Porsche Cayman R: Odlehčený vrchol řady
Porsche si ve svém názvosloví písmeno R tradičně rezervuje pro nejsportovnější modely. Nový Cayman R je o 55 kg lehčí a o 10 koní výkonnější než Cayman S.
Před zadní nápravou nového Porsche pracuje zážehový šestiválec o objemu 3,4 l s výkonem zvýšeným na 243 kW (330 k). Standardně je Cayman R vybaven šestistupňovou manuální převodovkou. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne za 5,0 s. K dispozici bude i provedení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou PDK, s níž kupé zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,9 s.
V případě, že bude Cayman R vybaven příplatkovým paketem Sport-Chrono, lze stlačit čas zrychlení z nuly na sto až na pouhých 4,7 s. Nejvyšší rychlost udávaná výrobcem u provedení s manuální převodovkou je 282 km/h, s převodovkou PDK pak 280 km/h. Kombinovaná spotřeba v cyklu NEFZ dosahuje u modelu s manuální převodovkou 9,7 l/100 km, s převodovkou PDK klesá na 9,3 l/100 km.
Hlavním cílem vývoje modelu Cayman R bylo snížením hmotnosti zlepšit dynamiku a ovladatelnost vozu. Inženýrům společnosti Porsche se podařilo snížit pohotovostní hmotnost z 1350 kg Caymanu S na 1295 kg, což pro model s manuální převodovkou odpovídá výkonové hmotnosti 3,9 kg/k. S převodovkou PDK činí tento poměr 4,0 kg/k.
Snížení hmotnosti bylo dosaženo především použitím lehkých materiálů a omezením komfortní výbavy. Stejně jako je tomu v případě modelů 911 GT3/GT3 RS a Boxster Spyder, také pro Cayman R lze objednat lithiový akumulátor. Nové vrcholné provedení kupé s motorem uprostřed je navíc osazeno nejlehčími koly, která jsou ve výrobním programu Porsche k dispozici. Kompletní sada kol tak váží méně než 40 kg.
Vedle snížení hmotnosti a pohonné jednotky s vyšším výkonem se může Cayman R pochlubit i upraveným podvozkem a snížením světle výšky o 20 mm ve srovnání s Caymanem S. K poznávacím znamením nové verze dvoumístného kupé bude patřit pevný spoiler na zádi, stříbrně lakovaná kola, černé orámování hlavních světlometů, vnější zpětná zrcátka v černé barvě a pruhy s nápisem PORSCHE na bocích vozu. Ty budou vždy v kontrastní barvě k laku karoserie, a to v černém nebo stříbrném provedení.
Pruhy na bocích Caymanu R patří k tradičním prvkům, které byly nejprve používány na závodních vozech Porsche. Nové kupé má i jejich prostřednictvím odkazovat na model 911 R z roku 1967.
V případě tohoto vozu představovalo písmeno R zkratku německého Rennen (závod). Malá série 19 vozů (některé prameny uvádějí 20 a 4 prototypy) vycházela ze sériového kupé a byla připravena pro nasazení v závodech. K jejich pohonu sloužil plochý šestiválec o objemu 2,0 litru s výkonem 157 kW (210 k) při 8.000 min-1. Řada plastových dílů karoserie a extrémně spartánská výbava zajistily snížení hmotnosti na pouhých 830 kg.
Cena modelu Cayman R byla pro český trh stanovena na 1.799.000,- Kč včetně DPH. Provedení s převodovkou PDK přijde na 1.881.000,- Kč včetně DPH.
Na český trh bude novinka uvedena společností Porsche Inter Auto CZ v únoru 2011.