Porsche Winter Experience: Jak se stát lepším řidičem

 

Na severu Finska vás Porsche naučí jezdit na sněhu. Ani přitom nemusíte být majitelem 911...

Program Porsche Sportfahrschule letos slaví 40 let. To, co původně začalo jako řidičský kurz pro majitele tehdy zcela nového Porsche 911 Turbo, se postupem času rozvinulo v rozsáhlou nabídku nejrůzněji zaměřených školení. Nabídka sahá v pěti stupních od naprostých základů až po kurz pro získání licence pro okruhové závody. Kromě toho škola řízení Porsche pořádá individuální školení, speciální kurzy pro zdokonalení specifických dovedností, kurzy řízení klasických aut a také samozřejmě samostatnou off-roadovou větev. Naprostým vrcholem jsou pak programy Porsche Customer Racing a Porsche Motorsport, které trénují závodníky pro sérii Porsche Supercup, případně i vytrvalostní závody World Endurance Cup.

Samostatnou kategorií jsou zimní kurzy Porsche Winter Experience, které se pořádají už od roku 1990. Automobilka nabízí čtyři stupně, nejnižším je Camp4 v Rovaniemi, kde se učí základy jízdy se sportovním autem na sněhu a instruktoři se zaměřují na odbourání špatných návyků. Zbývající tři se konají za polárním kruhem v Levi, Camp4S je zaměřený na bezpečnou, přesnou a efektivní jízdu smykem, při Ice-Force se učí jízda závodní stopou a Ice-ForceS spočívá ve střídání různých aut a pilování rychlé jízdy v extrémních podmínkách. S rostoucí náročností kurzu roste i účastnický poplatek a zároveň klesá maximální počet účastníků. Každý program je pětidenní a zahrnuje tři celé dny řidičského tréninku.

Přehled kurzů Porsche Winter Experience
Kurzcena pro řidiče [€]pouze spolujezdec [€]lokalitamodely 911
Camp439901550RovaniemiCarrera 4S
Camp4S47901850LeviCarrera S
Ice-Force56901850LeviCarrera 4S, Turbo
Ice-ForceS64901850LeviCarrera S, 4S, Turbo, GT3
(+Cayman)

Speciální jednodenní program pro 40 novinářů z celé Evropy a zemí bývalého SSSR byl specifický ve dvou ohledech: proti standardnímu kurzu má třetinový rozsah a zároveň kombinuje prvky programů Camp4S a Ice-Force. Jezdí se ve dvoučlenných posádkách, které se za volantem střídají, na skupinku pěti aut připadá dvojice instruktorů s vlastním autem a vysílačkami pro udělování pokynů. Znalost základních pokynů pro řízení v angličtině (případně němčině, francouzštině nebo jiném rozšířeném jazyce) je pochopitelně podstatnou výhodou.

Skupina s dvojicí českých účastníků začíná pěkně zostra: po krátkém teoretickém školení usedáme do Porsche 911 Turbo. Projet kruh souvislým smykem je podle instruktorů piece of cake a po důkladném tréninku to opravdu pro nikoho není problém. Jen je potřeba zapomenout na instinkty a řídit se základními pravidly: čtyřkolka se řídí primárně plynovým pedálem, síla motoru koriguje úhel smyku a vzdálenost od středu kruhu. Pohyby volantem by měly být omezeny na nejnutnější míru – zbytečné otáčení kol znamená akorát kontraproduktivní impulzy. Ujíždí záď po tečně z oblouku ven? Řešením je co nejvíc sešlápnout plyn a věřit trakci čtyř kol, která stáhnou auto do požadovaného směru. Pokusy uřídit 560koňové auto volantem končí často v hodinách. Na tréninkové ploše je času a prostoru dost, aby se o tom každý přesvědčil na vlastní kůži.

