Postavili jsme vedle sebe BMW X5, Toyotu Land Cruiser a jejich čínský klon Shuanghuan CEO
Čínský Shuanghuan CEO znáte z fotek asi všichni. Zejména před osmi lety se snímky středně velkého SUV z města Shijiazhuang objevovaly v médiích často – většinou s dovětkem, že Číňané si s autorskými právy hlavu věru nelámou.
Jen někteří si pak vzpomenou, že auto se v roce 2008 začalo prodávat i u nás. Na propagačních materiálech, ale právě i návodech k obsluze a servisních knížkách se skvěla značka Martin Motors, která se měla našincům vyslovovat lépe než Shuanghuan (čti šuan kchuan, vžilo se zkrácené šangvan).
Cena 777.000 Kč za nový vůz byla relativně vysoká, respektive zaostávala za očekáváními čínské láce. Vůz totiž nemá žádný pneumatický podvozek, elektronicky stavitelné tlumiče, šestiválcový turbodiesel ani automatickou převodovku jako jeho německé a japonské vzory. Je to veskrze jednoduchý rumpál na žebřinovém rámu se zážehovým čtyřválcem 2,4 litru, který svých 92 kW posílá na zadní tuhou nápravu přes pětistupňovou manuální převodovku. Elektricky ovládanou zubovou spojkou lze přiřadit pohon předních kol, redukce zde není – CEO je anglická zkratka pro ředitele, nikoliv myslivce.
Stejné? Spíš podobné!
Právě jednoduchá technika, skrz kterou se mnozí vozu připomínajícímu zezadu BMW X5 (E53) a zepředu Toyotu Land Cruiser 120 posmívají, byla důvodem, proč si jej koupil Roman Bíba, pragmaticky uvažující chlapík z Králova Dvora zaměstnaný v místních
cementárnách. Jako pro většinu ostatních lidí, co se v Čechách ještě zkoušejí živit prací, bylo i pro něj důležité, aby se nic drahého nepokazilo. A právě robustní mechanika a přístupnost všech důležitých komponent jej oslovily. „Přiznám se ale, že jsem se spletl. Myslel jsem, že je to korejský ssangyong. Čili auto sice také exotické, ale s nímž už jsou nějaké zkušenosti.“
Zde se ale mýlce pana Bíby nelze moc divit. Zatímco kritizovaná podobnost s BMW X5 a land cruiserem se v přímé konfrontaci mění spíš na designovou inspiraci a neumělou práci designéra s respektovanými vzory, logo je s korejskou značkou opravdu skoro identické.
Na plyn jsou všechny
U racionálně smýšlejícího člověka, který auta hodnotí dle provozních nákladů, nás překvapuje, proč zvolil prazvláštní SUV. „Jste myslivec, nebo jezdíte jinam do terénu?“ ptáme se. „To ne, ale manželka marodí s kyčli a z předchozí astry se jí špatně vystupovalo. Navíc auto mělo famózní poměr ceny, ročníku a kilometrů. Vyrobené je sice v roce 2009, ale poprvé přihlášené až v roce 2011. Na tachometru mělo jen 52 000 km a stálo 99 000 Kč. Navíc je přestavěné na plyn,“ popisuje Roman Bíba vskutku bezpříkladný cenový sešup ze vzpomínaných 777 000 Kč.
Mimochodem LPG v tomto modelu není nic neobvyklého. LumOris, dovozce do ČR, jej tam montoval v podstatě systémově. A že vám jméno LumOris něco říká? Ano, společnost zde léta zastupovala rumunskou značku Dacia a trápila se s typy jako 1310, Nova či Solenza. Když konečně přišel slušný model Logan, vzal si Renault Dacii pod sebe. Pokusem s čínskými shuanghuany, kterých je dnes v Čechách registrovaných 31, dohledatelné automobilové aktivity této firmy končí. Logicky se tak nabízí otázka, co s náhradními díly.
Posměváčkům sklapne
Roman Bíba však nevypadá nikterak zkroušeně, spíš se usmívá. „Internetové vyhledávače velkých prodejců dílů Shuanghuan CEO samozřejmě neznají. Ale když součástku vymontuji a opíšu z ní číslo, hned zjistím, že třeba vzduchový filtr je normálně z Mitsubishi Galant, stejně jako celý motor. Tohle auto také zadávám, když chci CEO připojit na diagnostiku. A třeba chladič klimatizace, který je poškozený a budu jej měnit, zase pochází z modelu Pajero. A některé díly podvozku a brzd sedí z pickupu L200,“ dozvídáme se. Takže v reálném světě je vlastně výhodou, že se Číňané nepouštěli do žádného převratného vývoje a auto splácali trochu systémem, co dům dal.
Přijímáme i nabídku svezení a říkáme si, že v době, kdy litrové fabii normálně kvílí dvojka a výrobce to prohlašuje za normální vlastnost levné převodovky MQ100, není čínské auto vážně tak zcela hodné zavržení. Jízdními vlastnostmi je to samozřejmě autobus, ale řadit v něm jde velice snadno (řadicí páka ční přímo z převodovky), diferenciály jsou úplně zticha a velký čtyřválec dělá přesně to, co lidé po motoru nejvíc chtějí – zabere hned a v jakýchkoliv otáčkách. Pane Bíbo, hodně šťastných kilometrů. Na posměváčky nedejte. Vždyť sám víte, že je to sice divné auto, ale z dobrých dílů. Do bazarů budou jednou pod cenou své klenoty kvůli dožívajícímu fi ltru pevných částic tlačit oni, ne vy.
Základní technické údaje | |
Motor: | zážehový čtyřválec 16V DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 2351 |
Výkon (kW/min-1): | 92/5250 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 150 |
Průměrná spotřeba paliva (l/100 km): | 11,5 |
Délka x šířka x výška (mm): | 4710 x 1820 x 1870 |
Rozvor náprav (mm): | 2850 |
Provozní hmotnost (kg): | 1900 |
Max. hmotnost brzděného přívěsu (kg): | 2000 |