reklama


Peugeot 307 1.4 HDI - Vzývání boha spotřeby (05/2002)

Peugeot 307 1.4 HDI - Vzývání boha spotřeby (05/2002)

 
 

Volání davů po úsporném turbodieselu naplňoval zatím Peugeot 307 pouze motory 2,0 HDI ve dvou výkonových verzích, přičemž tu silnější je možno pořídit v pětidveřové verzi až od 645.000 Kč. Ekonomická výzva ke koupi turbodieselu tedy ustupuje touze po větším zátahu odspodu při zachování rozumné spotřeby.

Přeplňované vznětové motory o obsahu kolem 1,5 l se začaly prosazovat teprve nedávno a hlavně v kategorii malých vozů. Výrobci totiž pochopili, že dvoulitr je na tato lehká auta příliš těžký a drahý a prodejní výsledky dokazují, že to byla správná úvaha.

Nejinak je tomu i u Peugeotu, který svůj motor 1,4 HDI vyvinul ve spolupráci s Citroenem (C3) a Fordem (nová Fiesta). Výše uvedený kalkul je tedy u Peugeotů logicky aplikován na řadu 206, ale nároky trhu na cenu aut s turbodieselem stály zjevně i u záměru vybavit touto moderní pohonnou jednotkou i těžší hatchback 307.

Motor 1,4 HDI a hlavně cenu jím vybavených modelů tedy mnozí očekávali s napětím. Tuto pohonnou jednotku nabízí český dovozce jen v kombinaci se základní úrovní výbavy XR, kde je potřeba připlácet i za boční airbagy.

Motor s maximálním výkonem 50 kW a točivým momentem 160 Nm, který dosahuje při dvou tisících otáčkách, přiměřeně táhne už od nízkých otáček, ale sepnutí turba se však na rozdíl od 2,0 HDI neprojevuje "zatlačením" posádky do sedaček. Od 2500 otáček je ale znát, že motor již nemá kam šplhat a časté řazení se tady stává nutností. Střízlivý motorista ale bude spokojen - s polovičním zatížením se auto s touto pohonnou jednotkou neztratí kupodivu ani na dálnici a ve městě se nižší výkon motoru až tak neprojeví. Těžší zpřevodování vede spíše k poklidné jízdě, při které není větší problém přiblížit se i spotřebě kolem 4,5 l /100 km. Na zrychlování například při předjíždění je potenciálu poměrně dost, ale je třeba se trefit do optimálních otáček motoru - tedy okolo 2000 až 2500. Motor je až nadstandardně odhlučněn, takže i při studených startech v šumícím lese má příroda zvukově navrch. Při cestování s plnou zátěží je třeba motor vnímat vysloveně ekonomicky. Jízdu stodvacetikilometrovou rychlostí po dálnici tak lze absolvovat i pětilitrovou spotřebou.

V základním provedení XP stojí pětidveřový model s tímto motorem 470.000 Kč, tedy jen o 30.000 korun méně než stejně vybavený slabší z dvoulitrových turbodieselů (66 kW). Zda je tedy racionální obětovat poměrně značný výkonový rozdíl relativně malému rozdílu cen, necháváme tradičně na čtenáři. Námi testovaný model byl vybaven příplatkovými prvky "dospělého" auta, tedy klimatizací, rádiem, a metalickým lakem a cena rázem vzrostla na 535.500 Kč. Je to stejná suma, jako cena slabšího dvoulitrového turbodieselu, s rádiem, předními mlhovkami, senzorem pro stěrače a světlomety a bočními a hlavovými airbagy již v základu.

Z kvality zpracování, kterou jsme již zmiňovali při testu nejsilnějšího turbodieselu, přitom ani nejlevnější provedení nijak neslevilo. Vše lícuje, nic nevrže, a skrznaskrz černý interiér nepůsobí ani nijak zvlášť ponuře. Drobnost v podobě zadních opěrek hlavysnad až příliš vysunutých vpřed pak můžeme považovat spíše za subjektivní.

