Před Rallye Monte Carlo: Technika Citroënu C3 WRC podrobně!

 

Citroën Racing míří na úvodní podnik letošní sezóny rallye s dvojicí nových speciálů C3 WRC a věří, že se jim podaří navázat na úspěchy jejich předchůdců.

Francouzská značka Citroën získala v sérii WRC celkem 96 vítězství a má na svém kontě 238 umístění na stupních vítězů z let 1999 až 2016. Sébastien Loeb a Daniel Elena mají na svém kontě devět titulů v Poháru pilotů a spolujezdců z let 2004 až 2012 a automobilka se může pochlubit i osmi tituly v Poháru konstruktérů v mistrovství světa FIA v Rallye z let 2003–2005 a 2008–2012.

Na tyto úspěchy, za nimiž stojí i vozy Citroën Xsara WRC, C4 WRC a DS 3 WRC, má navázat zcela nový závodní speciál, který byl připraven podle nových předpisů, vstupujících v platnost s letošní sezónou. Díky nim se může těšit na nejvýkonnější vozy WRC, jaké se kdy na tratích mistrovství světa objevily.

Citroën Racing zahájil práce na svém novém soutěžním voze již v dubnu roku 2015, kdy se začalo se zkoumáním nových předpisů a možnostmi využití připravované nové generace modelu Citroën C3. V listopadu stejného roku pak již C3 WRC existoval na obrazovkách počítačů vývojového oddělení.

Konstrukce prvního prototypu vypukla brzy poté a 11. dubna 2016 usedl za volant Kris Meeke a vyjel poprvé na zkušební okruh ve Versailles-Satory. V následujících měsících pak probíhal intenzivní vývoj a ladění vozu, aby se mohl postavit na start letošní Rallye Monte Carlo pořádané od 19. do 22. ledna. Zde budou startovat dva vozy. První s posádkou Kris Meeke a Paul Nagle, zatímco druhý budou sedlat Stéphane Lefebvre a Gabin Moreau.

Citroën C3 WRC Concept Car: 380 koní skoro připraveno!

Citroën C3 WRC využívá skelet sériového modelu C3 nové generace, který je vyztužen vícebodově svařováným rámem a doplněn o tunel hnacího ústrojí a nápravnice, související s pohonem všech kol. Řada povrchových panelů karoserie včetně zadních blatníků je z kompozitních materiálů.

Poprvé v historii značky Citroën má její vůz pro WRC pětidveřovou karoserii. Ta je dlouhá 4128 mm a široká 1875 mm. Oficiální materiály továrního týmu uvádějí rozvor náprav 2540 mm a rozchod kol 1670 mm vpředu i vzadu. Hmotnost vozu je minimálně 1190 kg a 1350 kg i s posádkou podle předpisů.

Srdcem vozu je přeplňovaný čtyřválec Citroën Racing GRE o objemu 1,6 litru s hliníkovým blokem, který disponuje výkonem 280 kW (380 k) při 6000 min-1 a točivým momentem 400 N.m při 4500 min-1. Litrový výkon tohoto motoru je 237 koní na litr a poměr hmotnost/výkon u C3 WRC je 3,1 kg/k, u předchozího modelu bylo toto číslo 3,8.

Za výrazným výkonnostním skokem o přibližně 20 % oproti předchozím sezónám stojí jako hlavní faktor zvětšení průměru restriktoru turba z 33 na 36 mm. Naopak omezení tlaku turba na 2,5 bar neumožňuje zvýšit točivý moment, který zůstává na hodnotě cca 400 Nm.

Proč letos sledovat WRC? Tady je 7 důvodů!

Přeplňovaná šestnáctistovka pohání samozřejmě kola obou náprav a to prostřednictvím dvoukotoučové keramicko-kovové spojky a sekvenční šestistupňové převodovky s poloautomatickým ovládáním páčkou u volantu.

Výrazným vývojem prošel pohon všech kol, u nějž přední a zadní mechanické samosvorné diferenciály opět doplňuje hydraulicky řízený centrální diferenciál. Toto zařízení – použité u vozů Xsara a C4 WRC – umožňuje, aby se přední a zadní náprava otáčely různou rychlostí. Díky řízení hydraulického tlaku v centrální spojce je možné přenést točivý moment z jedné nápravy na druhou, aby se smazala nedotáčivost a omezilo se případné prokluzování.

Citroën Racing k zavěšení kol typu McPherson a jejich odpružení uvádí, že u pružin a tlumičů je nový sklon, aby se zvýšil zdvih kol. Mezi hlavní novinky u vozu C3 WRC patří geometrie odpružení, která bude jiná u verze určené pro asfalt a jiná u verze pro šotolinu.

Brzdový systém využívá vzduchem chlazené kotouče se čtyřpístkovými vodou chlazenými třmeny. Kotouče o průměru 370 mm vpředu a 330 mm vzadu jsou určeny pro asfalt, zatímco 300 mm vpředu a 300 vzadu je pro šotolinu. Kola pak mají průměru 18 nebo 15 palců podle povrchu.

Vedle pohonné jednotky a podvozku zaujme C3 WRC i propracovanou aerodynamikou své karoserie. Aerodynamické úpravy, které umožňují volnější předpisy, se aktivně podílejí na výkonnosti vozu. Přídavné aerodynamické prvky umožňují zvýšit stabilitu ve vysoké rychlosti, větrací mřížky zajišťují ochlazování motoru, převodového ústrojí a brzd.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
V Rusku chybí peníze na důchody, tvrdí bývalý ministr V Rusku chybí peníze na důchody, tvrdí bývalý ministr

V ruském důchodovém účtu zeje ohromná díra, peněz na…

Komentář Dušana Šrámka: Největšími „kazítky“ jsou poslanci Komentář Dušana Šrámka: Největšími „kazítky“ jsou poslanci

Evropský parlament vytáhl do svaté války proti takzvaným…

Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon

Palestinské vedení přeruší veškerou komunikaci se…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle 10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 



Kris Meeke se kilometr před cílem ztratil na parkovišti, přesto v Mexiku vyhrál Kris Meeke se kilometr před cílem ztratil na parkovišti, přesto v Mexiku vyhrál

Třetí soutěž letošního mistrovství světa v automobilových…

Euro NCAP 2017: Citroën C3 – Čtyři hvězdy kvůli maličkosti Euro NCAP 2017: Citroën C3 – Čtyři hvězdy kvůli maličkosti

Citroën C3 nabízí ve své třetí generaci velmi slušnou…

 



 
Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Včera

Druhé generace se dočkal také bratr Dacie Duster se znaky mateřského Renaultu. Od rumunského sourozence se liší v několika ohledech.




Blesk.cz

Toho zmetka bych bodla znovu! Seniorka, která zabila zloděje, se bojí vězení

Toho zmetka bych bodla znovu! Seniorka, která zabila…

Jarmila Miklušová (67) z Ostravy je veřejně známou hrdinkou poté, co se neohroženě a s nožem v ruce ubránila…

Manželka Miloše Formana přiznala: Naše děti se stydí za češtinu!

Manželka Miloše Formana přiznala: Naše děti se stydí…

Oscarový režisér Miloš Forman (85) žije již léta s rodinou v Americe a do Čech se už zřejmě nikdy nevrátí. Jeho…

 

iSport.cz

Plzeň není o jednom hráči, těší Vrbu. Kvalita byla vyšší než v poháru

Plzeň není o jednom hráči, těší Vrbu. Kvalita byla…

Příliš sdílný nebyl, v očích se mu ale zračila spokojenost. Trenér Plzně Pavel Vrba mohl kvitovat, jak jeho tým…

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu, jako by byl náš!

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu,…

PŘÍMO Z POLSKA | Jako by se loučil doma a před vlastními fanoušky. Jakub Janda se ve svém posledním závodě…

 

Reflex.cz

Staletí starý příběh má pořád grády!

Staletí starý příběh má pořád grády!

Rónin je samuraj bez pána a příběh, který právě vyšel zpracovaný do komiksové podoby v nakladatelství Crew,…

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale mají zvýšit úroky u vkladů, mají hromadu výmluv, proč to nejde

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale…

Růst české ekonomiky trhá rekordy a centrální bankéři již nahlas varují, že nastává čas zchladit pádící…