Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Proč letos sledovat WRC? Tady je 7 důvodů!

David Bureš David Bureš 3. 1. 2017
37
29
Zobrazit náhledy (37)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Letošní sezona světového mistrovství v rallye bude nadmíru zajímavá. Chybět bude mistr posledních sezon, naopak zpět se vrací někdejší legenda. A pojede se podle nových pravidel!

Už tento měsíc začíná nová sezona světového šampionátu v rallye. Čítat bude 13 závodů, přičemž ten první – slavná Rallye Monte Carlo – se koná už mezi 19. a 22. lednem. Jestliže váháte, zda letošní ročník má cenu sledovat, říkáme jednoznačné ano. A máme hned sedm důvodů, proč WRC bude letos stát za to.

Nová pravidla

Letošní sezona znamená pro týmy rozsáhlé změny v technických regulích, které mají znamenat, že speciály pro letošní ročník se mají svým charakterem podobat bestiím slavné skupiny B. Hlavní důraz byl při těchto úpravách kladen na zvýšení rychlosti závodních aut.

Proto byl zvýšen maximální povolený výkon, a to z dosavadních 224 kW na 283 kW. I nadále se budou používat přeplňované šestnáctistovky, jejichž turba však budou mít větší restriktor, a to 36mm místo dosavadního 33mm. Zároveň budou auta lehčí, a to o 25 kilogramů. Rychlosti pomůže také vylepšená aerodynamika díky povolení nových aerodynamických prvků. Navíc se vrací elektronicky řízené mezinápravové diferenciály (poprvé od roku 2010).

Nové speciály

Jednotliví výrobci se na nová pravidla pečlivě připravili, díky čemuž budou na letošních rychlostních zkouškách nasazeny naprosto nové speciály. M-Sport vyvinul nový Ford Fiesta WRC na bázi nové generace tohoto hatchbacku, Hyundai postavil novou i20 Coupe WRC, zatímco Citroën přijíždí s novou C3 WRC a Toyota s Yarisem WRC. Privátním týmům by pak Volkswagen měl nabídnout i inovované Polo R WRC.

Odchod Volkswagenu, návrat Toyoty

Letošní sezona bude znamenat i rošádu na poli stájí. Čtyřnásobný mistr posledních sezon Volkswagen ze světa WRC odchází, a to z důvodu šetření. Německá automobilka musí s odkazem na kauzu Dieselgate snižovat náklady, přičemž jedním z řešení je právě odchod z WRC. Přesto volkswageny na světové rallye možná ještě uvidíme, automobilka se nechala slyšet, že Polo R WRC vyvíjené podle nových pravidel nabídne soukromým stájím.

Zároveň však sezona 2017 znamená velký návrat, do WRC se vrací Toyota. Ta ve světovém rallye závodila v osmdesátých a devadesátých letech, kdy se zřejmě nejvíce proslavila její závodní Celica, později nahrazená Corollou WRC. V tehdejší éře japonská značka získala tři konstruktérské tituly (1993, 1994 a 1999), zároveň její piloti slavili čtyři jezdecké tituly (1990, 1992-1994). Zároveň ale nechvalně proslula vyloučením ze sezony 1996, a to kvůli použití nepovoleného restriktoru sání v předchozí sezoně.

Svým způsobem se vrací i Citroën. V loňské sezoně svoje aktivity ve WRC utlumil, aby se soustředil na vývoj speciálu pro sezonu 2017. Místo značkového týmu tak loni jezdil „jen“ Abu Dhabi Total World Rally Team. DS 3 WRC luxusní značky DS navíc střídá Citroën C3 WRC.

Ogier u Fordu

Odchod Volkswagenu po čtyřech jezdeckých a konstruktérských titulech znamenal, že si nové místo musel hledat i úřadující šampion Sébastien Ogier. Čtyřnásobný mistr světa nakonec zakotvil u M-Sportu, jehož šéf Malcolm Wilson o francouzského pilota hodně stál už v minulosti. Bude tak nadmíru zajímavé sledovat, jak se nejúspěšnější rallye závodník posledních let zabydlí v novém týmu a jak mu sedne nově vyvinutá technika. Očekávání jsou i uvnitř týmu. Malcolm Wilson se totiž nechal slyšet, že nová Fiesta WRC může Ogiera přivézt k pátému titulu mistra světa.

Složení továrních týmů WRC pro sezonu 2017
TýmAutoPotvrzení jezdci
M-SportFord Fiesta WRCSébastien Ogier, Ott Tänak, (Eric Camilli)
HyundaiHyundai i20 Coupe WRCThierry Neuville, Hayden Paddon, Dani Sordó
CitroënCitroën C3 WRCKris Meeke, Stéphane Lefebvre, Craig Breen, Khalid Al Qassimi
ToyotaToyota Yaris WRCJuho Hänninen, Jari-Matti Latvala, Esapekka Lappi

Zajímavější závody

Kombinace výše zmíněného znamená, že závody v letošní sezoně mohou mít velice zajímavý průběh. Zatím vůbec není jasné, jaké značce se nová technika nejvíce povedla, nebo jakému jezdci nový speciál nejvíce sedne. A aby toho nebylo málo, promotér slibuje i různorodější povrchy v jednotlivých závodech. Nejčastěji se však i letos pojede na šotolině.

Divácký zážitek navíc podpoří zvuk nových speciálů. V souvislosti s novými modely se hovoří o charakteru podobném legendám skupiny B, což záběry z předsezónních testování dokazují. Však si v přiloženém videu poslechněte, jak zní třeba Yaris WRC. To je prostě nářez!

Nepředvídatelný mistr

Jestliže v posledních letech byl favorit WRC jasně daný, dominanci Volkswagenu ostatní značky spíše jen přihlížely, než aby mu byly schopny konkurovat, nadcházející sezona je z hlediska potenciálního mistra světa velkou neznámou. Nárok si na tento titul dělají mnozí, přičemž zatím je opravdu těžké odhadovat, kdo má největší šance. Závodní pole se totiž zdá nadmíru vyrovnané.

Na vítězství v šampionátu nepochybně myslí úřadující mistr světa Sébastien Ogier, který si však bude muset zvyknout na nový tým a novou techniku, což jeho šance může ovlivnit. Ve větší úspěch doufá i Hyundai, který se ve WRC poslední léta hodně angažuje, avšak silnému Volkswagenu moc nestačil. Hodně si věří také Citroën, kterému WRC patřila před nástupem Volkswagenu. A jen do počtu nebude chtít být ani Toyota, jejíž tým vede legendární Tommi Mäkinen. Nechme se tedy překvapit, kdo má jaké šance na titul, napoví již nadcházející Rallye Monte Carlo.

Snazší podívaná

A kdyby vás rychlejší stroje, nové speciály ani zajímavější závody na sledování letošní sezony WRC nenalákaly, máme tu důvod ještě jeden. Mistrovství světa v rallye bude letos výrazně jednodušší sledovat než v minulých letech, závody totiž budou vysílány zdarma přes internet, a to prostřednictvím Red Bull TV. Ta během pátečních a sobotních večerů nabídne zhruba půlhodinové přehledy toho nejdůležitějšího z aktuálního závodního dne, které doplní hodinu a půl dlouhý pořad v sobotu odpoledne, jehož součástí bude i živý přenos ze závodu. V neděli se pak diváci mohou těšit na shrnutí závodu.

Kalendář WRC 2017
DatumRallye
19.-22. ledenMonte Carlo
9.-12. únoraŠvédsko
9.-12. březnaMexiko
6.-9. dubnaFrancie
27.-30. dubnaArgentina
18.-21. květnaPortugalsko
8.-11. červnaItálie
29. června -2. červencePolsko
27.-30. červenceFinsko
17.-20. srpnaNěmecko
5.-8. říjnaŠpanělsko
26.-29. říjnaVelká Británie
16.-19. listopaduAustrálie

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Keby radsej
Daffy Duck
| 3. 1. 2017
zaviedli povinnu homologizaciu aj verzii do cestnej premavky, tak ako to bolo niekedy. Nech z toho mame nieco aj my.
Ford nebo Hyundai?
přezdívaný alias
| 3. 1. 2017
Yaris WRC má dle informací od samotného týmu 380 koní a 1190 kg. Ford má prý 385 koní a hmotnost bude, předpokládám, podobná.

Furt by to mělo znamenat výrazné zrychlení, protože doteď měly WRCčka 300 koní a 1230 kg.
Avatar - removed
Ford nebo Hyundai?
removed
| 3. 1. 2017
o to by to mohl být zajímavější souboj
Ford nebo Hyundai?
driver111
| 3. 1. 2017
Myslím si, že citroen bude mít letos nejlepší auto a tím se smaže malý rozdíl mezi Meekem a Ogierem a bude to boj. Meeke má jen nevýhodu v méně zkušenostech ve WRC, ale už je taky nabral a mohl by poŕádně topit pod kotlem. Navíc má obrovskou výhodu, že je inženýr a auto si v podstatě stavěl na sebe, narozdíl od Ogiho, který s tím fordem moc zkušeností nemá. Už se těším na monte, ale to tam je to vždy spíš loterie.
Avatar - Emel
Ford nebo Hyundai?
Emel
| 3. 1. 2017
Ogier jim nařezal s Polem. Taky ho vidím jako nejlepšího jezdce, ale taková hodnocení jsou vždycky ošemetná.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku