21.2. 2016 Matouš Jelínek

Podložky pod registrační značku: Šunt, nebo jakost?

 

Kvalita rámečků na tabulku espézetky se diametrálně liší. Otestovali jsme ty nejběžnější. A tekla při tom krev!

Bílý logan se pomalu blíží k zaparkované červené felicii. Když se vozy dotknou, ozve se zapraskání. Ne, naštěstí nejde o nárazníky, za zvuk může plastová podložka pod registrační značkou, která se právě roztříštila. Tabulka teď nerozhodně visí ve vzduchu a sama neví, zdali má dále držet, či spadnout.

Stačí si projít jednu městskou ulici, aby bylo jasné, že s podložkami pod značku je něco špatně. Jen namátkou jsme napočítali, že dvě z deseti aut už mají plastový rámeček tak rozpraskaný, že bezprostředně hrozí ztráta SPZ. Důvod je přitom prostý – spousta lidí parkuje takzvaným systémem pusinkování. Jednoduše couvají tak dlouho, dokud se nezastaví o vůz za sebou. A na nejexponovanějším místě bývá většinou právě espézetka. Ta sama vydrží, jenže její uchycení málokdy.

Ztráta je přitom pořádný problém. Teď ponechme stranou, že za výměnu tabulek zaplatíte na úřadě 450 korun a přijdete o původní kombinaci. Za jízdu bez registrační značky totiž hrozí pokuta od pěti do deseti tisíc a hlavně ztráta řidičáku na šest až dvanáct měsíců.

Problematický výběr

„Před dvěma měsíci jsem řešil ztracenou značku a koupě nové podložky se ukázala jako takřka neřešitelný problém,“ dozvídáme se z e-mailu našeho pražského čtenáře Lubomíra Urbana. „Na nejbližší benzínce jsem si koupil jako náhradu za popraskaný kus novou podložku. Jenže výrobek byl takový šunt, že se mi rozlámal v ruce ještě v průběhu montáže,“ popisuje muž, který nám dal k testu impulz.

Od Nového roku pak zvláště pro některé nabývá ochrana registrační značky další dimenze. S možností nechat si vytvořit za deset tisíc tabulku podle vlastních požadavků přibylo těch, kteří se zajímají o bezpečí své značky. Pokud totiž speciální espézetku ztratíte nebo ji někdo odcizí, přijde investice vniveč – úřad vám novou nevydá.

Testujeme

Vyrazili jsme proto do pražské společnosti na likvidaci vozidel Gera export import vyzkoušet, co které produkty vydrží. Právě zde nám půjčili vrak staré škodovky, do kterého jsme mohli bourat do aleluja. Na pumpách jsme koupili nejrozšířenější systémy uchycení, k tomu z redakčního skladu vytáhli podložky přímo od dealerů automobilek – obě s netypickým systémem uchycení. Obstojí lépe než klasika? Jako třešničku na dortu jsme do testu přihodili masivní chromový rámeček, který slibuje ochránit, ať se děje, co se děje. Abychom při testu nezničili vlastní registrační značku, nechali jsme si za pětistovku na zakázku vyrobit tabulku, která jako by z oka vypadla té na přání. Připoutejte se, prosím. Jdeme bourat!

Jak přichytit značku: Šroub je jistota

Vzpomínáte si, jak v roce 2001 ministerstvo nařídilo, že všechny značky musí být přichyceny šroubem nebo nýtem v barvě podkladu? Vyhláška se příliš nechytila a dodržování nevyžadovala ani policie, proto byla po čase zrušena. I dnes však platí, že pokud chcete značku opravdu solidně přichytit, nezbývá než ji přišroubovat. Bohužel sehnat vrut s krytkou, aby výsledek vypadal k světu, je obtížnější, než se zdá. Zkusili jsme čtyři prodejny s autopříslušenstvím, jenže jen v jedné z nich zboží nabízeli, a stejně bylo vyprodané. Bílou čepičku i nerezový šroub nakonec měli v obchodě se spojovacím materiálem.

