Před Rallye Monte Carlo: Technika Citroënu C3 WRC podrobně!

 

Citroën Racing míří na úvodní podnik letošní sezóny rallye s dvojicí nových speciálů C3 WRC a věří, že se jim podaří navázat na úspěchy jejich předchůdců.

Francouzská značka Citroën získala v sérii WRC celkem 96 vítězství a má na svém kontě 238 umístění na stupních vítězů z let 1999 až 2016. Sébastien Loeb a Daniel Elena mají na svém kontě devět titulů v Poháru pilotů a spolujezdců z let 2004 až 2012 a automobilka se může pochlubit i osmi tituly v Poháru konstruktérů v mistrovství světa FIA v Rallye z let 2003–2005 a 2008–2012.

Na tyto úspěchy, za nimiž stojí i vozy Citroën Xsara WRC, C4 WRC a DS 3 WRC, má navázat zcela nový závodní speciál, který byl připraven podle nových předpisů, vstupujících v platnost s letošní sezónou. Díky nim se může těšit na nejvýkonnější vozy WRC, jaké se kdy na tratích mistrovství světa objevily.

Citroën Racing zahájil práce na svém novém soutěžním voze již v dubnu roku 2015, kdy se začalo se zkoumáním nových předpisů a možnostmi využití připravované nové generace modelu Citroën C3. V listopadu stejného roku pak již C3 WRC existoval na obrazovkách počítačů vývojového oddělení.

Konstrukce prvního prototypu vypukla brzy poté a 11. dubna 2016 usedl za volant Kris Meeke a vyjel poprvé na zkušební okruh ve Versailles-Satory. V následujících měsících pak probíhal intenzivní vývoj a ladění vozu, aby se mohl postavit na start letošní Rallye Monte Carlo pořádané od 19. do 22. ledna. Zde budou startovat dva vozy. První s posádkou Kris Meeke a Paul Nagle, zatímco druhý budou sedlat Stéphane Lefebvre a Gabin Moreau.

Citroën C3 WRC Concept Car: 380 koní skoro připraveno!

Citroën C3 WRC využívá skelet sériového modelu C3 nové generace, který je vyztužen vícebodově svařováným rámem a doplněn o tunel hnacího ústrojí a nápravnice, související s pohonem všech kol. Řada povrchových panelů karoserie včetně zadních blatníků je z kompozitních materiálů.

Poprvé v historii značky Citroën má její vůz pro WRC pětidveřovou karoserii. Ta je dlouhá 4128 mm a široká 1875 mm. Oficiální materiály továrního týmu uvádějí rozvor náprav 2540 mm a rozchod kol 1670 mm vpředu i vzadu. Hmotnost vozu je minimálně 1190 kg a 1350 kg i s posádkou podle předpisů.

Srdcem vozu je přeplňovaný čtyřválec Citroën Racing GRE o objemu 1,6 litru s hliníkovým blokem, který disponuje výkonem 280 kW (380 k) při 6000 min-1 a točivým momentem 400 N.m při 4500 min-1. Litrový výkon tohoto motoru je 237 koní na litr a poměr hmotnost/výkon u C3 WRC je 3,1 kg/k, u předchozího modelu bylo toto číslo 3,8.

Za výrazným výkonnostním skokem o přibližně 20 % oproti předchozím sezónám stojí jako hlavní faktor zvětšení průměru restriktoru turba z 33 na 36 mm. Naopak omezení tlaku turba na 2,5 bar neumožňuje zvýšit točivý moment, který zůstává na hodnotě cca 400 Nm.

Proč letos sledovat WRC? Tady je 7 důvodů!

Přeplňovaná šestnáctistovka pohání samozřejmě kola obou náprav a to prostřednictvím dvoukotoučové keramicko-kovové spojky a sekvenční šestistupňové převodovky s poloautomatickým ovládáním páčkou u volantu.

Výrazným vývojem prošel pohon všech kol, u nějž přední a zadní mechanické samosvorné diferenciály opět doplňuje hydraulicky řízený centrální diferenciál. Toto zařízení – použité u vozů Xsara a C4 WRC – umožňuje, aby se přední a zadní náprava otáčely různou rychlostí. Díky řízení hydraulického tlaku v centrální spojce je možné přenést točivý moment z jedné nápravy na druhou, aby se smazala nedotáčivost a omezilo se případné prokluzování.

Citroën Racing k zavěšení kol typu McPherson a jejich odpružení uvádí, že u pružin a tlumičů je nový sklon, aby se zvýšil zdvih kol. Mezi hlavní novinky u vozu C3 WRC patří geometrie odpružení, která bude jiná u verze určené pro asfalt a jiná u verze pro šotolinu.

Brzdový systém využívá vzduchem chlazené kotouče se čtyřpístkovými vodou chlazenými třmeny. Kotouče o průměru 370 mm vpředu a 330 mm vzadu jsou určeny pro asfalt, zatímco 300 mm vpředu a 300 vzadu je pro šotolinu. Kola pak mají průměru 18 nebo 15 palců podle povrchu.

Vedle pohonné jednotky a podvozku zaujme C3 WRC i propracovanou aerodynamikou své karoserie. Aerodynamické úpravy, které umožňují volnější předpisy, se aktivně podílejí na výkonnosti vozu. Přídavné aerodynamické prvky umožňují zvýšit stabilitu ve vysoké rychlosti, větrací mřížky zajišťují ochlazování motoru, převodového ústrojí a brzd.

Video

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období

Americká centrální banka (Fed) začne v říjnu snižovat…

UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank

Italská banka UniCredit nedávno dala německé vládě najevo…

Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa

V okolí česko-německých hranic se již staví více…

Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů

Po pěti letech mění vinařství Kolby vlastníka. Od…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 



Kris Meeke se kilometr před cílem ztratil na parkovišti, přesto v Mexiku vyhrál Kris Meeke se kilometr před cílem ztratil na parkovišti, přesto v Mexiku vyhrál

Třetí soutěž letošního mistrovství světa v automobilových…

Euro NCAP 2017: Citroën C3 – Čtyři hvězdy kvůli maličkosti Euro NCAP 2017: Citroën C3 – Čtyři hvězdy kvůli maličkosti

Citroën C3 nabízí ve své třetí generaci velmi slušnou…

 



 
Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Včera

V okolí Frankfurtu nad Mohanem jsme se poprvé svezli s Opelem Grandland X. Vůz vychází z Peugeotu 3008, liší se však řadou prvků i jízdními vlastnostmi.




Blesk.cz

Gregorová vrátila zákeřnému exmilenci úder! A nepotřebovala k tomu jediné slovo!

Gregorová vrátila zákeřnému exmilenci úder! A…

Už je to pár dní, co herečka Hana Gregorová (65) vykopla svého mladšího partnera Ondřeje Koptíka (34) z bytu. Za…

Další průšvih expřítele Gregorové: Koptík lhal o svém podnikání!

Další průšvih expřítele Gregorové: Koptík lhal o…

Nejenže se s ním rozešla partnerka a vyhodila ho z domu, teď mu hrozí i problémy kvůli podnikání. Zhrzený…

 

iSport.cz

Překvapení z KHL. Holík končí v Čerepovci, hledá si nové angažmá

Překvapení z KHL. Holík končí v Čerepovci, hledá si…

Nečekaná zpráva z KHL. Čerepovec se podle informací Sportu zbavuje centra Petra Holíka (25), který si hledá jiné…

MOL Cup: Spartě trefil postup Vatajelu, Slavia přejela Třinec 5:1

MOL Cup: Spartě trefil postup Vatajelu, Slavia…

Fotbalisté Sparty postoupili do osmifinále českého poháru, druholigové Znojmo ale na jeho hřišti porazili jen…

 

Reflex.cz

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal příjezd Federera, Nadala a spol.

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal…

Zaplněné Staroměstské náměstí dnes přivítalo všechny aktéry nadcházejícího Laver Cupu. Oficiálně byla…

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný, říká europoslanec za ANO Telička

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný,…

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička patří k nejhlasitějším vnitrostranickým kritikům hnutí ANO a…