19.7. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Poprvé za volantem nového Fordu Fiesta. Jezdit nezapomněl!

 

Fiesta vždy patřila mezi nejlépe jezdící malé hatchbacky na trhu. Zda to platí i pro novou generaci, jsme zjišťovali v okolí španělského Valladolidu.

Ford Fiesta patří mezi nejstarší malé hatchbacky v Evropě, vždyť první generace přišla na trh už v roce 1976 a od té doby se automobilka tohoto jména nevzdala. Nyní na trh přichází už sedmá generace Fiesty, která s odkazem na svůj název (španělské označení pro párty) vždy řidiče bavila. Platí to i pro nejnovější provedení?

Pokud bychom měli soudit podle prodejů, Fiesta mezigenerační proměnu ani nepotřebovala, i po devíti letech zůstala v Evropě nejprodávanějším vozem ve svém segmentu. Jen za první čtvrtletí letošního roku se jí na starém kontinentu prodalo bezmála 92.000 kousků, o devět procent více než před rokem, na což druhý Renault Clio (cca 87.000 kusů), ani třetí Volkswagen Polo (zhruba 83.000 exemplářů) nestačily. Segment B je ale v Evropě tvrdým bojištěm, a tak by Fiestě mohl rychle ujet vlak, pokud by se nezměnila. A to Ford nemohl dovolit.

Právě setrvávající ohromný zájem o Fiestu je důvodem, proč novinka není z designérského pohledu o tolik odlišná než předchůdce. Můžete Ford podezřívat z inspirace Volkswagenem, který auta tradičně nijak radikálně nemění, jenže o to tady nejde. Z interních výzkumů mezi zákazníky i recenzenty z řad novinářů vyplynulo, že Fiesta se vzhledově i po letech líbí, a tak z hlediska vnějších tvarů zkrátka nebylo potřeba žádných revolučních změn.

Video

Výraz přídě proto zůstal zachován, změnila se jen kapota, která už není tak výrazně tvarovaná, aby zdůraznila tvar rozšířené masky chladiče nebo přepracovaných světlometů. To vzadu se změnilo více, když originální vertikální světla předchůdce nahradila konvenční horizontální, která záď opticky rozšiřují. Jakoby ale Fiesta spolu s tím ztratila svůj osobitý výraz, novinka už nepůsobí tak svěže a originálně jako dříve. A to přestože si zákazníci mohou design do určité míry individualizovat.

Ford se totiž s ohledem na rostoucí zájem o personalizaci vzhledu aut rozhodl nabídku malého hatchbacku výrazně rozšířit a nabízí celou rodinu verzí. Běžné varianty doplňují luxusní Vignale a sportovně laděné ST-Line, ke kterým příští rok přibude ještě hot hatch ST a zvýšený Active, neboli alternativa k populárním malým SUV. Až na Active přitom bude možné Fiestu pořídit i s třídveřovou karoserií, které se Ford na rozdíl od konkurence nevzdal. Stále věří jejímu prodejnímu potenciálu, třídvířko má podle odhadů tvořit asi pětinu evropských prodejů vozu. Členové rodiny Fiesta se pak neliší jen charakterem a výbavou, ale také vzhledem, každý z nich má jiný nárazník a svébytnou masku chladiče, odlišné jsou také dekory v interiéru nebo třeba čalounění.

Nejluxusnější Ford Fiesta vstupuje na český trh. Co nabízí za téměř 500.000 Kč?

Omezený vnitřní prostor

Právě kabina je něco, co se v rámci příchodu nové generace na rozdíl od vnějšího vzhledu hodně proměnilo. Vnitřky aut hodně stárnou, což právě uvnitř minulé Fiesty bylo hodně znát. A tak se koncepce kompletně přeměnila.

Dominantním prvkem kabiny se stala na vrchu středového panelu umístěná obrazovka multimediálního systému, což je prvek, kterého se dočkala i nová generace konkurenčního Volkswagenu Polo. Ve vrcholné formě je dotyková a má úhlopříčku osmi palců, existuje ale i „střední“ verze s 6,5“ dotykovou obrazovkou, zatímco v základu dostanete jen 4,2“ barevný nedotykový displej. Jestli ale chcete do Fiesty navigaci, osmipalcovému řešení se nevyhnete.

A popravdě řečeno není na co si stěžovat. „Plovoucí“ osmipalcová obrazovka je díky své vyvýšené pozici dobře na očích, rychle reaguje na dotyky a uchovala si i několik konvenčních tlačítek. Přestože však má hned dva otočné ovladače, ani jedním nelze přiblížit mapu navigace, ovládá se jimi výhradně rádio (hlasitost, respektive ladění stanic), což nás mrzí. Bylo by to jednodušší než přibližování mapy pomocí pohybu prstů k sobě, alespoň že se mapa přibližuje kolem aktuální pozice vozu a ukazatel „neuteče“ po mapě jako v nejnovější navigaci Volkswagenů a Škodovek. Jinak se nám ale práce s multimediálním systémem SYNC 3 vcelku líbila. Vybrané ovladače funkcí auta na středovém panelu by ale stálo za to zvětšit, ve stávající podobě jsou příliš titěrná, což znesnadňuje ovládání.

Pozitivně hodnotíme také pozici za volantem, která je na poměry dané velikostí kategorie velice slušná. Pochvalu zaslouží i sedačky s dobrým bočním vedením. Naopak s materiály to stále není žádná sláva, a to přestože Fiesta udělala velký mezigenerační skok vpřed. Na to, že chce Fiesta zvlášť ve verzi Vignale působit jako prémiové zboží, má auto pořád co zlepšovat. Hlavně madla dveří působí dost lacině, stejně jako obložení dveří. Na vrchu palubní desky jsou ale použity měkčené plasty a v případě Vignale dokonce kůže.

Také s výhledem to není nejlepší. Pohled do předních rohů omezují dole rozdělené A sloupky, které jsou nejširší v místech, kterými se řidiči určitých postav budou potřebovat dívat. Vnější zpětná zrcátka jsou pak velice malá, což třeba pohyb po městě hodně znesnadní. Rozhodně se tak vyplatí zapřemýšlet nad příplatkovým sledováním mrtvých úhlů. Střední zpětné zrcátko je ale obří, žádné úzké zrcátko jako třeba ve Fabii, ale poctivý kousek.

Fiesta se sice v rámci mezigenerační proměny natáhla o 71 mm a překonala tak magickou hranici čtyř metrů (celkem její délka činí 4.040 mm), na vnitřním prostoru to ale znát není. Prodlužovalo se totiž hlavně v oblasti převisů karoserie, rozvor se natáhl jen o čtyři milimetry (na 2.493 mm), navíc hluboko do kabiny prostupuje palubní deska. Ve výsledku je tak na zadních sedadlech málo místa. Jakmile jsem se se svými 182 centimetry posadil „za sebe,“ už jsem měl kolena vražená do sedačky před sebou. Stejně tak nad hlavou není příliš místa, které dále ukusuje panoramatické střešní okno. To sice pro parádní prosvětlení kabiny zasahuje až nad zadní sedačky (střešní vzpěra ho kvůli zachování tuhosti karoserie dělí na dvě části), silně ukrajuje ale i místo vpředu. Ve srovnání s aktuální Kiou Rio nebo Seatem Ibiza tak Fiesta v oblasti prostornosti hodně ztrácí.

Ford Fiesta – srovnání rozměrů s konkurenty
ModelFord FiestaKia RioRenault ClioSeat IbizaŠkoda FabiaVW Polo
Délka (mm)404040654062405939924053
Šířka (mm)173517251732178017321751
Výška (mm)147614501448144414761446
Rozvor (mm)249325802589256424552564
Objem zavazadelníku (l)292/1093325/980300/-355/-330/1150351/-
To samé platí pro zavazadelník. Jeho hodnota činí pouze 292 litrů (v kombinaci se sadou na opravu pneumatik), což je jen o dva litry více než u předchozí generace. A také je to podstatně méně než u konkurence, která v mnoha případech překonává hranici 300 litrů. Víko se ale otevírá pěkně vysoko, navíc v kufru nechybí praktické háčky na uchycení nákupních tašek. Zavazadelník pak sice disponuje dvojitým dnem, i tak ale po sklopení zadních sedadel není vzniklá plocha rovná. Nenadchnou ani odkládací prostory v kabině, zvlášť ty ve dveřích jsou i na poměry segmentu hodně titěrné.

