Designový duel: Peugeot 208 vs. Renault Clio

Designový duel: Peugeot 208 vs. Renault Clio

 

Nové francouzské hatchbacky prezentují osobité pojetí designu v segmentu B a zároveň posilují aktuální tvarovou identitu svých značek. Který z nich vás zaujal více?

Začněme tím, co mají oba vozy společné. Předně jde o fakt, že se jedná o modey, které důkladně rozvíjejí designový trend svých značek, jenž je v obou případech poměrně čerstvý. Zatímco prostřednictvím Peugeotu 208 získává styling Motion & Emotion nový, subkompaktní rozměr, Clio lze považovat za první velkosériový automobil značky kompletně navržený dle pravidel nového směru (obecně jím však je elektromobil Zoe).

Oba vozy pokračují v úspěšných modelových liniích – v případě Peugeotu hovoříme o řadě hatchbacků s počátkem u modelu 104 designéra Paola Martina, čtvrtá generace Clia pak pokračuje v modelové řadě, nahrazující R5, jež vznikla prostřednictvím moderního malého hatchbacku v roce 1991.

Důležitým faktorem, který má vliv na výsledný estetický dojem, je lak karoserie. Nabídka 208 čítá deset barevných odstínů, Clio, jehož paleta skýtá červený lak Flamme odkazující na kreaci DeZir, nabízí o dva odstíny méně. Oba modely pojí vcelku široká nabídka individualizačních prvků.

Designové duely – Speciální příloha Auto.cz

Peugeot 208

Novým modelem segmentu B pokračuje tvarová regenerace vozidel francouzské značky, která započala řadou 508. Prostřednictvím 208 dochází k rozvíjení stěžejních rysů designu (včetně průkopnických řešení), celek je však navržen tak, aby i navzdory inovativnímu ztvárnění pokračoval v řadě populárních modelů minulosti.

Dominantní partií vozu je příď, jejíž maska je i přes výraznou rozměrovou redukci oproti předchozímu modelu stále rozměrná. Tato skutečnost vyniká zvláště v porovnání s konkurencí, zejména pak francouzskou.

Peugeot 208: Oficiální informace, fotogalerie, video

208 je jedním z modelů, které dbají na znatelné vizuální rozlišení tří- a pětidveřové varianty. První jmenovaná pracuje s chromovou lištou, disponující výběžkem do C-sloupku. S tímto neobvyklým řešením koresponduje originální prohlubeň, která je v kontextu celého profilu výrazně nepravidelná. Toto dynamické ozvláštnění boční části automobilu odkazuje na sportovní vizi SR1, přičemž obdobný motiv se objevuje i na karoserii konceptu Urban Crossover. Provedení s pěti dveřmi je o poznání klasičtější, i v profilu tohoto vozu však probíhá mírné vlnobití, způsobené zaoblenou spodní linií oken či proměnlivým provedením hmoty pontonu.

Na zádi pokračuje návaznost na sféru koncepčních vozidel, což je patrné zejména při pohledu na svítilny – ač nejde o přímý odkaz, lampy jsou do značné míry inspirovány, krom zmíněného SR1, také koncepty BB1 či SXC. Nutno poukázat na drobný diodový pás, protínající jednotlivé světelné segmenty vedené do křivky, přičemž energetičnost této kompozice prohlubuje rozdíl mezi aktuálním 208 a jeho předchůdcem 207.

Zatímco výše uvedené aspekty exteriérového designu jsou i přes řadu originálních prvků spíše konvenční, v kabině hraje hlavní roli progrese. Pracoviště má pozměněné uspořádání, jehož základem je přístrojová deska s výrazně předsazeným panelem s výdechy ventilace. Vše je přitom zdobeno sportovně pojatými detaily včetně dekoru, který je v interiéru 208 použit ve větší míře, než u předchůdce. Specifikem je také přístrojový štít umístěný na vrcholu přístrojové desky. Důležité je poukázat na ztvárnění volantu (kterým pokračuje inspirace u koncepčních vozidel) s masivním středem, jenž kontrastuje se spodním chromovaným ramenem s dvěma paprsky.

Jake.auto.cz - Peugeot 208: Všechny články, videa a testy

Renault Clio

Oproti Peugeotu se Renault při tvorbě malého vozu zaměřit na jiný koncept, který je z mnoha hledisek méně dynamický, přesto je neméně inovátorský a moderní. Také v jeho případě můžeme hovořit o velmi výrazném mezigeneračním rozdílu oproti předchůdci, který vyznával zcela opačné tvarové principy.

