12.8. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Pegaso Z-102: I Španělé vyráběli sportovní auta. Tohle stálo tolik co dvě Ferrari

 

Vůz Pegaso Z-102 vyráběný v letech 1951 až 1958 mohl směle soupeřit s výrobky renomovaných firem Ferrari či Jaguar.

Firma Pegaso byla založena v roce 1946 a svoji činnost ukončila pod touto značkou v roce 1994. Původně se jednalo o pouhou značku založenou a tedy i vlastněnou společností Enasa. Smyslem vzniku byla výroba nákladních automobilů.

Zkušenosti se sporťáky

Za skutečností, že Pegaso vyrábělo místo užitkových automobilů sportovní vozy, stojí jeho hlavní inženýr Wilfredo Ricart. Ten před válkou pracoval v Itálii pro automobilku Alfa Romeo, navíc po boku později slavného Enza Ferrariho.

Když následně Ferrari založil vlastní automobilku na výrobu sportovních aut a Ricart se vrátil do rodného Španělska, rozhodl se využít svých nabytých znalostí a zkušeností s konstruováním sportovních aut a vytvořit vlastní sporťáky. Navíc se netajil tím, že by jimi rád konkuroval právě autům nově založené automobilky Ferrari.

Technika, kterou nikdo nečekal

Byl to právě model Z-102, který skutečně velmi dobře konkuroval nejlepším automobilům té doby. Kromě Ferrari mohl směle soupeřit třeba s Jaguary XK120/140/150, které se v té době také vyráběly. Ostatně posuďte sami.

Carrozzeria Touring: návrat slavné karosárny

Karoserii si nechal španělský výrobce „ušít“ u někdejších nejzvučnějších jmen. Konkrétně u společností Touring či Saoutchik. To ale nebylo vše. Ricart zvolil tehdy nezvyklou koncepci poháněcího ústrojí transaxle. Tedy převodovku u zadní nápravy, naopak motor vpředu. Tím byl navíc vidlicový osmiválec o objemu 3,2 litru s hlavami válců s dvojicí vačkových hřídelů. Výkon se vyšplhal až na 360 koní (264 kW), což bylo v 50. letech skutečně hodně. Aby se předešlo odlévání motorového oleje v rychle projížděných zatáčkách, použili konstruktéři mazání se suchou klikovou skříní. Tedy to, co mají běžně závodní auta, ale také například desetiválec Audi R8.

Pegaso Z-102 bylo považováno za jedno z nejrychlejších aut své doby. I díky výkonnému modernímu motoru a také aerodynamicky příznivě navržené karoserii mohl jeho řidiči flirtovat s rychlostí 240 km/h.

Cena za výkony

Jízdní dynamika auta byla skvělá, avšak španělský výrobce si to nechal velmi dobře zaplatit. Z-102 tak bylo velmi drahým autem a to i v porovnání s přímými konkurenty. Dle dostupných údajů stálo auto více než dvojnásobek podobného Ferrari.

Ještě markantnější je to v porovnání se zmíněným Jaguarem XK120. Za jedno Pegaso Z-102 jste tak mohli mít čtyři XK120 a ještě vám trochu peněz zbylo. V 50. letech, kdy se velká část světa vzpamatovávala z následků světového válečného konfliktu, se peněz moc nedostávalo a ještě méně na nákup aut. Jistě i kvůli velmi vysoké ceně bylo vyrobeno pouhých 64 automobilů s karoserií dvoudveřové kupé a dvoudveřový kabriolet.

Spolupracujeme s TipCars.com
Hospodaření Procter & Gamble překonalo očekávání, vzrostly tržby i zisk Hospodaření Procter & Gamble překonalo očekávání, vzrostly tržby i zisk

Americký výrobce spotřebního zboží Procter & Gamble…

Nový polský zákon o Nejvyšším soudu narazil u Evropského soudního dvora Nový polský zákon o Nejvyšším soudu narazil u Evropského soudního dvora

Evropský soudní dvůr vydal příkaz ke zmrazení uplatňování…

V Česku vidíme velký potenciál, říká italský šperkař Massimo Gismondi V Česku vidíme velký potenciál, říká italský šperkař Massimo Gismondi

Předávání rodinných firem a zakládání tradic je v Česku…

Jihomoravský kraj chce přidat řidičům autobusů, vypoví smlouvy části dopravců Jihomoravský kraj chce přidat řidičům autobusů, vypoví smlouvy části dopravců

Jihomoravský kraj vypoví k 1. listopadu smlouvy těm…

 

Štítky Kupé Kabriolet

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil

Americká Tesla chce veřejnosti dokázat, že i pohonné…

BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

 





 
Foto a video: Red Bull pálil gumy ve dvousetmetrové výšce

Red Bull pálil gumy ve dvousetmetrové výšce

Dnes 13:54

David Coulthard předvedl ve voze Red Bullu několik donuts a to na hodně netradičním místě.




Blesk.cz

Rozrušená Anička Slováčková: Strach z rakoviny! Jaký je ortel lékařů?

Rozrušená Anička Slováčková: Strach z rakoviny! Jaký…

Někdejší hvězdu show Tvoje tvář má známý hlas Annu Slováčkovou (23) svíral v posledních dnech velký strach.…

Řepka s Kristelovou: Útok na přestupkovou komisi! „Došlápnu si na tebe!

Řepka s Kristelovou: Útok na přestupkovou komisi!…

Kateřina Kristelová (38) a Tomáš Řepka (44) se nezastaví před ničím! Poté, co byli oba - zatím nepravomocně -…

 

iSport.cz

Štěpánkovo dojemné loučení: díky rodičům, slzy s Nicole i Rogerův vzkaz

Štěpánkovo dojemné loučení: díky rodičům, slzy s…

Ještě jednou, naposledy. Radek Štěpánek ukázal fanouškům sílu „Českého lva,“ jak nazval svou pompézní rozlučku s…

Wenger? Ne! Kovač má naši důvěru, zní z Bayernu. Klub reagoval na kritiku

Wenger? Ne! Kovač má naši důvěru, zní z Bayernu.…

Bayern Mnichov svolal speciální tiskovou konferenci, na které vystoupila velká trojka Hoeness, Rummenigge a…

 

Reflex.cz

Senátní volby: Napřed nás zvolte a my pak řekneme, za koho budeme kopat

Senátní volby: Napřed nás zvolte a my pak řekneme,…

Noví senátoři Jiří Drahoš a Marek Hilšer vstoupí v českém Senátu do klubu Starostové a nezávislí (STAN), jenž se…

Zdeněk Hřib: Z vůle voličů má být primátorem Pirát, je nedůstojné s tím obchodovat

Zdeněk Hřib: Z vůle voličů má být primátorem Pirát,…

Lídr pražských Pirátů Zdeněk Hřib připomíná, že jeho strana obdržela ze všech tří subjektů, které momentálně…