Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 307 2.0 HDI 100 kW - naftový koncert

Libor Zezulka
Peugeot 307 se na českém trhu už nějaký pátek prodává. Jeho zašlá sláva se nyní možná znovu navrátí. Pod kapotou se totiž objevil nový turbodiesel s výkonem 100 kW.

Proti slabší verzi narostl výkon o 34 kW a ten je na dynamice vozu až překvapivě znát. Francouzský elegán osazený tímto motorem jede totiž lépe, než byste možná čekali.

Francouzské vozy jsou považovány za nejodvážnější a v očích mnohých i za nejkrásnější automobily současnosti. Trojlístek automobilek Renault, Peugeot a Citroën se nebojí experimentovat a přivádí na svět jeden zajímavější vůz než druhý. Jako první popustil uzdu fantazii Renault a stvořil MPV Avantime, jehož futuristické tvary vyrážely na potkání dech. Šok tradičních příznivců značky ještě neodezněl a Renault s velikou slávou představoval novou generaci Méganu, který připomínal svého předchůdce stejně jako Škoda 1000 MB studii Roomster.

Odvaha Renaultu dodala kuráž i ostatním francouzským zástupcům, kteří začali s tvary chystaných novinek více experimentovat. Citroën nakonec vyrukoval s kulaťoučkou C3 a hranatou C2 a Peugeot uvařil na nejlepším francouzském víně 206 a následně 307. Všechny zmíněné novinky charakterizoval odvážný až provokativní design, jenž povyšoval „Francouze“ z obyčejných nových „plechovek“ na designové skvosty. Odhodlání vymýšlet stále zajímavější kreace naštěstí nepolevuje, což dokazuje např. Renault Modus, Citroën C4, Peugeot 407 nebo 1007.

Design, který nestárne

Přestože se všichni francouzští výrobci shodují na nutnosti vozy designově odlišit, konkrétní postupy se velmi liší. Zásadní rozdíl existuje mezi renaulty a vozy koncernu PSA, mezi peugeoty a citroëny nalezneme více podobností. Ze všech francouzských automobilek vystupuje v pozici největšího konzervativce právě Peugeot, jehož výtvory sice vyvolávají značný rozruch, přesto vynikají uhlazenými liniemi a veskrze elegantním a vlastně jednoduchým tvarem.

Úplně stejně (elegantně i provokativně) se tvářila 307. Zajímavě tvarovaná karoserie s protaženými předními svítilnami, dynamickými linkami, ostrou přední a zakulacenou zadní částí přitahovala zraky návštěvníků autosalonů a posléze i účastníků provozu nebývalou silou. S postupem času, rostoucím počtem exemplářů na českých vozovkách a generační obměnou konkurentů samozřejmě křiklavost a tvarová výjimečnost poněkud vyprchala, takže se 307 ztratila v davu.

To však neznamená, že vyprchal veškerý šarm. Přestože nezpůsobuje hromadné otáčení hlav, neztratila nic ze své elegance. I dnes patří mezi nejkrásnější vozy v segmentu nižší střední třídy a může směle konkurovat i současným novinkám. Pokud náhodou chcete budit za volantem 307 pozornost, stačí si vybrat správnou barvičku, 17palcová kola, pořídit si panoramatickou střechu a máte vyhráno. Z šedé myšky se rázem vyklube krásná modelka.

Chytrá koncepce

Peugeot nechtěl s 307 zaujmout pouze designem, ale také kvalitou zpracování, jízdními vlastnostmi a samotnou koncepcí pětidveřového hatchbacku s nadprůměrným vnitřním prostorem a stavbou podobnou MPV. Až čas ukázal, jak chytře výrobce uvažoval, dostatek prostoru v oblasti hlavy, kolen i ramen totiž zákazníkům učaroval a 307 se stala synonymem ideálního rodinného vozu. Tento přídomek navíc zesílilo představení verze SW.

Vyšší stavba karoserie dokazuje spojení prostornosti MPV a klasické architektury hatchbacku, důkaz o výhodách takového spojení získáte, jestliže opakovaně absolvujete proces nastupování a vystupování. Veliký vstupní otvor a doširoka se otevírající dveře usnadňují přístup do interiéru, o hlavu se nemusí obávat dokonce ani osoby vyššího vzrůstu. V nafouklé karoserii zbylo dostatek místa i na zavazadla. Základní objem 420 litrů není překvapením, ale ani zklamáním.

