Porsche Winter Experience: Jak se stát lepším řidičem

 

Na severu Finska vás Porsche naučí jezdit na sněhu. Ani přitom nemusíte být majitelem 911...

Program Porsche Sportfahrschule letos slaví 40 let. To, co původně začalo jako řidičský kurz pro majitele tehdy zcela nového Porsche 911 Turbo, se postupem času rozvinulo v rozsáhlou nabídku nejrůzněji zaměřených školení. Nabídka sahá v pěti stupních od naprostých základů až po kurz pro získání licence pro okruhové závody. Kromě toho škola řízení Porsche pořádá individuální školení, speciální kurzy pro zdokonalení specifických dovedností, kurzy řízení klasických aut a také samozřejmě samostatnou off-roadovou větev. Naprostým vrcholem jsou pak programy Porsche Customer Racing a Porsche Motorsport, které trénují závodníky pro sérii Porsche Supercup, případně i vytrvalostní závody World Endurance Cup.

Samostatnou kategorií jsou zimní kurzy Porsche Winter Experience, které se pořádají už od roku 1990. Automobilka nabízí čtyři stupně, nejnižším je Camp4 v Rovaniemi, kde se učí základy jízdy se sportovním autem na sněhu a instruktoři se zaměřují na odbourání špatných návyků. Zbývající tři se konají za polárním kruhem v Levi, Camp4S je zaměřený na bezpečnou, přesnou a efektivní jízdu smykem, při Ice-Force se učí jízda závodní stopou a Ice-ForceS spočívá ve střídání různých aut a pilování rychlé jízdy v extrémních podmínkách. S rostoucí náročností kurzu roste i účastnický poplatek a zároveň klesá maximální počet účastníků. Každý program je pětidenní a zahrnuje tři celé dny řidičského tréninku.

Přehled kurzů Porsche Winter Experience
Kurzcena pro řidiče [€]pouze spolujezdec [€]lokalitamodely 911
Camp439901550RovaniemiCarrera 4S
Camp4S47901850LeviCarrera S
Ice-Force56901850LeviCarrera 4S, Turbo
Ice-ForceS64901850LeviCarrera S, 4S, Turbo, GT3
(+Cayman)

Speciální jednodenní program pro 40 novinářů z celé Evropy a zemí bývalého SSSR byl specifický ve dvou ohledech: proti standardnímu kurzu má třetinový rozsah a zároveň kombinuje prvky programů Camp4S a Ice-Force. Jezdí se ve dvoučlenných posádkách, které se za volantem střídají, na skupinku pěti aut připadá dvojice instruktorů s vlastním autem a vysílačkami pro udělování pokynů. Znalost základních pokynů pro řízení v angličtině (případně němčině, francouzštině nebo jiném rozšířeném jazyce) je pochopitelně podstatnou výhodou.

Skupina s dvojicí českých účastníků začíná pěkně zostra: po krátkém teoretickém školení usedáme do Porsche 911 Turbo. Projet kruh souvislým smykem je podle instruktorů piece of cake a po důkladném tréninku to opravdu pro nikoho není problém. Jen je potřeba zapomenout na instinkty a řídit se základními pravidly: čtyřkolka se řídí primárně plynovým pedálem, síla motoru koriguje úhel smyku a vzdálenost od středu kruhu. Pohyby volantem by měly být omezeny na nejnutnější míru – zbytečné otáčení kol znamená akorát kontraproduktivní impulzy. Ujíždí záď po tečně z oblouku ven? Řešením je co nejvíc sešlápnout plyn a věřit trakci čtyř kol, která stáhnou auto do požadovaného směru. Pokusy uřídit 560koňové auto volantem končí často v hodinách. Na tréninkové ploše je času a prostoru dost, aby se o tom každý přesvědčil na vlastní kůži.

 [600×316]

Instruktorům nechybí trpělivost a schopnosti kvalitního trenéra – ví, kdy motivovat pochvalou a kdy do vysílačky zakřičet nebo použít nějaký ostřejší výraz. A že je důsledné vedení potřeba hned na prvních metrech po přesednutí do zadokolkových 911 Carrera S, u kterých se o trakci starají jen symbolické 1,5mm hřeby…

U pohonu zadních kol totiž platí skoro všechno naopak. S plynem je potřeba zacházet co nejopatrněji, naopak okamžitá reakce rukou je naprosto klíčová pro další směr jízdy. Jedině takzvané „kontra“ hned po prvotním vybočení zádě udrží vůz v požadovaném oblouku. Instruktoři jsou ale nároční a brzy přidávají pokročilejší techniku – takzvaný flick. Rozhození zádě už před zatáčkou pomáhá k větší stabilitě a dává více prostoru i času pro elegantní vykroužení zatáčky. Jenže to už opravdu není jen tak a ti kolegové, kteří berou pokyny na lehkou váhu, se za celý den nedopracují ani k náznaku tohoto rallyového manévru.

Po tréninku na volné ploše mezi kužely přichází čas na jízdu po opravdové trati. Čtyři zhruba kilometrové okruhy navrhl pro Porsche Hermann Tilke, jeden z nich připomíná zmenšené Spa, jiné mají unikátní tvar.

Video

Každý řidič má trochu jiný vkus. Tato část programu byla zdaleka nejnáročnější na rychlost a přesnost reakcí, cit pro pohyby auta a také trpělivost. Přesto (nebo možná i právě proto) mi přišla nejzábavnější a dává největší prostor pro zlepšení. Kdybych si měl vybrat z nabídky Porsche Driving Experience, určitě zvolím program Camp4S, kde se jízda se zadokolkou piluje po celé tři dny.

Dva třídenní programy Porsche novinářům nahustilo do jediného dne, a tak sotva jsme se aspoň trochu nabažili zadokolek, už je vyměňujeme s jinou skupinou zpět za Turba na 4mm hřebech. Zvenku i zevnitř je to stále 911, rozdíl v jízdním projevu je ale dramatický. Turbo je podobné podstatně rychlejší, ale také méně záludné. V tom je jeho výhoda a zároveň hlavní úskalí – nemusíte se vůbec snažit a trať tak nějak projedete. Instruktoři přitom s neskrývaným nadšením potvrzují, že nová 911 Turbo je jednoznačně nejlepším Porsche s pohonem všech kol, co kdy vzniklo. Z vrcholné devětsetjedenáctky se zkrátka stalo bezprecedentně univerzální sportovní auto, které umí „žehlit“ chyby řidiče a zároveň posouvá hranice fyzikálních možností – mimo jiné díky aktivním diferenciálům a natáčení zadních kol.

Závěrečné dvě hodiny se nesou ve znamení 911 Carrera 4S. Společně s tím, jak slunce klesá za obzor, klesá i teplota hluboko do arktických hodnot. Naopak jistota za volantem roste, teď by se měly zúročit všechny důkladně natrénované dovednosti. A v zásadě je to opravdu jednoduché: „stačí“ se věrně držet zhruba třicítky základních pravidel, vnímat pohyby auta a vyvarovat se zbrklým reakcím. Pak není problém navazovat hezky jeden drift na druhý a projet celou sérii vlásenek nepřetržitým smykem. A když to zrovna nevyjde, auto skončí jen v neškodných hodinách. To je samozřejmě obrovská výhoda zimního tréninku, zatímco na normální zasněžené silnici není možné udělat jedinou chybu.

Přetáčivost je zrádným přítelem, zatímco nedotáčivost je nepřítel od samého počátku. Čím větší je nedotáčivý smyk, tím výraznější přetáčivost po něm následuje – pokud se vůbec podaří udržet auto na cestě. Kromě citlivé práce s volantem a plynovým pedálem je důležitá volba stopy. V utažených zatáčkách pomůže již zmíněný flick, prvotní náznaky nedotáčivosti lze taky eliminovat citlivým ťuknutím do brzdy, které přidá předním kolům více trakce.

Ano, není to jednoduché a ani třídenní trénink z vás neudělá mistra zasněžených cest. Pomůže ale odbourat nejhorší návyky a vytvořit si nové, správné. Možnost všechno hned vyzkoušet se silným sportovním autem dá mnohem víc než teoretické rady v časopisech a na internetu. Instruktoři okamžitě předávají zpětnou vazbu a na konci celého programu vyhlásí nejlepšího řidiče ze své skupiny. Tím se stal redaktor Auto.cz, kterému k tomuto uznání stačilo málo – snažit se co nejdůsledněji držet rad a pokynů od mistrů volantu.

 [600×453]

PS: pro ty, kdo dočetli až do konce, máme jako bonus video s opravdovým profíkem, skutečné možnosti Porsche 911 Turbo nám totiž předvedl Walter Röhrl.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud

Americký odvolací soud potvrdil pozastavení platnosti…

Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně…

Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím

Sociální síť Facebook chce rozšířit portfolio svých…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Porsche 911 s hybridním pohonem nevznikne. Proč tak najednou? Porsche 911 s hybridním pohonem nevznikne. Proč tak najednou?

Nadcházející generace slavného sporťáku ze Zuffenhausenu…

Video: Crash test Porsche z lega. Dopadlo to... děsivě! Video: Crash test Porsche z lega. Dopadlo to... děsivě!

Nárazový test Porsche 911 GT3 RS postaveného z Lega…

 



 
To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

Dnes 18:51

Nissan GT-R, Skyline, Ford Escort Cosworth a několik dalších sportovních aut se stalo obětí požáru v jednou britském servisu.




Blesk.cz

Indonésie chce potírat homosexualitu. Speciální jednotkou proti gayům

Indonésie chce potírat homosexualitu. Speciální…

Médii před pár dny proběhly záběry dvou mladíků, které islámský soud v Indonésii odsoudil k 85 ranám bičem za…

Zběsilý útěk z domova: Takhle vypadá město duchů pod aktivní sopkou

Zběsilý útěk z domova: Takhle vypadá město duchů pod…

Fotografie, které zachycují zkázu, jež následovala poté, co hora Sinabung začala chrlit oblaka dýmu, pořídil…

 

iSport.cz

Berdych se rozjel. V Lyonu je v semifinále, Simonovi dal kanára

Berdych se rozjel. V Lyonu je v semifinále, Simonovi…

Tomáš Berdych porazil na antukovém turnaji v Lyonu domácího tenistu Gillese Simona 6:4, 6:0 a v generálce na…

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín jsem alergický!

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín…

Po 51 letech vrátil do Brna hokejový titul, i k němu se s odstupem vrací Libor Zábranský, boss a současně kouč…

 

Reflex.cz

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo House of Cards

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo…

Třicátého května vpustí Netflix do světa první díl již páté série populárního seriálu House of Cards. Ta…

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou rozprodal Oliver Cromwell, se vrací do Londýna

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou…

Když se v roce 2012 procházel ředitel Královské akademie umění Christopher Le Brun po horách s hlavním kurátorem…