A jak správně vyvrtat do značky díry, pokud ji chcete přišroubovat do připravených? Trik je jednoduchý. Vezměte papír velikosti A3 a obkreslete na něj tabulku. Ideálně papír vystřihněte a následně si na voze vyzkoušejte, jak chcete značku umístit. Pak zbývá označit si na papír místa děr a ta přenést na značku.

Jak jsme testovali

Zkoušku jsme rozdělili do čtyř částí. Po montáži podložky jsme stylem jako při parkování – tedy při velmi nízké rychlosti – do vozu najeli testovanou Dacií Logan. Po kontrole poškození jsme totéž s rostoucí intenzitou nárazu opakovali ještě šestkrát. Pokud podložka dále odolávala, následovalo deset dalších nárazů intenzitou připomínajících spíše lehčí nehodu. Hodnocení odpovídá tomu ve škole – nejlepší je jednička, nejhorší pětka.

1. SPZ Guard (cena od 349 Kč)

Vrchol nabídky v našem testu představuje nerezový rámeček SPZ Guard. Blýskavé provedení nemusí padnout do oka každému, produkt ale vypadá skutečně masivně. Líbil by se nám ještě více, kdybychom se při montáži neřízli o ostrou vnitřní hranu. Příště raději rukavice! Systém funguje tak, že se ke karoserii přišroubuje plastová podložka, do níž se vloží registrační tabulka. Vše se pak překryje nerezovým krytem a ten se pro jistotu přinýtuje. Chudák Logan dobře ví, že ani po 19 nárazech nezůstalo na rámečku více než pár škrábanců. A to už tou dobou z felicie náporem odpadla mlhovka. Po odvrtání nýtů jsme zjistili, že i vnitřek zůstal zcela nepoškozen.

Hodnocení
Provedení 1
Jednoduchost montáže 3
Odolnost v základním testu 1
Odolnost v náročnějším testu 1
Výsledná známka 1,50
Známka se uděluje od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům.

2. Šmíra - Print (cena od 22 Kč)

Výrobek s potiskem dealera Škodovky se na první pohled příliš neliší od produktu Pema. Jenže jazýčky jsou umístěny na pružném výstupku. A hned při montáži se nám jeden z nich ulamuje. A to na to rozhodně nejdeme nijak zhurta! Špatný první dojem však držák brzy smazává – vydrží devět decentnějších nárazů. A deset dalších se sice podepisuje na testovací tabulce, jenže rámeček jen lehce praská v levé části.

Hodnocení
Provedení 2
Jednoduchost montáže 2
Odolnost v základním testu 1
Odolnost v náročnějším testu 2
Výsledná známka 1,75
Známka se uděluje od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům.

3. Würth Easy Click (cena od 44 Kč)

Od držáku z nabídky výrobce nářadí a garážové techniky jsme si hodně slibovali. Vypadá velmi bytelně, navíc montáž s dvojicí posuvných držáků umožňuje snadné a festovně vypadající přichycení. Jenže ouha! Hned při prvním nárazu se ulamuje vystouplá boční část. Při dalších šesti ranách praská prostřední úchyt. Značku bychom však nadále neztratili. Přistupujeme tedy k deseti ničitelským ranám. Jedna ze závlaček se vycvakává a rám dále puká. Pokud bychom jej však opětovně zamáčkli, značku bychom neztratili.

Hodnocení
Provedení 1
Jednoduchost montáže 1
Odolnost v základním testu 3
Odolnost v náročnějším testu 3
Výsledná známka 2,00
Známka se uděluje od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům.

4. Pema (cena od 45 Kč)

Systém se zaklapávacími jazýčky je na českých silnicích asi nejrozšířenější. Náš kousek za 45 korun vypadá bytelně. Také instalace dává naději. Po zacvaknutí, které vyžaduje dost síly i použití šroubováku, drží značka skvěle. Jenže už v průběhu prvních tří nárazů se ozývá křupnutí. Po další sérii se značka vycvakává v pravé části. Zámky už jsou totiž nahoře ulomené. Po finální sérii tabulka vůbec nedrží, jak má. Při jízdě by bez opětovného zacvaknutí s největší pravděpodobností upadla.