 [600×316]

Instruktorům nechybí trpělivost a schopnosti kvalitního trenéra – ví, kdy motivovat pochvalou a kdy do vysílačky zakřičet nebo použít nějaký ostřejší výraz. A že je důsledné vedení potřeba hned na prvních metrech po přesednutí do zadokolkových 911 Carrera S, u kterých se o trakci starají jen symbolické 1,5mm hřeby…

U pohonu zadních kol totiž platí skoro všechno naopak. S plynem je potřeba zacházet co nejopatrněji, naopak okamžitá reakce rukou je naprosto klíčová pro další směr jízdy. Jedině takzvané „kontra“ hned po prvotním vybočení zádě udrží vůz v požadovaném oblouku. Instruktoři jsou ale nároční a brzy přidávají pokročilejší techniku – takzvaný flick. Rozhození zádě už před zatáčkou pomáhá k větší stabilitě a dává více prostoru i času pro elegantní vykroužení zatáčky. Jenže to už opravdu není jen tak a ti kolegové, kteří berou pokyny na lehkou váhu, se za celý den nedopracují ani k náznaku tohoto rallyového manévru.

Po tréninku na volné ploše mezi kužely přichází čas na jízdu po opravdové trati. Čtyři zhruba kilometrové okruhy navrhl pro Porsche Hermann Tilke, jeden z nich připomíná zmenšené Spa, jiné mají unikátní tvar.

Video

Každý řidič má trochu jiný vkus. Tato část programu byla zdaleka nejnáročnější na rychlost a přesnost reakcí, cit pro pohyby auta a také trpělivost. Přesto (nebo možná i právě proto) mi přišla nejzábavnější a dává největší prostor pro zlepšení. Kdybych si měl vybrat z nabídky Porsche Driving Experience, určitě zvolím program Camp4S, kde se jízda se zadokolkou piluje po celé tři dny.

Dva třídenní programy Porsche novinářům nahustilo do jediného dne, a tak sotva jsme se aspoň trochu nabažili zadokolek, už je vyměňujeme s jinou skupinou zpět za Turba na 4mm hřebech. Zvenku i zevnitř je to stále 911, rozdíl v jízdním projevu je ale dramatický. Turbo je podobné podstatně rychlejší, ale také méně záludné. V tom je jeho výhoda a zároveň hlavní úskalí – nemusíte se vůbec snažit a trať tak nějak projedete. Instruktoři přitom s neskrývaným nadšením potvrzují, že nová 911 Turbo je jednoznačně nejlepším Porsche s pohonem všech kol, co kdy vzniklo. Z vrcholné devětsetjedenáctky se zkrátka stalo bezprecedentně univerzální sportovní auto, které umí „žehlit“ chyby řidiče a zároveň posouvá hranice fyzikálních možností – mimo jiné díky aktivním diferenciálům a natáčení zadních kol.

Závěrečné dvě hodiny se nesou ve znamení 911 Carrera 4S. Společně s tím, jak slunce klesá za obzor, klesá i teplota hluboko do arktických hodnot. Naopak jistota za volantem roste, teď by se měly zúročit všechny důkladně natrénované dovednosti. A v zásadě je to opravdu jednoduché: „stačí“ se věrně držet zhruba třicítky základních pravidel, vnímat pohyby auta a vyvarovat se zbrklým reakcím. Pak není problém navazovat hezky jeden drift na druhý a projet celou sérii vlásenek nepřetržitým smykem. A když to zrovna nevyjde, auto skončí jen v neškodných hodinách. To je samozřejmě obrovská výhoda zimního tréninku, zatímco na normální zasněžené silnici není možné udělat jedinou chybu.

Přetáčivost je zrádným přítelem, zatímco nedotáčivost je nepřítel od samého počátku. Čím větší je nedotáčivý smyk, tím výraznější přetáčivost po něm následuje – pokud se vůbec podaří udržet auto na cestě. Kromě citlivé práce s volantem a plynovým pedálem je důležitá volba stopy. V utažených zatáčkách pomůže již zmíněný flick, prvotní náznaky nedotáčivosti lze taky eliminovat citlivým ťuknutím do brzdy, které přidá předním kolům více trakce.

Ano, není to jednoduché a ani třídenní trénink z vás neudělá mistra zasněžených cest. Pomůže ale odbourat nejhorší návyky a vytvořit si nové, správné. Možnost všechno hned vyzkoušet se silným sportovním autem dá mnohem víc než teoretické rady v časopisech a na internetu. Instruktoři okamžitě předávají zpětnou vazbu a na konci celého programu vyhlásí nejlepšího řidiče ze své skupiny. Tím se stal redaktor Auto.cz, kterému k tomuto uznání stačilo málo – snažit se co nejdůsledněji držet rad a pokynů od mistrů volantu.

 [600×453]

PS: pro ty, kdo dočetli až do konce, máme jako bonus video s opravdovým profíkem, skutečné možnosti Porsche 911 Turbo nám totiž předvedl Walter Röhrl.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko uprchlíky nezajímá. Počet žadatelů o azyl klesl o polovinu Česko uprchlíky nezajímá. Počet žadatelů o azyl klesl o polovinu

Za šest měsíců letošního roku požádalo o azyl v Česku 713…

Česko dá desítky miliard na boj proti suchu, v úvahu připadá také zdražování vody Česko dá desítky miliard na boj proti suchu, v úvahu připadá také zdražování vody

Česko bude investovat desítky miliard korun na boj proti…

Dráhy nakoupí posunovací lokomotivy za čtvrt miliardy od CZ Loko Dráhy nakoupí posunovací lokomotivy za čtvrt miliardy od CZ Loko

České dráhy dospěly po více než roce k uzavření soutěže…

Česko pošle 24 milionů korun pobřežní stráži do Libye, chce tak řešit migrační krizi Česko pošle 24 milionů korun pobřežní stráži do Libye, chce tak řešit migrační krizi

Česká republika poskytne 24 milionů korun na fungování…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 






 
Audi RS 5 – Sterilní vlk v rouše žabím

TEST: Audi RS 5 – Sterilní vlk v rouše žabím

Dnes 10:51

Na český trh přijíždí nová generace Audi RS 5. Je hodně rychlá a hodně zelená! Dokáže však také pobavit?




Blesk.cz

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká čerstvým trailerem

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká…

Do filmového podzimu už zase tak moc dlouhá doba nezbývá. Jedním z jeho trháků má být i nové dobrodružství…

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v účetnictví chyby za 25 miliard

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v…

Chyby za desítky miliard korun mělo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v účetnictví a výkazu pro hodnocení…

 

iSport.cz

Renault posadí Kubicu do aktuálního vozu. Otestuje, jestli se může vrátit

Renault posadí Kubicu do aktuálního vozu. Otestuje,…

Stáj Renault si otestuje v současném závodním voze Roberta Kubicu, zda je reálný jeho návrat do formule 1.…

Šilhavý před LM: Snad se projeví kvalita posil. Borisov má slabší obranu

Šilhavý před LM: Snad se projeví kvalita posil.…

Když los určil Slavii za soupeře v 3. předkole Ligy mistrů běloruské BATE, zvolal předseda představenstva…

 

Reflex.cz

Útočník zranil ve Švýcarsku pět lidí motorovou pilou

Útočník zranil ve Švýcarsku pět lidí motorovou pilou

V severošvýcarském Schaffhausenu dnes útočník vyzbrojený motorovou pilou zranil pět lidí, dva z nich jsou ve…

Slavný cyklistický závod řeší, zda smí hostesky políbit vítěze na tváře. Prý je to sexistické

Slavný cyklistický závod řeší, zda smí hostesky…

Pokud Evropu nezničí někdo jiný, zničí se nesmyslnými spory sama. Důkazem toho je debata, kterou oficiálně vedou…