Peugeot 307 1.4 HDI - Vzývání boha spotřeby (05/2002)

Peugeot 307 1.4 HDI - Vzývání boha spotřeby (05/2002)

 
 
7.5. 2002

Volání davů po úsporném turbodieselu naplňoval zatím Peugeot 307 pouze motory 2,0 HDI ve dvou výkonových verzích, přičemž tu silnější je možno pořídit v pětidveřové verzi až od 645.000 Kč. Ekonomická výzva ke koupi turbodieselu tedy ustupuje touze po větším zátahu odspodu při zachování rozumné spotřeby.

Přeplňované vznětové motory o obsahu kolem 1,5 l se začaly prosazovat teprve nedávno a hlavně v kategorii malých vozů. Výrobci totiž pochopili, že dvoulitr je na tato lehká auta příliš těžký a drahý a prodejní výsledky dokazují, že to byla správná úvaha.

Nejinak je tomu i u Peugeotu, který svůj motor 1,4 HDI vyvinul ve spolupráci s Citroenem (C3) a Fordem (nová Fiesta). Výše uvedený kalkul je tedy u Peugeotů logicky aplikován na řadu 206, ale nároky trhu na cenu aut s turbodieselem stály zjevně i u záměru vybavit touto moderní pohonnou jednotkou i těžší hatchback 307.

Motor 1,4 HDI a hlavně cenu jím vybavených modelů tedy mnozí očekávali s napětím. Tuto pohonnou jednotku nabízí český dovozce jen v kombinaci se základní úrovní výbavy XR, kde je potřeba připlácet i za boční airbagy.

Motor s maximálním výkonem 50 kW a točivým momentem 160 Nm, který dosahuje při dvou tisících otáčkách, přiměřeně táhne už od nízkých otáček, ale sepnutí turba se však na rozdíl od 2,0 HDI neprojevuje "zatlačením" posádky do sedaček. Od 2500 otáček je ale znát, že motor již nemá kam šplhat a časté řazení se tady stává nutností. Střízlivý motorista ale bude spokojen - s polovičním zatížením se auto s touto pohonnou jednotkou neztratí kupodivu ani na dálnici a ve městě se nižší výkon motoru až tak neprojeví. Těžší zpřevodování vede spíše k poklidné jízdě, při které není větší problém přiblížit se i spotřebě kolem 4,5 l /100 km. Na zrychlování například při předjíždění je potenciálu poměrně dost, ale je třeba se trefit do optimálních otáček motoru - tedy okolo 2000 až 2500. Motor je až nadstandardně odhlučněn, takže i při studených startech v šumícím lese má příroda zvukově navrch. Při cestování s plnou zátěží je třeba motor vnímat vysloveně ekonomicky. Jízdu stodvacetikilometrovou rychlostí po dálnici tak lze absolvovat i pětilitrovou spotřebou.

V základním provedení XP stojí pětidveřový model s tímto motorem 470.000 Kč, tedy jen o 30.000 korun méně než stejně vybavený slabší z dvoulitrových turbodieselů (66 kW). Zda je tedy racionální obětovat poměrně značný výkonový rozdíl relativně malému rozdílu cen, necháváme tradičně na čtenáři. Námi testovaný model byl vybaven příplatkovými prvky "dospělého" auta, tedy klimatizací, rádiem, a metalickým lakem a cena rázem vzrostla na 535.500 Kč. Je to stejná suma, jako cena slabšího dvoulitrového turbodieselu, s rádiem, předními mlhovkami, senzorem pro stěrače a světlomety a bočními a hlavovými airbagy již v základu.

Z kvality zpracování, kterou jsme již zmiňovali při testu nejsilnějšího turbodieselu, přitom ani nejlevnější provedení nijak neslevilo. Vše lícuje, nic nevrže, a skrznaskrz černý interiér nepůsobí ani nijak zvlášť ponuře. Drobnost v podobě zadních opěrek hlavysnad až příliš vysunutých vpřed pak můžeme považovat spíše za subjektivní.

