Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 308 SW 1.6 16V THP – Klid a pohoda

Ondřej Pavlůsek

Velká kombi nemusí mít u Peugeotu na začátku názvu už jen čtyřku. 308 SW uspokojí velikostí dokonce i skromnější zájemce o vozy MPV. Místo pro cestující, variabilita i skleněná střecha patří ke špičce třídy. Má ale také slabiny.

Evropský trh vozů kombi je sice neustále oslabován rozšiřujícím se počtem různých variací na téma MPV, ale německé a francouzské značky se zatím snaží udržet tradiční kategorii při životě. Jedním z nejnovějších zástupců je Peugeot 308, který balancuje na hraně mezi kombíky a MPV.

Peugeot 308 SW je druhou karosářskou verzí modelu 308 po třídveřovém a pětidveřovém hatchbacku. Veřejnosti se poprvé představil na letošním ženevském autosalonu. Nové SW navazuje na původní myšlenku předchozího Peugeotu 307 SW, který jako první ze zástupců francouzské značky přišel s velkou futuristicky působící prosklenou střechou, která modelové řadě dodávala spolu s vyšší stavbou karoserie punc výjimečnosti. Letošní novinka se může rovněž pochlubit vyšší stavbou karoserie i prosklenou střechou, která je standardně dodávána u provedení Premium a Premium Pack.Tyto verze disponují rovněž velmi variabilním interiérem, který nabízí ve druhé řadě tři samostatná stavitelná i vyjímatelná sedadla a možnost dokoupení jednoho nebo dvou dalších do třetí řady. Z modelu 308 SW tak může být konkurent nejen pro kombi, ale také pro odpovídající MPV.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni

Klasický vzhled lva

Pětidveřové kombi 308 SW nepřichází s nijak revolučním vzhledem přední části karoserie a představuje ukázkovou evoluci tvarů firemního designu. Příď je stejná jako u hatchbacku a dominuje jí široce rozevřená tlama, povysunutý nos, dlouhý převis, rozměrné hlavní světlomety a mlhová světla v nárazníků. Na pozvolna stoupající kapotu motoru navazuje hodně skloněné rozměrné čelní okno, které v případě testovaného vozu přechází do prosklené střechy. Boky karoserie jsou zvýrazněny nafouklými blatníky, prolisem táhnoucím se přes přední i zadní boční dveře a také negativně skloněným D-sloupkem, který je v současnosti poznávacím znamením kombíků značky Peugeot. Při pohledu zezadu zaujme zaoblené zadní okno, ale i rozměrné zadní svítilny, které jsou maximálně vysunuty do boků, aby neomezovaly vstupní otvor do zavazadlového prostoru. Diskutabilní vnější tvary vytváření u pětimístného provedení úctyhodný nákladový prostor, který je snadno přístupný.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni

Styl, prostor i pohodlí

Interiér modelu 308 SW kombinuje téměř luxusní prvky s praktičností vozů kategorie MPV. Již po otevření dveří potěší pohled na palubní desku, výplně dveří nebo sedadla, všechny tyto části vizuálně působí kvalitním dojmem a jsou vyrobeny z příjemných materiálů. Na palubní desce má hlavní slovo měkčený plast, kterému sekundují dobře rozmístěné ovládací prvky. Přístroje před řidičem jsou stíněny poměrně velkou kapličkou a dobře se odečítají i údaje zobrazované na displeji umístěném uprostřed horní části palubní desky. Na středové konzole je tradičně umístěno ovládání autorádia a také manuální klimatizace. Přední sedadla se mohla pochlubit výrazným bočním vedením a téměř dokonalým tvarováním, takže i při dlouhých cestách působí stále pohodlně, na čemž má zásluhu i standardní výškové nastavování u řidiče i spolujezdce.

