2.1. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Peugeot Partner Electric: Nad očekávání

 

S elektrickým partnerem jsme ujeli 3500 km. Překvapilo nás mnoho věcí, ale zejména reálný údaj výrobce o spotřebě elektřiny a dojezdu.

Automobilky se u konvenčně poháněných vozidel předhánějí v údajích o nízké spotřebě paliva a produkci CO2. Oxid uhličitý nás u testovaného elektromobilu netrápil ze dvou důvodů. Jednak elektrický model Partner tento plyn neprodukoval, za druhé se v Česku z něj daň neplatí. Majitel elektromobilu naopak získává od tuzemské legislativy mírnou úlevu v nulové silniční dani. Tím však veškerá vládní podpora končí a ve srovnání s několika západními zeměmi podporujícími nákup elektromobilu do výše třiceti procent nákupní ceny či 5000 eur se v Česku o ekologii spíše mluví, než v její prospěch jedná. To podpořilo naši myšlenku podrobit elektrický Partner dlouhému testu a podívat se na něj z mnoha úhlů.

Nižší než udávaná

Výrobce udává průměrnou potřebu elektřiny 17,7 kWh na sto kilometrů. My jsme ujeli tisíce kilometrů s průměrným odběrem elektřiny 13,6 kWh/100 km, což ale nebylo dílem ultraekonomického stylu jízdy. Je fakt, že jakmile se ručka stavu nabití akumulátoru dostala pod polovinu, už jsme se věnovali řízení stejně intenzivně jako cestě k dobíjecí stanici. Vědomí, že jakmile ukazatel dojezdu klesne na 5 km, přepne se dodávka do úsporného režimu a pojedeme jen krokem, bylo alarmující. Navíc s kanystrem pro kilowatty nedojdeš. Dále se dočtete, že tak velké obavy nebyly nutné.

Pro klidný dojezd jsme zmapovali veřejně dostupné dobíjecí stanice, kterých nejvíce poskytuje ČEZ. Díky čipu za paušální cenu 150 korun na měsíc jsme měli přístup k neomezenému dobíjení, v Praze jde o patnáct stanic včetně jedné rychlodobíjecí. Ta byla během našeho dlouhodobého testu vyměněna, takže se v dalším vydání dozvíte zkušenosti se starou i novou včetně jejich srovnání.

Ceny (Kč bz DPH) pravidelných servisních prohlídek Peugeotu Partner (na 150.000 km/5 let) Electric/48 kW 1.6/72 kW 1.6 HDI/55 kW
 20 000 km - 1050 30 000 km - 4050 25 000 km - 4050
 60 000 km - 1050 60 000 km - 4050 50 000 km - 4050
 100 000 km - 1050 90 000 km - 4050 75 000 km - 4050
 140 000 km - 1050 120 000 km - 4050 100 000 km - 4050
   125 000 km - 4050
Servisní náklady na 5 let/150 000 km 4 200 16 200 20 250

Rychle kontra pomalu

Elektrický Peugeot je určený zejména pro městskou přepravu zboží. Má tedy naordinované časté akcelerace, což u zážehových či vznětových pohonů přináší ve srovnání s udávaným kombinovaným cyklem nárůst spotřeby o 50-100 procent. Jak to bylo u elektrododávky vybavené rekuperací kinetické energie?

Jak jsme uvedli výše, ujeli jsme tisíce kilometrů s průměrným nárokem na elektřinu 13,6 kWh/100 km. Nešlo o žádné zběsilé tempo, ale přizpůsobené běžnému provozu, doplněné o pečlivou rekuperaci. Pokud by brzdové kotouče měly ústa, určitě by nám blahořečily. Brzdový pedál jsme používali zejména během zastavování či při náhlé změně dopravní situace před vozidlem.

Obvyklou trasu jsme si však také dali v dynamickém stylu brzda plyn s častým předjížděním. Rekuperaci jsme neopustili, protože jde o jednoznačně kladný podpůrný prvek, tak proč se jej vzdávat. Naměřená spotřeba elektřiny pouhých 14,9 kWh/100 km nás překvapila, ale nesmíme zapomenout, že na rozdíl od konvenčních pohonů docházelo k opětovnému využití kinetické energie zpomalujícího vozidla k jeho následné akceleraci.

Kalkulace nákladů

Pro nás to znamenalo, že zásadní změna jízdního stylu ve prospěch dynamiky přinesla pouze desetiprocentní nároky na elektřinu z akumulátorů. Na kalkulaci celkových nákladů na provoz kurýrního vozu ve městě má tato vlastnost elektromobilu důležitý význam. Malá rozvážková vozidla jezdí v obcích velmi dynamicky a propočet reálných nákladů na palivo nemůže vycházet z údaje výrobce o spotřebě automobilu v městském cyklu. Je třeba jej násobit koeficientem cca 1,5 u zážehových či vznětových automobilů, u elektrického Partneru nám vyšlo 1,1.

