Povinné ručení: Platíme více, ale…
Že povinné ručení opět zdražilo, pocítila řada motoristů. V letošním roce zaplatíte průměrně o sedm procent více než loni, přičemž největší zdražení se dotkne nejrizikovější skupiny řidičů do 30 let. V tomto případě je zvýšení cen až o pětinu. Navzdory zdražování však náklady na nezbytné výdaje rostou rychleji. I v dalších letech tak lze očekávat zdražování, byť postupné. Jen letos povinné ručení vzroste na základě statistik za uplynulé tři kvartály o přibližně 4,6 procenta, tedy zhruba 900 milionů korun, což samozřejmě zaplatí motoristé. Příčin nárůstu je více.
Asi nejvýznamnější je nový občanský zákoník, jenž počítá s průměrnou škodou na zdraví ve výši 600.000 korun. To je o značných 50 procent více, než v roce 2013.
„Současná úroveň zdražování povinného ručení pokrývá pouze odvod do Fondu zábrany škod. Výrazný nárůst škod na zdraví, který souvisí s novým občanským zákoníkem, zřejmě prohloubí ztrátu na povinném ručení až na úroveň dvanácti procent,“ říká Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP. A dodává: „Ceny povinného ručení klesly během šesti let postupně až na samotné dno, lze tedy očekávat, že i opětovný růst pojistného na adekvátní úroveň bude trvat několik let. S jistotou lze proto říci, že se motoristé budou muset připravit na vyšší ceny i v následujících letech.”
Různé ceny, stejné plnění
Možná i vás někdy napadlo, jak je to vlastně s cenami povinného ručení u různých poskytovatelů. Jak víte, ceny se dost liší. Neovlivní příliš levné povinné ručení případné následné plnění? „Výše pojistného plnění je u základního povinného ručení definována zákonem. Pojistné limity jsou třicet pět milionů korun na zdraví a stejná částka na škody na majetku,“ říká Aleš Povr, tiskový mluvčí ČKP. A dodává: „To, že motoristé automaticky nevolí nejlevnější produkt ovlivňuje celá řada faktorů. Některé pojišťovny totiž přidávají k základnímu produktu některé výhody. Sem patří třeba vyšší než zákonem definované pojistné limity, různá připojištění, například čelního skla, lepší asistenční služby a jiné.“ Řada motoristů si tak ráda připlatí za nějaký nadstandard.
Jak jste na tom vy, naši čtenáři? Co je pro vás důležitější - nejnižší cena povinného ručení, nebo lepší služby byť za vyšší cenu? Dejte nám to vědět v diskuzi pod článkem.
Objem motoru v cm3 | Běžná cena v Kč |
do 1000 | 1674 |
1001 - 1250 | 2071 |
1251 - 1350 | 2128 |
1351 - 1400 | 3092 |
1401 - 1650 | 3150 |
1651 - 1850 | 3150 |
1851 - 2000 | 4718 |
2001 - 2500 | 4718 |
2501 a více | 6838 |
Ceny jsou průměrem pro pojistníka 58 let, bydliště Rožmitál pod Třemšínem, 150 měsíců bez nehody |