Horaciovi Paganimu, v Argentině narozenému Italovi, se povedl na současné poměry opravdu nevídaný kousek.

Jeho stylisticky výlučný supersport Zonda, se srdcem od Mercedesu, si totiž vydobyl skutečně záviděníhodnou image ne nepodobnou té, jaké se těší tradiční značky Ferrari nebo Porsche. A to je u malosériového soukromého výrobce opravdu co říct. Ale nic netrvá věčně, a přestože se to zdá neuvěřitelné, Zonda letos oslaví deváté narozeniny. V Modeně už přemýšlí, jak by měl vypadat nástupce proslulého supersportu…

Pagani Zonda R

O voze Pagani Zonda F můžete říci cokoli, ale rozhodně ne to, že by jí chyběl výkon. Ale přestože zvládne Nordschleife za 7:27.82 a dokáže vyvinout boční přetížení 1,5 g, je to stále jen silniční auto s vysokou mírou komfortu a luxusu. Jenže jsou i tací, kteří by rádi ze Zondy čas od času rádi dostalo maximum i na okruhu. A proto se zrodila Zonda R, pravděpodobně poslední variace na netypicky tvarovaný sporťák - a pochopitelně nejrychlejší.

Novinka z modenské továrničky vznikala docela dlouho. Již v září 2006 byly vytvořeny první nákresy, chvíli ale trvalo, než do hry vstoupila AMG divize Mercedesu, která měla spolupracovat při vývoji lehkého vysokootáčkového motoru se suchou klikovou skříní, nízkým těžištěm a výkonem 551 kW. Nakonec byla jako základ použita jednotka ze závodního vozu CLK GTR, s níž teď můžete na okruzích v plném zatížení najet 5000 km, aniž by potřebovala zásadní servisní zásahy.

Ačkoli se to na první pohled nezdá, Zonda R má ostatními modely shodných jen 10 % dílů a změnily se dokonce i základní proporce auta. Erko má o 47 mm delší rozvor, o 394 mm vzrostla délka auta a rozchod kol se zvětšil o 50 mm. Kvůli dosažení co nejnižší váhy se na Zondě R nešetřilo materiály jako je karbon, hořčík a titan. A ptáte se na technické podrobnosti? Inženýři se nenechali svazovat žádnými předpisy pro tu kterou závodní sérii a mohli si tudíž dovolit postavit skutečně nekompromisní náčiní. Šestilitrový dvanáctiválec disponuje výkonem 750 k (551 kW) při 7500 otáčkách a točivým momentem 710 Nm, přičemž svou sílu přenáší na zadní kola prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky. Možná proto, že si můžete nechat vůz vyladit pro potřeby celé řady okruhových soutěží, jsou ale tato čísla jediná, která o voze výrobce zveřejnil.

Pagani Zonda Cinque

Zatímco se designéři a technici potí nad přípravou nástupce Zondy, spatřila světlo světa speciální edice Zondy s prostým přídomkem Cinque, tedy pět. Toto číslo označuje počet kusů, v němž bude dotyčné auto vyrobeno, a masovka to tedy věru není. A proslýchá se, že právě Cinque bude poslední speciální verzí Zondy před tím, než se objeví zcela nový model.

Cinque je vlastně silniční verzí okruhového speciálu Zonda R. Pod kapotou pracuje atmosférický vidlicový dvanáctiválec AMG o objemu 6,0 l, jehož původní výkon 750 koní (551 kW) byl změkčen na 678 koní (499 kW), to ale Zondě Cinque nebrání v tom, aby atakovala maximální rychlost 350 km/h, a není pro ní problém zvládnout stovku za 3,4 s a dvoustovku za 9,6 s. O distribuci síly na zadní kola se stará šestistupňová sekvenční převodovka. Superspot váží pouze 1210 kg a jeho karoserie se v detailech (nárazníky, zadní spoiler) liší od okruhového eRka a na 20" titanová kola obouvá pneumatiky Pirelli P Zero. Keramické brzdy Brembo zajistí zastavení auta za 2,1 s a když necháte destičky, aby se do kotoučů naplno zakously ve dvoustovce, zastavíte za 4,3 sekundy. No řekněte sami, nestojí to za milion euro?


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Stát vyhrál v kauze podezřelých restitucí, vracet pozemky po Bečvářově velkostatku nemusí Stát vyhrál v kauze podezřelých restitucí, vracet pozemky po Bečvářově velkostatku nemusí

Stát nemusí vydat Emilii Bednářové a dalším restituentům…

Opozice v pražském magistrátu marně zkoušela odvolat Matěje Stropnického Opozice v pražském magistrátu marně zkoušela odvolat Matěje Stropnického

Pražská opozice se pokusila odvolat Matěje Stropnického…

Číně a Hongkongu poprvé za téměř 30 let klesl úvěrový rating Číně a Hongkongu poprvé za téměř 30 let klesl úvěrový rating

Mezinárodní ratingová agentura Moody's dnes zhoršila…

Číňané ovládli další automobilku: po Volvu získali i Lotus Číňané ovládli další automobilku: po Volvu získali i Lotus

Národní malajsijská automobilka Proton, která se v…

 
Zdroj: redakce

Štítky Pagani Ženeva 2009

 

Přidat názorDiskuse: Pagani v Ženevě 2009

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.













Blesk.cz

Lucie Křížková zdrcená smrtí táty: Čekám, kdy se objeví ve dveřích

Lucie Křížková zdrcená smrtí táty: Čekám, kdy se…

Lucie Křížková (32) momentálně neprožívá šťastné období, zemřel jí tatínek, kterého tolik milovala. Modelka se s…

Řidič vjel na novou silnici, zničil asfalt i svodidla. S dírou v nádrži uháněl pryč

Řidič vjel na novou silnici, zničil asfalt i…

Škodu za šest milionů korun způsobil pětatřicetiletý řidič, který ve středu i přes zákaz vjezdu vyrazil…

 

iSport.cz

Dočkal si v reprezentaci spraví chuť, věří Jarolím. Chce motivovat Pilaře

Dočkal si v reprezentaci spraví chuť, věří Jarolím.…

Na klíčovou kvalifikaci v Norsku (10. června) i přátelské utkání v Belgii o pět dní dříve vybral trenér Karel…

Jarolím vybral tým na Nory. Pojedou mladíci včetně Schicka, dorazí i Dočkal

Jarolím vybral tým na Nory. Pojedou mladíci včetně…

V nominaci fotbalové reprezentace na přípravný duel v Belgii a kvalifikační zápas v Norsku není žádný nováček.…

 

Reflex.cz

Před 40 lety začaly Hvězdné války, podívejte se na unikátní fotografie z jejich zákulisí

Před 40 lety začaly Hvězdné války, podívejte se na…

Vesmírná sága Star Wars, neboli Hvězdné války, nabídla poprvé 25. května 1977 užaslým filmovým fanouškům do té…

Z Normandie přes Ardeny až k nám: Skvělá kniha popisuje cestu Američanů válečnou Evropou

Z Normandie přes Ardeny až k nám: Skvělá kniha…

Pod tímto titulem vydalo domažlické Nakladatelství Resonance v edici Paměť knihu místního patriota Bohuslava…