Celkové náklady na vlastnictví (TCO) Peugeotu Partner L1 na 150 000 km/5 let (Kč bez DPH) Electric/48 kW 1.6 VTi/72 kW 1.6 HDI/55 kW
Pořizovací cena 694 100 257 900* 269 900*
Servisní náklady 4 200 16 200 20 250
Průměrná spotřeba paliva (100 km) 17,7 kW 7,1 5,1
Cena paliva (l) 150 Kč/měsíc 31,5 30,2
Cena za palivo na 150 000 km 9 000 335 475 233 325
Celkové náklady 707 300 609 575 523 475

Přizpůsobení

Elektrický pohon spojený s rekuperací po uvolnění akcelerátoru nám zpočátku činil nesnáze. Zvyklí na plachtění automobilu po uvolnění plynového pedálu jsme se museli učit, že k jízdě jakoby na volnoběh musíme lehce tisknout akcelerátor.

Během sjíždění mírných klesání bylo třeba držet pravou nohu na akcelerátoru, nebo kolečkovým ovladačem přepnout z D na N. Zpočátku jsme používali k vypnutí pohonu i regenerace kolečkový ovladač. Je sice umístěn vpravo od volantu, ale také vpřed, tudíž pro každý pohyb kolečka bylo nutné se naklonit vpřed. To by byla paráda, kdybychom mohli volbu P, R, N a D měnit tlačítky na volantu, povzdechli jsme si.

Proto u nás nakonec vyhrála práce s pravou nohou, která po několika stovkách kilometrů dovedla odhadnout „neutrálovou“ polohu. Dalším stupněm učení se stala regulace intenzity rekuperace. Z běžných vozidel jsme zvyklí, že čím více tlačíme na akcelerátor, tím větší točivý moment dostanu. Pro rekuperaci v elektromobilu platila opačná závislost. Čím jsme více uvolnili akcelerátor, tím dodávka zpomalovala razantněji.

Jednofázový návrat

Samotná rekuperace měla meze, protože musí být z bezpečnostního hlediska omezena její intenzita, aby po prudkém uvolnění akcelerátoru nedošlo k zabrzdění předních kol. Proto výrobce omezil rekuperaci pouze na jednu fázi, což odpovídá cca 16 kW. To se nám jevilo jako dostatečné, protože při plynulé jízdě z kopce jsme jen výjimečně museli použít také brzdový pedál. Silnější rekuperaci by uvítali snad jen v horských městečkách.

Zlepšování formy

Automobil jsme přebírali, když měl najeto necelé čtyři tisíce kilometrů. Ačkoliv s různými elektromobily jsme již najezdili stovky kilometrů, nedařilo se nám na jedno dobití ujet více než sto kilometrů (s rezervou elektřiny na cca 30 km). Napadlo nás, že výrobcem udávaný dojezd až 170 km je hodně nadsazený. S přibývajícími kilometry a zejména počty dobití se akumulátory dostávaly do čím dál lepší kondice. Dalších tisíc kilometrů přineslo prodloužení dojezdu o cca deset kilometrů. Tento trend pokračoval v mírnější intenzitě, takže nakonec jsme zcela v klidu ujeli bez dobíjení 120 km a ještě měli velkou rezervu pro nepředvídané události.

Příště

Můžete se těšit na druhý a závěrečný díl dlouhodobého testu Peugeotu Partner Electric, ve kterém najdete speciality typu nejdelší dojezd a vše o dobíjení. V tabulkách najdete ještě srovnání celkových nákladů na různě motorizované verze Peugeotu Partner včetně elektrického.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Elektromotor synchronní
Největší výkon (kW/min-1) 48/4000-9200
Točivý moment (N.m/min-1) 200/0-1500
Převodovka jednostupňový reduktor
Akumulátory Li-Ion
Plná kapacita (kWh) 22,5
Doba nabíjení 400/230/230 V (hod.) 0,5/8,5/15
Prům. spotřeba elektřiny (kWh/100 km) 17,7
Maximální dojezd (km) 170
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4380/1810/1801
Rozvor (mm) 2728
Celková hmotnost (kg) 2225
Užitečné zatížení (kg) 495
Objem nákladového prostoru (m3) 3,4/3,7
Šířka mezi podběhy (mm) 1230
Nejvyšší rychlost-omezeno (km/h) 110
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 12,9
Cena (Kč bez DPH) 694 100

ROZHOVOR

Na specifika Partneru electric jsme se zeptali technického školitele Peugeotu ČR Jana Matouška.