V druhé řadě jsou standardně tři samostatná sedadla, která mají stavitelný sklon opěradel i podélnou polohu. V případě potřeby je možné sedadla samozřejmě překlopit dopředu a zvětšit zavazadlový prostor. Do kategorie MPV zasahuje Peugeot 308 SW díky možnosti vyjmutí sedadel druhé řady nebo usazení pouze dvou nebo jednoho sedadla v druhé řadě. Sedadla druhé řady mají šířku sedáku i opěradla 400 mm, zatímco přední sedadla mají tyto rozměry o 100 mm větší. V případě potřeby je možné dokoupit si ještě jedno (+ 9.000,-Kč) nebo dvě (+ 18.000,-Kč) sedadla do třetí řady.

Na příjemné atmosféře v interiéru nemají zásluhu pouze elegantní tvary palubní desky nebo kvalitní materiály a dílenské zpracování, ale také rozměrná panoramatická střecha, která umožňuje výhled směrem vzhůru cestujícím ve všech třech řadách.

Zvláštní pozornost si u Peugeotu 308 SW zaslouží i zavazadlový prostor, který má v pětimístném provedení základním objem 508 litrů a může být odstraněním druhé řady sedadel zvětšen na 1736 litrů. Prostor pro zavazadla má u Peugeotu 308 SW v nejširším místě 1350 mm, zatímco mezi podběhy zadních kol je šířka 1010 mm. Po zadní sedadlo nabídne na délku od 950 mm do 980 mm podle nastavení sedadel druhé řady a po jejich sklopení nebo případně i vyjmutí nabízí na délku od 146 mm do 175 mm. Na výšku má zavazadelník 570 mm po krycí roletu a 920 mm po strop. Přístup k zavazadlovému prostoru umožňuje vzhůru výklopné víko, jehož hrana je po otevření 1900 mm nad zemí. Po otevření víka je k dispozici vstupní otvor vysoký 900 mm s šířkou 1170 mm ve spodní části a 1020 mm v horní části.

Nákladová hrana je u Peugeotu 308 SW ve výšce 550 mm (!), tedy velmi nízko, a podlaha zavazadelníku je ve stejné úrovni.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni

Skrytá síla

Testovaný Peugeot 308 SW byl poháněn přeplňovaným zážehovým čtyřválcem o objemu 1,6 litru s výkonem 110 kW (150 k) při 5800 ot./min. a nejvyšším točivým momentem 240 Nm dostupným od 1400 ot./min. Tento pohonný agregát spolupracoval s šestistupňovou manuální převodovkou. Podle údajů výrobce 308 SW s tímto pohonným ústrojím dosahuje maximální rychlosti 209 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,6 s. Spotřeba paliva je podle materiálů značky Peugeot u tohoto provedení kombíků ve městě 10,6 l na 100 km, mimo město 5,8 l na 100 km a v kombinovaném provozu 7,5 l na 100 km.

Během testu jsme s Peugeotem 308 SW ujeli přes 450 km stejným podílem jízd po dálnici, okresních cestách i v městském provozu a palubní počítač uváděl spotřebu 8,0 litru na 100 km. Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h na pátý rychlostní stupeň hlásí otáčkoměr 2900 ot./min. a při rychlosti 130 km/h točí motor 3900 ot./min, v případě využití šestého rychlostního stupně klesnou otáčky na 2500 ot./min., resp. 3200 ot./min. Při rychlosti 100 km/h si třistaosmička na šestý rychlostní stupeň řekne o 4,8 litru benzinu na 100 km a při rychlosti 130 km/h o 7,9 litru na 100 km. Vzhledem k předchozím zkušenostem s převodovkami vozů koncernu PSA, které příliš nevynikají přesností a rychlostí, je šestistupňová manuální převodovka testovaného vozu mistrovským kusem, který potěší krátkými a přesně vymezenými dráhami řazení.

