Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo S60 – Staré číslo, nový začátek

Diskuze (0)
Nové Volvo S60 s jeho stejnojmenným předchůdcem spojuje prakticky jen název. Z původně doplňkové imageové modelové řady se stane klíčový model celého portfolia švédské automobilky.

První generace Volva S60 završila období změn, kterými automobilka prošla v závěru 90tých let. Modelové řady 850 (s pohonem předních kol) a 960 (s pohonem zadních kol), resp. jejich faceliftované verze S70/V70 a S90/V90 nahradila rodina nových modelů se společnou platformou a pohonem předních kol.

Generační obměnu zahájil sedan vyšší střední třídy S80 v roce 1999, o rok později následovalo odvozené kombi V70 se zkráceným rozvorem i celkovou délkou a jako poslední z trojice přišel v roce 2001 sedan střední třídy S60. Všechny modely dostaly zcela nový design, který nastolil nový šéfdesignér Peter Horbury, trojici později doplnilo také technicky spřízněné velké SUV XC90.

Nová generace S60 opět přináší zcela nový design. Změna, která se odehrála před deseti lety, zavrhla tradiční krabicový vzhled, současná designová revoluce se zase vzdává rodinného charakteru a bohatě využívá dynamicky působících křivek. Nabízí se i další zajímavá paralela – zatímco příchod první S60 následoval brzy po převzetí Volva americkým koncernem Ford, nová S60 debutovala těsně před přechodem značky do vlastnictví čínského Geely.

volvo design predstavujeme technika crossover volvo design predstavujeme technika crossover  

Volvo S60 měří na délku 4628 mm, švédská automobilka tedy nepodlehla všeobecné tendenci prodlužovat nové generace a proti předchůdci přidala do délky jen 25 mm. Nešetřilo se ale na rozvoru, ten narostl o šest centimetrů na 2776 mm. Nová S60 je také téměř o 10 c širší – bez zrcátek měří na šířku 1899 mm. Výška vzrostla o 6 cm na 1484 mm, v tomto údaji je ale už zahrnuta i střešní žraločí anténa. V zájmu lepší aerodynamiky byla světlá výška snížena na 124 mm, částečně se tím kompenzuje zvětšení čelní plochy na 2,27 m2 (dané především rozšířením karoserie). Součinitel aerodynamického odporu zůstává výborných 0,28.

Volvo S60 - srovnání rozměrů s předchozí generací
Model S60 (od 2010) S60 (2001-2009) rozdíl
Délka [mm] 4628 4603 +25
Šířka [mm] 1899 1804 +95
Výška [mm] 1484 1428 +56
Rozvor [mm] 2776 2715 +61

Díky nezměněné délce udržuje S60 své zařazení ve střední třídě. Dvojice modelů V70 a S80 naopak s délkou přes 4,8 metru (rozdíl proti S60 je celých 195, resp. 223 mm) plní úlohu tradičních zástupců vyšší střední třídy. Všem třem je přitom společná podvozková platforma (u V70 a S80 s mírně prodlouženým rozvorem) a nabídku brzy doplní druhé kombi V60, které bude doslova pětidveřovou variantou sedanu S60. Do šedesátkové série technicky i velikostí náleží také crossover XC60.

Volvo S60 - srovnání rozměrů s dalšími modely značky
Model S60 (od 2010) XC60 (od 2008) V70 (od 2007) S80 (od 2006)
Délka [mm] 4628 4627 4823 4851
Šířka [mm] 1899 1891 1907 1907
Výška [mm] 1484 1713 1547 1493
Rozvor [mm] 2776 2774 2816 2835

Z konkurentů je velikostí Volvu S60 nejblíže Alfa Romeo 159, navzdory diametrálně odlišnému designu i proporcím. Mírně menší je naopak Lexus IS, který však už čeká na svého nástupce. Infiniti G37 z řad prémiové střední třídy velikostí značně vybočuje, to je zřejmé i při srovnání s Volvem S60. Přitom ale právě Infiniti (a také Mercedes třídy C) jsou o celých 13 cm užší než nadprůměrně široké Volvo!

