25.9. 2009 Michal Fokt

Horaciovi Paganimu, v Argentině narozenému Italovi, se povedl na současné poměry opravdu nevídaný kousek.

Jeho stylisticky výlučný supersport Zonda, se srdcem od Mercedesu, si totiž vydobyl skutečně záviděníhodnou image ne nepodobnou té, jaké se těší tradiční značky Ferrari nebo Porsche. A to je u malosériového soukromého výrobce opravdu co říct. Ale nic netrvá věčně, a přestože se to zdá neuvěřitelné, Zonda letos oslaví deváté narozeniny. V Modeně už přemýšlí, jak by měl vypadat nástupce proslulého supersportu…

Pagani Zonda R

O voze Pagani Zonda F můžete říci cokoli, ale rozhodně ne to, že by jí chyběl výkon. Ale přestože zvládne Nordschleife za 7:27.82 a dokáže vyvinout boční přetížení 1,5 g, je to stále jen silniční auto s vysokou mírou komfortu a luxusu. Jenže jsou i tací, kteří by rádi ze Zondy čas od času rádi dostalo maximum i na okruhu. A proto se zrodila Zonda R, pravděpodobně poslední variace na netypicky tvarovaný sporťák - a pochopitelně nejrychlejší.

Novinka z modenské továrničky vznikala docela dlouho. Již v září 2006 byly vytvořeny první nákresy, chvíli ale trvalo, než do hry vstoupila AMG divize Mercedesu, která měla spolupracovat při vývoji lehkého vysokootáčkového motoru se suchou klikovou skříní, nízkým těžištěm a výkonem 551 kW. Nakonec byla jako základ použita jednotka ze závodního vozu CLK GTR, s níž teď můžete na okruzích v plném zatížení najet 5000 km, aniž by potřebovala zásadní servisní zásahy.

Ačkoli se to na první pohled nezdá, Zonda R má ostatními modely shodných jen 10 % dílů a změnily se dokonce i základní proporce auta. Erko má o 47 mm delší rozvor, o 394 mm vzrostla délka auta a rozchod kol se zvětšil o 50 mm. Kvůli dosažení co nejnižší váhy se na Zondě R nešetřilo materiály jako je karbon, hořčík a titan. A ptáte se na technické podrobnosti? Inženýři se nenechali svazovat žádnými předpisy pro tu kterou závodní sérii a mohli si tudíž dovolit postavit skutečně nekompromisní náčiní. Šestilitrový dvanáctiválec disponuje výkonem 750 k (551 kW) při 7500 otáčkách a točivým momentem 710 Nm, přičemž svou sílu přenáší na zadní kola prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky. Možná proto, že si můžete nechat vůz vyladit pro potřeby celé řady okruhových soutěží, jsou ale tato čísla jediná, která o voze výrobce zveřejnil.

Pagani Zonda Cinque

Zatímco se designéři a technici potí nad přípravou nástupce Zondy, spatřila světlo světa speciální edice Zondy s prostým přídomkem Cinque, tedy pět. Toto číslo označuje počet kusů, v němž bude dotyčné auto vyrobeno, a masovka to tedy věru není. A proslýchá se, že právě Cinque bude poslední speciální verzí Zondy před tím, než se objeví zcela nový model.

Cinque je vlastně silniční verzí okruhového speciálu Zonda R. Pod kapotou pracuje atmosférický vidlicový dvanáctiválec AMG o objemu 6,0 l, jehož původní výkon 750 koní (551 kW) byl změkčen na 678 koní (499 kW), to ale Zondě Cinque nebrání v tom, aby atakovala maximální rychlost 350 km/h, a není pro ní problém zvládnout stovku za 3,4 s a dvoustovku za 9,6 s. O distribuci síly na zadní kola se stará šestistupňová sekvenční převodovka. Superspot váží pouze 1210 kg a jeho karoserie se v detailech (nárazníky, zadní spoiler) liší od okruhového eRka a na 20" titanová kola obouvá pneumatiky Pirelli P Zero. Keramické brzdy Brembo zajistí zastavení auta za 2,1 s a když necháte destičky, aby se do kotoučů naplno zakously ve dvoustovce, zastavíte za 4,3 sekundy. No řekněte sami, nestojí to za milion euro?


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
KLDR: Se Spojenými státy jsme stále ochotni jednat a řešit problémy KLDR: Se Spojenými státy jsme stále ochotni jednat a řešit problémy

Severní Korea je nadále otevřená dialogu se Spojenými…

Zápisník Pavla Otta: Kladení psa Zápisník Pavla Otta: Kladení psa

V čele rezortu obrany se od roku 1993 vystřídalo sedmnáct…

Sdílejte data bezpečně s aplikací Safety4Transfer Sdílejte data bezpečně s aplikací Safety4Transfer

Společnost CNS a.s. uvádí na český trh software pro…

Hamáček porušil naši dohodu, že nenavrhne Pocheho, tvrdí Zeman Hamáček porušil naši dohodu, že nenavrhne Pocheho, tvrdí Zeman

Prezident Miloš Zeman se podle svých slov před týdnem s…

 
Zdroj: redakce

Štítky Pagani Ženeva 2009

 

Přidat názorDiskuse: Pagani v Ženevě 2009

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.












Blesk.cz

Přeslazené mléko s příchutí kávy! Ledové kávy propadly v testu

Přeslazené mléko s příchutí kávy! Ledové kávy…

V létě přijde vhod místo šálku horké kávy její ledová alternativa. U ledových káv z obchodů se ale vychlazené…

Sestra vévodkyně Meghan znovu útočí: Plive jed i na královnu!

Sestra vévodkyně Meghan znovu útočí: Plive jed i na…

Vypadalo to, že nevlastní sestra novopečené vévodkyně ze Sussexu Samantha (53) dá už konečně pokoj. Sice se po…

 

iSport.cz

Lyon popáté ovládl Ligu mistryň. Česká sudí v prodloužení tasila červenou

Lyon popáté ovládl Ligu mistryň. Česká sudí v…

Ženské finále Ligy mistrů v Kyjevě ovládly fotbalistky Lyonu. Ty zdolaly soupeřky z Wolfsburgu 4:1 po…

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty. Zase vyhrajeme, hlásí Šmicer

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty.…

Liverpool proti Realu Madrid. Tohle finále fotbalové Ligy mistrů bude velmi emotivní pro jednoho z hrdinů…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Česko potřebuje svoji Johanku z Arku

Vladimír Pikora: Česko potřebuje svoji Johanku z Arku

Trápí mě, když vidím rozpolcenost české společnosti. Trápí mě, jak se vytratila diskuse. Diskuse se změnila na…

Palác na kolejích: Takhle cestoval ruský car, než byl sesazen a zastřelen bolševiky

Palác na kolejích: Takhle cestoval ruský car, než…

Konec 19. století byl ve znamení obrovského rozmachu železniční dopravy a pozadu nechtěl zůstat ani ruský car…