Peugeot 307 1.4 HDI - Vzývání boha spotřeby (05/2002)

Peugeot 307 1.4 HDI - Vzývání boha spotřeby (05/2002)

 
 

Volání davů po úsporném turbodieselu naplňoval zatím Peugeot 307 pouze motory 2,0 HDI ve dvou výkonových verzích, přičemž tu silnější je možno pořídit v pětidveřové verzi až od 645.000 Kč. Ekonomická výzva ke koupi turbodieselu tedy ustupuje touze po větším zátahu odspodu při zachování rozumné spotřeby.

Přeplňované vznětové motory o obsahu kolem 1,5 l se začaly prosazovat teprve nedávno a hlavně v kategorii malých vozů. Výrobci totiž pochopili, že dvoulitr je na tato lehká auta příliš těžký a drahý a prodejní výsledky dokazují, že to byla správná úvaha.

Nejinak je tomu i u Peugeotu, který svůj motor 1,4 HDI vyvinul ve spolupráci s Citroenem (C3) a Fordem (nová Fiesta). Výše uvedený kalkul je tedy u Peugeotů logicky aplikován na řadu 206, ale nároky trhu na cenu aut s turbodieselem stály zjevně i u záměru vybavit touto moderní pohonnou jednotkou i těžší hatchback 307.

Motor 1,4 HDI a hlavně cenu jím vybavených modelů tedy mnozí očekávali s napětím. Tuto pohonnou jednotku nabízí český dovozce jen v kombinaci se základní úrovní výbavy XR, kde je potřeba připlácet i za boční airbagy.

Motor s maximálním výkonem 50 kW a točivým momentem 160 Nm, který dosahuje při dvou tisících otáčkách, přiměřeně táhne už od nízkých otáček, ale sepnutí turba se však na rozdíl od 2,0 HDI neprojevuje "zatlačením" posádky do sedaček. Od 2500 otáček je ale znát, že motor již nemá kam šplhat a časté řazení se tady stává nutností. Střízlivý motorista ale bude spokojen - s polovičním zatížením se auto s touto pohonnou jednotkou neztratí kupodivu ani na dálnici a ve městě se nižší výkon motoru až tak neprojeví. Těžší zpřevodování vede spíše k poklidné jízdě, při které není větší problém přiblížit se i spotřebě kolem 4,5 l /100 km. Na zrychlování například při předjíždění je potenciálu poměrně dost, ale je třeba se trefit do optimálních otáček motoru - tedy okolo 2000 až 2500. Motor je až nadstandardně odhlučněn, takže i při studených startech v šumícím lese má příroda zvukově navrch. Při cestování s plnou zátěží je třeba motor vnímat vysloveně ekonomicky. Jízdu stodvacetikilometrovou rychlostí po dálnici tak lze absolvovat i pětilitrovou spotřebou.

V základním provedení XP stojí pětidveřový model s tímto motorem 470.000 Kč, tedy jen o 30.000 korun méně než stejně vybavený slabší z dvoulitrových turbodieselů (66 kW). Zda je tedy racionální obětovat poměrně značný výkonový rozdíl relativně malému rozdílu cen, necháváme tradičně na čtenáři. Námi testovaný model byl vybaven příplatkovými prvky "dospělého" auta, tedy klimatizací, rádiem, a metalickým lakem a cena rázem vzrostla na 535.500 Kč. Je to stejná suma, jako cena slabšího dvoulitrového turbodieselu, s rádiem, předními mlhovkami, senzorem pro stěrače a světlomety a bočními a hlavovými airbagy již v základu.

Z kvality zpracování, kterou jsme již zmiňovali při testu nejsilnějšího turbodieselu, přitom ani nejlevnější provedení nijak neslevilo. Vše lícuje, nic nevrže, a skrznaskrz černý interiér nepůsobí ani nijak zvlášť ponuře. Drobnost v podobě zadních opěrek hlavysnad až příliš vysunutých vpřed pak můžeme považovat spíše za subjektivní.

Můžeme tedy s klidným svědomím říci, že motor, který bude nesporným oživením pro řadu 206, je dostatečně výkonný i v modelu 307. Pro řidiče-spořivce skýtá optimální poměr mezi provozními náklady a dynamickými vlastnostmi. Pořizovací náklady jsou ale podle našeho názoru stále trochu nekonkurenceschopné, zvláště s ohledem na slabší z dvoulitrových turbodieselů. Berme tedy tento motor v "autu roku 2002" jako zajímavou alternativu pro nenáročné motoristy.

