7.12. 2013 Auto Tip

Posilovače řízení: Místo hydrauliky elektřina

Posilovače řízení: Místo hydrauliky elektřina

Posilovač řízení není nic nového. Ve špičkových osobních autech se objevuje už od 60. let. Teprve v posledním desetiletí ale začala dříve nezbytnou hydrauliku masivně vytlačovat elektromechanika.

Úplně první průnik elektřiny či spíše elektroniky do posilovače řízení se datuje do roku 1986. Průkopníkem byla italská Lancia, značka, jež dala světu více inovací než řada jiných. Její tehdejší vlajková loď Thema 8.32, pod jejíž kapotou byl doslova namačkán vidlicový osmiválec z Ferrari Mondial, dostala jako historicky první vůz na světě hydraulický posilovač řízení ZF Servotronic. Díky němu neklesal účinek posilovače v závislosti na otáčkách motoru jako dosud, ale na rychlosti.

Netrvalo dlouho a tuto vymoženost dostalo také BMW, konkrétně dvanáctiválec 750i (750iL) řady E32, jenž debutoval jen o pár měsíců později než zmíněná lancia. První generace servotroniku měla ovšem z dnešního pohledu k dokonalosti daleko. Posilový účinek se měnil nikoliv plynule, nýbrž skokově. Tuto slabinu sice pozdější systémy odstranily (Servotronic II), avšak vzhledem k ceně a složitosti se používaly jen na dražších vozech s vysokou maximální rychlostí.

Elektřina v akci

V 90. letech se začaly objevovat první elektrohydraulické posilovače řízení. U nich se k vyvolání tlaku kapaliny používá elektrické čerpadlo. Málo známým průkopníkem byl Renault Alpine A610 Turbo z roku 1992. Vzhledem k umístění jeho motoru za zadní nápravou by byl klasický hydraulický systém s čerpadlem poháněným od motoru dost komplikovaný.

V masovém měřítku to byli opět Francouzi, a sice s vozy Peugeot 106/Citroën Saxo z roku 1996. O rok později se přidali Němci, konkrétně TRW v útrobách Opelu Astra G. A od roku 1999 používá tento typ posilovače (rovněž od TRW) také Škoda Fabia.

Na přelomu tisíciletí se ke slovu pomalu, ale jistě začal dostávat elektromechanický posilovač řízení. Umožnil to další vývoj elektroniky, zejména multiplexní sítě a datových sběrnic CAN. Na rozdíl od obou předchozích systémů zcela odpadá nákladná hydraulika, takže zařízení je mnohem jednodušší a rovněž nároky na jeho zástavbu neporovnatelně nižší. Prvními masovými modely s touto technologií se staly Fiat Punto II, Fiat Stilo a Renault Mégane II. Už pár let předtím (1990) se však systém objevil na Hondě (Acuře) NSX s automatickou převodovkou. Dnes elektromechanické posilovače převažují. Občas se setkáme ještě s elektrohydraulickým řešením. Klasická hydraulika je už takřka vyhynulou záležitostí, byť stále přežívá u některých motorizací v současném Fordu Mondeo a v několika méně masových modelech (třeba Mazda MX-5).

Typ paraxial (osově souměrný)

Systém se podobá provedení se dvěma pastorky. I zde elektromotor spočívá přímo na řídicí (ozubené) tyči řízení. Stejné jsou také snímače momentu a úhlu natočení volantu. Rozdíl je v přenosu síly z elektromotoru na řídicí (ozubenou) tyč s využitím krátkého ozubeného řemene. Na hřídeli elektromotoru je nasazena malá řemenice, na ozubené tyči řízení pak velká, která je vlastně objímkou ozubené tyče. Přenos síly z velké řemenice na ozubenou tyč je následně proveden za pomoci matice a kuličkového řetězu, který je v záběru s druhým hřebenem tyče řízení (přesněji řečeno jej unáší). Do prvního hřebene je zasazen pastorek vedoucí od hřídele volantu, stejně jako v systému se dvěma pastorky.

Výhody: Velice nízké tření, vysoká účinnost, teoreticky nejméně mate zpětnou vazbu od kol, vysoká přesnost, vhodný jak pro rodinná auta vyšších tříd, tak zejména sportovní vozy, komunikace s ABS a ESP

Nevýhody: Vyšší cena, vyšší nároky na zástavbu

Příklady použití: Ford Focus III, Ford C-Max II, Porsche Boxster III, Porsche Cayman II, Porsche 911 (991).

 [600×367]

Posilovač se dvěma pastorky

Systém jednodušší než paraxial se liší umístěním elektromotoru přímo na řídicí (ozubené) tyči řízení, která má tedy dva hřebeny. Do jednoho zapadá pastorek od hřídele volantu, do druhého zabírá pastorek elektromotoru. Převod se šnekem a šikmým ozubením je stejný jako u výše uvedeného typu, podobně jako snímače momentu a úhlu natočení volantu.

Výhody: Vysoká přesnost, méně mate zpětnou vazbu od kol, lze jej dobře přizpůsobit různým požadavkům (vhodný jak pro rodinná auta, tak sportovní vozy), komunikace s ABS a ESP

Nevýhody: Vyšší cena a nároky na zástavbu

Příklady použití: Koncern VW, konkrétně platforma A5 (PQ35) a rovněž nová MQB (Škoda Octavia II/III, Škoda Superb II, VW Golf V až VII, VW Scirocco III, VW Sharan, Seat Leon II/III, Audi A3 II/III)

 [600×475]

Posilovač umístěný na sloupku řízení

Asi nejjednodušší typ elektromechanického posilovače je systém s elektromotorem (akčním členem) umístěným na sloupku řízení, přesněji hřídeli mezi volantem a převodkou řízení. Používá se zejména na vozech nižších segmentů, neboť je levnější než zbylé dva typy. Točivý moment z elektromotoru přenáší převodka se šnekem (spojená s rotorem elektromotoru prostřednictvím spojky) a šikmým ozubením, jež je součástí tzv. vloženého hřídele. Jím prochází hlavní hřídel, napojený na volant. Vložený hřídel je tedy dutý a jeho součást představuje také torzní člen (zkrutná tyč), na němž je nasazen snímač momentu, jímž řidič působí na volant. Druhým nezbytným senzorem je měřič úhlu natočení volantu. Při zatáčení dostane od obou elektromotor pokyn a začne otáčet volantovým hřídelem ve stejném smyslu jako řidič.

Výhody: Jednoduchost, cena, zástavbové rozměry, bezproblémová komunikace s ABS, ESP a dalšími prvky aktivní bezpečnosti, nízké energetické nároky

Nevýhody: Nižší přesnost, více mate zpětnou vazbu od kol

Příklady použití: Renault Clio III/IV, Fiat Punto II/III, Renault Mégane II/III, Mazda s technologií SkyActiv, Citroën C3/DS3 aj.

 [600×297]

 [600×449]

Autor: Tomáš Dusil, Auto Tip

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Babišova částečná kapitulace Komentář Martina Čabana: Babišova částečná kapitulace

V roce 2018 by Česko mělo hospodařit s rozpočtovým…

Produkce aut v Česku roste, letos se vyrobilo už půl milionu vozů Produkce aut v Česku roste, letos se vyrobilo už půl milionu vozů

Výroba osobních aut v Česku se od ledna do dubna…

Policie: Atentát v manchesterské hale si vyžádal 22 mrtvých Policie: Atentát v manchesterské hale si vyžádal 22 mrtvých

Dvaadvacet mrtvých včetně dětí si vyžádal v noci na…

Příprava rychlotratě Praha–Brno začala Příprava rychlotratě Praha–Brno začala

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se odhodlala…

 

Štítky Technika Auto Tip

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Dnes 08:00

Kompresní poměr patří spolu se zdvihovým objemem, maximálním výkonem a točivým momentem k hlavním údajům o motoru. Víte ale, co udává a kdy je vyšší komprese výhodnější?




Blesk.cz

Pražský smutek za teror v Manchesteru: Petřín bude zářit v britských barvách

Pražský smutek za teror v Manchesteru: Petřín bude…

Petřínská rozhledna v Praze bude v noci na středu 24. května zářit v barvách Velké Británie. Hlavní město chce…

Teror na koncertě Ariany Grande: Katy Perry, Taylor Swift a další celebrity posílají vzkazy!

Teror na koncertě Ariany Grande: Katy Perry, Taylor…

Všemi otřásla obrovská tragédie, která se stala na pondělním koncertu americké zpěvačky Ariany Grande (23) v…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Vicemistr hlásí zvučnou posilu, z NHL se vrací Šmíd

PŘESTUPY ONLINE: Vicemistr hlásí zvučnou posilu, z…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Schick si vybral Juventus, tvrdí Italové. Má dostat 40 milionů ročně

Schick si vybral Juventus, tvrdí Italové. Má dostat…

Spekulace o budoucnosti české komety Patrika Schicka neutichají. Podle italského listu La Stampa je střelec…

 

Reflex.cz

Svérázný protest. Ruska koupelí v obří kaluži bojuje za lepší silnice

Svérázný protest. Ruska koupelí v obří kaluži bojuje…

Ruská stylistka ze Saratova se vysvlékla do plavek a nechala se nafotit s nafukovacím plameňákem v loužích,…

Americké vojenské letadlo s nejnebezpečnějším smrtícím poselstvím: Boeing E-6 Mercury

Americké vojenské letadlo s nejnebezpečnějším…

Vojenská letadla Boeing E-6 Mercury na první pohled nevypadají nijak nebezpečně. Zdání ovšem hodně klame. Jde…