Vrcholný litr na jedničku

Velkou výhodou nové Fiesty je široká nabídka motorů, která na českém trhu činí šest jednotek. Portfolio benzinových agregátů čítá výhradně tříválce, které se v segmentu malých aut stávají stále samozřejmější technikou. Osvědčený přeplňovaný tříválec 1.0 EcoBoost je nabídnut v nové nejsilnější verzi se 103 kW, zatímco na opačném konci spektra stojí nový atmosférický tříválec 1.1 Ti-VCT nabízený ve dvou výkonových variantách s 52 kW a 63 kW. Jedenáctistovka nahrazující někdejší 1.25 Duratec technicky vychází z 1.0 EcoBoost, na rozdíl od něj však postrádá nejen turbodmychadlo, ale také přímé vstřikování. Fiesta se pak nevzdala ani turbodieselů, které zastupují dvě varianty 1.5 TDCi (63 a 88 kW). Na českém trhu ale bude dostupné jen slabší provedení vznětové patnáctistovky, ta silnější by si podle dovozce nenašla dostatečný počet zákazníků. Byla by totiž už moc drahá.

Ford Fiesta – české ceny pětidveřové verze nové generace
Motor1.1 Ti-VCT1.1 Ti-VCT1.0 EcoBoost1.0 EcoBoost1.0 EcoBoost1.5 TDCi
Zdvihový objem [cm3]108410849989989981499
Válce/ventily3/43/43/43/43/44/2
Největší výkon [kW/min]51/5000-650063/630074/4500-650092/6000103/600063/3750
Točivý moment [N.m/min]110/3500110/3500170/1500-4000170/1400-4500180/1500-5000215/1750-2500
Převodovka5M5M6M (6DS*)6M6M6M
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,91410,5 (12,2)9,9912,5
Max. rychlost [km/h]160170183 (180)195202175
Komb. spotřeba [l/100 km]4,74,74,3 (5,2)4,34,53,6
Cena Trend [Kč]321.990336.990355.990--396.990
Cena Titanium [Kč]-368.990387.990--428.990
Cena ST-Line [Kč]--414.990439.990--
Cena Vignale [Kč]--493.990**478.990493.990-
*Automat je dodáván za příplatek 40.000 Kč, **pouze automat

Zatímco atmosférický tříválec spolupracuje s pětistupňovým manuálem, zbytek nabídky je standardně dodáván se šestistupňovou manuální převodovkou. K 1.0 EcoBoost ve verzi se 74 kW je pak k dispozici i šestistupňová dvouspojková převodovka, a to za příplatek 40.000 korun.

Na mezinárodní jízdní prezentaci jsme však měli možnost vyzkoušet pouze dvě jednotky, vrcholný litr se 103 kW, který na českém trhu dostupný jen ve verzi Vignale, a u nás nenabízený turbodiesel 1.5 TDCi (88 kW).

Vrcholná varianta litru přitom dokázala, proč je motor 1.0 EcoBoost odborníky v anketě Motor roku tak oceňován. V této podobě má se svými 103 kW a 180 N.m opravdu síly na rozdávání, a to už od nějakých 2000 otáček, přičemž zároveň nemá vysoký apetit. Přestože jsme s Fiestou na prezentaci jezdili hodně rychle, průměrná spotřeba se stále pohybovala kolem sedmi litrů, což je parádní výsledek s ohledem na jízdní tempo a španělské léto s teplotami blížícími se 40 stupňům Celsia.

Tříválcový rykot sice při vytáčení znát jet, posádku ale nijak zásadně neobtěžuje. Jestliže jste ale milovníci nízkých otáček, vězte, že motor má těsně nad volnoběhem hodně hrubý tón, chce ho to nechat držet alespoň kolem 1500 otáček. Při překročení nad 5000 otáček pak už motor začíná rychle ztrácet dech, a to přestože výkonová špička vrcholí až v 6000 otáčkách.

