Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari 458 Italia – To nejlepší z Itálie

Diskuze (2)
V Maranellu pojmenovali nejnovější přírůstek do stáje lakonicky. Všichni Italové na něj ale mohou být hrdí. Vzniklo totiž nejvýkonnější, nejrychlejší a nejúspornější osmiválcové Ferrari všech dob.

Minulost, současnost a blízká budoucnost osmiválcových Ferrari je všem automobilovým fanouškům zřejmě známá. Přesto se sluší na úvod článku, představujícího nové 458 Italia, zrekapitulovat základní fakta.

Jak známo, Enzo Ferrari patřil k ortodoxním zastáncům dvanáctiválcových motorů umístěných za přední nápravou. Přesto z této koncepce upustil nejprve na začátku 60tých let u závodních aut a od roku 1968 také u silničních. Aby se nový šestiválcový model 206 GT s dvoulitrovým motorem odlišil od dvanáctiválcových Ferrari, byl uveden pod novou značkou Dino. O rok později následoval model 246 GT (2,4 V6, 195 k).

Koncepce s motorem uprostřed se díky Dinu osvědčila i u produkčních aut a na dvě dekády se u Ferrari stala převažujícím uspořádáním pohonného ústrojí. Po Dinu 246 GT se v roce 1975 představil první osmiválec 308 s třílitrovým motorem. Ten vydržel s postupnými inovacemi ve výrobě dlouhých 10 let a posloužil také jako základ pro první supersport od Ferrari – 288 GTO. Na výběr byla uzavřená karoserie berlinetta GTB a targa GTS.

ferrari design predstavujeme bosch kabriolet supersport ferrari design predstavujeme bosch kabriolet supersport
 

Na další čtyři roky u Ferrari připravili evoluční model 328, který dostal nový motor 3,2 V8 a prošel modernizací designu i techniky. Maranellská automobilka tak založila tradici „půlgenerací“, kdy po zcela novém osmiválcovém modelu přichází nástupce, který je jeho důkladnou revizí.

Ferrari 348 přineslo v roce 1989 zcela novou karoserii inspirovanou větší Testarossou, nový motor 3,4 V8 o výkonu 300 koní (později 320 k) a také obrácené uspořádání agregátů – na místo příčného motoru a podélné převodovky umístili konstruktéři motor podél a převodovku příčně. Toto řešení se stalo u všech dalších modelů standardem. Poprvé se také objevuje klasický kabriolet pojmenovaný Spider.

F355 z roku 1994 přineslo kromě mírných designových retuší motor 3,5 V8 (380 k) s pětiventilovým rozvodem a ve verzi 355 F1 od roku 1997 také sekvenční elektrohydraulicky ovládanou manuální převodovku. Bylo také prvním velkosériovým Ferrari schopným zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než 5 sekund, konkrétně 4,7 s.

ferrari design predstavujeme bosch kabriolet supersport ferrari design predstavujeme bosch kabriolet supersport
 

Ferrari 360 Modena (1999-2005) převzalo pětiventilový rozvod u motoru 3,6 V8 (405 k) i sekvenční převodovku F1, k tomu přidalo zcela nový, lehčí a tužší, hliníkový prostorový rám. Existovala také verze 360 Spider a radikálnější Challenge Stradale s prvky převzatými ze závodních aut, naopak z výrobního programu zmizela karosářská verze targa.

Důkladnou evolucí se pak stala nejnovější F430 (2004-2009) s kompletně přepracovaným designem a zcela novým motorem 4,3 V8 (490 k) ze společného vývoje Ferrari a Maserati, který jako první osmiválec není konstrukčně spřízněn s původním motorem Dino. Akcelerace z 0 na 100 km/h se také poprvé v historii dostala těsně pod 4 sekundy. Ostřejší 430 Scuderia se může pochlubit ještě lepšími parametry: výkon motoru je 510 koní a akcelerace na stovku trvá 3,5 sekundy.

