Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praha má návrh omezení dopravy během smogu. O vjezdu do centra rozhodne číslo SPZ!

redakce AUTO.CZ
Diskuze (88)
Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší.

Při nejvážnější smogové situaci by do města nesměly vjíždět nákladní automobily nad šest tun a také polovina osobních aut, jejichž poznávací značka končí buď sudým, nebo lichým číslem. Návrh dnes projednal legislativní výbor zastupitelstva. Magistrát ho začátkem listopadu rozeslal k připomínkování městským částem a dalším institucím. V případě schválení by nařízení mohlo začít platit v únoru příštího roku.

Magistrát navrhuje kopírovat opatření, která už fungují v některých jiných evropských metropolích. Hlavní omezení by se týkalo všech obyvatel a návštěvníků metropole. Pokud by smogová situace nastala v lichý den, nesměla by do města vjet auta, jejichž poznávací značka končí na liché číslo. V sudé dny by omezení platilo pro značky končící sudou číslicí.

Podle Davida Čuříka z magistrátního odboru pro ochranu životního prostředí město při přípravě návrhu vycházelo ze studie, kterou zpracoval Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Oproti původnímu návrhu nakonec úřad z opatření vyjmul Pražský okruh, na který by tak mohla nákladní doprava i v době zhoršeného ovzduší. Původně také měla omezení platit už při prvotním vyhlášení smogové situace, nakonec však magistrát regulaci zmírnil jen na dobu vyhlášení takzvaného stavu regulace, tedy nejhoršího stupně znečištění. Při jeho vyhlášení musí omezovat provoz i výrobní podniky.

Dodržování nařízení bude kontrolovat policie. Má podle Čuříka dostatek lidí na to, aby pokryla většinu příjezdových komunikací. Naopak uvnitř města bude kontrol relativně málo. Pokud tak někdo pojede i přes zákaz například z Karlína na Vinohrady, s velkou pravděpodobností mu to projde.

Nyní návrh připomínkují městské části a magistrátní odbory. Očekává se i vyjádření dalších institucí, například policie nebo Středočeského kraje.

V loňském roce zástupci Trojkoalice v době vyhlášené smogové situace navrhovali dočasně zavést MHD zdarma, což mělo motivovat lidi k tomu, aby nesedali do aut. Než se na tom však politici stihli domluvit, smog se rozptýlil. Veřejná doprava zdarma se do nyní projednávaného návrhu nakonec nedostala. Podle studie ČHMÚ by to na kvalitu ovzduší mělo zanedbatelný dopad.

Automobilová doprava je největším znečišťovatelem ovzduší v hlavním městě. Poslední platný regulační řád, který měla Praha v roce 2012, řešil především právě problém se zplodinami z výfukových plynů. V současné době trápí Prahu zejména prachové částice označované jako PM10.

Smogová situace se vyhlašuje, pokud alespoň na polovině měřicích stanic překročil dvanáctihodinový průměr škodlivin hodnotu 100 mikrogramů na metr krychlový a ve výhledu na 24 hodin se nepředpokládá jeho pokles. Stav regulace meteorologové vyhlašují v případě, že průměr překročí 150 mikrogramů na metr krychlový.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (88)

Doporučujeme

30. 11. 2022 09:54
Vzduch v Praze
Pamatuji si situace ještě několik let zpátky, kdy bylo znečištěné ovzduší v Praze opravdu velký problém. Myslím si ale, že za posledních několik let se to celkem zlepšilo. V Praze jsem často a poslední dobou mi ten vzduch tam určitě přijde čistější. Mimochodem, docela zajímavý článek o čistotě vzduchu v Praze mají třeba tady - https://www.praha-cista.cz/lepsi-vzduch/
14. 5. 2019 21:10
Smog
To je super nápad. Každý takový opatření je dobrý. S tím smogem se musí něco dělat. My s ním taky bojujeme. Koupili jsme si čističku vzduchu https://www.vzdusin.cz/…Splendid-Aura-Li , která nám vyčistí vzduch v bytě od prachu, pylu atd.
18. 11. 2017 13:04
Re: Pražský okruh
Jj skoro na chlup:

:Diaľnica_ČSR_1945.svg" target="_blank">[odkaz] ;-)
Avatar - Hammunasakra
17. 11. 2017 23:39
Re: Pražský okruh
Jj skoro na chlup [odkaz] :-)
17. 11. 2017 23:07
Re: Pražský okruh
To chyba právě není, dálnice funguje skutečně jinak než okreska, spojuje velké aglomerace, menší se napojují delším či kratším přivaděčem, podle toho jak to vyhovuje trasování. Dnes se dálnice plánují co nejpříměji, pochopitelně pokud něco leží na trase tak se tomu nějak extra vyhýbat nebude, ale D1 toto vyčítat opravdu nelze.