Volvo S60 - srovnání rozměrů s konkurencí
Model Volvo S60 Alfa Romeo 159 Infiniti G37 Lexus IS
Délka [mm] 4628 4660 4775 4585
Šířka [mm] 1899 1828 1770 1800
Výška [mm] 1484 1417 1450 1440
Rozvor [mm] 2776 2700 2850 2730

Jako největší konkurenty ale ve Švédsku přirozeně vnímají trojici německých sedanů. Zde se naplno projevuje výhoda techniky odvozené od modelů vyšší střední třídy a zároveň se vysvětluje jen nepatrný nárůst vnějších rozměrů. BMW a Mercedes totiž Volvo S60 ve všech rozměrech včetně rozvoru překonává. Naopak Audi A4 je v podélném směru větší než Volvo, jenže právě z nadprůměrné délky i rozvoru udělali v Ingolstadtu svoji konkurenční výhodu proti německým rivalům.

Volvo S60 - srovnání rozměrů s německou konkurencí
Model Volvo S60 Audi A4 BMW řada 3 Mercedes třídy C
Délka [mm] 4628 4703 4531 4581
Šířka [mm] 1899 1826 1817 1770
Výška [mm] 1484 1427 1421 1447
Rozvor [mm] 2776 2808 2760 2760

Design – co XC60 naznačila, to S60 naplno rozvíjí

Pro novou S60 zvolili u Volva zcela nový design. Jednotlivé prvky byly použity už na XC60, auto jako celek se ale výrazně liší od všech dosavadních modelů této značky. Exteriéru dominují dynamické tvary, kombinace hladkých a zaoblených ploch s ostrými hranami.

Díky dlouhému rozvoru a relativně krátkým převisům, které jsou dále opticky zmenšeny zaoblením karoserie, působí S60 navzdory délce přes 4,6 metru útlým dojmem. Z profilu vynikne základní tvar navržený podle principu čtyřdveřového kupé. Pro důkaz nemusíme chodit daleko – Volvo C70 má prakticky shodnou linii střechy.

volvo design predstavujeme technika crossover volvo design predstavujeme technika crossover  

Už první S60 se vydalo tímto směrem. Na svou dobu revoluční tvar karoserie se vyznačoval sportovními liniemi a výrazně skloněným zadním sloupkem. Nová generace, kterou navrhl opět Peter Horbury, jde ale v tomto směru výrazně dál. Čelní a zadní sloupek nyní tvoří společně se střechou jediný plynulý oblouk. Zadní sloupek se navíc protáhl výrazně dozadu. Výrazná odtrhová hrana a kolmo seseknutá záď pak z tohoto tvaru dělají parafrázi aerodynamicky efektivního řešení Kamm-back.

Dynamický vzhled navíc podporuje stoupající prolis táhnoucí se skrz celé boky, s prohnutím nad předním i zadním blatníkem. Se sportovními liniemi bočních partií koresponduje nízká příď, prolisy v kapotě motoru, nízká a široká maska chladiče, přední světla protažená do boku i krátké víko zavazadlového prostoru a vysoký zadní nárazník. Černý (nebo stříbrný) díl v zadním nárazníku imituje difuzor u sportovních automobilů.

Nový sportovnější styling se projevuje i v interiéru. Zde se typicky jednoduchý severský design spojil se sportovními tvary. Na prvním místě je stále funkčnost, avšak o nové orientaci jednoznačně vypovídá prostřední část palubní desky nakloněná k řidiči. Nekonvenčním řešením je jediný středový výdech klimatizace, doplněný menším vedle centrálního displeje multifunkčního displeje.

volvo design predstavujeme technika crossover volvo design predstavujeme technika crossover  

Variabilitu interiéru zajišťují sklopná zadní sedadla dělená v poměru 40:60 a také sklopné opěradlo spolujezdcova sedadla. Při rozšíření karoserie o 99 mm se také rozšířil vstupní otvor do zavazadlového prostoru – o 107 mm.

Nová technika pod kapotou

Při uvedení na trh Volvo nabízí čtyři motorizace. Nejvýkonnější je řadový šestiválec T6, jako jediný standardně spojený s automatickou převodovkou a pohonem všech kol. U třílitrového turbomotoru byl pro S60 výkon zvýšen na 224 kW, maximum točivého momentu je 440 Nm. S60 se s ním rozjede na 100 km/h za 6,5 sekundy a nejrychleji jede 250 km/h. Motor je o 10 % účinnější než ve starších modelech, kombinovaná spotřeba je 9,9 l/100 km.