Nový začátek pro osmiválcová Ferrari

Další v řadě – 458 Italia – je téměř ve všech ohledech naprostou novinkou. Hliníková karoserie má zcela nový design od Pininfariny. Ferrari záměrně upustilo od designových řešení, které by odkazovaly na nedávné modely. Funkční prvky jako vylepšené chlazení motoru, nasávací otvory pro sání nebo zadní křídlo jsou efektně maskovány svalnatými tvary. Nové Ferrari upoutá pozornost například extrémně nízkou přídí s novým tvarem světlometů a koncovými světly umístěnými v rozích karoserie.

K novým prvkům patří diodová světla pro denní svícení. Naopak kulatá zadní světla jsou typickým rysem všech Ferrari (ačkoliv na 458 Italia nalezneme jen jeden pár, zatímco u osmiválců bylo dosud zvykem dva páry). Vzpomínkou na legendární F40 je trojitá koncovka výfuku.

ferrari design predstavujeme bosch kabriolet supersport ferrari design predstavujeme bosch kabriolet supersport
 

Aerodynamika vychází z prototypu FXX a závodního F430 GT2. Díky tomu jsou chladiče oleje pro převodovku a spojky umístěny vzadu a vzduch je k nim přiváděn zezadu, pro chlazení motoru naopak slouží otvory v jinak rovné podlaze. Tyto kanály efektivně přivádí vzduch rovnou k motoru a zároveň generují aerodynamický přítlak. Propracovaná aerodynamika při součiniteli odporu pouze 0,33 vytváří v rychlosti 200 km/h přítlak odpovídající hmotnosti 140 kg a při maximální rychlosti až 360 kg.

Délka karoserie 4527 mm je jen o 15 mm větší než u 430 Scuderia. Mírně narostla také šířka (+14 mm na 1937 mm) a rozvor (+50 mm na 2650 mm), výška se naopak nížila o 14 mm na 1199 mm. Hmotnost bez náplní 1380 kg je o 40 kg vyšší než u F430.

Prostorový rám i nadále vzniká u firmy Alcoa. Standardní hliníkové slitiny byly ale v hojné míře doplněny o nové slitiny a o extrudované výlisky, které mají větší tuhost než klasické odlitky. Výsledkem je zvýšení torzní tuhosti o 15 % ve srovnání s F430. Pro podvozek Ferrari vyvinulo nová řešení – přední náprava s lichoběžníkovými rameny má spodní rameno ve tvaru písmene L, nese také nové řízení se strmějším převodem a sekunduje jí kompletně přepracované zadní víceprvkové zavěšení.

ferrari design predstavujeme bosch kabriolet supersport ferrari design predstavujeme bosch kabriolet supersport
 

Cílem je samozřejmě co největší pokrok v ovladatelnosti. K tomu napomáhají také nové adaptivní tlumiče Magnetorheological Suspension Control druhé generace. Ve srovnání s první generací uplatněnou v modelu 599 GTB má 458 Italia o polovinu rychlejší reakce systému – k úpravě tuhosti tlumiče dojde během 8 ms místo dosavadních 15 ms. Zlepšení představuje také snížení vnitřního tření v tlumiči o 35 %.

Od roku 2008 také Ferrari spolupracovalo se specialistou Brembo na nových mimořádně výkonných brzdách. Karbonové kotouče o velikosti 398 x 223 x 36 mm vpředu a 360 x 233 x 32 mm vzadu jsou brzděny šesti-, resp. čtyřpístkovými třmeny. Také díky speciálně kalibrovanému ABS od Bosch potřebuje 458 Italia s těmito brzdami k zastavení ze 100 km/h dráhu jen 32,5 metru a z 200 km/h 128 metrů.

Kokpit orientovaný na řidiče

Uvnitř Ferrari zvolilo pro uspořádání ergonomie v novém 458 Italia přístup inspirovaný Formulí 1 a dalšími závodními vozy. Soustředění ovladačů na volantu umožňuje jejich bezpečnější a zároveň rychlejší používání. Méně důležité ovládací prvky jsou umístěny na dvou panelech vlevo a vpravo od volantu.

ferrari design predstavujeme bosch kabriolet supersport ferrari design predstavujeme bosch kabriolet supersport Inženýři ve spolupráci s Ferrari Styling Centre vytvořili kokpit orientovaný důsledně na řidiče. Zajímavou inovací je úplná absence páček pod volantem – směrová světla, dálková světla i stěrače se aktivují příslušnými tlačítky přímo na volantu. Ve spodní části volantu se nacházejí vedle sebe tlačítka pro startování motoru a nastavení tuhosti tlumičů. Ovládání rádia je umístěno pod volantem. Novinkou jsou pádla pro manuální řazení převodovky, která se nově natáčejí společně s volantem a jsou tak lépe použitelná.