Sklopením sedadel je možné objem zavazadlového prostoru zvětšit na rovných 1470 litrů. Nepříjemný shod, s nímž musíte počítat u některých současných hatchbacků, si 307 odpustila, zcela rovná ložná plocha nicméně zůstává zbožným přáním.

Předloha: MPV

Usazení za volantem připomíná MPV, mohutné čelní sklo a vysoká boční okénka umožňují výborný výhled a zároveň prosvětlují interiér. A sloupek v rozhledu nebrání, což se nedá říci o širokém C sloupku. Jeho šířka není na závadu, pokud couváte výhradně pomocí zrcátek. Čelní sklo si zaslouží pořádný reflexní pruh, krátké sluneční clony totiž nezachytí ostré sluneční paprsky, jež nepříjemně oslňují řidiče. Samotné dílenské zpracování ukazuje snahu o maximální kvalitu.

Vizuální dojem nelze hodnotit jinak než známkou výborně, všechno vypadá kvalitně a v rámci srovnání s některými konkurenty můžeme říci i luxusně. Palubní deska je vytesána z kvalitních a z větší části měkčených plastů, pouze středový tunel je vytvarován z plastu tvrdého a očividně levnějšího. Právě středový tunel byl zdrojem občasného vrzání, které vyvolal přejezd větších nerovností nebo souvislá jízda po kostkové dlažbě. Na kvalitních vozovkách si 307 vrzání odpustila, místo plastů se občas ozvala kůže na sedadlech.

K uspořádání palubní desky nemám námitky, ovládací prvky jsou rozmístěny intuitivně. Ovládání automatické klimatizace s velikými tlačítky a dostatečně velikým displejem není žádnou novinkou, ale pokaždé potěší jednoduchostí i dobrou přístupností. Ovládání autorádia za klimatizací v jednoduchosti nezaostává, navíc se chlubí ovládáním pod volantem.

Rodinný společník

Správný rodinný vůz disponuje celou řadou odkládacích ploch. Kdybychom rozdávali v této kategorii medaile, obsadil by francouzský zástupce minimálně bronzovou příčku. Pochvalu si zaslouží zejména rozměrná kapsa na dveřích, jež s nesmírnou lehkostí „spolkne“ 2 l láhev s nápojem či obrovská schránka před spolujezdcem, do níž schováte i větší předměty. Na vrcholu palubní desky nechybí další vytvarovaný prostor na předměty, na středovém tunelu potom naleznete hůře přístupný prostor na kelímky.

Přístrojová deska ukrývá dva velké a dva malé budíky, z nichž se řidič dozví vše potřebné. Na grafiku budíků si budete možná chvíli zvykat, moře bílých čárek vypadá zpočátku trochu nepřehledně, ale v konečném důsledku nebrání odezírání informací. To naopak znesnadňuje oranžové podsvícení displeje umístěného na vrcholu palubní desky zobrazujícího údaje z audiosystému a palubního počítače. Za prudkého slunečního svitu si toho na displeji mnoho nepřečtete.

U nových peugeotů se pravidelně chválí sedadla poskytující příjemný cestovní komfort, a to dokonce i na delších trasách. Testovaný model připomínal koženými sedadly s velmi silným bočním vedením spíše sedačky ze závodního speciálu než rodinně zaměřeného vozu. Komu vyhovuje silné boční vedení opěradla i sedáku (osoby s mohutnější postavou si nekompromisní tvary asi nezamilují), bude spokojen, kdo naopak dává přednost vzdušnějším sedačkám a méně agresivnímu bočnímu vedení, bude mít ke spokojenosti daleko.

O dostatečném vnitřním prostoru už zmínka padla. Za 185 cm vysokým řidičem se stejně vysoký pasažér pozadí naprosto pohodlně, místo neschází v oblasti kolen, ramen ani hlavy. Zatímco prostor v oblasti kolen příliš nevybočuje ze standardu nižší střední třídy, zejména nad hlavou mají cestující až nezvykle mnoho prostoru.

