reklama


Designový duel: Peugeot 208 vs. Renault Clio

Designový duel: Peugeot 208 vs. Renault Clio

 

Nové francouzské hatchbacky prezentují osobité pojetí designu v segmentu B a zároveň posilují aktuální tvarovou identitu svých značek. Který z nich vás zaujal více?

Začněme tím, co mají oba vozy společné. Předně jde o fakt, že se jedná o modey, které důkladně rozvíjejí designový trend svých značek, jenž je v obou případech poměrně čerstvý. Zatímco prostřednictvím Peugeotu 208 získává styling Motion & Emotion nový, subkompaktní rozměr, Clio lze považovat za první velkosériový automobil značky kompletně navržený dle pravidel nového směru (obecně jím však je elektromobil Zoe).

Oba vozy pokračují v úspěšných modelových liniích – v případě Peugeotu hovoříme o řadě hatchbacků s počátkem u modelu 104 designéra Paola Martina, čtvrtá generace Clia pak pokračuje v modelové řadě, nahrazující R5, jež vznikla prostřednictvím moderního malého hatchbacku v roce 1991.

Důležitým faktorem, který má vliv na výsledný estetický dojem, je lak karoserie. Nabídka 208 čítá deset barevných odstínů, Clio, jehož paleta skýtá červený lak Flamme odkazující na kreaci DeZir, nabízí o dva odstíny méně. Oba modely pojí vcelku široká nabídka individualizačních prvků.

Designové duely – Speciální příloha Auto.cz

Peugeot 208

Novým modelem segmentu B pokračuje tvarová regenerace vozidel francouzské značky, která započala řadou 508. Prostřednictvím 208 dochází k rozvíjení stěžejních rysů designu (včetně průkopnických řešení), celek je však navržen tak, aby i navzdory inovativnímu ztvárnění pokračoval v řadě populárních modelů minulosti.

Dominantní partií vozu je příď, jejíž maska je i přes výraznou rozměrovou redukci oproti předchozímu modelu stále rozměrná. Tato skutečnost vyniká zvláště v porovnání s konkurencí, zejména pak francouzskou.

Peugeot 208: Oficiální informace, fotogalerie, video

208 je jedním z modelů, které dbají na znatelné vizuální rozlišení tří- a pětidveřové varianty. První jmenovaná pracuje s chromovou lištou, disponující výběžkem do C-sloupku. S tímto neobvyklým řešením koresponduje originální prohlubeň, která je v kontextu celého profilu výrazně nepravidelná. Toto dynamické ozvláštnění boční části automobilu odkazuje na sportovní vizi SR1, přičemž obdobný motiv se objevuje i na karoserii konceptu Urban Crossover. Provedení s pěti dveřmi je o poznání klasičtější, i v profilu tohoto vozu však probíhá mírné vlnobití, způsobené zaoblenou spodní linií oken či proměnlivým provedením hmoty pontonu.

Na zádi pokračuje návaznost na sféru koncepčních vozidel, což je patrné zejména při pohledu na svítilny – ač nejde o přímý odkaz, lampy jsou do značné míry inspirovány, krom zmíněného SR1, také koncepty BB1 či SXC. Nutno poukázat na drobný diodový pás, protínající jednotlivé světelné segmenty vedené do křivky, přičemž energetičnost této kompozice prohlubuje rozdíl mezi aktuálním 208 a jeho předchůdcem 207.

Zatímco výše uvedené aspekty exteriérového designu jsou i přes řadu originálních prvků spíše konvenční, v kabině hraje hlavní roli progrese. Pracoviště má pozměněné uspořádání, jehož základem je přístrojová deska s výrazně předsazeným panelem s výdechy ventilace. Vše je přitom zdobeno sportovně pojatými detaily včetně dekoru, který je v interiéru 208 použit ve větší míře, než u předchůdce. Specifikem je také přístrojový štít umístěný na vrcholu přístrojové desky. Důležité je poukázat na ztvárnění volantu (kterým pokračuje inspirace u koncepčních vozidel) s masivním středem, jenž kontrastuje se spodním chromovaným ramenem s dvěma paprsky.

Jake.auto.cz - Peugeot 208: Všechny články, videa a testy

Renault Clio

Oproti Peugeotu se Renault při tvorbě malého vozu zaměřit na jiný koncept, který je z mnoha hledisek méně dynamický, přesto je neméně inovátorský a moderní. Také v jeho případě můžeme hovořit o velmi výrazném mezigeneračním rozdílu oproti předchůdci, který vyznával zcela opačné tvarové principy.