Na bočních panelech jsou soustředěny funkce, které není nutné používat za jízdy. Po pravé straně jsou tlačítka pro ovládání informačního a zábavního systému, Bluetooth, navigace, parkovací kamery a digitálního rychloměru. Vlevo se ovládá palubní počítač, stabilizační systém VDA a tempomat.

VDA (Vehicle Dynamic Asistence) má čtyři režimy – Sport, Race, CT off a CST off, které upravují chování auta na základě údajů o motoru, převodovce, brzdách a pneumatikách. Volbou režimu je ovlivněno i chování motoru, převodovky, elektronicky řízeného diferenciálu a tlumičů, Řidič také dostává informaci o stavu vozu. Systém rozeznává tři druhy provozních podmínek: Warm-up (příliš nízká provozní teplota), Go (ideální provozní podmínky) a Over (přehřátí některých komponent).

458 = 4,5 litru V8

Ferrari 458 Italia dostane nový osmiválec o objemu 4,5 litru. Ten, přestože nemá žádnou formu přeplňování, dosahuje výkonu 425 kW při 9000 min-1 – specifický výkon je 94 kW/l. Maximum točivého momentu je vynikajících 540 Nm při 6000 min-1, nejde ale jen o špičku, 80 % momentu je dostupných už od 3250 min-1. Ve srovnání s F430 má 458 Italia o 65 kW vyšší výkon a o 75 Nm vyšší točivý moment, přestože se objem zvýšil jen nepatrně. Úspěchem maranellských konstruktérů je také snížení kombinované spotřeby na 13,7 l/100 km.

Podstata vysokého výkonu a účinnosti spočívá v detailních inovacích, jako je například odvětrání klikové skříně, kde v běžných motorech působí plyny tlakem proti pohybu pístů do dolní úvratě. Takto naopak vzniká podtlak, který chodu pístů napomáhá. Samotné olejové čerpadlo má variabilní průtok, který umožňuje regulovat chod oleje. Čerpadlu pomáhají dvě menší, která nuceně odvádějí olej z hlavy motoru.

Pohonná jednotka je dále vybavena variabilním časováním sacích i výfukových ventilů, třemi škrticími klapkami a přímým vstřikováním paliva s maximálním tlakem 200 bar. Samozřejmostí je splnění emisní normy Euro 5.

Velká pozornost byla také samozřejmě věnována naladění zvuku výfukového traktu.

Přenos momentu na zadní kola zajišťuje sedmistupňová dvouspojková převodovka F1 vyvinutá na zakázku ve spolupráci s německým Getragem. Hodnoty zrychlení (z 0 na 100 km/h za 3,4 s) i maximální rychlosti (325 km/h) díky tomu výrazně překonávají F430 a jsou také lepší než u 430 Scuderia, ačkoliv se jedná o „základní“ model. Přepracovaný diferenciál E-Diff třetí generace a systém kontroly trakce F1-Trac zajišťuje lepší podélnou akceleraci – výjezdy ze zatáček budou podle výrobce o třetinu rychlejší.

Ferrari 458 Italia - srovnání s F430
Model 458 Italia 430 Scuderia F430
Převodovka 7° F1 6° F1 6° F1/6M
Zdvihový objem [cm3] 4499 4308 4308
Válce/ventily 8/4 8/4 8/4
Největší výkon [kW/min-1] 425/9000 375/8500 360/8500
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 540/6000 470/5250 465/5250
Max. rychlost [km/h] >325 320 >314
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,0
Komb. spotřeba [l/100 km] 13,7 15,7 15,2
Diskuze (2)
27. 4. 2013 13:39
Re: To nejlepsi z Italie?
nesmysl... :-)
Avatar - Ada je zase tady
16. 9. 2010 23:34
To nejlepsi z Italie?
To tezko. Nejlepsi auta jsou z Nemecka.

>:-[]