Můžeme tedy s klidným svědomím říci, že motor, který bude nesporným oživením pro řadu 206, je dostatečně výkonný i v modelu 307. Pro řidiče-spořivce skýtá optimální poměr mezi provozními náklady a dynamickými vlastnostmi. Pořizovací náklady jsou ale podle našeho názoru stále trochu nekonkurenceschopné, zvláště s ohledem na slabší z dvoulitrových turbodieselů. Berme tedy tento motor v "autu roku 2002" jako zajímavou alternativu pro nenáročné motoristy.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 470 000 Kč Cena v testované výbavě: 535 500 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, ABS + elektronický rozdělovač brzdných sil (REF), podpora brždění v kritických situacích (EVA), variabilní posilovač řízení, imobilizér, aktivní přední opěrky hlavy, bezpečnostní pásy vpředu s programovým upoutáním, zadní stěrač s cyklovačem, tónovaná skla, centrální zamykání + radiové dálkové ovládání, elektrické ovládání předních oken, reflexívní čelní sklo, otáčkoměr, výškově a osově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zadní sedadlo sklopné a dělené 1/3 - 2/3, příprava na rádio + 2 reproduktory, nárazníky, zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě karoserie

Výbava testovaného vozu:manuální klimatizace (+42.000,-), rádio (+12.000,-), metalíza (+11.500,-)

Sněhová děla jedou naplno. Lyžařská sezóna ve Špindlu začíná už o víkendu Sněhová děla jedou naplno. Lyžařská sezóna ve Špindlu začíná už o víkendu

Ve Špindlerově Mlýně panuje v těchto dnech čilý ruch.…

Tomáš Čakloš: Na pedagogických fakultách učí spousta lidí, kteří tam nemají co dělat Tomáš Čakloš: Na pedagogických fakultách učí spousta lidí, kteří tam nemají co dělat

Na českých pedagogických fakultách to vře. Loni vzniklá…

Politická krize v Itálii vrcholí. Premiér podal demisi Politická krize v Itálii vrcholí. Premiér podal demisi

 Italský premiér Matteo Renzi dnes podal demisi poté, co…

Týden s EET: Osmnáct milionů účtenek a sedm stovek udání Týden s EET: Osmnáct milionů účtenek a sedm stovek udání

Restauratéři a hoteliéři odeslali do systému EET za skoro…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1398
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15.2
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 4 / 4.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 1470
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1196 / 500
Rozměr pneu:195/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4202
b) šířka (mm): 1746
c) výška (mm): 1512
d) rozvor (mm): 2608
e) rozchod vpředu (mm): 1505
f) rozchod vzadu (mm): 1490
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,27
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Skupina B je považována za nejatraktivnější období…

Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri! Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri!

Každá časová úspora se hodí. Prohlédněte si zajímavý…

 




Evropské Automobily roku: Peugeot 307 (2002) Evropské Automobily roku: Peugeot 307 (2002)

Peugeot 307 se stal velmi populárním díky designu a…

Četníci z PSG (video) Četníci z PSG (video)

Strážmistr Ludovic Cruchot má následovníka, ten však…

 



 
Podívejte se, jak funguje dvouspojková převodovka. A proč řadí tak rychle?

Podívejte se, jak funguje dvouspojková převodovka. A proč řadí tak rychle?

Včera

Samočinná převodovka s dvojicí spojek v posledních deseti letech takřka vytlačila klasické automaty s kapalinovým měničem.




Blesk.cz

Escobarův nájemný zabiják „pláče“: Okradli mě zloději, necítím se v bezpečí

Escobarův nájemný zabiják „pláče“: Okradli mě…

Předního zabijáka bývalého kokainového krále Pabla Escobara přepadli ozbrojení zloději. Muž, který má na svědomí…

Opuštěná věznice nahání strach! Zemřelo tu 30 dozorců, posledním popraveným byl sériový vrah

Opuštěná věznice nahání strach! Zemřelo tu 30…

Kdysi tu pykalo přes tisíc trestanců, dnes legendární věznice Joliet v americkém Illinois zeje prázdnotou. Po…

 

iSport.cz

Jelínka odvolání překvapilo: Možná se někdy důvod dozvím

Jelínka odvolání překvapilo: Možná se někdy důvod dozvím

Vedení hokejové Mladé Boleslavi reaguje na nepovedenou první polovinu sezony. A trochu překvapivě. Skončil…

Kauza HC Polanský zná první verdikt. Končí Marek, vystřídá ho Peterek

Kauza HC Polanský zná první verdikt. Končí Marek,…

AKTUALIZOVÁNO 10.45 | V kauze "HC Polanský" padl v Třinci první verdikt. Dozorčí rada HC Oceláři odvolala…

 

Reflex.cz

Alkoholici i opuštění staří lidé: Pro které skupiny obyvatel se stávají Vánoce svátky neštěstí?

Alkoholici i opuštění staří lidé: Pro které skupiny…

Dlouho se tradovalo, že jsou Vánoce – svátky klidu a míru – nejtěžší pro lidi trpící depresemi. Dnes už však…

50 důkazů krásy i krutosti na Zemi. National Geographic zveřejnil nejlepší fotky uplynulého roku

50 důkazů krásy i krutosti na Zemi. National…

Křehký život v divočině i krutost pytláků. Výběr fotografií, které vždy na konci roku vybere časopis National…

 
 
reklama