Během rozmezí 3000-6000 km docházelo k prodloužení dojezdu elektromobilu používaného na stejné trase. Dá se předpokládat, že kapacita nových akumulátorů během jejich používání rostla? Pokud ano, pak při jakém km proběhu vozidla lze očekávat maximální kapacitu akumulátorů?

Zde se bude jednat o souběh kalibrace akumulátorů a „záběhu“ vozidla. I když elektromobil nemá spalovací motor, obsahuje také stálý převod a jiné otáčející se díly. V podstatě by vozidlo mělo být nyní na maximální kapacitě akumulátorů. Kapacita je také ovlivněna okolní teplotou a způsobem dobíjení baterií vozidla. Pokud by bylo vozidlo dobíjeno pouze rychlodobíjením, může to vést k přechodnému snížení kapacity baterií. Výrobce doporučuje v takovém případě minimálně jednou měsíčně provést jedem kompletní dobíjecí cyklus pomocí pomalého dobíjení.

Jaká je životnost akumulátorů a jakou záruku na ně poskytujete?

Výrobce uvádí tisíc nabíjecích cyklů bez znatelné ztráty kapacity baterie za dodržení odpovídajících provozních podmínek, záruka je pět let nebo 50.000 km. Nejedná se tedy zcela o životnost, baterie pak bude fungovat dále, pouze se začne zkracovat dojezd. Pokud budeme uvažovat o dojezdu cca 150 km na jedno nabití, měla by baterie bez ztráty kapacity pokrýt ujetou vzdálenost cca 150.000 km.

Spolupracujeme s TipCars.com
Mercedes-Benz NAFA: Koncept malého auta z osmdesátých let, s komfortem třídy S Mercedes-Benz NAFA: Koncept malého auta z osmdesátých let, s komfortem třídy S

Německá automobilka Mercedes-Benz představila v roce 1981…

Čtvrtletní zisk majitele Googlu výrazně překonal očekávání Čtvrtletní zisk majitele Googlu výrazně překonal očekávání

Americká společnost Alphabet, která je majitelem Googlu,…

Zápisník Michala Tomeše: Východní vítr je krutý Zápisník Michala Tomeše: Východní vítr je krutý

Po začátku vyšetřování šéfa čínské společnosti CEFC Jie…

ANO tlačí na dohodu s ČSSD, spory trvají ANO tlačí na dohodu s ČSSD, spory trvají

Už tento týden chce ANO dojednat koaliční smlouvu. Andrej…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 



Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část)

Model Partner v provedení Euro 6 prošel v naší redakci…

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část)

Na spotřebu nafty má velký podíl převodování. Co nabízí…

 



 
Praskající podlaha BMW řady 3 E46: Fáma, nebo realita?

Praskající podlaha BMW řady 3 E46: Fáma, nebo realita?

Dnes 08:00

BMW řady 3 E46 vyrobených do roku 2000 se týkal problém s vytrháváním šroubů zadní nápravnice. Jak se ale zdá, tato závada může přetrvávat i u novějších aut.




Blesk.cz

Po bouřkách nastupuje ochlazení. V úterý sprchne a přijdou mlhy

Po bouřkách nastupuje ochlazení. V úterý sprchne a…

Na třicítky, které panovaly o víkendu, můžeme na pár dalších dnů zřejmě zapomenout. Po pondělním přechodu…

„Britové zfalšovali důkazy o chemickém útoku na Dúmu,“ tvrdí syrský ministr

„Britové zfalšovali důkazy o chemickém útoku na…

Náměstek syrského ministra zahraničí Faisal Mekdad tvrdí, že Velká Británie zinscenovala chemický útok na Dúmu.…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Tenistky hlídá bodyguard. Od Kvitové má hodinky, vděčný mu byl i Federer

Tenistky hlídá bodyguard. Od Kvitové má hodinky,…

V tenisové skupině působí jeho urostlá postava až nepatřičně. Býčí šíje a tričko napnuté k prasknutí prozrazují,…

 

Reflex.cz

Masakr v Torontu: Řidič dodávky zabil deset lidí. Byl to

Masakr v Torontu: Řidič dodávky zabil deset lidí.…

Při pondělních nájezdech dodávky do chodců v Torontu zemřelo nejméně deset lidí a dalších 15 bylo zraněno.…

Tři roky za vraždu manželky. Zuřivost při krmení dobytka se stala polehčující okolností

Tři roky za vraždu manželky. Zuřivost při krmení…

„Byl to podivný a smutný román života, jehož kapitoly rozpřádaly se v obci Hleďsebích na usedlosti rolníka…