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 470 000 Kč Cena v testované výbavě: 535 500 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, ABS + elektronický rozdělovač brzdných sil (REF), podpora brždění v kritických situacích (EVA), variabilní posilovač řízení, imobilizér, aktivní přední opěrky hlavy, bezpečnostní pásy vpředu s programovým upoutáním, zadní stěrač s cyklovačem, tónovaná skla, centrální zamykání + radiové dálkové ovládání, elektrické ovládání předních oken, reflexívní čelní sklo, otáčkoměr, výškově a osově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zadní sedadlo sklopné a dělené 1/3 - 2/3, příprava na rádio + 2 reproduktory, nárazníky, zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě karoserie

Výbava testovaného vozu:manuální klimatizace (+42.000,-), rádio (+12.000,-), metalíza (+11.500,-)

Evropská unie žádá Rusko a Írán, aby zastavily Asadovo násilí v Sýrii Evropská unie žádá Rusko a Írán, aby zastavily Asadovo násilí v Sýrii

Evropská unie v pátek vyzvala k okamžitému příměří v…

Číňané se stali největšími akcionáři Daimleru Číňané se stali největšími akcionáři Daimleru

Čínský výrobce automobilů Geely získal téměř…

Demokrati se chovají jako v roce 1948, vůbec se nepoučili, říká historik Šebek Demokrati se chovají jako v roce 1948, vůbec se nepoučili, říká historik Šebek

Komunistické převzetí moci v únoru 1948 jako velké…

Prasklá kolej paralyzovala tramvajový provoz v Praze. Opravy se protáhnou do soboty Prasklá kolej paralyzovala tramvajový provoz v Praze. Opravy se protáhnou do soboty

Provoz tramvají v centru Prahy odpoledne paralyzovala…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1398
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 4 / 4.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 1470
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1196 / 500
Rozměr pneu:195/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4202
b) šířka (mm): 1746
c) výška (mm): 1512
d) rozvor (mm): 2608
e) rozchod vpředu (mm): 1505
f) rozchod vzadu (mm): 1490
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,27
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti? Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti?

Hyundai odhalil první oficiální obrázky nového Santa Fe.…

Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci

Po včerejším odhalení prvních snímků Peugeotu 508 dnes…

 



Evropské Automobily roku: Peugeot 307 (2002) Evropské Automobily roku: Peugeot 307 (2002)

Peugeot 307 se stal velmi populárním díky designu a…

Četníci z PSG (video) Četníci z PSG (video)

Strážmistr Ludovic Cruchot má následovníka, ten však…

 



 
Vyzkoušeli jsme modernizovaný Citroën C4 Cactus. Opravdu je tak pohodlný?

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Citroën C4 Cactus. Opravdu je tak pohodlný?

Dnes 14:51

Citroën u modernizovaného C4 Cactus láká na odvážný vzhled a vynikající komfort. Jak to funguje v praxi, jsme zjišťovali v okolí francouzského Marseille.




Blesk.cz

Kaki, ovoce bohů: 6 způsobů, jak nám vylepší zdraví + 1 recept na ovocnou mňamku

Kaki, ovoce bohů: 6 způsobů, jak nám vylepší zdraví…

Kaki je pro mnohé stále velkou neznámou. Přitom v naší kuchyni dokáže jen potěšit. A co víc! Je také vlemi…

Počasí s Honsovou: O víkendu přijdou kruté mrazy. Teploty spadnou až na -18 °C

Počasí s Honsovou: O víkendu přijdou kruté mrazy.…

Jeden z nejchladnějších víkendů letošní zimy čeká Česko nadcházející víkend. Chladné počasí, které lidé…

 

iSport.cz

ONLINE: Ledecká útočí na druhé zlato, na snowboardu jede kvalifikaci

ONLINE: Ledecká útočí na druhé zlato, na snowboardu…

Dopíše na olympiádě v Koreji svůj výjimečný příběh a získá druhé zlato? Česká závodnice Ester Ledecká přesně…

ONLINE: Česko - Kanada. Jandačův tým bojuje o olympijský bronz

ONLINE: Česko - Kanada. Jandačův tým bojuje o…

Naděje na medaili stále žije. Český národní tým se po semifinálovém neúspěchu proti olympijským sportovcům z…

 

Reflex.cz

Deset mužů z Hradu: Gustáv Husák, „buržoazní nacionalista“ a symbol normalizace v Československu

Deset mužů z Hradu: Gustáv Husák, „buržoazní…

Gustáv Husák je zapsán v historickém povědomí jako ikona normalizace, jako – dle charakteristiky spisovatele…

Kreativita sovětského člověka v praxi: Podívejte se na bizarní autobusové zastávky

Kreativita sovětského člověka v praxi: Podívejte se…

Existuje jen málo nudnějších věcí, než je čekání na autobus. Pokud bychom měli ale na zpožděný spoj čekat na…