Hodnocení
Provedení 2
Jednoduchost montáže 2
Odolnost v základním testu 4
Odolnost v náročnějším testu 5
Výsledná známka 3,25
Známka se uděluje od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům.

5. Euroclip (cena od 39 Kč)

Tenhle držák vypadá fórově už na první pohled. Kvalita plastu je na úrovni obalu od polárkového dortu, ani titěrné pantíky odklapávací konstrukce neslibují zázraky. Už při nasazování tabulky se nám navíc ulamují dvě ze čtyř pružinek držících značku. Hned první ťuknutí ulamuje střední zadní část. Po šesti kontaktech se odděluje další kus a na konci testu se celý rámeček otevírá. Ztratit značku by nyní bylo otázkou několika metrů jízdy.

Hodnocení
Provedení 4
Jednoduchost montáže 2
Odolnost v základním testu 5
Odolnost v náročnějším testu 5
Výsledná známka 4,00
Známka se uděluje od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům.
Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Podložky pod registrační značku: Šunt,…










Související články
Jak se polepují auta: Možné je vše Jak se polepují auta: Možné je vše

Zlaté, chromové, růžové, ale klidně i jen průhledné.…

Škoda Fabia na CNG vs. Dacia Logan na LPG: CNG, nebo LPG? Škoda Fabia na CNG vs. Dacia Logan na LPG: CNG, nebo LPG?

Zakončili jsme test fabie poháněné stlačeným zemním…

 



 
Škoda Superb SportLine má český ceník. Je dražší než Laurin & Klement!

Škoda Superb SportLine má český ceník. Je dražší než Laurin & Klement!

Dnes 12:59

Výbava SportLine je dostupná pro všechny motory kromě čtyřválců 1.4 TSI ACT a 1.6 TDI (včetně greenline). Vychází ještě o šest tisíc korun dráž než vrcholná linie Laurin & Klement.




Blesk.cz

Bára Poláková není nafrněná, ale pořádně rozdováděná!

Bára Poláková není nafrněná, ale pořádně rozdováděná!

Zpívající herečka Bára Poláková (32) to na narozeninovém koncertě Monkey Business, kde byla se svou kapelou…

Stovky lidí v letadle ohrozily plameny. Boeingu 777 začal hořet motor

Stovky lidí v letadle ohrozily plameny. Boeingu 777…

Těsně před startem museli hasiči evakuovat kvůli požáru motoru všech 319 lidí z letadla korejské společnosti…

 

iSport.cz

Otazníky kolem nominace? Hudler byl oříšek, Michálek bere všechny role

Otazníky kolem nominace? Hudler byl oříšek, Michálek…

Trenér české reprezentace Josef Jandač se v nominaci na Světový pohár v Kanadě nebál překvapit. Útočník Jiří…

Trenéři pro EURO, jak je neznáte. Takhle vypadali Vrba a spol. jako hráči

Trenéři pro EURO, jak je neznáte. Takhle vypadali…

Dnes jsou z nich trenéři, kteří chystají své týmy na EURO 2016 ve Francii. Ale dřív? Většina mužů z lavičky byla…

 

Reflex.cz

Veganů přibývá, rozmnožují se na sociálních sítích

Veganů přibývá, rozmnožují se na sociálních sítích

Odmítnout maso a živočišné produkty je obtížná změna životního stylu. Ale dost jí v poslední době napomáhá…

Islám = komunismus. Výroky Samkové řeší ministři i advokátní komora

Islám = komunismus. Výroky Samkové řeší ministři i…

Nedávnými veřejnými výroky advokátky Kláry Samkové o islámu se začaly z vlastní iniciativy zabývat Obvodní…