Porsche Cayman S – Pryč ze stínu velkého bratra

Porsche Cayman S – Pryč ze stínu velkého bratra

 
 

Myslíte si, že už z principu musí být o něco horší, než legenda 911? Papírově možná, ale prakticky jde o nejlépe ovladatelné sériové Porsche.

Mám před sebou sedm hodin ve společnosti Porsche Cayman S, ale nejsem si úplně jistý tím, co z toho vzejde. Těšil jsem se jako blázen, ale teď, v deset ráno, když už držím v ruce klíč, nemůžu ignorovat valící se těžká mračna. Tohle by mohlo dopadnout přesně jako v přírodopisném filmu, který vám nejdříve ukáže modré nebe s nevinně vyhlížejícími beránky a vzápětí desetimetrové vlny potápějící rybářské čluny. Každou chvíli padají nechutně ledové kapky, aby je na moment vystřídalo zubící se podzimní slunce, doprovázené ostrým větrem. Počasí a utrápeně vypadající pneumatiky jako stvořené k telefonátu „víte, ten strom nám najednou skočil do cesty“. Ale to je teď vedlejší, závora garáže se zvedla, takže vyjíždíme, aby si to náhodou někdo nerozmyslel…

Asi hodinu a půl musím obětovat fotografování, takže mám dost času na smrkání do kapesníku a obdivování přísně účelného a trochu studeného designu. Když se poprvé podíváte na Cayman, klidně by to mohl být Boxster s divně vyboulenou střechou. Berte to s rezervou. Vizuální podoba je jedna věc, schopnosti inženýrů Porsche zase druhá. Když vám nestačí, jak dokázali vypilovat k dokonalosti auto s „nesprávně“ umístěným motorem a pohonem zadních kol, zkuste si představit, jak se změní torzní tuhost karoserie nejlepšího roadsteru na světě, když dostane pevnou střechu. A jeho hmotnost se ještě sníží o 5 kg! Můžete vzít jed na to, že při nastavení podvozku a řízení využili každý přebývající newtonmeter na radián. I když…

obrázek [555 x 274]

Nedávno jsem potkal chlapíka, jehož jméno vám nemůžu prozradit. Několik let pracoval pro VW a vyprávěl mi zajímavý příběh o vývoji Caymanu S. Zkrátím to. Když v Zuffenhausenu rozběhli první praktické zkoušky, testovací jezdci s ohromením zjistili, že na dráze dosahují lepší časy než v základní Porsche 911. Bere to jako neověřenou fámu, ale vedení prý kvůli tomu poprvé v historii rozhodlo, že konstrukční oddělení musí na schopnostech šasi ubrat. Ať už to je pravda či nikoliv, nemůžete si nevšimnout, jak Porsche ve všem drží Cayman S o krok zpět za svou ikonou – 911 má o dvě deci větší motor (3,6 vs. 3,4 l) s nepatrně lepším měrným výkonem (90 k/l vs. 87 k/l) a to samé platí i pro výkonovou hmotnost (4,3 kg/k vs. 4,4 kg/k ve prospěch 911).

Nechme konspirační teorie stranou, mohly by svádět k domněnce, že Cayman S není tak dobrý, jak mohl být. Ve skutečnosti je totiž fantastický. Uvelebíte se do nízkého sportovního sedadla a zabouchnutí dveří vyvolá stejně příjemný pocit, jako když si u krku zapnete oblíbenou zimní bundu. Těsně obepnutý, v bezpečí, přesto vás nic neomezuje. Jen místo peří vás chrání šest airbagů a moře vysokopevnostní oceli (z hliníku je pouze přední i zadní kapota). Zpracování, materiály i vůně jsou výjimečné, ale na můj vkus je na středové konzole příliš moc tlačítek. Navíc titěrných. Padesát jich dnes budeme ignorovat a zaměříme se jen na tři. Příplatkový systém aktivních tlumičů PASM, paket Sports Chrono, který, kromě trochu přepjatých stopek na palubní desce, obsahuje i spínač Sport, aktivující rychlejší odezvu plynového pedálu a sportovnější režim PASM, a kdo se nebojí, má hned vedle vypínání stabilizace PSM.

obrázek [555 x 265]

Ještě jsem se nezmínil o praktičnosti? U dvoumístného sportovního kupé ji většinou taktně vynecháváme, protože se s ní prostě nepočítá a recenze vás uchlácholí otřepanou frází „místo na sadu golfových holí by se našlo“. Jenže Cayman S má dva zavazadlové prostory s objemem 410 litrů (150 + 260 l), což je hodnota, o které se může hatchbackům nižší střední třídy jen zdát. Pro cestující dost místa na to, aby nemuseli po dvou dnech obracet spodky naruby.

