Porsche 911 Turbo – nejsilnější z rodu

Porsche 911 Turbo – nejsilnější z rodu

 
 

Nová 911-ka Turbo byla sice dlouho očekávána, ale její představení na autosalónu v Ženevě bylo nakonec poměrně velkým překvapením. Porsche její premiéru totiž oznámilo až těsně před jeho zahájením.

Nové Porsche 911 Turbo přichází zatím jako poslední typ nové modelové řady 911. Zachovává si veškeré základní atributy svých předchůdců. Karosérie je širší než ostatní 911-ky, motor má tradičně dvě turbodmychadla, převodové ústrojí rozděluje točivý moment na všechna čtyři kola a záď je ozdobena mohutným spoilerem. Po této stránce tedy nepřináší nic nového. Při detailnějším pohledu však zjistíme, že právě všechny tyto typické prvky prošly intenzivním vývojem a dramatickým vylepšením vlastností.

Největší technologickou novinku najdeme v motorovém prostoru. Pracuje zde sice starý známý plochý šestiválec objemu 3,6 litru se čtyřventilovou technikou a variabilním časováním, ale jeho přeplňování mají na starosti dvě zcela nová turbodmychadla. Technikům Porsche se totiž podařilo vyřešit problematiku proměnné geometrie poprvé i pro zážehový motor. Největším problémem bylo nalézt řešení odolávající extrémně vysokým teplotám výfukových plynů, které u zážehových motorů dosahují až 1000 °C. Díky proměnné geometrii lopatek turbíny tak lze využít energie výfukových plynů v mnohem širším spektru otáček. Výsledkem je mamutí točivý moment 620 Nm v rozpětí 1950 až 5000 ot/min, což s je pevnou geometrií lopatek prakticky nemožné. Výrazně se nová technologie projevila i na špičkovém výkonu, protože turbodmychadla mohou být větší a motor tak produkuje 353 kW (480 k) při 6000 ot/min. Pro ty, kterým jsou i tyto hodnoty málo, nabízí Porsche Sport Chrono Package. Tento systém po stlačení tlačítka v přístrojové desce umožňuje zvýšit ve středních otáčkách plnící tlak o 0,2 baru. Tato dávka vzduchu navíc dělá s motorem divy. V rozpětí 2100 – 4000 ot/min díky tomu motor produkuje točivý moment 680 Nm, tedy o plných 60 Nm více. V reálném světě se tato změna projevuje tím, že na pětku zrychlí vůz z 80 na 120 km/h za 3,3 sekundy místo běžných 3,5 (Tiptronic), respektive za 3,5 místo 3,8 sekundy (manuál). Ano nová 911 Turbo je první Porsche, které díky optimalizaci řídícího programu pětistupňové převodovky Tiptronic zrychluje s automatem rychleji než s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou. Rozdíly ve zrychlení jsou patrné i při tradičním měření z 0-100 km/h. Tiptronic je zvládne za 3,7 sekundy, zatímco manuál potřebuje 3,9 s. Naopak co se týče spotřeby paliva v kombinovaném provozu je motor s manuální převodovkou téměř o litr úspornější – 12,8 l/100 km proti 13,6 litrům.

Dalším prvkem, který prodělal velké změny je systém pohonu všech kol. Ten byl osazen elektronickým řízením (Porsche Traction Management). Systém řídí elektromagneticky ovládanou vícelamelovou spojku, která za 100 milisekund dokáže měnit poměr rozdělení točivého momentu mezi obě nápravy. Reakční doba je rychlejší než doba reakce motoru na změnu polohy pedálu plynu a tak je prakticky stále napřed. Systém se snaží zachovat charakter vozu s motorem vzadu a pohonem zadních kol, ale dávkováním momentu na přední nápravu zlepšuje stabilitu a ovladatelnost na úzkých a klikatých silnicích. S tímto systémem ještě spolupracují stabilizační systém PSM a aktivní podvozek PASM. Tato kombinace zaručuje maximální bezpečnost provozu i pro méně zkušené řidiče. Pro vyznavače maximální dynamiky je v nabídce na přání ještě zadní diferenciál s omezenou svorností, který výše uvedené systémy doplňuje. Další tradiční chloubou vozů Porsche jsou brzdy. Jelikož novinka má silnější motor, dočkaly se posílení i brzdy. Kotouče na všech kolech povyrostly na průměru o 20 mm na celkových 350 mm. Přední jsou svírány šestipístkovými třmeny, které mají o 42% větší účinnou plochu proti čtyřpístkovým, které jsou na zadní nápravě. Na přání jsou k dispozici i keramické brzdy PCCB s kotouči o průměru 380 mm, které jsou o celých 17 kg lehčí a nepodléhají korozi ani opotřebení jako ty klasické.

