TEST Peugeot 307 Break XR Presence 1,6 16V - Prostorová orientace (07/2002)
Verze Break je vlastně "obyčejný" kombík, SW pak vystupuje v roli mini-MPV, protože je díky třetí řadě sedadel schopen pojmout až 7 cestujících. To je možné díky vyšší stavbě karosérie, která překonává u nás nejprodávanější vůz této třídy - Octavii Combi o plných 87 mm. Můžeme jen potvrdit, že výška 307 Break je nepřehlédnutelná, pokud tyto vozy vidíte vedle sebe stát.
V nedávno zveřejněném testu "krátké" třistasedmičky s motorem 2,0 HDI jsem vám popsal řadu výhod a také několik nedostatků tohoto modelu. Mezi výhodami stojí za vyjmenování: zvýšená karoserie, velký vnitřní prostor, velký zavazadlový prostor, velmi dobré jízdní vlastnosti, dobrá ovladatelnost, slušná kvalita zpracování a nefrancouzsky pevná sedadla s dobrým bočním vedením. Kritiku však zaslouží velmi tvrdé odpružení přenášející rázy od kol k posádce, tuhé řazení či zasekávající se kliky dveří (za kliky se musí tahat kolmo ke dveřím jinak se zadrhávají). Všechny tyto vlastnosti bez vyjímky zdědila i verze Break. O 100 mm prodloužený rozvor verze Break nepřidal cestujícím vzadu ani milimetr, ale ono to není nijak zvlášť potřeba. Break však má díky prodloužení rozvoru krátké převisy karosérie a vypadá tak opticky velmi dobře.
Objem zavazadlového prostoru narostl oproti hatchbacku z 420 litrů na velmi zajímavých 594 litrů a překonal tak dosud rekordní Octavii Combi, která se chlubí 548 litry. V praxi však tento rozdíl asi nepoznáte, ale u 307 Break je navíc krytá schránka za zadními opěradly na odkládání drobností a po stranách jsou prostory na ukrytí lahví s nápoji. Výhodou oproti Octavii je velké vykrojení nárazníku na který prakticky v rovině navazuje podlážka zav. prostoru. Zavazadla je tak nutné při nakládání zvedat zhruba o 7 centimetrů níž. Praktická je dodávaná síť, která zabraňuje nákupu v cestování po velké ploše zav. prostoru. Po sklopení dělených opěradel vznikne téměř rovná plocha o celkovém objemu 2032 litrů.
Testovaný Peugeot 307 Break bylo osazen šestnácitventilovým motorem o objemu 1,6 l a maximálním výkonu 80 kW. Poměrně vysoko položený vrchol točivého momentu (147 Nm/4000 ot/min) však naznačuje nutnost motor v případě potřeby výkonu více točit, což se projevilo i v praxi. Při vyšších rychlostech byla akcelerace vozu již slabší a motor ve vyšších otáčkách o sobě dával vědět i zvýšeným hlukem. Spotřeba se překvapivě dala udržet na solidní úrovni. Ve městě se pohybovala okolo 9,5 litrů a mimo město a na dálnici při dodržování limitů pak klesla až na 7,3 l na 100 km. Celkovou výhodu tohoto motoru pak spatřuji především v ceně, protože u výkonově srovnatelného vznětového motoru 2,0 HDI s výkonem 66 kW a točivým momentem 205 Nm je cena o plných 50 tisíc korun vyšší (!)
Interiér 307 Break od krátké verze nerozeznáte a tak jak jsem již psal, zdědil všechny klady i zápory. Klady však převažují a patří mezi ně dobrá kvalita zpracování, tuhá přední sedadla s výrazným bočním vedením, tříramenný volant s poměrně silným věncem a přehledná přístrojová deska. Pochvalu zaslouží také prostornost interiéru jak vepředu, tak i vzadu. Ne každému ale bude v jinak líbivém autě vyhovovat středová konzoles rádiem a ovladači klimatizace strohého designu.
Peugeot 307 Break je, jak se zdá, zřejmě dalším dobře cíleným typem, který chytí mnohé motoristy za srdce. Za rozumný příplatek třiceti tisíc korun, oproti krátké verzi, získává zákazník plnohodnotné kombi. Cena testovaného Breaku 1,6 16V začíná v základní výbavě XR na 485 tisících korunách a v pak stojí 515 tisíc korun. Podnikatelé pak mají navíc možnost uplatnit odpočet DPH.