Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Poprvé za volantem nového Fordu Fiesta. Jezdit nezapomněl!

David Bureš
Diskuze (74)
Fiesta vždy patřila mezi nejlépe jezdící malé hatchbacky na trhu. Zda to platí i pro novou generaci, jsme zjišťovali v okolí španělského Valladolidu.

Ford Fiesta patří mezi nejstarší malé hatchbacky v Evropě, vždyť první generace přišla na trh už v roce 1976 a od té doby se automobilka tohoto jména nevzdala. Nyní na trh přichází už sedmá generace Fiesty, která s odkazem na svůj název (španělské označení pro párty) vždy řidiče bavila. Platí to i pro nejnovější provedení?

Pokud bychom měli soudit podle prodejů, Fiesta mezigenerační proměnu ani nepotřebovala, i po devíti letech zůstala v Evropě nejprodávanějším vozem ve svém segmentu. Jen za první čtvrtletí letošního roku se jí na starém kontinentu prodalo bezmála 92.000 kousků, o devět procent více než před rokem, na což druhý Renault Clio (cca 87.000 kusů), ani třetí Volkswagen Polo (zhruba 83.000 exemplářů) nestačily. Segment B je ale v Evropě tvrdým bojištěm, a tak by Fiestě mohl rychle ujet vlak, pokud by se nezměnila. A to Ford nemohl dovolit.

Právě setrvávající ohromný zájem o Fiestu je důvodem, proč novinka není z designérského pohledu o tolik odlišná než předchůdce. Můžete Ford podezřívat z inspirace Volkswagenem, který auta tradičně nijak radikálně nemění, jenže o to tady nejde. Z interních výzkumů mezi zákazníky i recenzenty z řad novinářů vyplynulo, že Fiesta se vzhledově i po letech líbí, a tak z hlediska vnějších tvarů zkrátka nebylo potřeba žádných revolučních změn.

Video se připravuje ...

Výraz přídě proto zůstal zachován, změnila se jen kapota, která už není tak výrazně tvarovaná, aby zdůraznila tvar rozšířené masky chladiče nebo přepracovaných světlometů. To vzadu se změnilo více, když originální vertikální světla předchůdce nahradila konvenční horizontální, která záď opticky rozšiřují. Jakoby ale Fiesta spolu s tím ztratila svůj osobitý výraz, novinka už nepůsobí tak svěže a originálně jako dříve. A to přestože si zákazníci mohou design do určité míry individualizovat.

Ford se totiž s ohledem na rostoucí zájem o personalizaci vzhledu aut rozhodl nabídku malého hatchbacku výrazně rozšířit a nabízí celou rodinu verzí. Běžné varianty doplňují luxusní Vignale a sportovně laděné ST-Line, ke kterým příští rok přibude ještě hot hatch ST a zvýšený Active, neboli alternativa k populárním malým SUV. Až na Active přitom bude možné Fiestu pořídit i s třídveřovou karoserií, které se Ford na rozdíl od konkurence nevzdal. Stále věří jejímu prodejnímu potenciálu, třídvířko má podle odhadů tvořit asi pětinu evropských prodejů vozu. Členové rodiny Fiesta se pak neliší jen charakterem a výbavou, ale také vzhledem, každý z nich má jiný nárazník a svébytnou masku chladiče, odlišné jsou také dekory v interiéru nebo třeba čalounění.

Omezený vnitřní prostor

Právě kabina je něco, co se v rámci příchodu nové generace na rozdíl od vnějšího vzhledu hodně proměnilo. Vnitřky aut hodně stárnou, což právě uvnitř minulé Fiesty bylo hodně znát. A tak se koncepce kompletně přeměnila.

Dominantním prvkem kabiny se stala na vrchu středového panelu umístěná obrazovka multimediálního systému, což je prvek, kterého se dočkala i nová generace konkurenčního Volkswagenu Polo. Ve vrcholné formě je dotyková a má úhlopříčku osmi palců, existuje ale i „střední“ verze s 6,5“ dotykovou obrazovkou, zatímco v základu dostanete jen 4,2“ barevný nedotykový displej. Jestli ale chcete do Fiesty navigaci, osmipalcovému řešení se nevyhnete.