Úplnou novinkou je zážehový čtyřválec 2,0 GTDi ze společného vývoje s Fordem. Motor s obchodním označením 2,0T má nejvyšší výkon 149 kW a maximum točivého momentu je přesně 300 Nm, dostupných už od 1750 min-1. Agregát má přímé vstřikování a především výfukové turbodmychadlo integrované do výfukových svodů vyrobených z ocelového plechu (tato konstrukce byla patentována).

Později Volvo nabídne výkonnější variantu dvoulitru T5 se 176 kW a 320 Nm. Připravují se také dvě verze technicky spřízněného motoru 1,6 GTDi – T3 (110 kW) a T4 (132 kW), oba shodně s 240 Nm. Bližší technické údaje těchto motorů zatím nebyly zveřejněny.

Všechny čtyřválcové zážehové motory budou nabízet výběr mezi šestistupňovou manuální převodovkou a dvouspojkovou Powershift.

Volvo S60 - technická data a ceny na českém trhu
Motor 2,0T T6 AWD
Převodovka 6M (6DS) 6A
Zdvihový objem [cm3] 1999 2953
Válce/ventily 4/4 6/4
Největší výkon [kW/min-1] 149/6000 224/5600
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 320/1750-4000 440/2100-4200
Max. rychlost [km/h] 235 (230) 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,7 (8,2) 6,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,9 (8,0) 9,9
Cena Volvo [Kč] 850.000,- -
Cena Kinetic [Kč] 891.000,- 1.200.000,-
Cena Momentum [Kč] 992.000,- 1.260.000,-
Cena Summum [Kč] 1.153.000,- 1.421.000,-

Turbodiesely budou zpočátku zastupovat dva pětiválce. Menší z nich nese obchodní označení D3 a má objem 2,0 litru. Technicky je tento motor odvozen od staršího pětiválce 2,4D, má však výrazně zkrácený zdvih (o 17 mm na 77 mm) a sníženou kompresi. Díky tomu a dalším modifikacím zůstal i přes zmenšení zdvihového objemu zachován výkon 120 kW, maximum točivého momentu je v dané objemové kategorii nadprůměrných 400 Nm. Kombinovaná spotřeba je 5,3 l/100 km.

Nejsilnějším turbodieselem je také pětiválcový D5. Tento motor má zdvihový objem 2,4 litru a navíc disponuje dvěma různě velkými turbodmychadly. Nejvyšší výkon je 151 kW a maximum točivého momentu 420 Nm. Díky dvojici turbodmychadel má motor širší rozsah pracovních otáček a točí nejvýše 5200 min-1, zatímco u D3 je omezovač nastaven už na 4400 min-1.

Během několika měsíců tuto dvojici doplní čtyřválcový 1,6D DRIVe se šestistupňovou manuální převodovkou. Downsizovaný motor v S60 vykazuje základní parametry 84 kW a 270 Nm. Kombinovaná spotřeba bude jen 4,3 l/100 km.

Volvo S60 - technická data a ceny na českém trhu
Motor 1,6D DRIVe D3 D5 D5 AWD
Převodovka 6M 6M (6A) 6M (6A) 6A
Zdvihový objem [cm3] 1560 1984 2400 2400
Válce/ventily 4/4 5/4 5/4 5/4
Největší výkon [kW/min-1] 84/3600 120/2900 151/4000 151/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 270/1750 400/1380-2900 420/1500-3250 420/1500-3250
Max. rychlost [km/h] - 220 (215) 235 (230) 225
Zrychlení 0-100 km/h [s] - 9,2 (9,2) 7,8 (7,8) 8,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,3 5,1 (5,8) 5,4 (6,4) 7,0
Cena Volvo [Kč] - 820.000,- 925.000,- 1.034.000,-
Cena Kinetic [Kč] - 861.000,- 966.000,- 1.075.000,-
Cena Momentum [Kč] - 962.000,- 1.067.000,- 1.176.000,-
Cena Summum [Kč] - 1.123.000,- 1.228.000,- 1.337.000,-

Výkonné motory podpoří nové nastavení podvozku. Poprvé v historii Volvo už ve vývojové fázi pracovalo na dvou nastaveních šasi – komfortnějším a sportovnějším (tato volba byla už zavedena v druhé generaci S80, avšak dodatečně po uvedení na trh). V Evropě budou mít všechna S60 standardně sportovnější nastavení, zatímco na mimoevropských trzích, kde mají zákazníci jiné preference, se bude dodávat jen na přání.