Fotky máme, pořádnou rýmu taky, takže je nejvyšší čas probrat motor. Šestiválcový boxer 3,4 l je momentálně to nejlepší, co můžete do svého Caymanu pořídit. Dostal variabilní časovaní sacích i výfukových ventilů VarioCam Plus, variabilní sací potrubí, mazání se suchou vanou a při 6250 ot./min. vyprodukuje 217 kW (295 k). Maximální točivý moment 340 Nm nastupuje při 4400 ot./min. a zůstává na konstantní hodnotě až do 6000 ot./min. Po otočení klíčku v zapalování (umístěném klasicky vlevo) se ozve poněkud, promiňte mi ten výraz, obyčejný chraplavý zvuk. Za chvíli se ovšem dostaneme k zajímavější frekvenci. Sešlápnete tuhou spojku, chytíte nádhernou a dokonale padnoucí hliníkovou řadicí páku, zařadíte jedničku a… vrátíte ji zpátky do neutrálu, protože to úžasné cvaknutí, upozorňující na nadpozemskou přesnost mechaniky, chcete slyšet ještě jednou.

obrázek [300 x 249] Jak dychtivě stoupají otáčky motoru, mění se interiér na letící koncertní sál. Hlubší baryton je ve středním spektru vystřídán hebkým řevem, ale to nejlepší začíná nad 5000 ot./min. Postavte ke svým uším šest největších alpských rohů, nechte je zatroubit a máte jistou představu. Spojka, cvak, plyn a o pár desetin sekundy později se kabina opět vyplní sextetem, s podbarvujícím jekotem sání. Dejte do zacházení s pedály dostatek preciznosti a máte tam stovku za 5,4 s. Přidejte odvahu a poznáte 275 km/h (tachometr hrubě cejchovaný do 300 km/h není pro parádu).

Štíhlý věnec volantu nabízí v každé rychlosti spoustu citu a brzy zjistíte, že vám do dlaní vede nejrychlejší mechanická datová linka. Informuje vás nejen o přilnavosti přední nápravy, která je podle zvyku citelně lehčí než záď, ale řízení je schopné používat přední kola jako čmuchajícího baseta a přenášet k řidiči i nejmenší odchylky v kvalitě a sklonu cesty. Na silnici 118, která spojuje dálnici D5 a Příbram, se nějakou dobu vlečeme za náklaďákem. Bez toho, abych spustil oči z korby, vím naprosto přesně, kdy se pravá strana pohybuje na zlomu, kde se asfalt začíná postupně, téměř neviditelně svažovat a přechází do krajnice. Žádné nepříjemné tahání za volant, jen chvění a drobné změny. Soustřeďte se, a abyste se bavili, stačí vám na tachometru i dvouciferné číslo.

obrázek [555 x 411]

Na prázdné zatočené okresce se však málokdy vejdete do limitů. Jestli umíte opravdu řídit a překonáte prvotní nedotáčivost, která zde funguje jako bezpečnostní pojistka pro začátečníky, odhalíte, že Porsche pokořilo mýtus o záludnosti vozů s motorem uprostřed a pohonem zadních kol. Svůj podíl má na tom také motor, který i pod plným plynem nevyčnívá nad ostatními součástkami pohonu a podvozku, ale působí jako složka ideálně sladěného celku. I při velice rychlé jízdě se můžete opřít o ventilované a odvrtávané kotouče na obou nápravách (vpředu 318 mm, vzadu 299 mm), kombinované s čtyřpáskovými třmeny. Za hrozivých 242 tisíc Kč můžete mít i keramické brzdy, ale už základní ocelové umí vůz masivně zpomalit a ani při opakovaném brzdění nevykazovaly nejmenší známky únavy. Čekali jste snad u Porsche něco jiného?

Závěr

Zní to jako příšerné klišé, ale Cayman S je dalším důkazem tvrzení, že výkon není všechno. Tohle auto si opravdu udrží váš zájem i bez nadbytku kilowattů, překoná přitom vaše očekávání a dostane vás svou vytříbeností. Jde o dokonalý mechanický výtvor, a i když mu něco chybí z naléhavé přitažlivosti italských vozů, svými kvalitami a ovladatelností řeže do vlastní krve. Navzdory vazbám na minulost a pečlivým lpěním na tradicích by mě vůbec nepřekvapilo, kdyby se motor příští generace Porsche 911 posunul o pořádný kus dopředu.

První cena vozu1.485.000,-Kč (2.7 Cayman (180 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací1.813.000,-Kč (3.4 Cayman (217 kW))
Základní cena testovaného vozu1.813.000,-Kč (3.4 Cayman (217 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků2.341.885,-Kč (3.4 Cayman (217 kW))

Plusy

  • chirurgicky přesné řízení se skvělou odezvou
  • vyváženost podvozku na limitu
  • zvukové i dynamické schopnosti motoru
  • silné a nevadnoucí brzdy
  • mechanická vytříbenost řazení
  • překvapivá praktičnost

Minusy

  • nepřehledná tlačítka na středové konzole
  • drahá příplatková výbava
  • některé stříbrně lakované plasty působí levně
Spolupracujeme s TipCars.com

Porsche Cayman S

Cena v základní výbavě: 1 813 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 341 885 Kč

Základní výbava:ABS, ASR, stabilizační program PSM (Porsche Stability Management), čelní, boční a hlavové airbagy řidiče a spolujezdce, 18palcová kola, posilovač s proměnlivým účinkem, elektrické stahování oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, anténa integrovaná v čelním skle, rádio s CD přehrávačem, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, kůží čalouněný volant a hliníková řadicí páka, imobilizér, alarm, sedadla s elektricky stavitelným sklonem opěradla, tónovaní skel, sportovní volant (výškově i podélně stavitelný), klimatizace

Výbava testovaného vozu:Metalíza (+24.604,-), barevné znaky na kolech (+4.850,-), parkovací asistent (+14.717,-), 19palcová kola Carrera Sport (+68.962,-), PASM (+46.694,-), paket Sports Chrono (+22.988,-), kožená výbava (+85.125,-), systém měření tlaku v pneumatikách (+19.396,-), bi-xenonová světla (+31.967,-), sportovní sedadla (+76.145,-), tříramenný sportovní volant (+6.466,-), tempomat (+13.290,-), automatická klimatizace (+14.009,-), rozšířený Porsche Communication System (+82.251,-), elektronická kniha jízd (+17.421,-)

Němci se naučili využívat českého pohřebnictví. Láká je nižší cenou i volnější regulací Němci se naučili využívat českého pohřebnictví. Láká je nižší cenou i volnější regulací

Stále více Němců se v posledních letech nechává pohřbít v…

G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

 
Technické údaje
Motor Porsche Cayman S
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3384
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 217 / 6250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 4400 - 6000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 275
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 15.3 / 7.8 / 10.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 150 / 260
Objem nádrže (l):64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1350 / 280
Rozměr pneu:245/35 ZR18, 265/35 ZR19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4341
b) šířka (mm): 1801
c) výška (mm): 1305
d) rozvor (mm): 2415
e) rozchod vpředu (mm): 1485
f) rozchod vzadu (mm): 1530
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1090
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 570
výška opěradla vpředu (mm): 630
Hodnocení Porsche Cayman S
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,95
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Porsche Cayman s osmiválcem z Mustangu je totální zběsilost (+video) Porsche Cayman s osmiválcem z Mustangu je totální zběsilost (+video)

Severoamerická společnost Power By The Hour Performance…

Porsche Cayman GT4 jako modýlek auta v životní velikosti Porsche Cayman GT4 jako modýlek auta v životní velikosti

Pro většinu smrtelníků je jediným zhmotněním snu o…

 



 
Technika Škody Karoq v porovnání s předchůdcem: Bude opravdu lepší než yeti?

Technika Škody Karoq: Bude opravdu lepší než yeti?

Dnes 08:00

I když se škodováci snaží tvrdit, že karoq není přímým nástupcem yetiho, bude srovnáván právě s ním. Kam se vlastnosti SUV posunou?




Blesk.cz

Egypt bombardoval tábory teroristů v Libyi. Vrací úder za mrtvé křesťany

Egypt bombardoval tábory teroristů v Libyi. Vrací…

Egyptské letectvo provedlo nálety v Libyi. Cílem byly tábory, ve kterých se cvičili teroristé, kteří v pátek…

Drsná místa Sobotkova sídla: Vězení i lazaret ve Strakově akademii

Drsná místa Sobotkova sídla: Vězení i lazaret ve…

Strakova akademie je sídlem české vlády, aktuálně kabinetu Bohuslava Sobotky (ČSSD), i proto je přístupná jen…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Proč mizí paní -ová aneb Prznění jazyka českého

Proč mizí paní -ová aneb Prznění jazyka českého

Vážený pane Höschle! Vážím si Vás jako odborníka v oboru psychiatrie, poslouchám Vás rád a Vaše názory jsou pro…

Chvíle osudového rozhodnutí lidovců je tady. Překročí strana pomyslný Rubikon?

Chvíle osudového rozhodnutí lidovců je tady.…

Tuto sobotu a neděli proběhne v Praze poměrně ostře sledovaný sjezd KDU-ČSL. Strana si na něm nejen zvolí své…