Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Fiesta ST nabídne 200 koní. Bude to ale tříválec! S vypínáním jednoho válce...

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (103)
Ford Fiesta ST se ve své třetí generaci představuje s novým tříválcem EcoBoost o objemu 1,5 l, přepínatelnými jízdními režimy a širokými možnostmi individualizace.

Ford Fiesta je sice dnes již téměř nedílnou součástí evropské nabídky modrého oválu a jeho první generace byla uvedena na trh v roce 1976, zatímco premiéra prozatím poslední v pořadí sedmé generace se odehrála na podzim loňského roku, ale sportovní provedení ST je na trhu teprve od roku 2005.

První generace Fordu Fiesta ST vyrazila na silnice s atmosférickým čtyřválcovým dvoulitrem a byla pěkně zábavnou hračkou. To samé víceméně platí i o druhé generaci modelu Fiesta ST s přeplňovaným čtyřválcem EcoBoost o objemu 1,6 litru uvedené v sériové podobě v roce 2012.

Nyní se ovšem máme těšit již na třetí generaci populárního modelu Fiesta ST, jehož výstavní premiéra se uskuteční za několik dní na autosalonu v Ženevě. K charakteristickým rysům exteriéru nové generace modelu Fiesta ST patří speciální přední mřížka v designu inspirovaném závodními vozy nebo osmnáctipalcová kola z lehké slitiny.

Zájemce o tento model ovšem vedle atraktivního designu a širokých možností individualizace budou zajímat především jeho dynamické schopnosti a jízdní výkony. Ty zajistí zcela nový motor 1.5 Ecoboost, který je nejčerstvějším členem rodiny zážehových motorů EcoBoost u automobilky Ford.

Pod kapotou modelu Fiesta ST bude tento tříválec naladěn na nejvyšší výkon 147 kW (200 k) a točivý moment 290 N.m. Tyto hodnoty mají zajistit mimo jiné i schopnost vystřelit z 0 na 100 km/h za 6,7 s.

Nová pohonná jednotka s přeplňováním výfukovým turbodmychadlem pracuje s vysokotlakým přímým vstřikováním paliva a nezávisle proměnným časováním sacích i výfukových ventilů.

Ford uvádí, že tříválcové konstrukci je vlastní příznivý průběh točivého momentu, který dosahuje vysokých hodnot již při nízkých pístových rychlostech motoru. Turbodmychadlo je navržené tak, aby vytvořilo plnicí přetlak rychleji. Pro řidiče to má znamenat minimální prodlevu na sešlápnutí plynu a intenzivnější požitek ze sportovní jízdy.

Vedle dynamických schopnosti má kombinace přímého a nepřímého vstřikování zvyšovat i účinnost motoru zejména při částečném zatížení. Výsledkem má být snížení emisí CO2, a tedy i spotřeby paliva.

Motor 1.5 Ecoboost bude jako vůbec první tříválec na trhu vybaven systémem deaktivace jednoho válce při částečném zatížení. Tento systém má ve vhodných situacích samočinně přerušit přívod paliva a chod ventilů v jednom z válců. Typicky k tomu může docházet při jízdě setrvačností nebo při jízdě ustálenou rychlostí v rovinatém terénu, kdy motor pracuje jen s minimálním zatížením. Odpojení i opětovné připojení válce trvá 14 milisekund.

Účelem systému je snížení spotřeby paliva v běžném provozu. Ford nyní pro Fiestu ST uvádí emise CO2 114 g/km, ale definitivní hodnoty emisí i spotřeby paliva budou ještě upřesněny.

Ford Fiesta ST třetí generace je historicky prvním zástupcem dílem divize Ford Performance s tříválcovým motorem a zároveň je to první Fiesta ST s přepínatelnými jízdními režimy Normal, Sport a Track. V závislosti na zvoleném režimu se změní odezva motoru, řízení i stabilizačního systému, stejně jako zvukový projev vozu.

V režimu Normal má být nastavení motoru, protiprokluzového systému, stabilizačního systému (ESC), elektrického posilovače řízení (EPAS) i systémů regulujících zvukový projev zvoleno tak, aby vůz působil přirozeně pohotovým a komunikativním dojmem.

V režimu Sport se plynový pedál i EPAS přepnou na ostřejší mapu. Ve výfuku se otevře aktivní klapka a systém ESE zintenzivní sportovní zvuk motoru.

V režimu Track budou všechny systémy nastaveny tak, aby umožnily zajíždět co nejrychlejší časy na kolo. Systém regulace prokluzu kol se deaktivuje a systém ESC má zasahovat později.

Ford Fiesta ST třetí generace je dále vybaven i systémem elektronického vylepšení zvuku ESE (Electronic Sound Enhancement) a aktivní klapkou ve výfukovém potrubí pro sportovnější zvukový projev motoru.

Vedle výkonné pohonné jednotky a přepínatelných jízdních režimů se má na sportovních vlastnostech novinky výrazně podílet i její podvozek naladěný u Ford Performance a podporovaný systémem stranového rozdělování točivého momentu. Ten přibrzdí v zatáčce vnitřní přední kolo, čímž potlačí případnou nedotáčivost. Systém ESC nabídne tři úrovně intervencí: plně aktivní, s omezenými zásahy a zcela deaktivovaný.

Ford Fiesta ST ve své nejnovější podobě nabídne v interiéru mimo jiné anatomická sedadla Recaro a sportovně tvarovaný volant. Nabídku odstínů laku karoserie doplní nová modrá Liquid. Standardem budou 18palcová kola z lehké slitiny.

Komunikační a zábavní systém Ford SYNC 3 umožní řidičům Fiesty ST ovládat audiosystém, navigaci a připojený chytrý telefon prostřednictvím intuitivních hlasových povelů. SYNC 3 je kompatibilní s Apple CarPlay i Android Auto. Na dotykové obrazovce o úhlopříčce 8 palců lze používat stejná ovládací gesta jako na chytrých telefonech. K dispozici bude i audiosystémem B&O PLAY, který bude k dispozici i pro některé další verze nové Fiesty.

Ford uvádí, že prodej modelu Fiesta ST v jeho třetí generaci bude spuštěn v příštím roce. Zákazníci si budou moci vybírat ze tří- a pětidveřového provedení karoserie. V nabídce bude také široká paleta individualizačních sad i jednotlivých prvků.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (103)
28. 2. 2017 17:55
co to je
Co to je za tragedii sportovní motory od fordu. Není na starou klasiku např Ford Escort RS Cosworth 167Kw.Kde jsou ty časy kdy se dělali poctivá rychlá lehká auta úplně jiné svezení.Já vlastním dva staré kousky s pořádným motorem.Jo dneska jsou výkony už někde jinde, ale jízdní pocit?
Dnes si každý koupí nějáky RS,OPC,GT atd. ale když tam sedne omezovač většinou 250Km/h. Dřív řidič auto řídil a musel umět jezdit né jak dnes samá elektronika, dalo se auto vest smykem pořádně utrhnou prostě zábava,když člověk zařadil tak to koplo do řadičky člověk věděl co má pod kapotou i podle zvuku dnes ticho nebo zvuk membrany výfuku.Na první pohled bylo vidět co to je za vůz většinou ne jak seriovka. Navíc sportovní speciáli pro homologaci na rally skupiny B pro normální provoz.Dnes jsem stal na křižovatce a vedle mě nový Audi S4 a úplně jsem se smál když mu vypnul motor
at žije star stop.
Avatar - iudex
27. 2. 2017 11:04
Re: Překvapeni
K tej strate štyroch valcov viď woody. :-)
Ale ani pri správnej formulácii nemáš pravdu, RS je čerešnička na torte, okrajová a predajne relatívne nepodstatná verzia, ale je to práve bežný Focus, ktorému horí, že príde o konfiguráciu R4 a zostane len na trojvalcoch. Už teraz je veľká časť Focusov predávaná s R3, dalo sa čakať, že nová generácia (2018) sa bude vo veľkom spoliehať na 1,0 R3. Ale tak nejak sa čakalo, že vyššie verzie budú mať 1,5EB ako doteraz, teda R4. Ak ale Fiesta dostane nový motor 1,5, je vysoko pravdepodobné, že tieto motorizácie (v rôznych výkonových verziách) sa dostanú aj do Focusu. A to bude znamenať, že celá bežná motorová paleta (od 100 do 200k) bude tvorená len trojvalcami.
;-\
A ďalší na rane bude Focus ST. 8-s
Avatar - iudex
27. 2. 2017 10:53
Re: Totální motorová degradace
Veru, ďalší klinec do rakvy. Športiak s DPF filtrom. 8-s :no:
27. 2. 2017 10:39
Re: Totální motorová degradace
mne sa fordy vzdy pacili a ked som vyberal nove auto ( male auto do prahy s automatom ) vyhrala fiesta prave s 1.0 .ten motor je proste dobry a to kolko ma valcov je uplne jedno ( az na ten zvuk ktory je u 3 valca lepsi ).
niekde som cital ze prave 0.5l je idealny objem valca zaroven si zober ze 3 valec ma menej suciastok menej trecich ploch.
No a ked ide ford do 1.5 trojvalca , je uplne jasne ze ten motor bude prakticky vo vsetkych modeloch.
Avatar - Skipper
26. 2. 2017 17:47
Re: No že vám všem nevadí.....BMW
Jasně, napiš do zpráv a domluvíme se.