A popravdě řečeno není na co si stěžovat. „Plovoucí“ osmipalcová obrazovka je díky své vyvýšené pozici dobře na očích, rychle reaguje na dotyky a uchovala si i několik konvenčních tlačítek. Přestože však má hned dva otočné ovladače, ani jedním nelze přiblížit mapu navigace, ovládá se jimi výhradně rádio (hlasitost, respektive ladění stanic), což nás mrzí. Bylo by to jednodušší než přibližování mapy pomocí pohybu prstů k sobě, alespoň že se mapa přibližuje kolem aktuální pozice vozu a ukazatel „neuteče“ po mapě jako v nejnovější navigaci Volkswagenů a Škodovek. Jinak se nám ale práce s multimediálním systémem SYNC 3 vcelku líbila. Vybrané ovladače funkcí auta na středovém panelu by ale stálo za to zvětšit, ve stávající podobě jsou příliš titěrná, což znesnadňuje ovládání.

Pozitivně hodnotíme také pozici za volantem, která je na poměry dané velikostí kategorie velice slušná. Pochvalu zaslouží i sedačky s dobrým bočním vedením. Naopak s materiály to stále není žádná sláva, a to přestože Fiesta udělala velký mezigenerační skok vpřed. Na to, že chce Fiesta zvlášť ve verzi Vignale působit jako prémiové zboží, má auto pořád co zlepšovat. Hlavně madla dveří působí dost lacině, stejně jako obložení dveří. Na vrchu palubní desky jsou ale použity měkčené plasty a v případě Vignale dokonce kůže.

Video se připravuje ...

Také s výhledem to není nejlepší. Pohled do předních rohů omezují dole rozdělené A sloupky, které jsou nejširší v místech, kterými se řidiči určitých postav budou potřebovat dívat. Vnější zpětná zrcátka jsou pak velice malá, což třeba pohyb po městě hodně znesnadní. Rozhodně se tak vyplatí zapřemýšlet nad příplatkovým sledováním mrtvých úhlů. Střední zpětné zrcátko je ale obří, žádné úzké zrcátko jako třeba ve Fabii, ale poctivý kousek.

Fiesta se sice v rámci mezigenerační proměny natáhla o 71 mm a překonala tak magickou hranici čtyř metrů (celkem její délka činí 4.040 mm), na vnitřním prostoru to ale znát není. Prodlužovalo se totiž hlavně v oblasti převisů karoserie, rozvor se natáhl jen o čtyři milimetry (na 2.493 mm), navíc hluboko do kabiny prostupuje palubní deska. Ve výsledku je tak na zadních sedadlech málo místa. Jakmile jsem se se svými 182 centimetry posadil „za sebe,“ už jsem měl kolena vražená do sedačky před sebou. Stejně tak nad hlavou není příliš místa, které dále ukusuje panoramatické střešní okno. To sice pro parádní prosvětlení kabiny zasahuje až nad zadní sedačky (střešní vzpěra ho kvůli zachování tuhosti karoserie dělí na dvě části), silně ukrajuje ale i místo vpředu. Ve srovnání s aktuální Kiou Rio nebo Seatem Ibiza tak Fiesta v oblasti prostornosti hodně ztrácí.

Ford Fiesta – srovnání rozměrů s konkurenty
Model Ford Fiesta Kia Rio Renault Clio Seat Ibiza Škoda Fabia VW Polo
Délka (mm) 4040 4065 4062 4059 3992 4053
Šířka (mm) 1735 1725 1732 1780 1732 1751
Výška (mm) 1476 1450 1448 1444 1476 1446
Rozvor (mm) 2493 2580 2589 2564 2455 2564
Objem zavazadelníku (l) 292/1093 325/980 300/- 355/- 330/1150 351/-

To samé platí pro zavazadelník. Jeho hodnota činí pouze 292 litrů (v kombinaci se sadou na opravu pneumatik), což je jen o dva litry více než u předchozí generace. A také je to podstatně méně než u konkurence, která v mnoha případech překonává hranici 300 litrů. Víko se ale otevírá pěkně vysoko, navíc v kufru nechybí praktické háčky na uchycení nákupních tašek. Zavazadelník pak sice disponuje dvojitým dnem, i tak ale po sklopení zadních sedadel není vzniklá plocha rovná. Nenadchnou ani odkládací prostory v kabině, zvlášť ty ve dveřích jsou i na poměry segmentu hodně titěrné.

