Před Rallye Monte Carlo: Technika Citroënu C3 WRC podrobně!

 

Citroën Racing míří na úvodní podnik letošní sezóny rallye s dvojicí nových speciálů C3 WRC a věří, že se jim podaří navázat na úspěchy jejich předchůdců.

Francouzská značka Citroën získala v sérii WRC celkem 96 vítězství a má na svém kontě 238 umístění na stupních vítězů z let 1999 až 2016. Sébastien Loeb a Daniel Elena mají na svém kontě devět titulů v Poháru pilotů a spolujezdců z let 2004 až 2012 a automobilka se může pochlubit i osmi tituly v Poháru konstruktérů v mistrovství světa FIA v Rallye z let 2003–2005 a 2008–2012.

Na tyto úspěchy, za nimiž stojí i vozy Citroën Xsara WRC, C4 WRC a DS 3 WRC, má navázat zcela nový závodní speciál, který byl připraven podle nových předpisů, vstupujících v platnost s letošní sezónou. Díky nim se může těšit na nejvýkonnější vozy WRC, jaké se kdy na tratích mistrovství světa objevily.

Citroën Racing zahájil práce na svém novém soutěžním voze již v dubnu roku 2015, kdy se začalo se zkoumáním nových předpisů a možnostmi využití připravované nové generace modelu Citroën C3. V listopadu stejného roku pak již C3 WRC existoval na obrazovkách počítačů vývojového oddělení.

Konstrukce prvního prototypu vypukla brzy poté a 11. dubna 2016 usedl za volant Kris Meeke a vyjel poprvé na zkušební okruh ve Versailles-Satory. V následujících měsících pak probíhal intenzivní vývoj a ladění vozu, aby se mohl postavit na start letošní Rallye Monte Carlo pořádané od 19. do 22. ledna. Zde budou startovat dva vozy. První s posádkou Kris Meeke a Paul Nagle, zatímco druhý budou sedlat Stéphane Lefebvre a Gabin Moreau.

Citroën C3 WRC Concept Car: 380 koní skoro připraveno!

Citroën C3 WRC využívá skelet sériového modelu C3 nové generace, který je vyztužen vícebodově svařováným rámem a doplněn o tunel hnacího ústrojí a nápravnice, související s pohonem všech kol. Řada povrchových panelů karoserie včetně zadních blatníků je z kompozitních materiálů.

Poprvé v historii značky Citroën má její vůz pro WRC pětidveřovou karoserii. Ta je dlouhá 4128 mm a široká 1875 mm. Oficiální materiály továrního týmu uvádějí rozvor náprav 2540 mm a rozchod kol 1670 mm vpředu i vzadu. Hmotnost vozu je minimálně 1190 kg a 1350 kg i s posádkou podle předpisů.

Srdcem vozu je přeplňovaný čtyřválec Citroën Racing GRE o objemu 1,6 litru s hliníkovým blokem, který disponuje výkonem 280 kW (380 k) při 6000 min-1 a točivým momentem 400 N.m při 4500 min-1. Litrový výkon tohoto motoru je 237 koní na litr a poměr hmotnost/výkon u C3 WRC je 3,1 kg/k, u předchozího modelu bylo toto číslo 3,8.

Za výrazným výkonnostním skokem o přibližně 20 % oproti předchozím sezónám stojí jako hlavní faktor zvětšení průměru restriktoru turba z 33 na 36 mm. Naopak omezení tlaku turba na 2,5 bar neumožňuje zvýšit točivý moment, který zůstává na hodnotě cca 400 Nm.

Proč letos sledovat WRC? Tady je 7 důvodů!

Přeplňovaná šestnáctistovka pohání samozřejmě kola obou náprav a to prostřednictvím dvoukotoučové keramicko-kovové spojky a sekvenční šestistupňové převodovky s poloautomatickým ovládáním páčkou u volantu.

Výrazným vývojem prošel pohon všech kol, u nějž přední a zadní mechanické samosvorné diferenciály opět doplňuje hydraulicky řízený centrální diferenciál. Toto zařízení – použité u vozů Xsara a C4 WRC – umožňuje, aby se přední a zadní náprava otáčely různou rychlostí. Díky řízení hydraulického tlaku v centrální spojce je možné přenést točivý moment z jedné nápravy na druhou, aby se smazala nedotáčivost a omezilo se případné prokluzování.

Citroën Racing k zavěšení kol typu McPherson a jejich odpružení uvádí, že u pružin a tlumičů je nový sklon, aby se zvýšil zdvih kol. Mezi hlavní novinky u vozu C3 WRC patří geometrie odpružení, která bude jiná u verze určené pro asfalt a jiná u verze pro šotolinu.

Brzdový systém využívá vzduchem chlazené kotouče se čtyřpístkovými vodou chlazenými třmeny. Kotouče o průměru 370 mm vpředu a 330 mm vzadu jsou určeny pro asfalt, zatímco 300 mm vpředu a 300 vzadu je pro šotolinu. Kola pak mají průměru 18 nebo 15 palců podle povrchu.

Vedle pohonné jednotky a podvozku zaujme C3 WRC i propracovanou aerodynamikou své karoserie. Aerodynamické úpravy, které umožňují volnější předpisy, se aktivně podílejí na výkonnosti vozu. Přídavné aerodynamické prvky umožňují zvýšit stabilitu ve vysoké rychlosti, větrací mřížky zajišťují ochlazování motoru, převodového ústrojí a brzd.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa 10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa

Robotické technologie se v mnoha oblastech používají už…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Kris Meeke se kilometr před cílem ztratil na parkovišti, přesto v Mexiku vyhrál Kris Meeke se kilometr před cílem ztratil na parkovišti, přesto v Mexiku vyhrál

Třetí soutěž letošního mistrovství světa v automobilových…

Euro NCAP 2017: Citroën C3 – Čtyři hvězdy kvůli maličkosti Euro NCAP 2017: Citroën C3 – Čtyři hvězdy kvůli maličkosti

Citroën C3 nabízí ve své třetí generaci velmi slušnou…

 



 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Včera

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich tisíce a znemožňují rybolov

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich…

Obyvatelé Kalifornie nebyli v červencových vedrech jediní, kdo zaplavil pláž podél severního pobřeží. Oceán v…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty do Slovanu

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou drží náskok Froome

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou…

Nejdelší etapu letošní Tour de France vyhrál po 222,5 kilometrech Edvald Boasson Hagen. Norský cyklista zaútočil…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…