Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pagani v Ženevě 2009

Michal Fokt
Diskuze (0)
Horaciovi Paganimu, v Argentině narozenému Italovi, se povedl na současné poměry opravdu nevídaný kousek.

Jeho stylisticky výlučný supersport Zonda, se srdcem od Mercedesu, si totiž vydobyl skutečně záviděníhodnou image ne nepodobnou té, jaké se těší tradiční značky Ferrari nebo Porsche. A to je u malosériového soukromého výrobce opravdu co říct. Ale nic netrvá věčně, a přestože se to zdá neuvěřitelné, Zonda letos oslaví deváté narozeniny. V Modeně už přemýšlí, jak by měl vypadat nástupce proslulého supersportu…

Pagani Zonda R

O voze Pagani Zonda F můžete říci cokoli, ale rozhodně ne to, že by jí chyběl výkon. Ale přestože zvládne Nordschleife za 7:27.82 a dokáže vyvinout boční přetížení 1,5 g, je to stále jen silniční auto s vysokou mírou komfortu a luxusu. Jenže jsou i tací, kteří by rádi ze Zondy čas od času rádi dostalo maximum i na okruhu. A proto se zrodila Zonda R, pravděpodobně poslední variace na netypicky tvarovaný sporťák - a pochopitelně nejrychlejší.

Novinka z modenské továrničky vznikala docela dlouho. Již v září 2006 byly vytvořeny první nákresy, chvíli ale trvalo, než do hry vstoupila AMG divize Mercedesu, která měla spolupracovat při vývoji lehkého vysokootáčkového motoru se suchou klikovou skříní, nízkým těžištěm a výkonem 551 kW. Nakonec byla jako základ použita jednotka ze závodního vozu CLK GTR, s níž teď můžete na okruzích v plném zatížení najet 5000 km, aniž by potřebovala zásadní servisní zásahy.

Ačkoli se to na první pohled nezdá, Zonda R má ostatními modely shodných jen 10 % dílů a změnily se dokonce i základní proporce auta. Erko má o 47 mm delší rozvor, o 394 mm vzrostla délka auta a rozchod kol se zvětšil o 50 mm. Kvůli dosažení co nejnižší váhy se na Zondě R nešetřilo materiály jako je karbon, hořčík a titan. A ptáte se na technické podrobnosti? Inženýři se nenechali svazovat žádnými předpisy pro tu kterou závodní sérii a mohli si tudíž dovolit postavit skutečně nekompromisní náčiní. Šestilitrový dvanáctiválec disponuje výkonem 750 k (551 kW) při 7500 otáčkách a točivým momentem 710 Nm, přičemž svou sílu přenáší na zadní kola prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky. Možná proto, že si můžete nechat vůz vyladit pro potřeby celé řady okruhových soutěží, jsou ale tato čísla jediná, která o voze výrobce zveřejnil.

Pagani Zonda Cinque

Zatímco se designéři a technici potí nad přípravou nástupce Zondy, spatřila světlo světa speciální edice Zondy s prostým přídomkem Cinque, tedy pět. Toto číslo označuje počet kusů, v němž bude dotyčné auto vyrobeno, a masovka to tedy věru není. A proslýchá se, že právě Cinque bude poslední speciální verzí Zondy před tím, než se objeví zcela nový model.

Cinque je vlastně silniční verzí okruhového speciálu Zonda R. Pod kapotou pracuje atmosférický vidlicový dvanáctiválec AMG o objemu 6,0 l, jehož původní výkon 750 koní (551 kW) byl změkčen na 678 koní (499 kW), to ale Zondě Cinque nebrání v tom, aby atakovala maximální rychlost 350 km/h, a není pro ní problém zvládnout stovku za 3,4 s a dvoustovku za 9,6 s. O distribuci síly na zadní kola se stará šestistupňová sekvenční převodovka. Superspot váží pouze 1210 kg a jeho karoserie se v detailech (nárazníky, zadní spoiler) liší od okruhového eRka a na 20" titanová kola obouvá pneumatiky Pirelli P Zero. Keramické brzdy Brembo zajistí zastavení auta za 2,1 s a když necháte destičky, aby se do kotoučů naplno zakously ve dvoustovce, zastavíte za 4,3 sekundy. No řekněte sami, nestojí to za milion euro?


Michal Fokt
Diskuze (0)