Zatímco 208 stále pracuje s motivem velké masky (byť v transformované podobě), Clio vychází z nového designového směru, jehož autorem je Laurens van den Acker. Automobily s designem, navrženým pod jeho vedením, navozují jiné pocity než ty z éry progresivního designu od Patricka le Quémenta – nové vozy jsou živočišnější a distancují se od dynamických a ostrých křivek svých předchůdců. Z hlediska přídě je Clio dalším modelem (po modernizovaném Twingu či elektromobilech Zoe a Twizy) s novým rysem designu, který spočívá v propojení světlometů a loga automobilky souvislým pásem.

Renault Clio IV přijíždí s novým designem a novým tříválcem

Clio je pětidveřové, avšak díky přesunutí vnějších klik zadních dveří do úrovně oken a sloupků se v jeho profilu promítá estetika třídveřové varianty. Podobně jako u Peugeotu tvoří jeden z výrazných rysů designu změny vedení povrchu – v případě Clia jde o jemné přechody nad oběma blatníky, které plynule přecházejí doprostřed profilu, kde dochází ke zklidnění linek a vyrovnání plochy.

Zadní partie Renaultu jsou oproti Peugeotu dynamičtější, čemuž napomáhá tvar zadního okna (mírně evokující tentýž díl modelu Megane Coupé), sportovní sklon nepříliš velkých svítilen a zvýšený reliéf pátých dveří, odkazující na vizi Captur. Celek lze také označit za méně dekorativní a kompaktnější.

Porovnání kabin prezentuje rozdíly mezi dvěma atypickými provedeními, které pojí snaha o neobvyklý celek. Zatímco Peugeot přepracovává mnohá konstrukční řešení, Renault pracuje s inovátorskými znaky, jež aplikuje na vcelku standardní tvar přístrojové desky (notně však oživené dvoubarevným uspořádáním). Výsledkem je deska, inklinující k lehkému a modernímu stylu, který byl použit u modelu Zoe.

Obecně vzato lze konstatovat, že konfrontované automobily jsou nejen přínosem pro sériovou produkci svých značek, ale i pro posílení vazby mezi produkčními vozy a koncepčními kreacemi. Jejich důležitost také spočívá v nemalé míře použití prvků z oblasti studií a formování nové identity obou výrobců.

Jake.auto.cz - Renault Clio IV: Všechny články, fotogalerie a videa


Peugeot 208 vs. Renault Clio
 

Peugeot 208
 

Renault Clio
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady

Kde nejlaciněji žít? Se sílícím dolarem radí…

Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát

Prezident Miloš Zeman pověří sestavením vlády vítěze…

 
 

Přidat názorDiskuse: Designový duel: Peugeot 208 vs. Renault Clio












Blesk.cz

Páreček naháčů šokuje internet: Po světě cestují bez šatů a nemohou si to vynachválit!

Páreček naháčů šokuje internet: Po světě cestují bez…

Tenhle pár je senzací internetu! Nicka a Lins z Belgie cestují kolem světa a své poznatky z cest sdílí s lidmi…

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců. Rodině ale chybí peníze na léčbu

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců.…

Malý Adrianek (1,5 roku) spolu s maminkou (29) bojuje, aby se mohl vůbec kdy postavit na nožičky. Jeho zdravotní…

 

iSport.cz

Slavia ztrácí na Plzeň už 11 bodů. Těžko se to bude dohánět, ví Šilhavý

Slavia ztrácí na Plzeň už 11 bodů. Těžko se to bude…

Rekordní ligová série bez prohry je u konce – Slavii po 36 zápasech, v nichž sešívaní v domácí soutěži bodovali,…

SESTŘIHY: Plzeň vede ligu už o 11 bodů, pád Slavie a tři hattricky

SESTŘIHY: Plzeň vede ligu už o 11 bodů, pád Slavie a…

Jedenáct kol, jedenáct vítězství a 11 bodů náskok. Fotbalisté Plzně si připsali v HET lize další triumf, když…

 

Reflex.cz

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i Okamuru a Bartoše

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i…

Babišovo ANO ovládlo Česko, sněmovní volby vyhrálo ve všech krajích. Co na to Miloš Zeman? Pochválil šéfa ANO…

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na pokraji jaderné apokalypsy

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na…

Koncem padesátých let minulého století se první tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu…