Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Povinné ručení: Platíme více, ale…

Tomáš Dusil
Diskuze (22)
I přes zvýšení sazeb povinného ručení se nedaří pokrývat náklady s ním spojené. Vyplývá to ze zprávy České kanceláře pojistitelů (ČKP). Na vině je údajně legislativa v čele s novým občanským zákoníkem.

Že povinné ručení opět zdražilo, pocítila řada motoristů. V letošním roce zaplatíte průměrně o sedm procent více než loni, přičemž největší zdražení se dotkne nejrizikovější skupiny řidičů do 30 let. V tomto případě je zvýšení cen až o pětinu. Navzdory zdražování však náklady na nezbytné výdaje rostou rychleji. I v dalších letech tak lze očekávat zdražování, byť postupné. Jen letos povinné ručení vzroste na základě statistik za uplynulé tři kvartály o přibližně 4,6 procenta, tedy zhruba 900 milionů korun, což samozřejmě zaplatí motoristé. Příčin nárůstu je více.

Asi nejvýznamnější je nový občanský zákoník, jenž počítá s průměrnou škodou na zdraví ve výši 600.000 korun. To je o značných 50 procent více, než v roce 2013.

„Současná úroveň zdražování povinného ručení pokrývá pouze odvod do Fondu zábrany škod. Výrazný nárůst škod na zdraví, který souvisí s novým občanským zákoníkem, zřejmě prohloubí ztrátu na povinném ručení až na úroveň dvanácti procent,“ říká Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP. A dodává: „Ceny povinného ručení klesly během šesti let postupně až na samotné dno, lze tedy očekávat, že i opětovný růst pojistného na adekvátní úroveň bude trvat několik let. S jistotou lze proto říci, že se motoristé budou muset připravit na vyšší ceny i v následujících letech.”

Různé ceny, stejné plnění

Možná i vás někdy napadlo, jak je to vlastně s cenami povinného ručení u různých poskytovatelů. Jak víte, ceny se dost liší. Neovlivní příliš levné povinné ručení případné následné plnění? „Výše pojistného plnění je u základního povinného ručení definována zákonem. Pojistné limity jsou třicet pět milionů korun na zdraví a stejná částka na škody na majetku,“ říká Aleš Povr, tiskový mluvčí ČKP. A dodává: „To, že motoristé automaticky nevolí nejlevnější produkt ovlivňuje celá řada faktorů. Některé pojišťovny totiž přidávají k základnímu produktu některé výhody. Sem patří třeba vyšší než zákonem definované pojistné limity, různá připojištění, například čelního skla, lepší asistenční služby a jiné.“ Řada motoristů si tak ráda připlatí za nějaký nadstandard.

Jak jste na tom vy, naši čtenáři? Co je pro vás důležitější - nejnižší cena povinného ručení, nebo lepší služby byť za vyšší cenu? Dejte nám to vědět v diskuzi pod článkem.

Objem motoru v cm3Běžná cena v Kč
do 10001674
1001 - 12502071
1251 - 13502128
1351 - 14003092
1401 - 16503150
1651 - 18503150
1851 - 20004718
2001 - 25004718
2501 a více6838
Ceny jsou průměrem pro pojistníka 58 let, bydliště Rožmitál pod Třemšínem, 150 měsíců bez nehody

Tomáš Dusil
Diskuze (22)
21. 11. 2014 15:00
Povinné ručení
Vypadá to, že pojišťovny opět přihlížejí na objem motoru. Dle mého názoru jak říkáte doba už je někde jinde. Doporučuji srovnaní povinného ručení [odkaz] ušetřil. Když jsem byl v pojišťovně tak to bylo dražší o 3 500 Kč.
Avatar - petr164
8. 11. 2014 17:42
Zvýšit zásluhovost
Povinné pojištění má oceňovat řidiče nepůsobící svým vozidlem škody a naopak trestat ty řidiče, kteří svým neumětelstvím či agresivitou škody jiným působí. Bonus by pak byl až 90%, naopak malus by se vyšplhal na pouhé 10%-ní krytí. To by rázem srazilo škodní průběh někam k polovině současného stavu a snížily by se i náklady a záruky hrazené veřejnými rozpočty. Založil jsem havarijní pojišťovnu, proto doporučuji tento razantní krok. Zodpovědní řidiči nesmí spolufinancovat ty nezodpovědné. Systém současného bonus/malus u povinného ručení vede stále k nezodpovědnosti a nesmyslné úhrady účtu nezodpovědných těmi zodpovědnými. Konečně pojišťovny by měly přejít na linuxové systémy a přestat s nesmyslnými věcnými a některými personálními výdaji.
6. 11. 2014 12:07
Re: Riziko je odstupnovane podle objemu motoru?
Předpisy platí stejné. A i se slabším motorem se to dá rozjet více než dostatečně.
6. 11. 2014 09:38
Re: Naprostá blbost,
kecy od hospodskýho stolu...Povinné ručení je nevýdělečné, u ultralevných pojišťoven ztrátové a pak si hezky počkáte, než dostanete plnění, protože ta pojišťovna na to prostě nemá. Je potřeba si uvědomit, že ceny pojistného klesaly, přestože ceny dílů a práce servisů rostou, nemluvě o skokovém navýšení plnění za škody na zdraví dle NOZ. Průměrná cena POV je někde kolem 3,5 tis. Kč, škody na zdraví jdou do statisíců i milionů.
Za zdražení můžou i nesvéprávný Lojzové, který se po nehodě upisují crash hunterům a v neposlední řadě si nenažraný hasiči řeknou o 5.600 za každou započatou hodinu zásahu.
6. 11. 2014 09:14
Re: Naprostá blbost,
Zkusil bych dát alespoň výpověď - do 10 dnů se ozvou ze "zadržovacího" oddělení a nějakou slevu určitě udělají ....