BMW X6 ActiveHybrid – Síla s čistou image

BMW X6 ActiveHybrid – Síla s čistou image

 
 

Zatímco mezi luxusními limuzínami BMW svým mild-hybridem jen horko těžko dotahuje náskok japonského Lexusu LS 600h, v kategorii SUV je pozice Lexusu RX 450 h o poznání méně jistá.

Loni na podzim představilo BMW na autosalonu ve Frankfurtu první dvojici hybridních modelů. Oba vozy - BMW ActiveHybrid 7 a BMW ActiveHybrid X6 - byly sice představeny současně a z názvu by se mohlo zdát, že jsou si blízké, ve skutečnosti jsou ale technicky zcela odlišné.

Full-hybrid – nyní i pro radost z jízdy

BMW se nevzdává ambicí naplňovat řidiče radostí z jízdy ani v případě technicky náročného hybridního pohonu. X6 ActiveHybrid z podstaty své existence nemůže být modelem s nízkou spotřebou v absolutních měřítkách, ale je spíše ukázkou možností spojení extrémních jízdních výkonů a přijatelné, nebo chcete-li snáze omluvitelné výše kombinované spotřeby a produkce emisí CO2.

obrázek [555 x 307]
 

BMW ActiveHybrid X6 je, na rozdíl od BMW ActiveHybrid 7, full-hybrid, první svého druhu, jaký BMW přivedlo na trh. Základem je přeplňovaný vidlicový osmiválec 4,4 Turbo se 300 kW mezi 5500 a 6400 min-1 a 600 Nm mezi 1750 a 4500 min-1, který nemá konvenční startér, alternátor, ani hnací řemen pro pohon kompresoru klimatizace nebo hydraulického čerpadla posilovače řízení, ale naopak přibyly změny na systému chlazení samotného motoru. Nízkoteplotní okruh, používaný pro chlazení turbodmychadly stlačeného vzduchu, chladí také výkonovou elektroniku.

Spalovací motor je spojen se sedmistupňovou hybridní převodovkou a dvěma elektromotory. Dvourežimová aktivní převodovka pracující jako ECVT (electric continuously variable transmission) dostala označení podle dvou rychlostních pásem (pomalého, rozjezdového a rychlého dálničního), v nichž pracují jednotlivé zdroje pohonu integrované do hybridního hnacího řetězce.

Převodovka, jejíž vnější rozměry odpovídají standardní převodovce v konvenčních motorizacích, je výsledkem společného vývoje automobilek BMW, Daimler (DaimlerChrysler) a General Motors. Každý z partnerů této aliance ale používá společnou techniku odlišným způsobem. BMW X6 ActiveHybrid je první vlaštovkou z Mnichova, kterou budou následovat další modely. Jeho unikátnost spočívá také v tom, že jde o nejsilnější sériově vyráběný hybrid současné automobilové produkce.

obrázek [555 x 398]
 

Princip činnosti

Při rozjezdu pracuje asi do rychlosti 60 km/h pouze jeden z elektromotorů. Jakmile se automobil rozjede a řidič přišlápne pedál plynu, zapojí se druhý elektromotor, který nastartuje spalovací motor a dále funguje jako generátor elektrické energie. BMW ActiveHybrid X6 je full-hybrid, a tak zvládá jízdu pouze na elektromotor.

Nejvyšší rychlost na čistě elektrický pohon je 60 km/h, kapacita akumulátorů vystačí při nižších rychlostech nejvýše na dráhu dlouhou 2,5 km. Jízdu na čistě elektrický pohon nelze docílit jinak než vhodnou prací s pedálem akcelerátoru a hospodařením s kapacitou akumulátorové sady. Tlačítko, které by aktivovalo režim EV jako v Toyotě Prius, v BMW X6 ActiveHybrid není.

obrázek [555 x 371]
 

Při jízdě konstantní vyšší rychlostí zajišťuje většinu hnací síly spalovací motor a jeden z elektromotorů pracuje jako generátor, který do vysokonapěťového okruhu dodává elektřinu. Jakmile řidič přestane využívat potenciál hnacího ústrojí a vozidlo jede rychlostí 65 km/h nebo nižší, vypíná se osmiválcový spalovací motor.

Mechanická vazba v rámci dvourežimové aktivní převodovky je zajištěna třemi planetovými soukolími. Dva režimy elektromotorů jsou doplněny a rozšířeny sedmi pevně nastavenými převodovými stupni.

Elektromotory, podporující spalovací motor v činnosti v celém jeho otáčkovém pásmu, mají výkon 63 kW a 67 kW, jejich točivý moment vrcholí hodnotou 260 Nm a 280 Nm. Vzájemné interakce hnacích jednotek řídí řídicí jednotka. Výkon celého hybridního systému činí 357 kW, točivý moment 780 Nm. BMW ActiveHybrid X6 je tak nejsilnější hybridní SUV i nejsilnější full-hybrid, překonávající v absolutních hodnotách i hybridní vozy značek Lexus, Volkswagen nebo Cadillac. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvá jen 5,6 s, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 236 km/h, resp. na 250 km/h (s příplatkovým sportovním paketem) a kombinovaná spotřeba dosahuje 9,9 l/100 km.

