Před Rallye Monte Carlo: Technika Citroënu C3 WRC podrobně!

 

Citroën Racing míří na úvodní podnik letošní sezóny rallye s dvojicí nových speciálů C3 WRC a věří, že se jim podaří navázat na úspěchy jejich předchůdců.

Francouzská značka Citroën získala v sérii WRC celkem 96 vítězství a má na svém kontě 238 umístění na stupních vítězů z let 1999 až 2016. Sébastien Loeb a Daniel Elena mají na svém kontě devět titulů v Poháru pilotů a spolujezdců z let 2004 až 2012 a automobilka se může pochlubit i osmi tituly v Poháru konstruktérů v mistrovství světa FIA v Rallye z let 2003–2005 a 2008–2012.

Na tyto úspěchy, za nimiž stojí i vozy Citroën Xsara WRC, C4 WRC a DS 3 WRC, má navázat zcela nový závodní speciál, který byl připraven podle nových předpisů, vstupujících v platnost s letošní sezónou. Díky nim se může těšit na nejvýkonnější vozy WRC, jaké se kdy na tratích mistrovství světa objevily.

Citroën Racing zahájil práce na svém novém soutěžním voze již v dubnu roku 2015, kdy se začalo se zkoumáním nových předpisů a možnostmi využití připravované nové generace modelu Citroën C3. V listopadu stejného roku pak již C3 WRC existoval na obrazovkách počítačů vývojového oddělení.

Konstrukce prvního prototypu vypukla brzy poté a 11. dubna 2016 usedl za volant Kris Meeke a vyjel poprvé na zkušební okruh ve Versailles-Satory. V následujících měsících pak probíhal intenzivní vývoj a ladění vozu, aby se mohl postavit na start letošní Rallye Monte Carlo pořádané od 19. do 22. ledna. Zde budou startovat dva vozy. První s posádkou Kris Meeke a Paul Nagle, zatímco druhý budou sedlat Stéphane Lefebvre a Gabin Moreau.

Citroën C3 WRC Concept Car: 380 koní skoro připraveno!

Citroën C3 WRC využívá skelet sériového modelu C3 nové generace, který je vyztužen vícebodově svařováným rámem a doplněn o tunel hnacího ústrojí a nápravnice, související s pohonem všech kol. Řada povrchových panelů karoserie včetně zadních blatníků je z kompozitních materiálů.

Poprvé v historii značky Citroën má její vůz pro WRC pětidveřovou karoserii. Ta je dlouhá 4128 mm a široká 1875 mm. Oficiální materiály továrního týmu uvádějí rozvor náprav 2540 mm a rozchod kol 1670 mm vpředu i vzadu. Hmotnost vozu je minimálně 1190 kg a 1350 kg i s posádkou podle předpisů.

Srdcem vozu je přeplňovaný čtyřválec Citroën Racing GRE o objemu 1,6 litru s hliníkovým blokem, který disponuje výkonem 280 kW (380 k) při 6000 min-1 a točivým momentem 400 N.m při 4500 min-1. Litrový výkon tohoto motoru je 237 koní na litr a poměr hmotnost/výkon u C3 WRC je 3,1 kg/k, u předchozího modelu bylo toto číslo 3,8.

Za výrazným výkonnostním skokem o přibližně 20 % oproti předchozím sezónám stojí jako hlavní faktor zvětšení průměru restriktoru turba z 33 na 36 mm. Naopak omezení tlaku turba na 2,5 bar neumožňuje zvýšit točivý moment, který zůstává na hodnotě cca 400 Nm.

Proč letos sledovat WRC? Tady je 7 důvodů!

Přeplňovaná šestnáctistovka pohání samozřejmě kola obou náprav a to prostřednictvím dvoukotoučové keramicko-kovové spojky a sekvenční šestistupňové převodovky s poloautomatickým ovládáním páčkou u volantu.

Výrazným vývojem prošel pohon všech kol, u nějž přední a zadní mechanické samosvorné diferenciály opět doplňuje hydraulicky řízený centrální diferenciál. Toto zařízení – použité u vozů Xsara a C4 WRC – umožňuje, aby se přední a zadní náprava otáčely různou rychlostí. Díky řízení hydraulického tlaku v centrální spojce je možné přenést točivý moment z jedné nápravy na druhou, aby se smazala nedotáčivost a omezilo se případné prokluzování.

Citroën Racing k zavěšení kol typu McPherson a jejich odpružení uvádí, že u pružin a tlumičů je nový sklon, aby se zvýšil zdvih kol. Mezi hlavní novinky u vozu C3 WRC patří geometrie odpružení, která bude jiná u verze určené pro asfalt a jiná u verze pro šotolinu.

Brzdový systém využívá vzduchem chlazené kotouče se čtyřpístkovými vodou chlazenými třmeny. Kotouče o průměru 370 mm vpředu a 330 mm vzadu jsou určeny pro asfalt, zatímco 300 mm vpředu a 300 vzadu je pro šotolinu. Kola pak mají průměru 18 nebo 15 palců podle povrchu.

Vedle pohonné jednotky a podvozku zaujme C3 WRC i propracovanou aerodynamikou své karoserie. Aerodynamické úpravy, které umožňují volnější předpisy, se aktivně podílejí na výkonnosti vozu. Přídavné aerodynamické prvky umožňují zvýšit stabilitu ve vysoké rychlosti, větrací mřížky zajišťují ochlazování motoru, převodového ústrojí a brzd.

Video

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Nestlé prodává část svých aktivit  Ferreru za desítky miliard korun Nestlé prodává část svých aktivit Ferreru za desítky miliard korun

Švýcarská potravinářská skupina Nestlé se dohodla, že…

Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné

Investice do IT v loňském roce rostly, firmy za ně…

Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty

Ve střední Evropě vydělává člověk na průměrný byt nejdéle…

OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje

Příjemné podnebí, koloniální architektura kontrastující s…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 



Kris Meeke se kilometr před cílem ztratil na parkovišti, přesto v Mexiku vyhrál Kris Meeke se kilometr před cílem ztratil na parkovišti, přesto v Mexiku vyhrál

Třetí soutěž letošního mistrovství světa v automobilových…

Euro NCAP 2017: Citroën C3 – Čtyři hvězdy kvůli maličkosti Euro NCAP 2017: Citroën C3 – Čtyři hvězdy kvůli maličkosti

Citroën C3 nabízí ve své třetí generaci velmi slušnou…

 



 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Včera

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více událostí zároveň

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více…

Používáte-li webovou verzi Outlook.com, dozajista víte, že její součástí je i klasický kalendář. 

 

iSport.cz

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

United jsou Pogbovým týmem! Hrají podle not hvězdy, která vede statistiky

United jsou Pogbovým týmem! Hrají podle not hvězdy,…

Vítězný rváč se začíná projevovat. Už 35 zápasů v řadě, do kterých Paul Pogba nastoupil, nezažil porážku.…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…