Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Počet dopravních nehod roste, na vině mají být chybějící bezpečnostní prvky na českých silnicích

redakce AUTO.CZ
Diskuze (23)
Na tuzemských silnicích podle asociace i policejních statistik zemřelo letos od ledna do června 233 lidí, meziročně o deset více.

Počty dopravních nehod v České republice rostou. Podle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by ale měly klesat. Na konci letošního roku by podle jejích cílů nemělo být více než 393 obětí na životech a už na konci prvního pololetí je pravděpodobné, že se cíl splnit nepodaří. ČTK to dnes řekl Marcel Mourek, ambasador Evropské asociace bezpečnosti silnic (EABS), která sdružuje konkurenční evropské výrobce bezpečnostních prvků včetně českých, pobočku má i v ČR.

Na silnicích v ČR podle asociace i policejních statistik zemřelo letos od ledna do června 233 lidí, meziročně o deset více. Dalších 1047 se těžce zranilo, což byl nárůst proti loňsku o 23 lidí. Počet nehod se zvýšil o necelé jedno procento a činil téměř 50.000. V Česku nehod přibývá posledních devět let s výjimkou let 2011 a 2014. Souvisí se zvyšováním počtu vozidel a houstnutím provozu.

"Strategii se nedaří dlouhodobě plnit, počty mrtvých a těžce zraněných jsou dlouhodobě vysoké. Navíc cíle strategie nejsou nikterak ambiciózní. V severských zemích se už běžně pracuje s cílem nulového počtu mrtvých na silnicích," uvedl Mourek. Právě hnutí Vision Zero prezentuje EABS veřejnosti a odpovědným institucím.

Podle Mourka je na vině také nedostatek pasivních bezpečnostních prvků na silnicích. "Projekty komunikací jsou zastaralé. Každý bezpečnostní prvek na silnicích musí odpovídat českým normám, které ale pocházejí z minulého století. Přitom vývoj jde rychle kupředu," uvedl. Podle Mourka existují například nové typy vodorovného značení, které upozorní řidiče na vyjetí z pruhu, či bezpečnější svodidla, která zadrží i nákladní auta. "Většina moderních opatření se ale na českých silnicích nepoužívá, protože je normy neznají. Nicméně spolupracujeme s ministerstvem dopravy a připravujeme požadavky na legislativní změny," dodal.

Pasivní bezpečnostní prvky nechrání podle EABS jen řidiče. "Například nové způsoby osvětlení přechodů, tlumící bariéry znemožňující vyjetí havarovaného vozu na chodník. Významnou skupinou umírajících jsou motocyklisté. Přitom na většině silnic nejsou ani svodidla s ochranou proti podjetí motorkářem," řekl analytik EABS Jánko Ostrolucký.

Od ledna do června zemřelo nejvíce lidí na silnicích v osobních autech - 112, následovalo 56 chodců o 38 motocyklistů. Nejtragičtějším měsícem byl květen a nejhorším dnem pátek. Nejvíce nehod, 70 procent, se stalo na silnicích mimo obce, 26 procent v obcích a zbytek na dálnicích.

Pozornost při zabezpečování silnic by se měla podle asociace soustředit hlavně na silnice nižších kategorií a obecní komunikace. "Zveme zástupce krajů a starosty na pravidelné kulaté stoly. Nejbližší se koná 1. října v Českých Budějovicích," dodal Mourek.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (23)
6. 10. 2018 20:58
škola
Myslím si že i dost dělá to že dneska udělá autoškolu s prominutím každý blb,který si dá naplno muziku a to co se děje a silnici ani nevnímá já osobně bych zpřísnila autoškoly
20. 8. 2018 14:12
Re: Vliv dopravni infrastruktury
Vyuzil bych jako v zahranici vlakovou dopravu, zejmane zacit u kamionu. Jedes pres vice jak pulku zeme, tady mas vlak, v nem si odpocin a je to, ale s tim souvisi zase nase skvele pracujici drahy a to pak se vse nabaluje a vysledkem vyresit vse maraz je nelehke.
20. 8. 2018 14:04
Re: Co za tím vězí?
Presne tak. Stale rikam, za mych dob 3 lidi ve tride meli ridicak. Dnes, kdo by ho nemel? Ja delal ridicak 4 mesice jizd a cviceni a prednasky, konstrukce, zkouseni prezout, parkovani, nejaka ta snaha namocit kluzky povrch a udelat par smyku at vim co to je. Dneska 18 let holka ci kluk sedne do auta, celou bodu jezdi v lete bez kapky vody a pak v zime zasnezi a je konecna, zabrzdi na posledni chvili a jen se klouze, protoze to necekali. A v tom se da pokracovat s dalsima vecma. Treba i v tom, lidi neumi zip, neradi se v cas, nedavaji pozor, neplati pro ne prednost zprava, nedokazi odhadnout vzdalenost a rychlost vozu, brzdi provoz uprostredni cary a jedou 60 na 90, umyslne vam vjedou do leveho pruhu a neuhnou, nekoukaji do zrcatek, neznaji pravidla kruhoveho objezdu, najezdy a sjezdy a prednost s nima spojena jim nic nerika atd....rano v 5 jedu a pulka lidi sviti na bludicky vpredu a vzadu zhasnuto - buh zehnej dennimu sviceni (mam xenony, vybojku sem za 9 let provozu xenonu kupoval 2x a stale svitim vzdy porad), nevi kdy zapnout a vypnout mlhovky, prave proto by meli jezdit skryte policejni vozy a trestat tyhle veci a pak prejit na dalsi level, az budou lidi vychovany na tom zakladu, pak muzu resit rychlost 150 na 130 v nulovem provozu.
Avatar - wakantanka
20. 8. 2018 11:26
Re: Co za tím vězí?
Ja tvrdím už dlho, že dnes šoféruje všetko čo má ruky, nohy aj keď na to nemá vlohy. :-)
19. 8. 2018 15:03
Co za tím vězí?
Nevím, třeba to že naprostou většinu zaviní pitomci vlastní vinou a neschopností ??? Nějaká bezpečnost aut a silnic za to vůbec nemůže kdyby lidi jezdili jak měli a hlavně zbytečně nehazardovali ...