Naftové překvapení

Hlavním důvodem, proč jsme podrobili 307 dalšímu testu, byl nový turbodiesel 2.0 HDI 16V s výkonem 100 KW a točivým momentem 320 Nm. Ten se objevil v nabídce teprve nedávno a je nabízen výhradně se dvěma nejlepšími výbavami. Jednotka vznikla v rámci druhé fáze spolupráce mezi skupinami PSA Peugeot Citroën a Ford. Motor konstrukčně vychází z motoru 2.0 HDI (80 kW), nicméně se odlišuje zejména novou hliníkovou hlavou se 16 ventily a systémem vstřikování Siemens VDO tzv. druhé generace, který vyvíjí vstřikovací tlaky až 1650 barů.

Jednotka je vybavena piezoelektricky ovládanými šestiotvorovými vstřikovači a turbokompresorem s proměnnou geometrií lopatek, systém „overboost“ navíc umožňuje jednorázové zvýšení točivého momentu až na 340 Nm. V praxi činnost systému není příliš patrná, silný točivý moment u turbodieselů nepřekvapí a jednorázové zvýšení točivého momentu v provozu těžko zpozorujete. Je dobré připomenout, že motoru neschází filtr pevných částic.

Vozy s motorem 2.0 HDI 16V (100 kW) jsou vybaveny manuální šestistupňovou převodovkou (ML6C). Prostorové řešení nového ústrojí umožnilo zachovat původní rozměry pětistupňové varianty a celková hmotnost se proti převodovce ML5C zvýšila jen o 4 kg. Výrobce uvádí, že ve srovnání s 80 kW verzí se i přes zvýšení výkonu motoru o 26 % zvýšila spotřeba paliva v kombinovaném provozu pouze o 4%. U 307 měla tedy spotřeba dosáhnout 5,4 l/100 km.

Teoreticky nemá motor žádná negativa a je mou milou povinností oznámit, že jich nemá mnoho ani v běžném provozu. O slušné kultivovanosti motorů HDI už byly napsány celé romány, proto asi nikoho nepřekvapí, že i 100 kW verze není s kultivovaností a odhlučněním na štíru. Po nastartování se na chvíli ozve typický zvuk naftových motorů, který ovšem záhy zmizí a zůstane pouze tiché „brumlání“, jež neobtěžuje posádku uvnitř.

Mírné přidání plynu hluk v kabině téměř nezvýší, při klidné jízdě se můžete dokonce těšit na projev velmi podobný benzínovým agregátům. Teprve rázné sešlápnutí plynu či dynamická jízda s otáčkami kolem 3500 se uvnitř vozu projeví a motor o sobě začne dávat více vědět. Míra hluku ovšem nikdy nepřesáhne mez, kde začíná jednotka hlučností vyloženě obtěžovat. V tomto směru turbodiesely z PSA bodují a můžete se pouze těšit, co urputná snaha automobilek v budoucnu přinese.

Vůbec největším překvapením na celém motoru není odhlučnění, nýbrž dynamika, kterou poskytuje 307. Kdo má v paměti starší nepříliš přesvědčivou 66 kW verzi, bude ze 100 kW doslova nadšen. Nejde přitom pouze o hodnoty výkonu a točivého momentu (ty mohou být kupodivu zavádějící), ale celkové chování motoru. Je vždy příjemné zjistit, že i diesel může disponovat širokým spektrem využitelných otáček a začít táhnout na 1500 otáčkách a uvadat až za hranicí 4500 otáček.

A přesně takové 100 kW HDI je. Jakmile ručička otáčkoměru překročí hodnotu 1500, začíná motor zabírat, a i když nejsilnější účinek turba pocítíte kolem 2000 otáček, nemusíte se obávat, že otáčky nižší znamenají automaticky „konec všech nadějí“. Pro dynamickou jízdu doporučuji udržovat otáčky na hranici 2000 – 2400 ot./min, tady se totiž dějí zázraky. Přitlačením plynového pedálu k zemi vlijete HDI naftu do žil a 307 vystřelí vpřed. Můžete klidně předjíždět v prudkém kopci nebo sprintovat na dálnici.

Můžete dělat zkrátka vše, co jsme si možná nemohli nebo nechtěli dovolit se slabší verzí. Více síly, zábavy a rychlosti vás paradoxně nebude stát ani o mnoho více peněz. Proklamované spotřeby 5,4 litru se mi sice v průběhu testu dosáhnout nepodařilo, ale budete-li plynový pedál šetřit, můžete klidně jezdit cca za 6 litrů. Při dynamické jízdě spotřeba roste a zastaví se na hodnotě kolem 7 - 7,5 l/100 km.

