Pět chronografů pro řidiče, které určitě neznáte. Když budou ty Vánoce...
Sportovní auta a hodinky k sobě neodmyslitelně patří. Hodinářské firmy si to velmi dobře uvědomují, tak jsou prodejny už dlouhá léta doslova přecpané nehorázně předraženými chronografy převážně švýcarských značek, inspirovaných světem motorsportu nebo sportovních vozů. Je to prostě imageová záležitost, vždyť kdo dnes, v éře chytrých telefonů, racelogiců a telemetrického softwaru vlastně potřebuje hodinky?
Ale pokud chcete ukázat, že jste "stylař", nemusíte nutně utrácet za chronografy statisíce, na internetu se dají seznat zajímavé historické kousky, s nimiž budete supercool, aniž byste museli svému kontu nějak výrazně odlehčovat. Pojďte se podívat, co "po bazarech" našel americký časopis Road & Track.
Seiko 7A28-7140 Bridgestone Motorsport
Seiko se stalo průkopníkem quartzových hodinek a ty byly v osmdesátých letech v řadě případů i filmovými hvězdami, ať už to bylo na svalnaté Arnoldově ruce v bijáku Commando nebo třeba na zápěstí neméně drsné Sigourney Weaver v Aliens. A právě quartzový strojek 7A28 z těchto hodinek, schopný jako první na světě ukazovat čas na analogovém číselníku, se objevil i v hodinkách Seiko 7A28-7140, připravených pro motorsportovou divizi Bridgestone. Seiko vzalo pouzdro z modelu Yachttimer a designérské studio Italdesign Giugiaro pro něj navrhlo "automobilový" číselník a větší tlačítka. Vznikla pouze 240kusová série, všechny modely dostaly povrchovou úpravu PVD a gumový tah. Raritkou jsou exempláře se žlutými sčítači - jedná se však jen o barevnou nestálost původních červených při dlouhodobém vystavení slunečním paprskům. To musíte mít!
Buler BMW Motorsport
Švýcarský Buler byl takovým "swatchem sedmdesátých let", profiloval se jako výrobce laciných plastových quartzových hodinek, které si však našly v roce 1979 cestu až k BMW Motorsport a to nejen ve formě polepů na závodních autech, ale i na zápěstí členů závodních týmů a fandů značky. Stylově do podkovy tvarované pouzdro s průměrem 42 mm a titankarbidovým povrchem (PVD) kombinovalo analogový číselník s digitálním. Srdcem hodinek byl strojek Tissot 2045, disponující funkcí stopek, duálního času, budíku a datumu.
Chrysler France Valjoux
Pokud nejste vyznavači quartzu, je tu jeden takový poněkud tajemný chronograf. Má kalibr ETA Valjoux 7733, není však známo, kdo hodinky pro francouzské zastoupení vyrobil, ale na tom nesejde, jde o krásné kousky, zhotovené v omezené edici pro dealerskou síť Chrysleru v šedesátých letech. Tento kvalitní kalibr byl použitý v celé řadě "autařských" hodinek, v tomto případě se ukrývá ve skromném 36mm pouzdře, ale zachraňuje to masivní korunka a dvě velká tlačítka stopek.
Fortis GM V6
V roce 1994 se objevil pod kapotou Opelu Omega vidlicový šestiválec X30XE od General Motors - třílitr s výkonem 153 kW, jenž si našel cestu i do Saabu 9000. A na počest tohoto V6 si evropská sekce GM nechala od Fortisu vytvořit speciální edici hodinek. Ty měly vodotěsné pouzdro a specialitou byla absence klasických ručiček, které nahradily dva rotující disky s motivem otáčkoměru a tachometru, přičemž na pozicích 12, 3, 6 a 9 byly umístěny ikony z přístrojové desky - indikátor zapnutých pásů, kontroly trakce, airbagu a ABS. Pod skleněným dýnkem se můžete kochat pohledem na automatický kalibr.
Renault Diver´s 60´s
Nejsem si úplně jistý, jestli jsou tohle ty správné hodinky pro autaře, pokud tedy co chvíli nekončíte s autem někde v rybníce, jedná se totiž o potápěčské hodinky s vodotěsností do 200 m a automatickým kalibrem ETA. Výrobce pouzdra je neznámý, stejně jako rok výroby, jenž je odhadován na 60. léta, jediným spojením s automobilkou je logo Renaultu pod dvanáctkou, používané v letech 1959-1972. No nevím, takové věci asi nebrat, pokud nejste vyloženě fanda značky s diamantem ve znaku.
Máte také své oblíbené hodinky do auta? Pochlubte se!