Obě verze se liší jak tlumiči, tak i pomocným rámem přední i zadní nápravy. Se sportovním podvozkem se budou navíc za příplatek dodávat adaptivní tlumiče FOUR-C, které zajišťují přiměřenou kombinaci komfortu a ovladatelnosti.

Bezpečnost na prvním místě

K image Volva už po desetiletí patří důraz na bezpečnost. Proto i S60 dostane několik nových bezpečnostních systémů.

První novinkou je vylepšený stabilizační systém Advanced Stability Control. Inovace spočívá v doplnění stabilizačního systému DSTC o čidlo náklonu. Díky němu elektronika včas rozpozná blížící se kritickou mez bočního přetížení a stabilizační systém může dříve a přesněji zasáhnout. Advanced Stability Control má významným způsobem napomáhat snadnému ovládání v zatáčkách a reakcím na povely řidiče v případě nečekaného výhybného manévru.

Další rozšíření stabilizačního systému nese název Conner Traction Control. U Volva se jedná o novinku, avšak podobné elektronické pomocníky známe už z automobilů jiných značek. Přibrzďováním vnitřního kola v zatáčkách systém z funkčního hlediska nahrazuje chybějící samosvorný diferenciál. Při natočení předních kol se tímto zásahem dostane více točivého momentu na vnější kolo, přenos síly od motoru na vozovku je tak účinnější, auto rychleji akceleruje a má menší sklon k nedotáčivosti.

volvo design predstavujeme technika crossover volvo design predstavujeme technika crossover  

City Safety je u S60 už součástí standardní výbavy. Tento balíček bezpečnostních prvků snižuje následky nehod v městském provozu. V rychlostech do 30 km/h dokáže auto zastavit nebo alespoň výrazně zpomalit, pokud se před autem vyskytne stojící překážka. Systém zasahuje, pokud řidič nereaguje na nebezpečnou situaci na silnici.

Nadstavbou k City Safety je Pedestrian DetectionFull Auto Brake. Pokud autu vstoupí do cesty chodec, spustí se nejprve varovná reakce. Řidič je upozorněn zvukovým signálem a varovným osvětlením head-up displeje na čelním skle. Zároveň je v brzdové soustavě vytvořen maximální tlak. Jestliže řidič nereaguje, vůz začne sám naplno brzdit.

Volvo slibuje, že k úplnému zastavení auta dojde při rychlostech do 35 km/h. Ve vyšších rychlostech se podaří alespoň zásadně snížit rychlost kolize. Například při zpomalení před nárazem z 50 na 25 km/h se riziko vážného poranění chodce snižuje nejméně o 20 %, podle konkrétní situace ale až o 85 %.

V oblasti pasivní bezpečnosti dostane Volvo S60 mimo jiné vylepšenou verzi ochrany SIPS (boční airbagy a výztuhy ve dveřích a skeletu), WHIPS (aktivní opěrky hlavy) okenní airbagy IC a nový koncept ROPS (integrace bezpečnostních systémů pro ochranu při převrácení).

volvo design predstavujeme technika crossover volvo design predstavujeme technika crossover  

Plánovaná produkce 90 tisíc aut ročně

Volvo chce ve své belgické továrně v Ghettu vyrábět ročně zhruba 90 tisíc kusů S60. Produkce se má rovným dílem rozdělit do tří regionů – Evropa s Ruskem, Severní Amerika a zbytek světa (především prudce rostoucí čínský trh).

Během prvního roku výroby se nabídka motorů rozšíří ze dvou zážehových a dvou vznětových na pět zážehových a tři vznětové. K sedanu se také později přidá karosářská verze kombi, která ponese označení V60.

Diskuze (0)