Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche ve Frankfurtu 2007

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Stuttgartská automobilka Porsche si pro Frankfurt připravila premiéry nejvýkonnějšího zástupce řady 911 modelu GT2, nejsportovnějšího Cayennu s označením GTS a předvedla i svůj příspěvek k ekologii, kterým je Cayenne Hybrid.

Porsche 911 GT2

Nová GT2 je jedním z posledních očekávaných modelů odvozených ze současné generace typu 911 (997) a je také nejrychlejším Porsche současnosti. Vychází z modelu 911, ale je výkonnější díky několika technickým novinkám. Nejvyšší rychlost je podle tiskových materiálů 329 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá jen 3,7 s, akcelerace z 0 na 160 km/h je otázkou 7,4 s. Dvěma turbodmychadly přeplňovaný motor z Porsche 911 Turbo má stejný zdvihový objem 3,6 l, ale poskytuje výkon 390 kW (530 k) při 6500 ot./min. a točivý moment 680 Nm mezi 2200 a 4500 ot./min. To vše směřuje jen na kola zadní nápravy!

Dvě turbodmychadla s variabilním nastavením rozvaděcích lopatek jsou optimalizována pro větší toky jak na sací, tak na výfukové straně, a spolu s VarioCam Plus patří k hlavním zdrojům zvýšení výkonu.

Naprostou novinkou v Porsche 911 je zcela nový expanzní systém sání. Na rozdíl od pulzního principu, při kterém se využívá pulzací v sacím traktu způsobovaných otevíráním a zavíráním ventilů, je nové sání principielně jiné. Při přirozeném přeplňovaní pulsacemi totiž dochází také k nežádoucímu zahřívání vzduchu a s tím souvisejícími problémy se zapalováním, vedoucím k horší účinnosti celého procesu. Nová konstrukce sání s dlouhou přívodní částí s menším průměrem a krátkými přívody k jednotlivým válcům způsobuje, že vzduch při vstupu do válce expanduje. Protože při expanzi dochází k ochlazování, je směs vzduchu a benzinu vždy chladnější a proces má vyšší účinnost. Do válce se sice dostává méně vzduchu, ale to lze u přeplňovaného motoru snadno řešit zvýšením plnícího tlaku. Plnící tlak turbodmychadel byl proti motoru v 911 Turbo zvýšen asi o 0,2 baru. Zvýšení teploty při tomto stlačování vzduchu je však ihned eliminováno většími mezichladiči.

Poprvé je výfukový systém Porsche 911 díky novému GT2 vybaven titanovým tlumičem, plně integrovaným do zádě vozu.

Nejvýkonnější současné Porsche 911 má novou funkci Lunch Kontrol, která pomáhá řidiči při rychlých startech překonat turboefekt. Maximalizace akcelerace je aktivována současným sešlápnutím spojky a plynu. Když plnící tlak dosáhne asi 0,9 baru, stačí co nejrychleji pustit spojku a automobil pak zrychluje s nejvyšší účinností. Během aktivace této funkce upravuje elektronika motoru vstřikování, aby omezila prodlevu při růstu otáček turbodmychadla. Motormanagement při tomto startu řídí prokluz kol a zabraňuje tak nadměrnému opotřebení spojky.

Stabilizační systém PASM může pracovat v normálním nebo sportovním režimu, který umožňuje dosahovat větších bočních zrychlení. Standardem jsou u Porsche 911 GT2 keramické kotouče brzd a skořepinová sedadla.

Designových změn a novinek je celá řada. Přední část byla uzpůsobena větším nárokům na chlazení motoru a brzd, nenápadný vývod použitého vzduchu před kapotou, hraje důležitou roli při vytváření přítlaku na přední nápravě, protože vzduch který je spodním otvorem přiváděn k chladiči je směrován vzhůru. Aerodynamika dosahuje slušné hodnoty koeficientu odporu vzduchu cx = 0,32, ale na obou nápravách je za jzdy generován negativní vztlak, nutný pro stabilitu za vysokých rychlostí. Vzadu je pevné křídlo, které jednak vytváří přítlak na zadní nápravě, ale také usměrňuje část proudu vzduchu k sacím otvorům, kam je díky tomu přiváděn vzduch pod tlakem ještě předtím, než jej dále stlačí turbíny. Zadní víko je vyrobeno z kompozitního materiálu vyztuženého skelnými vlákny.

Pohotovostní hmotnost vozu je 1440 kg,. Pro srovnání: 911 Turbo s pohonem všech kol váží 1585 kg, 911 GT3 má hmotnost 1395 kg a odlehčené 911 GT3 RSR se spartánskou výbavou váží jen 1225 kg.

Porsche Cayenne GTS

Porsche má ve zvyku zaplňovat nejmenší mezery ve svém výrobním programu. Stačí se kupříkladu podívat, kolik výkonových verzí se ukrývá pod jediným jménem 911. Stejnou politiku zřejmě naordinuje i svému zástupci v segmentu SUV. Cayenne GTS zapadá do mezery mezi Cayenne S a Cayenne Turbo.

Cayenne GTS má pod kapotou osmiválec o objemu 4,8 litru, vybavený přímým vstřikováním paliva DFI (direct gasoline fuel injection), který dokáže vyprodukovat výkon 298 kW (405 k) při 6500 ot./min. , tedy o 15 kW (20 k) více než v modelu S. Maximální točivý moment zůstává stejný – 500 Nm při 3500 ot./min.

Porsche říká, že jde o jejich nejsportovnější model kategorie SUV, což bychom, vzhledem k velikosti vozu a přeplňovaným modelům Cayenne, mohli s úsměvem ignorovat, jenže tovární tuning se opravdu snaží nejen o vyšší výkon, ale především o zlepšení jízdních vlastností. Šasi se přiblížilo k silnici o 24 mm a tenhle Cayenne má poprvé elektronicky kontrolované tlumiče PASM kombinované s ocelovými pružinami (vzduchové pérování je za příplatek). Kromě toho je vůz standardně šestistupňovou manuální převodovkou se zkráceným převodem v rozvodovce (4,1:1 vs. 3,55:1). Porsche Cayenne GTS díky tomu dokáže zkrátit čas potřebný k akceleraci na 100 km/h o půl sekundy na celkových 6,1 s a dosahuje maximální rychlosti 253 km/h. Spotřebu v kombinaci s manuální převodovkou Porsche neuvádí, s příplatkovou automatickou převodovkou Tiptronic S průměrná spotřeba činí 13,9 l/100 km.

Model GTS rozeznáte nejen podle nového štítku na zádi: přední a zadní část je podobná verzi Turbo a díky zvětšeným podběhům se povedlo vytvořit dostatek prostoru na standardně montované 21palcové disky kol s pneumatikami 295/35 R 21. Oddělení barev zároveň pro tento vůz namíchalo dva exkluzivní laky GTS Red a Nordic Gold Mettalic. Uvnitř zdůrazňují sportovní charakter vozu nová anatomická sedadla čalouněná Alcantarou.

Porsche Cayenne Hybrid

Vedle sportovního Cayenne GTS se ve Frankfurtu představil také Cayenne Hybrid, který má elektromotor umístěn mezi spalovacím motorem o objemu 3,6 litru, vybaveným přímým vstřikováním paliva DFI (direct gasoline fuel injection) a převodovkou. Inženýři se rozhodli pro toto uspořádání, protože je nejjednodušeji a nejefektivněji použitelné u současné platformy Porsche Cayenne, což dokázaly i testy hybridních Cayennů s různým uspořádáním hybridních komponentů.

Nové paralelní uspořádání má umožnit další snížení spotřeby paliva, ale také např. jízdu rychlostí až 120 km/h pouze na elektromotor. 2,4 tuny těžké Porsche Cayenne dnes s hybridním hnacím ústrojím spotřebuje 9,8 litru na 100 km, což je téměř o čtvrtinu méně, než v případě základní šestiválcové motorizace, která je ale o 150 kg lehčí. Cílovou metou automobilky Porsche je dosažení spotřeby paliva 8,9 litru na 100 km.

Velmi diskutovaná otázka úložiště "rychle použitelné" elektrické energie je u Porsche řešena ve dvou krocích. Do doby, něž budou vyřešeny problémy Li-ion akumulátorů, bude sada baterií Sanyo, uložená v prostoru pro náhradní kolo, využívat NiMH koncepci.

Řídící jednotka je u Porsche pojmenována Hybrid Manager a ovládá spalovací motor, elektromotor a baterie. Hybrid Manager kontroluje 20.000 různých údajů, zatímco řídící jednotky konvenčních spalovacích motorů zpracovávají 6.000 údajů.


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)