Vrcholný litr na jedničku

Velkou výhodou nové Fiesty je široká nabídka motorů, která na českém trhu činí šest jednotek. Portfolio benzinových agregátů čítá výhradně tříválce, které se v segmentu malých aut stávají stále samozřejmější technikou. Osvědčený přeplňovaný tříválec 1.0 EcoBoost je nabídnut v nové nejsilnější verzi se 103 kW, zatímco na opačném konci spektra stojí nový atmosférický tříválec 1.1 Ti-VCT nabízený ve dvou výkonových variantách s 52 kW a 63 kW. Jedenáctistovka nahrazující někdejší 1.25 Duratec technicky vychází z 1.0 EcoBoost, na rozdíl od něj však postrádá nejen turbodmychadlo, ale také přímé vstřikování. Fiesta se pak nevzdala ani turbodieselů, které zastupují dvě varianty 1.5 TDCi (63 a 88 kW). Na českém trhu ale bude dostupné jen slabší provedení vznětové patnáctistovky, ta silnější by si podle dovozce nenašla dostatečný počet zákazníků. Byla by totiž už moc drahá.

Ford Fiesta – české ceny pětidveřové verze nové generace
Motor 1.1 Ti-VCT 1.1 Ti-VCT 1.0 EcoBoost 1.0 EcoBoost 1.0 EcoBoost 1.5 TDCi
Zdvihový objem [cm3] 1084 1084 998 998 998 1499
Válce/ventily 3/4 3/4 3/4 3/4 3/4 4/2
Největší výkon [kW/min] 51/5000-6500 63/6300 74/4500-6500 92/6000 103/6000 63/3750
Točivý moment [N.m/min] 110/3500 110/3500 170/1500-4000 170/1400-4500 180/1500-5000 215/1750-2500
Převodovka 5M 5M 6M (6DS*) 6M 6M 6M
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,9 14 10,5 (12,2) 9,9 9 12,5
Max. rychlost [km/h] 160 170 183 (180) 195 202 175
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,7 4,7 4,3 (5,2) 4,3 4,5 3,6
Cena Trend [Kč] 321.990 336.990 355.990 - - 396.990
Cena Titanium [Kč] - 368.990 387.990 - - 428.990
Cena ST-Line [Kč] - - 414.990 439.990 - -
Cena Vignale [Kč] - - 493.990** 478.990 493.990 -
*Automat je dodáván za příplatek 40.000 Kč, **pouze automat

Zatímco atmosférický tříválec spolupracuje s pětistupňovým manuálem, zbytek nabídky je standardně dodáván se šestistupňovou manuální převodovkou. K 1.0 EcoBoost ve verzi se 74 kW je pak k dispozici i šestistupňová dvouspojková převodovka, a to za příplatek 40.000 korun.

Na mezinárodní jízdní prezentaci jsme však měli možnost vyzkoušet pouze dvě jednotky, vrcholný litr se 103 kW, který na českém trhu dostupný jen ve verzi Vignale, a u nás nenabízený turbodiesel 1.5 TDCi (88 kW).

Vrcholná varianta litru přitom dokázala, proč je motor 1.0 EcoBoost odborníky v anketě Motor roku tak oceňován. V této podobě má se svými 103 kW a 180 N.m opravdu síly na rozdávání, a to už od nějakých 2000 otáček, přičemž zároveň nemá vysoký apetit. Přestože jsme s Fiestou na prezentaci jezdili hodně rychle, průměrná spotřeba se stále pohybovala kolem sedmi litrů, což je parádní výsledek s ohledem na jízdní tempo a španělské léto s teplotami blížícími se 40 stupňům Celsia.

