Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před Rallye Monte Carlo: Technika Citroënu C3 WRC podrobně!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Citroën Racing míří na úvodní podnik letošní sezóny rallye s dvojicí nových speciálů C3 WRC a věří, že se jim podaří navázat na úspěchy jejich předchůdců.

Francouzská značka Citroën získala v sérii WRC celkem 96 vítězství a má na svém kontě 238 umístění na stupních vítězů z let 1999 až 2016. Sébastien Loeb a Daniel Elena mají na svém kontě devět titulů v Poháru pilotů a spolujezdců z let 2004 až 2012 a automobilka se může pochlubit i osmi tituly v Poháru konstruktérů v mistrovství světa FIA v Rallye z let 2003–2005 a 2008–2012.

Na tyto úspěchy, za nimiž stojí i vozy Citroën Xsara WRC, C4 WRC a DS 3 WRC, má navázat zcela nový závodní speciál, který byl připraven podle nových předpisů, vstupujících v platnost s letošní sezónou. Díky nim se může těšit na nejvýkonnější vozy WRC, jaké se kdy na tratích mistrovství světa objevily.

Citroën Racing zahájil práce na svém novém soutěžním voze již v dubnu roku 2015, kdy se začalo se zkoumáním nových předpisů a možnostmi využití připravované nové generace modelu Citroën C3. V listopadu stejného roku pak již C3 WRC existoval na obrazovkách počítačů vývojového oddělení.

Konstrukce prvního prototypu vypukla brzy poté a 11. dubna 2016 usedl za volant Kris Meeke a vyjel poprvé na zkušební okruh ve Versailles-Satory. V následujících měsících pak probíhal intenzivní vývoj a ladění vozu, aby se mohl postavit na start letošní Rallye Monte Carlo pořádané od 19. do 22. ledna. Zde budou startovat dva vozy. První s posádkou Kris Meeke a Paul Nagle, zatímco druhý budou sedlat Stéphane Lefebvre a Gabin Moreau.

Citroën C3 WRC využívá skelet sériového modelu C3 nové generace, který je vyztužen vícebodově svařováným rámem a doplněn o tunel hnacího ústrojí a nápravnice, související s pohonem všech kol. Řada povrchových panelů karoserie včetně zadních blatníků je z kompozitních materiálů.

Poprvé v historii značky Citroën má její vůz pro WRC pětidveřovou karoserii. Ta je dlouhá 4128 mm a široká 1875 mm. Oficiální materiály továrního týmu uvádějí rozvor náprav 2540 mm a rozchod kol 1670 mm vpředu i vzadu. Hmotnost vozu je minimálně 1190 kg a 1350 kg i s posádkou podle předpisů.

Srdcem vozu je přeplňovaný čtyřválec Citroën Racing GRE o objemu 1,6 litru s hliníkovým blokem, který disponuje výkonem 280 kW (380 k) při 6000 min-1 a točivým momentem 400 N.m při 4500 min-1. Litrový výkon tohoto motoru je 237 koní na litr a poměr hmotnost/výkon u C3 WRC je 3,1 kg/k, u předchozího modelu bylo toto číslo 3,8.

Za výrazným výkonnostním skokem o přibližně 20 % oproti předchozím sezónám stojí jako hlavní faktor zvětšení průměru restriktoru turba z 33 na 36 mm. Naopak omezení tlaku turba na 2,5 bar neumožňuje zvýšit točivý moment, který zůstává na hodnotě cca 400 Nm.

Přeplňovaná šestnáctistovka pohání samozřejmě kola obou náprav a to prostřednictvím dvoukotoučové keramicko-kovové spojky a sekvenční šestistupňové převodovky s poloautomatickým ovládáním páčkou u volantu.

Výrazným vývojem prošel pohon všech kol, u nějž přední a zadní mechanické samosvorné diferenciály opět doplňuje hydraulicky řízený centrální diferenciál. Toto zařízení – použité u vozů Xsara a C4 WRC – umožňuje, aby se přední a zadní náprava otáčely různou rychlostí. Díky řízení hydraulického tlaku v centrální spojce je možné přenést točivý moment z jedné nápravy na druhou, aby se smazala nedotáčivost a omezilo se případné prokluzování.

Citroën Racing k zavěšení kol typu McPherson a jejich odpružení uvádí, že u pružin a tlumičů je nový sklon, aby se zvýšil zdvih kol. Mezi hlavní novinky u vozu C3 WRC patří geometrie odpružení, která bude jiná u verze určené pro asfalt a jiná u verze pro šotolinu.

Brzdový systém využívá vzduchem chlazené kotouče se čtyřpístkovými vodou chlazenými třmeny. Kotouče o průměru 370 mm vpředu a 330 mm vzadu jsou určeny pro asfalt, zatímco 300 mm vpředu a 300 vzadu je pro šotolinu. Kola pak mají průměru 18 nebo 15 palců podle povrchu.

Vedle pohonné jednotky a podvozku zaujme C3 WRC i propracovanou aerodynamikou své karoserie. Aerodynamické úpravy, které umožňují volnější předpisy, se aktivně podílejí na výkonnosti vozu. Přídavné aerodynamické prvky umožňují zvýšit stabilitu ve vysoké rychlosti, větrací mřížky zajišťují ochlazování motoru, převodového ústrojí a brzd.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Avatar -
anonym
17. 1. 2017 13:41
"Technika Citroënu C3 WRC podrobně!"
A kdy bude ta technika popsána podrobně? V druhém díle?
17. 1. 2017 12:25
Chybné údaje
Parametry motoru jsou nereálné. Údaj o max.výkonu 280 kW/6000 ot. se striktně vylučuje s udaným max. momentem jen 400 Nm

Stejně protichůdné informace jsou v odstavci o pohonu všech kol. Nejprve se píše o centrálním diferenciálu, na konci odstavce už ale čteme o centrální spojce.
17. 1. 2017 12:09
Re: Poprvé...
Dobrý postřeh! :yes:
17. 1. 2017 11:53
Poprvé...
... v historii značky Citroën má její vůz pro WRC pětidveřovou karoserii ?

A co Citroën BX 4TC v roce 1986, ve skupině B ? Také pětidveřový.