Změny vnějšího vzhledu jsou spíš kosmetického, než radikálního charakteru. Hlavním cílem úprav bylo vylepšení aerodynamických vlastností a docílení dravějšího vzhledu. Koeficient odporu vzduchu cx se podařilo udržet na vynikající hodnotě 0,31 přičemž bylo dosaženo zvýšení přítlaku na zadní nápravě a omezení vztlaku na přední. Příď byla osazena spoilerem s dynamicky tvarovanými vstupy vzduchu, ve kterých si našly místo směrovky z LED diod. Kruhové mlhovky byly neobvykle vysunuty na samý okraj spoileru. Na bocích zaujme přepracovaný tvar vstupů vzduchu do motorového prostoru. Zajímavostí je konstrukce dveří, které jsou celé z hliníkové slitiny. Díky tomuto materiálu je jejich hmotnost pouhých 11 kg a také díky nim se podařilo udržet pohotovostní hmotnost vozu o 5 kg níže než u předchůdce. Mohutná záď je o 22 mm širší díky rozšířeným blatníkům. Osazena je mohutným dvoudílným křídlem. Pro odvod vzduchu od zadních brzd a motorového prostoru přibyly v nárazníku na bocích žebrované otvory.

Interiér Porsche 911 Turbo je sériově čalouněn v kůži. Přístroje dostaly odstín hliníku a otáčkoměr dostal nápis Turbo, aby řidič nezapomněl v čem vlastně jede. Na spodním řádku displeje v otáčkoměru se poprvé zobrazuje také tlak přeplňování. Standardní je jako u předchozího modelu použití komunikačního systému PCM, který obsahuje DVD navigaci s velkým displejem ve středové konzole. Nový audiosystém BOSE vyživuje celkem 13 reproduktorů. Zpětná zrcátka jsou vybavena automatikou proti oslnění.

Nové Porsche 911 Turbo si rozhodně zaslouží pozici špičky modelové řady jak dynamickými vlastnostmi tak i charakterem. Jeho výhodou na trhu supersportovních vozů překračujících rychlost 300 km/h, budou díky pohonu všech kol bezesporu nejpřátelštější jízdní vlastnosti. Svou roli bude určitě hrát i již téměř kultovní pozice modelu 911 Turbo.

Porsche 911 Turbo vs. Mosler MT900S vs. Ferrari 575M vs. Porsche 911 Turbo S
 911 Turbo TiptronicMosler MT900SFerrari 575M911 Turbo S
Délka [mm]4450480145504435
Šířka [mm]1852199819351830
Výška [mm]1300113012771295
Rozvor [mm]2350276825002350
Rozchod vpředu [mm]149016761632-
Rozchod vzadu [mm]154816451586-
Počet míst2+2222
Zavazadlový prostor [l]105NeudánNeudán100
Pohotovostní hmotnost [kg]1585115017301590
Palivová nádrž [l]678210564
MotorBoxerV8V12Boxer
Zdvihový objem [cm3]3600699857483600
Válce/ventily6/48/212/46/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]353/6000441379/7250331/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]620/1950-5000750/5200588,6/5250620/2700-4600
Max. rychlost [km/h]310přes 320325307
Zrychlení 0-100 km/h [s]3,73,14,24,2
Zrychlení 0-200 km/h [s]12,28,9--
Komb. spotřeba [l/100 km]13,6neudánaneudána13,3
Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

Sebevražedný útok v Kábulu. O život přišlo nejméně 57 osob Sebevražedný útok v Kábulu. O život přišlo nejméně 57 osob

Nejméně 57 lidí zabil sebevražedný útočník, který se…

Polská PiS vyrazila do boje s klesající popularitou Polská PiS vyrazila do boje s klesající popularitou

Polská vládnoucí strana slibuje štědré výdaje, snížení…

 

Štítky Porsche

 

Tapety








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 



McLaren F1? Ne, volant uprostřed může mít i Porsche 911! McLaren F1? Ne, volant uprostřed může mít i Porsche 911!

Porsche 911 patří k oblíbeným vozům řady úpravců. Většina…

Porsche 911 Old & New Japan: Flatnose se vrátil! Porsche 911 Old & New Japan: Flatnose se vrátil!

Vzpomínáte ještě na Porsche 911 s mrkačkami, bez…

 



 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Dnes 17:31

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na vině jsou zastaralé mobily

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na…

Cca před pěti lety T-Mobile oznámil, že v roce 2018 začne vypínat 3G síť. V roce 2015 operátor upřesnil, že do…

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Uhořelá těla pohozená v potoce a na poli s provazy kolem krku…V osadě u slovenského města Trebišov se našla…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Wágner o penaltě: On říká, že na mě položil ruku, já říkám, že byla

Wágner o penaltě: On říká, že na mě položil ruku, já…

Zase jen remíza. Na jaře už šestá. Ano, plichta 1:1, kterou Karviná uhrála doma s Teplicemi, je už šestým…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…