Porsche 911 Carrera 2.7 RS: Ceny čisté klasiky letí vzhůru
Porsche 911 nebylo levné nikdy a není ani jako veterán. Ale pochopitelně ne všechny verze mají vysokou hodnotu po čtyřiceti nebo padesáti letech. U jiných zase rapidně roste. Takovým příkladem je slavná Carrera 2.7 RS. Okřídlená devětsetjedenáctka s tím správným nápisem na bocích je klasikou a prvním skutečně ostrým modelem pro běžný silniční provoz. Přišla až po deseti letech od premiéry původní 901 a vyráběla se polovinu této doby (1972-1977).
Ceny Carrery RS se v zádi uloženým vzduchem chlazeným plochým šestiválcem 2,69 l o výkonu 154 kW při 6300 otáčkách vzrostly za dekádu skoro osminásobně. Skalní fanoušci ji považují za tu úplně nejčistší ze všech. Jenže, podle britského Telegraphu se ještě před deseti lety dal RS Touring pořídit za 65 tisíc liber. Nebudeme teď řešit, že na začátku osmdesátek jste za lehce ojetý kus zaplatili jen devět tisíc v bankovkách s královnou. Byla přece nějaká ta krize, inflace a tak dále. Jenže v roce 2011 částky nutné ke koupi jednoho kusu globálně přesáhly 200 tisíc a aktuálně už atakovaly půlmilionovou metu. To je o 669 % více než dekádu nazpět. Kdepak, tady nejde jen o inflaci!
Nezávislý specialista na Porsche Autofarm z Oxfordshire má v současné době v nabídce jeden světle žlutý cestovní kousek ročníku 1973 s číslem podvozku 911 360 0814 a registrační značkou HWK 832L. Tři předchozí majitelé, kompletní historie včetně servisní knihy a manuálu, zcela původní šasi s rozvorem 2270 mm i motor, o nádherných kolech Fuchs nemluvě. Agregát s rozvodem OHC a vstřikováním Bosch i pětistupňová manuální převodovka vyžadovaly pouze výměnu spotřebního materiálu, pro jistotu ale byly kompletně rozebrány a zrepasovány, o to se postaral v roce 1986 Paul Edwards. Převodné ústrojí mělo na starosti nejvýše 255 N.m v maximálních 5100 otáčkách, které přenášelo dozadu. Karoserie musela v letech 1991-1993 projít kompletní renovací, protože se na ní zub času (a také nějaká ta koroze) prostě podepsaly. Připomeňme, že tahle ostrá 911 měřila na délku jen 4,1 m, byla 1,61 m široká a 1,32 m nízká. Do roku 1985 přitom konkrétní žluté auto jezdilo v Německu, takže má volant vlevo, pak si jej pořídil šéf britského zastoupení Volkswagenu a Audi.
Podpis Dereka Bella na popelníku, kdysi dávno pilota F1 a později úspěšného závodníka s prototypy Porsche se dovnitř dostal asi až v Anglii. Ale je tam! Za svůj dlouhý život vůz najel 210.868 km, účastnil se klubových závodů a nevyžaduje žádné další investice. Jedinou modernu uvnitř představuje rádio Becker Mexico s MP3. Divíte se, že za něj chce prodejce údajně zhruba 600 tisíc liber, tedy 21,4 milionu korun?
Ona tahle sotva tunová (konkrétně 1010 kg lehká) raketa umí i dnes stovku za 5,7 s a rozjede se na 240 km/h. Ale kdo by ji takhle ničil? A to se občas ještě objeví originál odlehčená verze RS Lightweight, jenže ty se vždycky draží, konečné sumy jsou velmi individuální. Ale nějakých 32 milionů, tentokrát opět v přepočtu v českých korunách není žádným problémem. Za starší porsche to představuje opravdu hodně peněz, jenomže také určitě investice do budoucnosti... A o ni jde přece především.