Tříválcový rykot sice při vytáčení znát jet, posádku ale nijak zásadně neobtěžuje. Jestliže jste ale milovníci nízkých otáček, vězte, že motor má těsně nad volnoběhem hodně hrubý tón, chce ho to nechat držet alespoň kolem 1500 otáček. Při překročení nad 5000 otáček pak už motor začíná rychle ztrácet dech, a to přestože výkonová špička vrcholí až v 6000 otáčkách.

Líbila se nám i spolupráce s šestistupňovým manuálem. Chod řazení je hladký a dráhy jsou naprosto přesné, mohly by být ale o něco kratší. Výborná je pak kulatá hlavice řadicí páky dodávaná třeba pro Vignale nebo ST-Line, která se perfektně drží. Špatná ale není ani obyčejná hlavice běžných variant.

Silnější z turbodieselů nám pak v české nabídce tolik chybět nebude. Přestože má slušný elán, spotřeba ve výsledku není o tolik nižší než u testovaného EcoBoostu. Na podobné trase jako s tříválcem jsme ve stejném, svižném tempu dosáhli jen o půl litrů nižšího čísla. Agregát pak svým zvukem dává jasně najevo svůj vznětový původ.

Malý čipera

Fiesta vždy patřila mezi nejlépe jezdící malé hatchbacky na trhu, a to byl charakter, který vývojáři chtěli uchovat i v nastupující generaci. Vývoj tak probíhal podle nosného motta „fun to drive“ (zábavný na řízení), přičemž důraz byl kladen hlavně na zlepšení brzdných schopností vozu nebo zvýšení agility.

Na výsledku je to vskutku znát, protože řízení Fiesty vás bude prostě bavit. Auto rádo slyší na rychlé tempo a s radostí bude projíždět všechny zatáčky, na které cestou narazí. Nemluvíme tu přitom jen o sportovně naladěném provedení ST-Line, které se liší tužšími tlumiči, o 10 mm sníženým podvozkem nebo jinak naladěným posilovačem řízení, ale také o běžných variantách. Hlavní rozdíl mezi ST-Linem a ostatními verzemi je tak v praxi jen ten, že karoserie druhých se v oblouku více naklání. Příčné nerovnosti (zpomalovací prahy) se pak v ST-Linu více ozývaly.

Jízdním schopnostem u testovaných variant pomáhaly vedle aplikace vektorování točivého momentu rovněž obuté pneumatiky Michelin PilotSport 4, ty ale standardem nebudou. Jak už to tak bývá, vyráběné Fiesty budou obouvat různé pneumatiky. Důležitým prvkem jsou pak i zadní kotoučové brzdy, dodávané standardně pro motory silnější než 100 koní. Přesto všechno není Fiesta hlučná a i dálniční rychlosti zvládá s přehledem, aniž by hlukem obtěžovala posádku.

Sedmá generace Fiesty si uchovala platformu předchůdce, stejný je i základ podvozku, ladily se jen detaily. Přepracována tak byla geometrie nebo silentbloky, zadní náprava je tužší než dosud, rozvor náprav byl navíc rozšířen. Podvozek tvořený vpředu vzpěrami McPherson a vlečenou nápravou s torzně deformovatelným příčným členem nás přitom hodně nadchl. Přestože španělské silnice nenabízejí tolik nerovností jako ty české, podvozek těch několik málo výmolů nebo kanálů odfiltroval naprosto s přehledem, od kol se přitom neozývaly absolutně žádné rány. Jako bychom seděli v o segment větším autě a ne v malém hatchbacku. To přitom platí pro všechny zkoušené verze, které měly buď 16palcová kola (Titanium s 1.5 TDCi) nebo o palec větší (Vignale, ST-Line). Tak doufejme, že si Fiesta poradí i s českými silnicemi, které nová auta vždy prověří nejlépe.

Fiesta přitom myslí i na okamžiky, kdy za volantem nebudete tak pozorní a budete potřebovat trochu pomoci s řízením. Proto nabízí hned patnáct asistenčních systémů, mezi nějž patří sledování mrtvého úhlu, aktivní parkovací asistent, aktivní asistent pro jízdu v pruzích nebo adaptivní tempomat. Automatické brzdění s detekcí chodců pak nově funguje také za tmy.

Závěr

Ford Fiesta i v nejnovější generaci patří mezi nejzábavnější malé hatchbacky na trhu. Je radost ho řídit, protože je úžasně čiperný, v zatáčkách hbitý a s motorem 1.0 EcoBoost (103 kW) hodně rychlý. Stále přitom zůstává slušně pohodlný. Nevýhody se ale najdou, Fiesta zůstává hlavně auto pro dva, protože na zadních sedadlech není tolik místa a ani zavazadelník nepatří mezi velikány. To bychom ale autu klidně odpustili, to nám spíš vadí malá vnější zpětná zrcátka a hlavně vysoká pořizovací cena. Vždyť základ s atmosférickou jedenáctistovkou s výkonem 52 kW přijde v pětidveřové variantě na 321.990 korun, což je dost.

Fiesta zkrátka chce být v nejnovější podobě luxusnějším zbožím, zákazníkům hledajícím levné malé auto totiž Ford od loňského roku nabízí Ka+. Jsme hodně zvědavi, zda na to zákazníci uslyší, přece jen své nastávající auto nemusí hledat jen v showroomech Fordu... Uvidíme již v září, kdy do Česka dorazí první zákaznické vozy. U dealerů ale novou Fiestu bude možné potkávat už v následujících týdnech, kdy k prodejcům dorazí první exempláře pro prezentační účely.

David Bureš
Diskuze (74)
26. 7. 2017 23:21
Fiesta
Interiér i exteriér vypadá vydařeně, ale ty motory...

Doufám že ten 103 kw 1.0 Ecoboost nebude i v Mondeu >:D
20. 7. 2017 19:27
Re: Cena musí jít dolů
Uplne mimo nejses. Kdyz si srovnas (pres repracky) nejake stare Ferrari (treba 308 GTB) a ostrejsi ctyrvalec (S2000, BRZ...) tak tam urcita podobnost je. Nebo Yamaha R1, tam uz je to bez debat.
Avatar - praděda7
20. 7. 2017 10:26
Re: Výhradne trojvalcový benzín
Máš SZ.........
Avatar - Londonbridge
20. 7. 2017 09:04
Re: Jiná cesta
Mame predch. Fiestu ako druhe auto v 1.6 Tdci econetic. Ano pre 2 je to super auto vzadu sa sedi ako na lavici obzalovanych a vytrasie to s teba ranajky... 70 kw je na presuny OK inak na dialnici uz to je na hrane...na nakup do potravin je problem ten kufor je tak maly ze tam ledva narves tyzdenny nakup pre 3 clennu rodinu. zadne dvere buchaju pri zavreti ako volakedy Favorit a vnutri tie plasty tiez nic moc...lacne to tiez nebolo kupoval som to nove vo Ford Dees Wimbledon a stalo to cez 18 000 Euri to este nebol Titanium takze este par extier a islo by to cez 20 000 Euri alebo Ł to je dnes skoro stejne... vyhody toho auta 1.jazdne vlastnosti, design a spotreba. Fiesta nie je brana ako najlacnejsie 2 auto do rodiny ale v UK ju predavaju ako teple rohliky v potravinach Albert....
Avatar - iudex
20. 7. 2017 08:55
Re: Jiná cesta
Také už nie je. Aktuálna generácia Swiftu žiadnu 1,6ku nemá, len 1,2ku atmo a 1,0 turbo. Mal si na mysli zrejme minulú generáciu Swiftu Sport, ale to je žiaľ história (inak uznávam, skvelé zábavné autíčko, skúšal som).