7.12. 2013 Auto Tip

Posilovače řízení: Místo hydrauliky elektřina

Posilovače řízení: Místo hydrauliky elektřina

Posilovač řízení není nic nového. Ve špičkových osobních autech se objevuje už od 60. let. Teprve v posledním desetiletí ale začala dříve nezbytnou hydrauliku masivně vytlačovat elektromechanika.

Úplně první průnik elektřiny či spíše elektroniky do posilovače řízení se datuje do roku 1986. Průkopníkem byla italská Lancia, značka, jež dala světu více inovací než řada jiných. Její tehdejší vlajková loď Thema 8.32, pod jejíž kapotou byl doslova namačkán vidlicový osmiválec z Ferrari Mondial, dostala jako historicky první vůz na světě hydraulický posilovač řízení ZF Servotronic. Díky němu neklesal účinek posilovače v závislosti na otáčkách motoru jako dosud, ale na rychlosti.

Netrvalo dlouho a tuto vymoženost dostalo také BMW, konkrétně dvanáctiválec 750i (750iL) řady E32, jenž debutoval jen o pár měsíců později než zmíněná lancia. První generace servotroniku měla ovšem z dnešního pohledu k dokonalosti daleko. Posilový účinek se měnil nikoliv plynule, nýbrž skokově. Tuto slabinu sice pozdější systémy odstranily (Servotronic II), avšak vzhledem k ceně a složitosti se používaly jen na dražších vozech s vysokou maximální rychlostí.

Elektřina v akci

V 90. letech se začaly objevovat první elektrohydraulické posilovače řízení. U nich se k vyvolání tlaku kapaliny používá elektrické čerpadlo. Málo známým průkopníkem byl Renault Alpine A610 Turbo z roku 1992. Vzhledem k umístění jeho motoru za zadní nápravou by byl klasický hydraulický systém s čerpadlem poháněným od motoru dost komplikovaný.

V masovém měřítku to byli opět Francouzi, a sice s vozy Peugeot 106/Citroën Saxo z roku 1996. O rok později se přidali Němci, konkrétně TRW v útrobách Opelu Astra G. A od roku 1999 používá tento typ posilovače (rovněž od TRW) také Škoda Fabia.

Na přelomu tisíciletí se ke slovu pomalu, ale jistě začal dostávat elektromechanický posilovač řízení. Umožnil to další vývoj elektroniky, zejména multiplexní sítě a datových sběrnic CAN. Na rozdíl od obou předchozích systémů zcela odpadá nákladná hydraulika, takže zařízení je mnohem jednodušší a rovněž nároky na jeho zástavbu neporovnatelně nižší. Prvními masovými modely s touto technologií se staly Fiat Punto II, Fiat Stilo a Renault Mégane II. Už pár let předtím (1990) se však systém objevil na Hondě (Acuře) NSX s automatickou převodovkou. Dnes elektromechanické posilovače převažují. Občas se setkáme ještě s elektrohydraulickým řešením. Klasická hydraulika je už takřka vyhynulou záležitostí, byť stále přežívá u některých motorizací v současném Fordu Mondeo a v několika méně masových modelech (třeba Mazda MX-5).

Typ paraxial (osově souměrný)

Systém se podobá provedení se dvěma pastorky. I zde elektromotor spočívá přímo na řídicí (ozubené) tyči řízení. Stejné jsou také snímače momentu a úhlu natočení volantu. Rozdíl je v přenosu síly z elektromotoru na řídicí (ozubenou) tyč s využitím krátkého ozubeného řemene. Na hřídeli elektromotoru je nasazena malá řemenice, na ozubené tyči řízení pak velká, která je vlastně objímkou ozubené tyče. Přenos síly z velké řemenice na ozubenou tyč je následně proveden za pomoci matice a kuličkového řetězu, který je v záběru s druhým hřebenem tyče řízení (přesněji řečeno jej unáší). Do prvního hřebene je zasazen pastorek vedoucí od hřídele volantu, stejně jako v systému se dvěma pastorky.

Výhody: Velice nízké tření, vysoká účinnost, teoreticky nejméně mate zpětnou vazbu od kol, vysoká přesnost, vhodný jak pro rodinná auta vyšších tříd, tak zejména sportovní vozy, komunikace s ABS a ESP

Nevýhody: Vyšší cena, vyšší nároky na zástavbu

Příklady použití: Ford Focus III, Ford C-Max II, Porsche Boxster III, Porsche Cayman II, Porsche 911 (991).

 [600×367]

Posilovač se dvěma pastorky

Systém jednodušší než paraxial se liší umístěním elektromotoru přímo na řídicí (ozubené) tyči řízení, která má tedy dva hřebeny. Do jednoho zapadá pastorek od hřídele volantu, do druhého zabírá pastorek elektromotoru. Převod se šnekem a šikmým ozubením je stejný jako u výše uvedeného typu, podobně jako snímače momentu a úhlu natočení volantu.

Výhody: Vysoká přesnost, méně mate zpětnou vazbu od kol, lze jej dobře přizpůsobit různým požadavkům (vhodný jak pro rodinná auta, tak sportovní vozy), komunikace s ABS a ESP

Nevýhody: Vyšší cena a nároky na zástavbu

Příklady použití: Koncern VW, konkrétně platforma A5 (PQ35) a rovněž nová MQB (Škoda Octavia II/III, Škoda Superb II, VW Golf V až VII, VW Scirocco III, VW Sharan, Seat Leon II/III, Audi A3 II/III)

 [600×475]

Posilovač umístěný na sloupku řízení

Asi nejjednodušší typ elektromechanického posilovače je systém s elektromotorem (akčním členem) umístěným na sloupku řízení, přesněji hřídeli mezi volantem a převodkou řízení. Používá se zejména na vozech nižších segmentů, neboť je levnější než zbylé dva typy. Točivý moment z elektromotoru přenáší převodka se šnekem (spojená s rotorem elektromotoru prostřednictvím spojky) a šikmým ozubením, jež je součástí tzv. vloženého hřídele. Jím prochází hlavní hřídel, napojený na volant. Vložený hřídel je tedy dutý a jeho součást představuje také torzní člen (zkrutná tyč), na němž je nasazen snímač momentu, jímž řidič působí na volant. Druhým nezbytným senzorem je měřič úhlu natočení volantu. Při zatáčení dostane od obou elektromotor pokyn a začne otáčet volantovým hřídelem ve stejném smyslu jako řidič.

Výhody: Jednoduchost, cena, zástavbové rozměry, bezproblémová komunikace s ABS, ESP a dalšími prvky aktivní bezpečnosti, nízké energetické nároky

Nevýhody: Nižší přesnost, více mate zpětnou vazbu od kol

Příklady použití: Renault Clio III/IV, Fiat Punto II/III, Renault Mégane II/III, Mazda s technologií SkyActiv, Citroën C3/DS3 aj.

 [600×297]

 [600×449]

Autor: Tomáš Dusil, Auto Tip

Spolupracujeme s TipCars.com
Dvacet tisíc vozů Porsche Cayenne podvádí s emisemi Dvacet tisíc vozů Porsche Cayenne podvádí s emisemi

Německá automobilka Porsche musí v Evropě svolat do…

Gigant Nestlé za první půlrok vydělal 113 miliard korun Gigant Nestlé za první půlrok vydělal 113 miliard korun

Švýcarský potravinářský gigant Nestlé v pololetí zvýšil…

Trpělivost Ruska klesá. Na hrubost USA bude nutné odpovědět, tvrdí Putin Trpělivost Ruska klesá. Na hrubost USA bude nutné odpovědět, tvrdí Putin

Rusko reaguje na akce Spojených států zdrženlivě, ale v…

Roden podal insolvenční návrh na vydavatelství Story Publishing, požaduje miliony Roden podal insolvenční návrh na vydavatelství Story Publishing, požaduje miliony

Herec Karel Roden podal společně s partnerkou Laurou…

 

Štítky Technika Auto Tip

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Dnes 18:45

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Krkavčí matka nechala syna (†6 měs.) umírat v autě dva dny

Krkavčí matka nechala syna (†6 měs.) umírat v autě dva dny

Měla mu dát lásku, něhu a postarat se o něj. Namísto toho ho nechala krutě umírat v autě připoutaného v sedadle…

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se s původním Outlookem nebo spořiči obrazovky

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se…

Microsoft zveřejnil seznam funkcí, které z Windows 10 zmizí či přestanou být vyvíjeny s příchodem podzimní…

 

iSport.cz

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus…

PÁTEČNÍ MAGAZÍN | Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou…

Pazdera ve Zlíně končí! Jeho chování Páníka zarazilo. Van Kessel nepřijde

Pazdera ve Zlíně končí! Jeho chování Páníka…

Ve fotbalovém Zlíně rozhodli rázně: Obránce Lukáš Pazdera (30), jenž se stane od ledna hráčem Baníku Ostrava, si…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…