Pohodová jízda

Peugeot 307 chápeme primárně jako rodinný vůz, nikoliv jako sportovní náčiní. Nepředpokládám tedy, že by někdo chtěl s 307 lámat rekordy. To samozřejmě neznamená, že vůz nezvládá dynamickou jízdu, na řezaní zatáček ve vysokých rychlostech však přece jen není stavěný. Naladění podvozku patří paradoxně spíše k tvrdším, paradoxně říkám proto, že u francouzských vozů se ještě donedávna očekávala spíše až přehnaná měkkost.

Veliká 17palcová kola sice autíčku sluší, ale zároveň trochu snižují cestování komfort, neboť automobil na větších nerovnostech poněkud poskakuje, na druhé straně i s 17palcovými koly dokáže slušně utlumit běžné nedokonalosti českých vozovek. V běžných i vyšších cestovních rychlostech drží 307 pěkně zvolenou stopu, zatáčky zvládá poměrně jistě, při vyšších rychlostech se však hodně naklání.

Řízení nezaostává za standardem nižší střední třídy, je poměrně přesně a dobře odráží dění na vozovce. Požitek z řízení bohužel snižuje volant, jehož věnec se může na jednu stranu pochlubit optimální tloušťkou, na stranu druhou ovšem kvůli absenci tvarování klouže v důležitých – i krizových – situacích v ruce. Brzdám nemohu nic vyčítat, kromě optimálního nástupu brzdného účinku vynikají i tím, že při opakovaném brždění nevadnou.

S řadicí pákou šestistupňového manuálu se rychle skamarádíte. Jednotlivé stupně zapadají překvapivě lehce, a přestože v přesnosti řazení se testovaný vůz nerovnal některým konkurentům, znamená nový šestistupňový manuál krok správným směrem. Vzdálenost mezi jednotlivými stupni nejsou zbytečně dlouhé, dráhy však mohly být přesnější.

Dobrý, ale drahý

Peugeot 307 s motorem 2.0 HDI 100 kW má své kouzlo. Půvabné křivky karoserie lahodí oku zatímco nový motor smyslům. Dvoulitrový diesel dokáže i s rozumnou spotřebou udělit vozu vynikající dynamiku, sílu motoru oceníte na dálnici i v běžném provozu. Prostorný interiér s množstvím odkládacích ploch zase potěší rodiny s dětmi. Překvapivě největším handicapem se stává cena, která se s výbavou XT vyšplhá na 675.000 a výbavou XSI na 745.000 Kč.

Libor Zezulka
Peugeot 307 2.0 HDI 100 kW
Cena základní sestavy 745 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, 6x airbag (přední, boční, hlavové), systém kontroly stability ESP + ASR, podpora brždění v kritických situacích (EVA), centrální zamykání dálkově ovládané v klíči, výškově a podélně nastavitelný volant, variabilní posilovač řízení, el. ovládaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, el. ovládaní předních oken, alarm, přední mlhové světlomety, automatické stěrače + samočinná aktivace světlometů, elektrochromatické zpětné zrcátko, tónovaná skla, automatická klimatizace, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, loketní opěrky + zrcátka ve slunečních clonách, elektricky vyhřívaná přední sedadla + ostřikovače světlometů, zadní loketní opěrka + zásuvky pod předními sedadly + schránka na brýle + 12V zásuvka vzadu, autorádio s CD přehrávačem + ovládání u volantu, čalounění Alcantara v kombinaci látky a kůže, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky + koberečky, filtr pevných částic FAP. Kč
Cena testované sestavy 776 000 Kč
Výbava testované sestavy metalíza (+ 10.000,-), CD měnič (+ 11.000,-), 17palcová hliníková kola (+ 10.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 202
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 4.5 / 5.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 1470
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1427 / 383
Rozměr pneu: 205/50 R17
Peugeot 307 2.0 HDI 100 kW
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4202
b) šířka (mm): 1746
c) výška (mm): 1512
d) rozvor (mm): 2608
e) rozchod vpředu (mm): 1505
f) rozchod vzadu (mm): 1490
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano