. Třeba na ošizenou aditivaci se přijde vždy po delším používání oleje na větším vozovém parku, když dojde ke zvýšení poruchovosti. Právě tyto rady mají taková zjištění rozmazat na více viníků.

Jaký nejdelší výměnný interval oleje již jste na základě výsledků kapkové zkoušky či jiných tribotechnických analýz pro osobní vozidlo schválil? Může olej skutečně vydržet třeba 50 000 km?

To není žádný problém. Máme i vozidla značky Volvo, která najedou 80 000 km na jednu náplň. K tomu je nutná perfektní a pravidelná diagnostika jak motoru, tak oleje. Dále dobrý řidič využívající optimální režimy motoru. Za třetí provozování na dlouhých trasách v čistém prostředí. Pak také tankování kvalitního, čistě ropného paliva. A samozřejmě kvalitní olej. Máme i vozidla stejného typu, v nichž odlišné provozní podmínky zkrátí životnost maziva na pouhých 7000 km.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent

Takzvaná detenční zařízení, kam stát umísťuje migranty,…

Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce

Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy.…

Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie

Pokud bude Velká Británie kontrolovat počet příchozích z…

Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice

Všeobecný ústup politické levice na kontinentu pokračuje…

 
 

Přidat názorDiskuse: Rozhovor: Jeden olej pro všechny je vražda



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

 






 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Dnes 18:50

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy terorizují vyhlášené obchodní centrum

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy…

Obchodní centrum s největším obratem ve Švédsku se pomalu mění v „no-go zónu“. Na vině jsou podle policie gangy…

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident v Davosu hájil globalizaci

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident…

Ve švýcarském luxusním letovisku Davos začalo každoroční setkání elit politického a ekonomického světa v rámci…

 

iSport.cz

Pohárová tvrz! Nymburk zaskočil Monako, doma neprohrál už 12 zápasů

Pohárová tvrz! Nymburk zaskočil Monako, doma…

Basketbalisté Nymburka zdolali v předposledním kole skupiny Ligy mistrů favorizované Monako 76:66. Český celek…

Královna Koukalová: V čem je teď silnější? Odloží konec kariéry?

Královna Koukalová: V čem je teď silnější? Odloží…

Chová se jako správná královna. Umíte vládnout líp? Fajn, zkuste si to. Jestli ale na to nemáte, tak dál povedu…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama