Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Posilovače řízení: Místo hydrauliky elektřina

Auto Tip Klassik
Diskuze (11)
Posilovač řízení není nic nového. Ve špičkových osobních autech se objevuje už od 60. let. Teprve v posledním desetiletí ale začala dříve nezbytnou hydrauliku masivně vytlačovat elektromechanika.

Úplně první průnik elektřiny či spíše elektroniky do posilovače řízení se datuje do roku 1986. Průkopníkem byla italská Lancia, značka, jež dala světu více inovací než řada jiných. Její tehdejší vlajková loď Thema 8.32, pod jejíž kapotou byl doslova namačkán vidlicový osmiválec z Ferrari Mondial, dostala jako historicky první vůz na světě hydraulický posilovač řízení ZF Servotronic. Díky němu neklesal účinek posilovače v závislosti na otáčkách motoru jako dosud, ale na rychlosti.

Netrvalo dlouho a tuto vymoženost dostalo také BMW, konkrétně dvanáctiválec 750i (750iL) řady E32, jenž debutoval jen o pár měsíců později než zmíněná lancia. První generace servotroniku měla ovšem z dnešního pohledu k dokonalosti daleko. Posilový účinek se měnil nikoliv plynule, nýbrž skokově. Tuto slabinu sice pozdější systémy odstranily (Servotronic II), avšak vzhledem k ceně a složitosti se používaly jen na dražších vozech s vysokou maximální rychlostí.

Elektřina v akci

V 90. letech se začaly objevovat první elektrohydraulické posilovače řízení. U nich se k vyvolání tlaku kapaliny používá elektrické čerpadlo. Málo známým průkopníkem byl Renault Alpine A610 Turbo z roku 1992. Vzhledem k umístění jeho motoru za zadní nápravou by byl klasický hydraulický systém s čerpadlem poháněným od motoru dost komplikovaný.

V masovém měřítku to byli opět Francouzi, a sice s vozy Peugeot 106/Citroën Saxo z roku 1996. O rok později se přidali Němci, konkrétně TRW v útrobách Opelu Astra G. A od roku 1999 používá tento typ posilovače (rovněž od TRW) také Škoda Fabia.

Na přelomu tisíciletí se ke slovu pomalu, ale jistě začal dostávat elektromechanický posilovač řízení. Umožnil to další vývoj elektroniky, zejména multiplexní sítě a datových sběrnic CAN. Na rozdíl od obou předchozích systémů zcela odpadá nákladná hydraulika, takže zařízení je mnohem jednodušší a rovněž nároky na jeho zástavbu neporovnatelně nižší. Prvními masovými modely s touto technologií se staly Fiat Punto II, Fiat Stilo a Renault Mégane II. Už pár let předtím (1990) se však systém objevil na Hondě (Acuře) NSX s automatickou převodovkou. Dnes elektromechanické posilovače převažují. Občas se setkáme ještě s elektrohydraulickým řešením. Klasická hydraulika je už takřka vyhynulou záležitostí, byť stále přežívá u některých motorizací v současném Fordu Mondeo a v několika méně masových modelech (třeba Mazda MX-5).

Typ paraxial (osově souměrný)

Systém se podobá provedení se dvěma pastorky. I zde elektromotor spočívá přímo na řídicí (ozubené) tyči řízení. Stejné jsou také snímače momentu a úhlu natočení volantu. Rozdíl je v přenosu síly z elektromotoru na řídicí (ozubenou) tyč s využitím krátkého ozubeného řemene. Na hřídeli elektromotoru je nasazena malá řemenice, na ozubené tyči řízení pak velká, která je vlastně objímkou ozubené tyče. Přenos síly z velké řemenice na ozubenou tyč je následně proveden za pomoci matice a kuličkového řetězu, který je v záběru s druhým hřebenem tyče řízení (přesněji řečeno jej unáší). Do prvního hřebene je zasazen pastorek vedoucí od hřídele volantu, stejně jako v systému se dvěma pastorky.

Výhody: Velice nízké tření, vysoká účinnost, teoreticky nejméně mate zpětnou vazbu od kol, vysoká přesnost, vhodný jak pro rodinná auta vyšších tříd, tak zejména sportovní vozy, komunikace s ABS a ESP

Nevýhody: Vyšší cena, vyšší nároky na zástavbu

Příklady použití: Ford Focus III, Ford C-Max II, Porsche Boxster III, Porsche Cayman II, Porsche 911 (991).

technika autotip technika autotip

Posilovač se dvěma pastorky

Systém jednodušší než paraxial se liší umístěním elektromotoru přímo na řídicí (ozubené) tyči řízení, která má tedy dva hřebeny. Do jednoho zapadá pastorek od hřídele volantu, do druhého zabírá pastorek elektromotoru. Převod se šnekem a šikmým ozubením je stejný jako u výše uvedeného typu, podobně jako snímače momentu a úhlu natočení volantu.

Výhody: Vysoká přesnost, méně mate zpětnou vazbu od kol, lze jej dobře přizpůsobit různým požadavkům (vhodný jak pro

rodinná auta, tak sportovní vozy), komunikace s ABS a ESP

Nevýhody: Vyšší cena a nároky na zástavbu

Příklady použití: Koncern VW, konkrétně platforma A5 (PQ35) a rovněž nová MQB (Škoda Octavia II/III, Škoda Superb II, VW Golf V až VII, VW Scirocco III, VW Sharan, Seat Leon II/III, Audi A3 II/III)

technika autotip technika autotip

Posilovač umístěný na sloupku řízení

Asi nejjednodušší typ elektromechanického posilovače je systém s elektromotorem (akčním členem) umístěným na sloupku řízení, přesněji hřídeli mezi volantem a převodkou řízení. Používá se zejména na vozech nižších segmentů, neboť je levnější než zbylé dva typy. Točivý moment z elektromotoru přenáší převodka se šnekem (spojená s rotorem elektromotoru prostřednictvím spojky) a šikmým ozubením, jež je součástí tzv. vloženého hřídele. Jím prochází hlavní hřídel, napojený na volant. Vložený hřídel je tedy dutý a jeho součást představuje také torzní člen (zkrutná tyč), na němž je nasazen snímač momentu, jímž řidič působí na volant. Druhým nezbytným senzorem je měřič úhlu natočení volantu. Při zatáčení dostane od obou elektromotor pokyn a začne otáčet volantovým hřídelem ve stejném smyslu jako řidič.

Výhody: Jednoduchost, cena, zástavbové rozměry, bezproblémová komunikace s ABS, ESP a dalšími prvky aktivní bezpečnosti,

nízké energetické nároky

Nevýhody: Nižší přesnost, více mate zpětnou vazbu od kol

Příklady použití: Renault Clio III/IV, Fiat Punto II/III, Renault Mégane II/III, Mazda s technologií SkyActiv, Citroën C3/DS3 aj.

technika autotip technika autotip

technika autotip technika autotip

Autor: Tomáš Dusil, Auto Tip

Auto Tip Klassik
Diskuze (11)
26. 5. 2014 18:42
elektrický posilovač řízení fabia
Nedávno mi mechanik říkal že si mám koupit elektrický posilovač řízení tak jsem hledal a narazil na [odkaz] a já nevěděl rozdíl. Teď už vím a můžu koupit díky za článek
8. 12. 2013 11:27
elektrika a hydraulika
za tie elektrocke posilovace by som lamal ruky. znova eko blbost ako hrom, nieco sa vysype 9 a ono sa to eventuelne fakt pokazi) a riesi sa to tradicne vymenou kus za kus - 20 000kc prec. Hydraulika bola blbuvzdorna a ked sa nieco pokazilo, slo to opravit. Ano, zralo to tak 2-5% vykonu motoru ale to snad nikomu nevadilo. Americky accent ma posilovat hydraulicky, EU elektricky - mnohym ludom sa to kazilo a platili velke love za opravu.Toto je hnusna doba !
Avatar - del42sa
7. 12. 2013 19:41
Re: copy paste
a tomuhle se říká blbec >:D
7. 12. 2013 18:39
Re: Posilovač ve sloupku řízení
ak by to najlacnejsie riesenie bolo v inej znacke aut, tak by si drzal svoj zobak a za najhlupejsie by si oznacil ine riesenie :-! :-!
7. 12. 2013 16:57
Re: copy paste
Ale má pravdu, žiaľ, tí, čo by najviac mali jazyk pestovať, ho najviac prznia.