Líbila se nám i spolupráce s šestistupňovým manuálem. Chod řazení je hladký a dráhy jsou naprosto přesné, mohly by být ale o něco kratší. Výborná je pak kulatá hlavice řadicí páky dodávaná třeba pro Vignale nebo ST-Line, která se perfektně drží. Špatná ale není ani obyčejná hlavice běžných variant.

Silnější z turbodieselů nám pak v české nabídce tolik chybět nebude. Přestože má slušný elán, spotřeba ve výsledku není o tolik nižší než u testovaného EcoBoostu. Na podobné trase jako s tříválcem jsme ve stejném, svižném tempu dosáhli jen o půl litrů nižšího čísla. Agregát pak svým zvukem dává jasně najevo svůj vznětový původ.

Malý čipera

Fiesta vždy patřila mezi nejlépe jezdící malé hatchbacky na trhu, a to byl charakter, který vývojáři chtěli uchovat i v nastupující generaci. Vývoj tak probíhal podle nosného motta „fun to drive“ (zábavný na řízení), přičemž důraz byl kladen hlavně na zlepšení brzdných schopností vozu nebo zvýšení agility.

Na výsledku je to vskutku znát, protože řízení Fiesty vás bude prostě bavit. Auto rádo slyší na rychlé tempo a s radostí bude projíždět všechny zatáčky, na které cestou narazí. Nemluvíme tu přitom jen o sportovně naladěném provedení ST-Line, které se liší tužšími tlumiči, o 10 mm sníženým podvozkem nebo jinak naladěným posilovačem řízení, ale také o běžných variantách. Hlavní rozdíl mezi ST-Linem a ostatními verzemi je tak v praxi jen ten, že karoserie druhých se v oblouku více naklání. Příčné nerovnosti (zpomalovací prahy) se pak v ST-Linu více ozývaly.

Jízdním schopnostem u testovaných variant pomáhaly vedle aplikace vektorování točivého momentu rovněž obuté pneumatiky Michelin PilotSport 4, ty ale standardem nebudou. Jak už to tak bývá, vyráběné Fiesty budou obouvat různé pneumatiky. Důležitým prvkem jsou pak i zadní kotoučové brzdy, dodávané standardně pro motory silnější než 100 koní. Přesto všechno není Fiesta hlučná a i dálniční rychlosti zvládá s přehledem, aniž by hlukem obtěžovala posádku.

Sedmá generace Fiesty si uchovala platformu předchůdce, stejný je i základ podvozku, ladily se jen detaily. Přepracována tak byla geometrie nebo silentbloky, zadní náprava je tužší než dosud, rozvor náprav byl navíc rozšířen. Podvozek tvořený vpředu vzpěrami McPherson a vlečenou nápravou s torzně deformovatelným příčným členem nás přitom hodně nadchl. Přestože španělské silnice nenabízejí tolik nerovností jako ty české, podvozek těch několik málo výmolů nebo kanálů odfiltroval naprosto s přehledem, od kol se přitom neozývaly absolutně žádné rány. Jako bychom seděli v o segment větším autě a ne v malém hatchbacku. To přitom platí pro všechny zkoušené verze, které měly buď 16palcová kola (Titanium s 1.5 TDCi) nebo o palec větší (Vignale, ST-Line). Tak doufejme, že si Fiesta poradí i s českými silnicemi, které nová auta vždy prověří nejlépe.

Fiesta přitom myslí i na okamžiky, kdy za volantem nebudete tak pozorní a budete potřebovat trochu pomoci s řízením. Proto nabízí hned patnáct asistenčních systémů, mezi nějž patří sledování mrtvého úhlu, aktivní parkovací asistent, aktivní asistent pro jízdu v pruzích nebo adaptivní tempomat. Automatické brzdění s detekcí chodců pak nově funguje také za tmy.

Závěr

Ford Fiesta i v nejnovější generaci patří mezi nejzábavnější malé hatchbacky na trhu. Je radost ho řídit, protože je úžasně čiperný, v zatáčkách hbitý a s motorem 1.0 EcoBoost (103 kW) hodně rychlý. Stále přitom zůstává slušně pohodlný. Nevýhody se ale najdou, Fiesta zůstává hlavně auto pro dva, protože na zadních sedadlech není tolik místa a ani zavazadelník nepatří mezi velikány. To bychom ale autu klidně odpustili, to nám spíš vadí malá vnější zpětná zrcátka a hlavně vysoká pořizovací cena. Vždyť základ s atmosférickou jedenáctistovkou s výkonem 52 kW přijde v pětidveřové variantě na 321.990 korun, což je dost.

