12.8. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Pegaso Z-102: I Španělé vyráběli sportovní auta. Tohle stálo tolik co dvě Ferrari

 

Vůz Pegaso Z-102 vyráběný v letech 1951 až 1958 mohl směle soupeřit s výrobky renomovaných firem Ferrari či Jaguar.

Firma Pegaso byla založena v roce 1946 a svoji činnost ukončila pod touto značkou v roce 1994. Původně se jednalo o pouhou značku založenou a tedy i vlastněnou společností Enasa. Smyslem vzniku byla výroba nákladních automobilů.

Zkušenosti se sporťáky

Za skutečností, že Pegaso vyrábělo místo užitkových automobilů sportovní vozy, stojí jeho hlavní inženýr Wilfredo Ricart. Ten před válkou pracoval v Itálii pro automobilku Alfa Romeo, navíc po boku později slavného Enza Ferrariho.

Když následně Ferrari založil vlastní automobilku na výrobu sportovních aut a Ricart se vrátil do rodného Španělska, rozhodl se využít svých nabytých znalostí a zkušeností s konstruováním sportovních aut a vytvořit vlastní sporťáky. Navíc se netajil tím, že by jimi rád konkuroval právě autům nově založené automobilky Ferrari.

Technika, kterou nikdo nečekal

Byl to právě model Z-102, který skutečně velmi dobře konkuroval nejlepším automobilům té doby. Kromě Ferrari mohl směle soupeřit třeba s Jaguary XK120/140/150, které se v té době také vyráběly. Ostatně posuďte sami.

Carrozzeria Touring: návrat slavné karosárny

Karoserii si nechal španělský výrobce „ušít“ u někdejších nejzvučnějších jmen. Konkrétně u společností Touring či Saoutchik. To ale nebylo vše. Ricart zvolil tehdy nezvyklou koncepci poháněcího ústrojí transaxle. Tedy převodovku u zadní nápravy, naopak motor vpředu. Tím byl navíc vidlicový osmiválec o objemu 3,2 litru s hlavami válců s dvojicí vačkových hřídelů. Výkon se vyšplhal až na 360 koní (264 kW), což bylo v 50. letech skutečně hodně. Aby se předešlo odlévání motorového oleje v rychle projížděných zatáčkách, použili konstruktéři mazání se suchou klikovou skříní. Tedy to, co mají běžně závodní auta, ale také například desetiválec Audi R8.

Pegaso Z-102 bylo považováno za jedno z nejrychlejších aut své doby. I díky výkonnému modernímu motoru a také aerodynamicky příznivě navržené karoserii mohl jeho řidiči flirtovat s rychlostí 240 km/h.

Cena za výkony

Jízdní dynamika auta byla skvělá, avšak španělský výrobce si to nechal velmi dobře zaplatit. Z-102 tak bylo velmi drahým autem a to i v porovnání s přímými konkurenty. Dle dostupných údajů stálo auto více než dvojnásobek podobného Ferrari.

Ještě markantnější je to v porovnání se zmíněným Jaguarem XK120. Za jedno Pegaso Z-102 jste tak mohli mít čtyři XK120 a ještě vám trochu peněz zbylo. V 50. letech, kdy se velká část světa vzpamatovávala z následků světového válečného konfliktu, se peněz moc nedostávalo a ještě méně na nákup aut. Jistě i kvůli velmi vysoké ceně bylo vyrobeno pouhých 64 automobilů s karoserií dvoudveřové kupé a dvoudveřový kabriolet.

Spolupracujeme s TipCars.com
Europarlament bude k Babišově možnému střetu zájmů přijímat usnesení Europarlament bude k Babišově možnému střetu zájmů přijímat usnesení

Poslanci Evropského parlamentu budou ve čtvrtek hlasovat…

Mayová odložila hlasování o dohodě s Evropskou unií o brexitu Mayová odložila hlasování o dohodě s Evropskou unií o brexitu

Proces britského odcházení z Evropské unie se ještě více…

Macron chce zvýšit minimální mzdu, reaguje tak na demonstrace Macron chce zvýšit minimální mzdu, reaguje tak na demonstrace

V reakci na protesty hnutí takzvaných žlutých vest slíbil…

 

Štítky Kupé Kabriolet

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je? Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je?

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

 





 
Honda Prelude (1978-2001): Legendární japonské kupé debutovalo před 40 lety

Honda Prelude (1978-2001): Legendární japonské kupé debutovalo před 40 lety

Včera

Prelude vlastně patřila do střední třídy, stala se kultem a dodnes má po světě spoustu fanoušků. Dočkala se pěti generací.




Blesk.cz

Stranger Things 3: Byly odhaleny názvy epizod

Stranger Things 3: Byly odhaleny názvy epizod

Netflix zveřejnil teaser video k třetí sérii sci-fi retro seriálu Stranger Things. Odhalil v něm názvy epizod,…

Pacienti s otravou krve z nemocnice ve Frýdlantu: Odškodné až stovky tisíc!

Pacienti s otravou krve z nemocnice ve Frýdlantu:…

Devět pacientů, u nichž v minulých dnech po operaci v soukromé Nemocnici Frýdlant došlo k otravě krve, by mělo…

 

iSport.cz

Bolavá prsa, malé platy i hraní v sukních. Fotbalistky Sparty prolomily tabu

Bolavá prsa, malé platy i hraní v sukních.…

Dělají sport, který milují, ale oproti mužům jsou na tom v některých aspektech mnohem hůř. Fotbalistky Sparty…

Luxusní stáje rostou u O2 areny. Koním staví i sprchy s teplou vodou

Luxusní stáje rostou u O2 areny. Koním staví i…

Pořadatelé parkurové soutěže Global Champions Prague PlayOffs 2018 svádějí boj s časem. Po florbalovém…

 

Reflex.cz

Fotograf šest let sledoval život veverek a výsledek je překvapující. Podívejte se na jedinečné snímky

Fotograf šest let sledoval život veverek a výsledek…

Geert Weggen je nizozemský fotograf zabývající se dokumentováním přírody. Za posledních šest let se však jeho…

Politizace práce tajných služeb. Co horšího si přát?

Politizace práce tajných služeb. Co horšího si přát?

Kontrarozvědce BIS se její výroční zprávou podařilo na týden rozvířit vody nikoliv ve zpravodajské komunitě, jak…