Doporučujeme
BMW ActiveHybrid 7: Silný, ale jen mild

Nové komponenty v X6 ActiveHybrid

Akumulátorová sada NiMH článků, která je umístěna u zadní nápravy, pod podlahou zavazadlového prostoru, má kapacitu 2,4 kWh a maximální výkon 57 kW. Optimální teplotu silně se zahřívajících komponent reguluje dvouokruhový systém chlazení. Chladicí médium v kapalinovém okruhu je chlazeno ve výměníku s okolním vzduchem a případně i chlazením z klimatizace, podle aktuálních provozních podmínek.

Ve voze jsou dva elektrické okruhy, vysokonapěťový a nízkonapěťový (12 V). Propojení obou okruhů zajišťuje měnič.

obrázek [555 x 363]
 

Trakční elektromotory mohou pracovat také v generátorovém režimu. Vítanou funkcí je elektrické brzdění o výkonu až 50 kW s rekuperací energie. Elektromotory dokáží brzdit vozidlo se zpomalením až 3 m/s2 , což šetří jak palivo (energie se uloží v akumulátorech a následně použije pro akceleraci), tak klasický brzdový systém. Pro zajištění funkce podtlakového posilovače brzd (i když není spalovací motor déle v činnosti) bylo ve voze instalováno podtlakové čerpadlo. Součinnost mechanického a elektrického brzdění je řízena elektronicky.

obrázek [300 x 225] BMW X6 ActiveHybrid je prvním modelem řady X, který dostal elektrický posilovač řízení. Jeho činnost je tak možná kdykoliv, i když zrovna neběží spalovací motor, který běžně přes převod generuje provozní tlak v hydraulickém systému u hydraulických nebo elektrohydraulických systémů.

Nová technika (převodovka, akumulátory) je bohužel těžší než ta konvenční. ActiveHybrid má o 260 kg vyšší pohotovostní hmotnost než xDrive50i. Další základní technická data jsou v následující tabulce.

BMW ActiveHybrid X6 vs. BMW X6 xDrive50i
ModelActiveHybrid X6xDrive50i
Motor4,4 turbo+2 el.m.4,4 turbo
Zdvihový objem [cm3]43954395
Válce/ventily8/48/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]357/-300/5500-6400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]780/-600/1800-4500
Max. rychlost [km/h]250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,65,4
Komb. spotřeba [l/100 km]9,912,8
Pohotovostní hmotnost [kg]24502190

Na rozdíl od japonského Lexusu RX 450 h se pohon všech kol v německém hybridu konstrukčně nemění. I nadále je distribuce hnací síly obsluhována elektronicky řízenou vícelamelovou spojkou, která rozděluje hnací sílu mezi kola přední a zadní nápravy. Standardní poměr činí 40:60, ve prospěch zadních kol. V nabídce zůstává taky možnost dokoupení tažného zařízení, které zvládá táhnout brzděný přívěs o hmotnosti 2.000 kg.

Viditelných změn je na hybridní X6 jen několik. Kapota motoru musela dostat kvůli výkonové elektronice pod kapotou nový prolis Powerdome, na bočních a pátých dveřích přibyla signatura ActiveHybrid a svébytný design mají také kola z lehkých slitin (19 nebo 20palcová). Výhradně pro X6 ActiveHybrid je dodáván světle modrý metalický lak Bluewater metallic. Přístrojový štít dostal otáčkoměr začínající pásmem činnosti elektromotorů, které mj. řidiči signalizuje vypnutí spalovacího motoru. Ve spodní výseči je zobrazován aktuální stav nabití akumulátorů. Aktuální činnost systému pohonu je možno zobrazit na širokoúhlé obrazovce palubního informačního systému.

Výroba BMW X6 ActiveHybrid probíhá v severoamerickém závodě BMW ve Spartanburgu, kde vznikají i konvenční modely X5 a X6.

obrázek [555 x 350]
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu

Nový ministr průmyslu se musí rychle zorientovat…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




BMW X6: Legendární kontroverze oslní i podruhé BMW X6: Legendární kontroverze oslní i podruhé

Před šesti lety bylo BMW X6 bleskem z čistého nebe. SUV s…

BMW X6: Výroba druhé generace byla zahájena BMW X6: Výroba druhé generace byla zahájena

Druhá generace sportovně laděného SUV bude chtít navázat…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

I letos se na konci března ručičky hodinek posunou o hodinu vpřed z 2:00 na 3:00 a Česko ze zimního času přejde…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…