Porsche 924 + 944: Youngtimer test

Porsche 924 + 944: Youngtimer test

 
 
14.5. 2011 redakce AUTO.CZ

Typ 924 – Porsche pro chudé, nepovedené Porsche, Porsche s motorem Audi…

Právě tohle jsou největší mýty a nejčastější nelichotivé poznámky automobilové veřejnosti na adresu tohoto mimořádně nadčasového auta. Do značné míry však tyto věty mohou mít pravdivý základ.

Projekt Porsche 924 skutečně vznikl na objednávku koncernu VW, jenže ekonomická situace v 70tých letech VW nedovolila zrealizovat výrobu skutečně sportovního auta. VW se spokojilo se zahájením výroby kupé Scirocco na podvozkové platformě VW Golf 1. generace, a ladem ležícího projektu sportovního vozu se samostatně ujal Porsche AG, který vývoj dokončil.

Při zahájení prodeje stál model 924 47.000 marek, což byla cena mnohem dostupnější pro širší okruh zájemců než Porsche 911 za 74.000 marek. Za podobné peníze jako 924 s dvoulitrovým motorem však byl v roce 1979 dostupný také BMW 628 CSi a Toyota Cellica stála jen 18.700 marek. Prodejní výsledky Porsche 924 ale jasně ukazují, že model byl navzdory vyšší ceně hitem výrobce ze Stuttgartu.

Technika

Porsche 924 stejně jako většina automobilové výroby v tehdejší SRN těžilo z rozsáhlé unifikace dílů, proto pod kapotou najdeme skutečně motor z VW LT a AUDI 100, který však Porsche přepracoval a z původních 85 kW jej vyladil na sériových 92 kW. To vše jen změnou hlavy motoru, zapalování a časování osmi ventilů. Spolehlivost a životnost tohoto pružného agregátu je příkladná i po 30 letech provozu. Později uvedené provedení 924 Turbo pak disponovalo 125 kW a v 924 S se od roku 1985 objevil modernější motor z 944.

V interiéru najdeme prvky VDO, téměř monopolního výrobce elektropříslušenství a přístrojů. Volant, sedadla i zpětná zrcátka však pocházejí z Porsche 911, elektrická výbava je zčásti převzatá z vozů Mercedes a o spolehlivosti celku svědčí snad nejlépe každodenní provoz desítek vozů Porsche 924.

Podvozek a karoserie to je kapitola sama pro sebe a z tohoto pohledu je 924 čistokrevné Porsche. I přes nepřehnaný výkon základního motoru je jízda vlásenkovými zatáčkami zážitkem i dnes. Auto dokonale sedí díky rozložení hmotnosti 50/50, hlavní hmoty nad nápravami udržují směrovou stabilitu auta, a pohon transaxle se stará o mimořádnou stabilitu karoserie. Když vás „přezávodí“ moderní auto s turbodieselem na rovince, v zatáčkách vás má hned v závěsu. Pokud vydýcháte pohled na cestu z výšky cca metr nad zemí, protáhnete se okolo překvapeného “závodníka“, ukažte mu pohledný zadek 924 a nechte ho poslechnout si zvuk motoru a ochutnat vůni benzinu nezkaženou katalyzátorem.

Karoserie kupé s uspořádáním 2+2 je spíš určená jen pro dva, zadní dětské sedačky integrované do výlisku podlahy jsou určeny pro nepříliš vzrostlé děti do věku 12 let. Rozměrná dvojice dveří vás vpustí do tuhých sedadel, která jsou oddělena rozměrným středovým tunelem. Pod ním je uložena centrální roura s transaxle hřídelem, přenášejícím výkon od motoru na vzadu uloženou převodovku. Od začátku výroby je karoserie plně pozinkovaná a koroze se i po 30 letech objevuje sporadicky – hlavně v exponovaných spojích nosníků a u havarovaných vozidel na opravovaných nosných částech skeletu.

Skvělé proporce karoserie s dlouhou přídí a rozměrnou prosklenou zádí podtrhují sportovního duch vozu, štíhlá karoserie typu 924 má svůj jasný původ v designu přelomu 60. a 70. let. Pozdější úpravy na typu 944 s rozšířenými blatníky a nápravami přispěly jízdním vlastnostem, skelet zůstal zachován i pro poslední čtyřválcový transaxle model 968 z roku 1991.

Skutečnou slabinou auta není motor, ale brzdy. I ty jsou unifikovány, přední plné kotouče jsou rozměrově shodné s Golfem I, na zadních kolech jsou doplněny bubnovými brzdami původně z VW Brouk, a tak mají s 1080kg těžkým autem skutečně hodně práce. I přes přepracované brzdové třmeny jsou tyto brzdy schopny bezpečně zastavit auto jen pokud jsou v dokonalém stavu, seřízeny, a pokud díly měníte při opotřebení podle předpisu výrobce. Pokud tato pravidla budete dodržovat a jezdit hlavou, je málo pravděpodobné že budete nuceni měnit přední panely karoserie. Výhodou je, že brzdy neztrácejí účinnost při dlouhodobém zatížení. Pozdější verze Porsche 924S převzala techniku z modelu 944, a právě zvýšená účinnost brzd je asi největším přínosem výkonnějšího modelu.

Postřehy majitelky auta

Je to výborné auto do města, pokud si dokážete zvyknout na to, že kola autobusů máte ve výšce očí, posilovač je jenom na brzdách, máte vycvičenou levou nohu na používání spojky s mechanickým převodem a chcete tankovat jednou za měsíc do 70 litrů objemné nádrže.

I v malých zpětných zrcátkách je vidět za auto, hlavně proto že vše okolo vás je mnohem vyšší. Naopak o vás ví málokdo, pro SUV, dodávky a vyšší osobní auta jste s celkovou výškou karoserie 1270 mm téměř neviditelní. Zato se nemusíte tolik dřít při odmetání sněhu ze střechy v zimě.

Velká prosklená plocha auta umožňuje výborný výhled na všechny strany, a to že vás není vidět doženete sportovním projevem motoru a výfukové soustavy. Ruční brzda na levou ruku vadí při vystupování z auta jenom trochu, ale najít dost místa na otevření víc než metr dlouhých dveří chce cvičené oko při hledání parkovacího místa. Zavazadlový prostor pod výklopným oknem je velký, skladný, i když není moc hluboký.

Celkově je auto i po téměř třiceti letech spolehlivým společníkem budícím pozornost i udivené pohledy kolemjdoucích, zvlášť pokud si všimnou že řidič za volantem je opravdu ženská... Porsche 924 z roku 1983 je technicky na vyšší úrovni než běžná auta nižší střední třídy z poloviny 90 let.

Technická data modelu Porsche 924
Model924924 S924 Turbo (931)924 Turbo (931)924 Carrera GT (937)
Výroba1976–19851985–19881978–19811981–19831981
Vnější rozměry [mm]
4213 x 1685 x 1270
Rozvor [mm]
2400
Motor
Typ
řadový, 4 válce
řadový, 4 válce, turbo
RozvodSOHC, 8VSOHC, 8VSOHC, 8VSOHC, 8VSOHC, 8V
Zdvihový objem [cm3]19842479198419841984
Vrtání x zdvih [mm]86,5 x 84,4100,0 x 78,986,5 x 84,486,5 x 84,486,5 x 84,4
Největší výkon [kW/min-1]92/5800110/5800125/5500130/5500154/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]165/3500210/4500245/3500250/3500280/3500
Převodovka4M/5M/3A5M5M5M5M
Max. rychlost [km/h]204215225230240
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,68,57,87,76,9
Hmotnost [kg]11301190118011801180

Nástupce – typ 944

Ke srovnání se zlatým Porsche 924 jsme si vybrali nástupce, model 944. Konkrétně tahle 944ka vyjela z továrny v roce 1985 a je k í známa kompletní historie. Tehdy si ji koupil jistý pan Graf z Passau, který ji v roce 1998 daroval svému synovi. Ten s ní už mnoho kilometrů nenajezdil, pravděpodobně ho zajímaly mladší auta. A tak 944 čekala spojeně zaparkovaná ve stodole, dokud nenašla svého nového majitele z Moravy.

Auto je stále v původním stavu, prakticky stejné, jako když před 25 lety opustilo továrnu. To znamená i původní zlato-hnědý lak, který samozřejmě za ty roky utrpěl několik škrábanců. Za zmínku stojí originální čelní okno, kterým je vedená anténa pro rádio, dobová 17palcová kola OZ Racing Futura obutá na pneu Goodyear Eagle F1 (přední 225/45 zadní 255/40) skvěle doplňují celkový vzhled vozu.

Pod kapotou se skrývá základní 2,5litrový čtyřválec o výkonu 163 koní a točivém momentu 205 Nm. Stejně jako u starší 924 je uložený v přední části vozu, narozdíl od pěti stupňové převodovky s diferenciálem které jsou uloženy vzadu a propojeny kardanem, tento způsob rozložení je známý pod pojem Transaxle a kromě řady 924/944/968 byl použit i u osmiválcového Porsche 928.

Zabaleno poskládáno, základní 944 váží asi 1180 kg, zrychluje z 0-100 km/h za 8,4 a umí prý 220 km/h. To znamená nadváhu 50 kg proti 924 a díky silnějšímu motoru lepší dynamické parametry. Zatímco předcházející 924 má motor odvozený z bloku VW, pod kapotou 944 už trůní vlastní konstrukce. Zjednodušeně řečeno se jedná o polovinu 4,7 V8 z cestovního kupé 928. Zdvih 78,9 mm je shodný, objemu 2,5 konstruktéři dosáhli zvětšením vrtání z 97,0 na 100,0 mm (navýšen byl také kompresní poměr). Díky tomu je i přes osmiventilový rozvod motor s ostrou vačkou velmi točivý.

V průběhu let výkon motoru postupně vzrostl až na 155 kW – díky zvětšení objemu na 2,7 a později 3,0 litru a v závěru kariéry přechod na šestnáctiventilový rozvod. S turbodmychadlem KKK se pak verze 944 dostala až na 184 kW.

Porsche 944 se, stejně jako předchůdce, nejlíp cítí na okreskách s pěkným asfaltem a zatáčkami všech možných poloměrů, délek, úhlů a náklonů. Jízdní vlastnosti jsou zde opět díky rozložení hmotnosti opravdu skvělé, při správném průjezdu zatáčkou je auto naprosto neutrální na širokých kolech sedí doslova jako přibité. Ale jde samozřejmě dosáhnout i toho, že před zatáčku podřadíte na dvojku a na výjezdu ostře přidáte plyn a najednou je přetáčivost je všude kolem vás. Brzdy zde fungují také dobře, přední i zadní náprava je vybavena dvojitými vzduchem chlazenými kotouči, které umí auto poměrně ostře zastavit

Nejen silnější motor a lepší brzdy, ale i modernizovaný podvozek dělají z 944 mnohem rychlejší auto. Zachovává sice koncepci předchůdce – vpředu vzpěra MacPherson, vzadu patentované řešení s podélnými rameny a odpružením zkrutnými tyčemi – modifikací ale prošly jak silentbloky, tak samotná ramena. Konstruktéři také zvětšili rozchod kol: vpředu ze 1418 na 1477 mm, vzadu dokonce ze 1372 na 1451 mm. Ovladatelnost se těmito úpravami samozřejmě výrazně zlepšila.

I proto neplatí, na co jsme zvyklí u moderních aut, totiž že s každou další generací auta přichází o řidičskou přitažlivost v zájmu větší všestrannosti a komfortu při běžné jízdě. Jediné, co v 944 ve srovnání s 924 omezuje zážitek z jízdy, je posilovač řízení. Puristé ale mají šanci, stačí hledat rané kusy, které se často prodávaly i bez posilovače.

Technická data modelu Porsche 944
Model944944 kat944 S944 S2944 Turbo (951)944 Turbo S (951)
Výroba1981–19861988–19891986–19891988–19911984–19881988–1991
Vnější rozměry [mm]
4230 x 1735 x 1275
Rozvor [mm]
2400
Motor
Typ
řadový, 4 válce
řadový, 4 válce, turbo
Rozvod
SOHC, 8V
DOHC, 16V
SOHC, 8V
Zdvihový objem [cm3]247926812479299024792479
Vrtání x zdvih [mm]100,0 x 78,9104,0 x 78,9100,0 x 78,9104,0 x 88,0100,0 x 78,9100,0 x 78,9
Největší výkon [kW/min-1]120/5800121/5800140/6000155/5800162/5800184/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]205/3000225/4200230/4300280/4000330/3500350/4000
Převodovka5M/3A5M/3A5M5M5M5M
Max. rychlost [km/h]220220228240245260
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,48,27,96,86,35,9
Hmotnost [kg]118012901280131012801350

Text: Tomáš Havlásek, foto: Lucie Posoldová a Jiří Mařík

Spolupracujeme s Tipcars.com
 

Přidat názorDiskuse: Porsche 924 + 944: Youngtimer test









Doporučujeme
Škoda Fabia III: Předsériové jízdní dojmy Škoda Fabia III: Předsériové jízdní dojmy

Nová Fabia je největším hitem letošního podzimu.…

10 nejzajímavějších vozů střední třídy 10 nejlepších automobilů střední třídy

Střední třída bývá vnímána jako segment výhradně klasických aut.

 




Autoslevy


Porsche 924 S jako youngtimer: Oslíčku, otřes se! Porsche 924 S jako youngtimer: Oslíčku, otřes se!

Jako nové bylo tohle auto příliš drahé, coby ojetina zase…

 

Související články
Český trh v červenci 2010: Pořadí značek Český trh v červenci 2010: Pořadí značek

Češi a zejména čeští podnikatelé si nakoupili auta ještě…

International Engine of the Year 2010: Kompletní výsledky International Engine of the Year 2010: Kompletní výsledky

Motorem roku 2010 se stal maloobjemový motor VW 1,4 TSI…

 




 
Škoda Economy Run 2014: Nejlepší to zvládli pod 3 litry na 100 km

Škoda Economy Run 2014: Nejlepší to zvládli pod 3 l na 100 km

Dnes 13:57

Minulý víkend proběhl další ročník soutěže Škoda Economy Run. Vítězná posádka dojela se spotřebou nižší než 3 litry na 100 km.




Blesk.cz

První dáma Ivana: Co jsem dala Zemanovi? Budete se divit!

První dáma Ivana: Co jsem dala Zemanovi? Budete se divit!

Prezidentský pár vyrazil do Zlínského kraje. Přijeli společně, poté však již měli Miloš Zeman s manželkou Ivanou…

Žhavá a nebezpečná: Tahle kočka je nejvíc sexy kriminálnicí světa!

Žhavá a nebezpečná: Tahle kočka je nejvíc sexy…

Vypadá jako sexy kočka a umí pořádně vytasit své ostré drápy! Teprve jednadvacetiletá Stéphanie Beaudoinb, která…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Plzeň potvrdila pozici lídra, nezaváhala ani Sparta

SESTŘIHY: Plzeň potvrdila pozici lídra, nezaváhala…

SOUHRN 8. KOLA | Pozici lídra fotbalové Synot ligy potvrdila Viktoria Plzeň, která na domácím hřišti bez větších…

Pocta Haškovi je na světě. Neuvirth má legendu na buffalské masce

Pocta Haškovi je na světě. Neuvirth má legendu na…

Český gólman v brance Sabres, to byla zatím záruka dokonalosti. Ten první a dosud jediný se jmenoval Dominik…

 

Reflex.cz

Legendární křižník Aurora vyrazil z Petrohradu, čeká jej oprava

Legendární křižník Aurora vyrazil z Petrohradu, čeká…

Asi čtyřicetikilometrovou cestu dnes podnikla ruská válečná loď, která až dodnes sloužila jako muzeum bolševické…

Zvláštnost Zemanova fondu: Prezident navštíví firmu, ta mu pak pošle peníze

Zvláštnost Zemanova fondu: Prezident navštíví firmu,…

Miloš Zeman je na návštěvě Zlínského kraje. Bude také zajímavé sledovat, jaké firmy při svém pobytu navštíví a…