Můžeme tedy s klidným svědomím říci, že motor, který bude nesporným oživením pro řadu 206, je dostatečně výkonný i v modelu 307. Pro řidiče-spořivce skýtá optimální poměr mezi provozními náklady a dynamickými vlastnostmi. Pořizovací náklady jsou ale podle našeho názoru stále trochu nekonkurenceschopné, zvláště s ohledem na slabší z dvoulitrových turbodieselů. Berme tedy tento motor v "autu roku 2002" jako zajímavou alternativu pro nenáročné motoristy.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 470 000 Kč Cena v testované výbavě: 535 500 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, ABS + elektronický rozdělovač brzdných sil (REF), podpora brždění v kritických situacích (EVA), variabilní posilovač řízení, imobilizér, aktivní přední opěrky hlavy, bezpečnostní pásy vpředu s programovým upoutáním, zadní stěrač s cyklovačem, tónovaná skla, centrální zamykání + radiové dálkové ovládání, elektrické ovládání předních oken, reflexívní čelní sklo, otáčkoměr, výškově a osově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zadní sedadlo sklopné a dělené 1/3 - 2/3, příprava na rádio + 2 reproduktory, nárazníky, zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě karoserie

Výbava testovaného vozu:manuální klimatizace (+42.000,-), rádio (+12.000,-), metalíza (+11.500,-)

Turecko prudce zvýšilo dovozní clo na některé americké zboží Turecko prudce zvýšilo dovozní clo na některé americké zboží

Turecko prudce zvýšilo cla na dovoz některého amerického…

Royal Bank of Scotland zaplatí rekordní pokutu kvůli hypotečním cenným papírům Royal Bank of Scotland zaplatí rekordní pokutu kvůli hypotečním cenným papírům

Britská Royal Bank of Scotland zaplatí ve Spojených…

Kdy zase budou lidi? Čtěte, jak vnímají zpomalení české ekonomiky personalisté Kdy zase budou lidi? Čtěte, jak vnímají zpomalení české ekonomiky personalisté

Růst české ekonomiky meziročně zpomalil o téměř dva…

Zápasník Zápisník Vladana Gallistla: Komunisté mocí opilí Zápasník Zápisník Vladana Gallistla: Komunisté mocí opilí

KSČM si po desetiletích teprve přičichla k moci, a už se…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1398
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 4 / 4.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 1470
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1196 / 500
Rozměr pneu:195/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4202
b) šířka (mm): 1746
c) výška (mm): 1512
d) rozvor (mm): 2608
e) rozchod vpředu (mm): 1505
f) rozchod vzadu (mm): 1490
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,27
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

 



Evropské Automobily roku: Peugeot 307 (2002) Evropské Automobily roku: Peugeot 307 (2002)

Peugeot 307 se stal velmi populárním díky designu a…

Četníci z PSG (video) Četníci z PSG (video)

Strážmistr Ludovic Cruchot má následovníka, ten však…

 



 
Enzo Ferrari své automobilce i světu chybí již 30 let. Připomeňte si legendu

Enzo Ferrari své automobilce i světu chybí již 30 let. Připomeňte si legendu

Včera

Enzo Anselmo Giuseppe Maria Ferrari, výrazná osobnost dějin motorismu a zakladatel jedné z nejslavnějších automobilek, zemřel před 30 lety.




Blesk.cz

Smutný Krampol v bolestech: Zdrtil ho verdikt lékařů! Co mu zakázali?

Smutný Krampol v bolestech: Zdrtil ho verdikt…

Jiří Krampol (80) už delší dobu bojuje s velkými bolestmi v kolenou, kvůli kterým nemůže skoro už ani chodit.…

Práce snů pro milovníky zvířat: V Řecku hledají někoho, kdo se postará o 55 koček!

Práce snů pro milovníky zvířat: V Řecku hledají…

Máte rádi kočky a rádi byste bydleli v odlehlém ostrovním ráji? Tak toto zaměstnání je pro vás jako dělané!…

 

iSport.cz

Trnava v Lize mistrů končí, vypadl i Celtic. Přemožitel Slavie narazí na Ajax

Trnava v Lize mistrů končí, vypadl i Celtic.…

Český trenér Radoslav Látal si s fotbalisty Trnavy ve skupině Ligy mistrů nezahraje. Po úvodní remíze 1:1 ze…

Dynamo Kyjev – Slavia 2:0. Sen o Lize mistrů uťal i gól z ofsajdu

Dynamo Kyjev – Slavia 2:0. Sen o Lize mistrů uťal i…

Fotbalisté Slavie na postup do základní skupiny Ligy mistrů nedosáhnou ani letos. Rozhodla o tom, po domácí…

 

Reflex.cz

Turecko jako vyděrač Západu a Evropa jako starověký Řím

Turecko jako vyděrač Západu a Evropa jako starověký Řím

Když byl na tomto webu zveřejněn příspěvek o nebezpečnosti stávajícího Turecka pro Evropu, svým způsobem mě to…

Na návštěvě u kmene Koma aneb Za zvuky starého světa do kamerunského pohoří Alantika

Na návštěvě u kmene Koma aneb Za zvuky starého světa…

Před pár lety jsem na několik dnů vyšplhal do kamerunských hor. Muž středního věku Issa, průvodce z kmene Koma,…