Podvozek 4,5 m dlouhého kombi je naladěn především na komfortní jízdu a pokud očekáváte, že automobil s přeplňovaným zážehovým motorem představuje rodinnou alternativu k ostrým hatchbackům, pak budete zklamání. Ti, kteří touží po pohodlném rodinném přemisťovadle budou naprosto spokojeni. Peugeot 308 SW je přímo stvořen pro pohodové proplouvání krajinou a díky výkonnému motoru dokáže udržovat i poměrně vysokou cestovní rychlost bez ohledu na projížděné trase a aktuálním zatížení vozu. Kombi vyniká vedle pohodlného odpružení i kvalitním odhlučněním, které k posádce propouští minimální hluk od motoru nebo od kol.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni

Závěr

Peugeot má v nabídce model, který může dobře sloužit jako firemní kombi a rodinné MPV současně. Samozřejmostí je mnoho místa pro posádku a přiměřeně velký zavazadelník, bonusem pak variabilita a možnost až sedmimístné konfigurace, i když se dvěma neplnohodnotnými místy.

Důležitou novinkou je nová šestistupňová převodovka, která odstranila jednu ze slabých stránek loni uvedené třistaosmičky. Dojem, že SW je trochu lepší zboží než nabízí konkurence, podporuje obrovská prosklená plocha (střecha 1,68 m2, celkem 5,58 m2) u verze SW, ale i dokonalé odhlučnění interiéru . Za to mohou mj. příplatková vrstvená (!) boční skla.

Testovaná verze se špičkovým motorem 1.6 16V THP (110 kW) zůstává komfortním a rychlým Peugeotem s typickým šarmem uvnitř a trochu netypickým, ale za to praktickým designem zádě. Komfort přeplňovaného zážehového motoru (dostatek síly ve všech otáčkách, tichý provoz, šíře využitelných otáček) si bohužel nemůže dovolit většina zákazníků. A nejde jen o vyšší spotřebu, extrémně závislou na míře sešlápnutí plynového pedálu. Kritická je totiž už výše ceníkové ceny. Není divu, že zákazníci končí u motorů HDi. O nich ale až příště…

Související články

 

 

 

 

 

 

 

 






První cena vozu 439.900,- Kč (308 SW Confort, 1.4 16V VTi, 70 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací 594.900,- Kč (308 SW Premium, 1.6 16V THP, 110 kW )
Základní cena testovaného vozu 594.900,- Kč (308 SW Premium, 1.6 16V THP, 110 kW )
Cena testovaného vozu vč. příplatků 621.900,- Kč (308 SW Premium, 1.6 16V THP, 110 kW)

Plusy

  • kvalita použitých materiálů

 

  • prostor v interiéru

 

 

  • komfortní sedadla

 

 

  • celkové odhlučnění vozu

 

 

  • komfortně naladěný podvozek

 

 

  • přiměřená spotřeba při běžné jízdě

 

Minusy

  • vysoké ceníkové ceny, nutnost platit za hlavové airbagy navíc

 

  • méně schopný podvozek při dynamické jízdě

 

 

  • nepřiměřeně vysoká spotřeba při rychlé jízdě

 

 

  • drobné nedostatky ve zpracování interiéru

 

Ondřej Pavlůsek
Peugeot 308 sw
Cena základní sestavy 439 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS, brzdový asistent EVA, čelní a přední boční airbagy, samočinná aktivace výstražných světel, systém kontroly stability ESP + ASR, posilovač řízení, elektrické ovládání předních a zadních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově a podélně nastavitelný volant, automatické uzamčení vozu při jízdě, tři samostatná sedadla v druhé řadě, přední mlhové světlomety, manuální klimatizace, zpětná zrcátka + kliky v barvě karoserie, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, kůží čalouněný volant, přední loketní opěrka, síťka v zavazadlovém prostoru, prosklená střecha Cielo s elektrickou clonou, rádio s CD (MP3), 16palcová litá kola Kč
Cena testované sestavy 621 900 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+ 12.000,-Kč), hlavové airbagy (+ 10.000,-Kč), Pack VIDITELNOST 1 = Automatické stěrače + Automatické světlomety + Funkce doprovodného osvětlení (+5.000,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 209
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.6 / 5.8 / 7.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 573 / 1736
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1561 / 569
Rozměr pneu: 205/55 R16
Peugeot 308 sw
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4500
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1566
d) rozvor (mm): 2708
e) rozchod vpředu (mm): 1536
f) rozchod vzadu (mm): 1531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO