BMW X6 ActiveHybrid – Síla s čistou image

BMW X6 ActiveHybrid – Síla s čistou image

 
 

Zatímco mezi luxusními limuzínami BMW svým mild-hybridem jen horko těžko dotahuje náskok japonského Lexusu LS 600h, v kategorii SUV je pozice Lexusu RX 450 h o poznání méně jistá.

Loni na podzim představilo BMW na autosalonu ve Frankfurtu první dvojici hybridních modelů. Oba vozy - BMW ActiveHybrid 7 a BMW ActiveHybrid X6 - byly sice představeny současně a z názvu by se mohlo zdát, že jsou si blízké, ve skutečnosti jsou ale technicky zcela odlišné.

Full-hybrid – nyní i pro radost z jízdy

BMW se nevzdává ambicí naplňovat řidiče radostí z jízdy ani v případě technicky náročného hybridního pohonu. X6 ActiveHybrid z podstaty své existence nemůže být modelem s nízkou spotřebou v absolutních měřítkách, ale je spíše ukázkou možností spojení extrémních jízdních výkonů a přijatelné, nebo chcete-li snáze omluvitelné výše kombinované spotřeby a produkce emisí CO2.

obrázek [555 x 307]
 

BMW ActiveHybrid X6 je, na rozdíl od BMW ActiveHybrid 7, full-hybrid, první svého druhu, jaký BMW přivedlo na trh. Základem je přeplňovaný vidlicový osmiválec 4,4 Turbo se 300 kW mezi 5500 a 6400 min-1 a 600 Nm mezi 1750 a 4500 min-1, který nemá konvenční startér, alternátor, ani hnací řemen pro pohon kompresoru klimatizace nebo hydraulického čerpadla posilovače řízení, ale naopak přibyly změny na systému chlazení samotného motoru. Nízkoteplotní okruh, používaný pro chlazení turbodmychadly stlačeného vzduchu, chladí také výkonovou elektroniku.

Spalovací motor je spojen se sedmistupňovou hybridní převodovkou a dvěma elektromotory. Dvourežimová aktivní převodovka pracující jako ECVT (electric continuously variable transmission) dostala označení podle dvou rychlostních pásem (pomalého, rozjezdového a rychlého dálničního), v nichž pracují jednotlivé zdroje pohonu integrované do hybridního hnacího řetězce.

Převodovka, jejíž vnější rozměry odpovídají standardní převodovce v konvenčních motorizacích, je výsledkem společného vývoje automobilek BMW, Daimler (DaimlerChrysler) a General Motors. Každý z partnerů této aliance ale používá společnou techniku odlišným způsobem. BMW X6 ActiveHybrid je první vlaštovkou z Mnichova, kterou budou následovat další modely. Jeho unikátnost spočívá také v tom, že jde o nejsilnější sériově vyráběný hybrid současné automobilové produkce.

obrázek [555 x 398]
 

Princip činnosti

Při rozjezdu pracuje asi do rychlosti 60 km/h pouze jeden z elektromotorů. Jakmile se automobil rozjede a řidič přišlápne pedál plynu, zapojí se druhý elektromotor, který nastartuje spalovací motor a dále funguje jako generátor elektrické energie. BMW ActiveHybrid X6 je full-hybrid, a tak zvládá jízdu pouze na elektromotor.

Nejvyšší rychlost na čistě elektrický pohon je 60 km/h, kapacita akumulátorů vystačí při nižších rychlostech nejvýše na dráhu dlouhou 2,5 km. Jízdu na čistě elektrický pohon nelze docílit jinak než vhodnou prací s pedálem akcelerátoru a hospodařením s kapacitou akumulátorové sady. Tlačítko, které by aktivovalo režim EV jako v Toyotě Prius, v BMW X6 ActiveHybrid není.

obrázek [555 x 371]
 

Při jízdě konstantní vyšší rychlostí zajišťuje většinu hnací síly spalovací motor a jeden z elektromotorů pracuje jako generátor, který do vysokonapěťového okruhu dodává elektřinu. Jakmile řidič přestane využívat potenciál hnacího ústrojí a vozidlo jede rychlostí 65 km/h nebo nižší, vypíná se osmiválcový spalovací motor.

Mechanická vazba v rámci dvourežimové aktivní převodovky je zajištěna třemi planetovými soukolími. Dva režimy elektromotorů jsou doplněny a rozšířeny sedmi pevně nastavenými převodovými stupni.

Elektromotory, podporující spalovací motor v činnosti v celém jeho otáčkovém pásmu, mají výkon 63 kW a 67 kW, jejich točivý moment vrcholí hodnotou 260 Nm a 280 Nm. Vzájemné interakce hnacích jednotek řídí řídicí jednotka. Výkon celého hybridního systému činí 357 kW, točivý moment 780 Nm. BMW ActiveHybrid X6 je tak nejsilnější hybridní SUV i nejsilnější full-hybrid, překonávající v absolutních hodnotách i hybridní vozy značek Lexus, Volkswagen nebo Cadillac. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvá jen 5,6 s, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 236 km/h, resp. na 250 km/h (s příplatkovým sportovním paketem) a kombinovaná spotřeba dosahuje 9,9 l/100 km.

Doporučujeme
BMW ActiveHybrid 7: Silný, ale jen mild

Nové komponenty v X6 ActiveHybrid

Akumulátorová sada NiMH článků, která je umístěna u zadní nápravy, pod podlahou zavazadlového prostoru, má kapacitu 2,4 kWh a maximální výkon 57 kW. Optimální teplotu silně se zahřívajících komponent reguluje dvouokruhový systém chlazení. Chladicí médium v kapalinovém okruhu je chlazeno ve výměníku s okolním vzduchem a případně i chlazením z klimatizace, podle aktuálních provozních podmínek.

Ve voze jsou dva elektrické okruhy, vysokonapěťový a nízkonapěťový (12 V). Propojení obou okruhů zajišťuje měnič.

obrázek [555 x 363]
 

Trakční elektromotory mohou pracovat také v generátorovém režimu. Vítanou funkcí je elektrické brzdění o výkonu až 50 kW s rekuperací energie. Elektromotory dokáží brzdit vozidlo se zpomalením až 3 m/s2 , což šetří jak palivo (energie se uloží v akumulátorech a následně použije pro akceleraci), tak klasický brzdový systém. Pro zajištění funkce podtlakového posilovače brzd (i když není spalovací motor déle v činnosti) bylo ve voze instalováno podtlakové čerpadlo. Součinnost mechanického a elektrického brzdění je řízena elektronicky.

obrázek [300 x 225] BMW X6 ActiveHybrid je prvním modelem řady X, který dostal elektrický posilovač řízení. Jeho činnost je tak možná kdykoliv, i když zrovna neběží spalovací motor, který běžně přes převod generuje provozní tlak v hydraulickém systému u hydraulických nebo elektrohydraulických systémů.

Nová technika (převodovka, akumulátory) je bohužel těžší než ta konvenční. ActiveHybrid má o 260 kg vyšší pohotovostní hmotnost než xDrive50i. Další základní technická data jsou v následující tabulce.

BMW ActiveHybrid X6 vs. BMW X6 xDrive50i
ModelActiveHybrid X6xDrive50i
Motor4,4 turbo+2 el.m.4,4 turbo
Zdvihový objem [cm3]43954395
Válce/ventily8/48/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]357/-300/5500-6400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]780/-600/1800-4500
Max. rychlost [km/h]250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,65,4
Komb. spotřeba [l/100 km]9,912,8
Pohotovostní hmotnost [kg]24502190

Na rozdíl od japonského Lexusu RX 450 h se pohon všech kol v německém hybridu konstrukčně nemění. I nadále je distribuce hnací síly obsluhována elektronicky řízenou vícelamelovou spojkou, která rozděluje hnací sílu mezi kola přední a zadní nápravy. Standardní poměr činí 40:60, ve prospěch zadních kol. V nabídce zůstává taky možnost dokoupení tažného zařízení, které zvládá táhnout brzděný přívěs o hmotnosti 2.000 kg.

Viditelných změn je na hybridní X6 jen několik. Kapota motoru musela dostat kvůli výkonové elektronice pod kapotou nový prolis Powerdome, na bočních a pátých dveřích přibyla signatura ActiveHybrid a svébytný design mají také kola z lehkých slitin (19 nebo 20palcová). Výhradně pro X6 ActiveHybrid je dodáván světle modrý metalický lak Bluewater metallic. Přístrojový štít dostal otáčkoměr začínající pásmem činnosti elektromotorů, které mj. řidiči signalizuje vypnutí spalovacího motoru. Ve spodní výseči je zobrazován aktuální stav nabití akumulátorů. Aktuální činnost systému pohonu je možno zobrazit na širokoúhlé obrazovce palubního informačního systému.

Výroba BMW X6 ActiveHybrid probíhá v severoamerickém závodě BMW ve Spartanburgu, kde vznikají i konvenční modely X5 a X6.

obrázek [555 x 350]
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



A cenu za nejnevkusnější úpravu BMW X6 získává... Alligator Excalibur A cenu za nejnevkusnější úpravu BMW X6 získává... Alligator Excalibur

Zapomeňte na všechny ošklivé úpravy mnichovské X6, jaké…

BMW X6: Legendární kontroverze oslní i podruhé BMW X6: Legendární kontroverze oslní i podruhé

Před šesti lety bylo BMW X6 bleskem z čistého nebe. SUV s…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Exorcismus ve 21. století: Vymítání ďábla je častější, než si myslíte

Exorcismus ve 21. století: Vymítání ďábla je…

Ačkoli někdo může mít tzv. exorcismus, tedy vymítání ďábla, za praktiky minulosti, není tomu tak. Dodnes jsou…

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

 

iSport.cz

Skoro jsem nespal, přiznal Šilhavý po Liberci. Pochválil rozjetou Plzeň

Skoro jsem nespal, přiznal Šilhavý po Liberci.…

Trenér Jaroslav Šilhavý připustil, že po nedělní domácí porážce 1:2 s Libercem, která byla po 36 zápasech jeho…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…