Peugeot 5008: Z MPV se stává konkurent pro kodiaq
Peugeot 5008 je v dnešní podobě 4,5 metru dlouhý velkoprostorový automobil. MPV ale dnes už tolik nelákají, a tak se 5008 v nastupující druhé generaci výrazně proměňuje. Z poněkud neforemného MPV se stává SUV, což je kategorie dnes výrazně populárnější.
Novinka se řadí mezi SUV segmentu C. Délkou 4,64 metru vůz zůstává relativně kompaktní, je však o 11 centimetrů delší než předchůdce. Zároveň je pak o 19 centimetrů delší než nová 3008. Dlouhý rozvor 2,84 metru pak zajišťuje velký vnitřní prostor, ostatně automobil pojme za příplatek až sedm cestujících. To všechno naznačuje, že Peugeot 5008 se stane přímým konkurentem Škody Kodiaq, která je dlouhá 4,7 metru a jejíž rozvor činí 2,79 metru.
Design auta navazuje na předchozí peugeoty, což znamená výraznou masku chladiče a „vykousnuté“ hlavní světlomety. Auto sází hlavně na eleganci, jen ta silueta kvůli snaze o co největší vnitřní prostor je poněkud zavalitá.
Také interiér je pro zákazníky aktuálních peugeotů dobře známý – opět je použito řešení nazvané i-cockpit, což znamená volant s maličkým poloměrem věnce, vysoko posazenou kapličku s přístroji (tvořenou 12,3“ displejem) a minimalistický středový panel s osmipalcovou dotykovou obrazovkou.
Vedle elegance vůz myslí i na praktičnost. Sedadla v druhé a třetí řadě jsou oddělená a nezávisle na sobě sklopná, přičemž sedačky uprostřed jsou polohovatelné, zatímco ty úplně vzadu lze z auta vyjmout. Vyjmutí přitom nemá být dřina, protože sedadla váží méně než 11 kilogramů.
Co se týče zavazadelníku, ten je také obří. Dle metodiky VDA má údajně až 780 litrů, zatímco v pětimístné konfiguraci 1.060 litrů. Podle všeho se ale jedná o hodnoty objemu po střechu. Díky sklopnému sedadlu spolujezdce pak lze uvnitř převážet až 3,2 metru dlouhé předměty. Maličkosti lze převážet i v kabině, tamější odkládací prostory mají dohromady objem 38 litrů.
Základem auta je modulární platforma Skupiny PSA nazvaná EMP2, kterou již najdeme v útrobách 308 nebo 3008. Z toho vyplývá i nabídka motorů, která bude postavena hlavně na turbodieselech. Z nich vůz nabídne 1.6 BlueHDi (73 kW a 88 kW) a 2.0 BlueHDi (110 kW a 132 kW), zatímco ze zážehových budou nabídnuty tříválec 1.2 PureTech (96 kW) a čtyřválec 1.6 PureTech (121 kW). Všechny motory budou standardně spárovány se start-stop systémem a se šestistupňovou převodovkou, výjimkou je v tomto ohledu pouze základní 1.6 BlueHDi s pětistupňovým manuálem. U slabších jednotek to bude manuální převodovka, u silnějších automat.
Druhá generace 5008 se světu poprvé představí na nadcházejícím autosalonu v Paříži. Do prodeje se pak dostane na jaře příštího roku. O výrobu vozu se postará francouzská továrna v Rennes.
5008 je už pátým zástupcem peugeotu v segmentu SUV představeným v letošním roce. V březnu debutovalo modernizované malé SUV 2008, v květnu následovala nová 3008, která se v SUV proměnila z dosavadního crossoveru. Dosavadní 3008 se však nadále bude prodávat v Číně, kde se nedávno představila v modernizovaném pojetí. Na čínském trhu ji však doplní i tento týden představený model 4008, což je vlastně natažená 3008 druhé generace.