Zatímco 208 stále pracuje s motivem velké masky (byť v transformované podobě), Clio vychází z nového designového směru, jehož autorem je Laurens van den Acker. Automobily s designem, navrženým pod jeho vedením, navozují jiné pocity než ty z éry progresivního designu od Patricka le Quémenta – nové vozy jsou živočišnější a distancují se od dynamických a ostrých křivek svých předchůdců. Z hlediska přídě je Clio dalším modelem (po modernizovaném Twingu či elektromobilech Zoe a Twizy) s novým rysem designu, který spočívá v propojení světlometů a loga automobilky souvislým pásem.

Renault Clio IV přijíždí s novým designem a novým tříválcem

Clio je pětidveřové, avšak díky přesunutí vnějších klik zadních dveří do úrovně oken a sloupků se v jeho profilu promítá estetika třídveřové varianty. Podobně jako u Peugeotu tvoří jeden z výrazných rysů designu změny vedení povrchu – v případě Clia jde o jemné přechody nad oběma blatníky, které plynule přecházejí doprostřed profilu, kde dochází ke zklidnění linek a vyrovnání plochy.

Zadní partie Renaultu jsou oproti Peugeotu dynamičtější, čemuž napomáhá tvar zadního okna (mírně evokující tentýž díl modelu Megane Coupé), sportovní sklon nepříliš velkých svítilen a zvýšený reliéf pátých dveří, odkazující na vizi Captur. Celek lze také označit za méně dekorativní a kompaktnější.

Porovnání kabin prezentuje rozdíly mezi dvěma atypickými provedeními, které pojí snaha o neobvyklý celek. Zatímco Peugeot přepracovává mnohá konstrukční řešení, Renault pracuje s inovátorskými znaky, jež aplikuje na vcelku standardní tvar přístrojové desky (notně však oživené dvoubarevným uspořádáním). Výsledkem je deska, inklinující k lehkému a modernímu stylu, který byl použit u modelu Zoe.

Obecně vzato lze konstatovat, že konfrontované automobily jsou nejen přínosem pro sériovou produkci svých značek, ale i pro posílení vazby mezi produkčními vozy a koncepčními kreacemi. Jejich důležitost také spočívá v nemalé míře použití prvků z oblasti studií a formování nové identity obou výrobců.

Jake.auto.cz - Renault Clio IV: Všechny články, fotogalerie a videa


Peugeot 208 vs. Renault Clio
 

Peugeot 208
 

Renault Clio
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Brexit bude. Cirkus taky Komentář Martina Čabana: Brexit bude. Cirkus taky

Výrok britského nejvyššího soudu ztížil pozici premiérky…

Lukáš Hradský: České rejdaře živí hlavně přeprava v zahraničí Lukáš Hradský: České rejdaře živí hlavně přeprava v zahraničí

Ještě před deseti lety bylo povídání s českými rejdaři…

Britská politická bomba: o brexitu musí rozhodnout parlament Britská politická bomba: o brexitu musí rozhodnout parlament

Vláda Theresy Mayové bude potřebovat souhlas parlamentu,…

Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii

Brno dolní nádraží je nákladní železniční stanice v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Designový duel: Peugeot 208 vs. Renault Clio



reklama






reklama




Blesk.cz

Češi ničí „slepá“ místa: Mapují zapomenuté kouty světa

Češi ničí „slepá“ místa: Mapují zapomenuté kouty světa

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti v Kongu. Taková místa se snaží podrobně zmapovat projekt…

Smogová situace v Praze skončila. V podnicích mohli opět naplno rozjet provoz

Smogová situace v Praze skončila. V podnicích mohli…

Meteorologové zrušili v pondělí večer regulaci pro čtyři výrobní podniky v Praze, vyhlášenou v sobotu kvůli…

 

iSport.cz

Federer znovu válí, na Australian Open si zahraje o finále s Wawrinkou

Federer znovu válí, na Australian Open si zahraje o…

Roger Federer si zahraje o finále Australian Open, když v semifinálovém zápase porazil Němce Mischu Zvereva 6:1,…

Sňozík o roli s Lavim: Spát s ženou spoluhráče? Jen sranda v seriálu

Sňozík o roli s Lavim: Spát s ženou spoluhráče? Jen…

Je to fenomén a on se stal jeho součástí. Brankář Radek Sňozík si zahrál sám sebe v seriálu Vyšehrad, který si…

 

Reflex.cz

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety, zvládne to i babička

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety,…

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti v Kongu. Taková místa se snaží podrobně zmapovat projekt…

Realitní trh v Česku se dočista zbláznil. Až zdejší bublina praskne, budou se všichni divit

Realitní trh v Česku se dočista zbláznil. Až zdejší…

Podle aktuálních statistik se prodává metr čtvereční u nového bytu v Praze za nevídaných 70 tisíc korun. A…

 
 
reklama