Fiesta zkrátka chce být v nejnovější podobě luxusnějším zbožím, zákazníkům hledajícím levné malé auto totiž Ford od loňského roku nabízí Ka+. Jsme hodně zvědavi, zda na to zákazníci uslyší, přece jen své nastávající auto nemusí hledat jen v showroomech Fordu... Uvidíme již v září, kdy do Česka dorazí první zákaznické vozy. U dealerů ale novou Fiestu bude možné potkávat už v následujících týdnech, kdy k prodejcům dorazí první exempláře pro prezentační účely.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Petr Stuchlík je členem hnutí ANO Petr Stuchlík je členem hnutí ANO

Petr Stuchlík je ode dneška členem ANO. Usneslo se na tom…

České Vafo koupilo nejstaršího finského výrobce krmiv pro domácí mazlíčky České Vafo koupilo nejstaršího finského výrobce krmiv pro domácí mazlíčky

Chrášťanský producent zvířecího krmení Vafo Praha…

Zálohy na PET lahve? Nápojáři nápad neodmítají, mají ale pochyby o financování Zálohy na PET lahve? Nápojáři nápad neodmítají, mají ale pochyby o financování

Karlovarské minerální vody spolu s Institutem cirkulární…

 
 

Přidat názorDiskuse: Poprvé za volantem nového Fordu Fiesta.…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu

Ruské žigulíky si pamatujeme jako svižnější alternativy k…

Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco? Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco?

Nejnižší cena Škody Scala atakuje hranici 400 tisíc…

 






 
Rinspeed propojoval auta s internetem už v roce 2000. Prostřednictvím modelu Tatooo.com

Rinspeed propojoval auta s internetem už v roce 2000. Prostřednictvím modelu Tatooo.com

Včera

Rinspeed Tatooo.com byl koncept pick-upu ve stylu vozů amerických hot rod z 50. let.




Blesk.cz

Jeho synové hájí Babiše. Musel být ve styku s StB, Čapí hnízdo je konstrukt, říká Bartončík

Jeho synové hájí Babiše. Musel být ve styku s StB,…

Byl předchůdcem Josefa Luxe v čele KDU-ČSL. Když měli lidovci našlápnuto na volební zisk 20 procent, přišla…

Vévodkyně Meghan doplatila na porušení přísného zákazu: Urážky, strach a psychická újma!

Vévodkyně Meghan doplatila na porušení přísného…

Všechny svoje účty na sociálních sítích zrušila už loni v lednu, jen krátce poté, co s princem Harrym (34)…

 

iSport.cz

Prince přistál na Camp Nou. Co vedlo Barcelonu k bizarnímu přestupu?

Prince přistál na Camp Nou. Co vedlo Barcelonu k…

„Mohl jsem hrát za Real Madrid, ale neudělal jsem pro to maximum,“ přiznal loni Kevin-Prince Boateng. Teď jde…

Sparta si zavařila kuriózní brankou. Proto hrajeme hokej, smál se Erat

Sparta si zavařila kuriózní brankou. Proto hrajeme…

Ve 46. minutě se Spartě za stavu 1:3 otevřela možnost hrát v dnešním extraligovém šlágru víc než minutu…

 

Reflex.cz

Má prezident Zeman právo nejmenovat profesory vysokých škol?

Má prezident Zeman právo nejmenovat profesory vysokých škol?

Prezident Miloš Zeman zveřejnil své rozhodnutí nejmenovat fyzika Ivana Ošťádala a historika umění Jiřího Fajta…

Modelka Imma: Japonsko pobláznila kráska, která nikdy nežila. Je totiž čistě virtuální

Modelka Imma: Japonsko pobláznila kráska, která…

Počítačové technologie kráčí neuvěřitelně rychle vpřed a možnosti grafiky se stále vylepšují. Na první pohled je…