Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW Jetta: Už žádný Golf s batohem

Diskuze (47)
VW se rozhodl udělat z Jetty samostatný model, jednodušší a dostupnější alternativu k Passatu.

Kam až historie sahá, byl Volkswagen Jetta ve všech pěti generacích karosářskou verzí sedan od hatchbacku Golf. Zaběhnutou praxi se nyní rozhodli ve Wolfsburgu změnit – Jettu zvětšili, vytvořili pro ni samostatně navrženou karoserii a už ji neřadí po boku Golfu. Je svébytným modelem, tak jako Scirocco není jentřídveřovým Golfem nebo Eos Golfem se skládací střechou.

První Jetta se představila v roce 1979, tedy s pětiletým zpožděním za Golfem I, jako tehdy běžný dvoudveřový a klasický čtyřdveřový sedan. Motivací k vytvoření takového modelu byl počáteční úspěch VW Derby – dvoudveřového sedanu na bázi Pola 1. generace. Zákazníci ale začali před malým sedanem dávat přednost větší a praktičtější Jettě. Derby se proto v roce 1984 z trhu v tichosti stáhl, zatímco Jetta se dočkala druhé generace.

Další dějství se začalo psát v roce 1992, kdy přišla generace třetí. Na mimoevropských trzích si zachovala označení Jetta, v Evropě ale dostala nové jméno – Vento. Novinka definitivně zavrhla dvoudveřovou karoserii a naopak přinesla větší důraz na aerodynamiku a motory TDI.

Na základě čtvrtého Golfu vznikla v roce 1998 Bora, model se zcela svébytným designem přední i zadní části karoserie. Pro vybrané trhy dokonce existovalo kombi Bora Variant jako hodnotnější alternativa ke Golfu Variant. V Evropě došlo ke generačnímu střídání v roce 2005, v Mexiku Bora po faceliftu pokračuje jako City Jetta a v Číně jako VW Lavida.

vw novemodely predstavujeme strednitrida vw novemodely predstavujeme strednitrida  

Jetta V znamenala návrat známého jména i principu, kdy se design co nejvíc podobá Golfu. Její nástupce s pořadovým číslem VI představuje další obrat. Tentokrát má Jetta zcela samostatný design, ale také výrazné rozdíly v technice mezi evropskou a americkou verzí.

Passat junior

Nová Jetta je další aplikací designového směru Waltera de’Silvy, který debutoval na kupé Scirocco. Ztvárnění přídě je však zároveň důkazem osamostatnění Jetty od Golfu – Jetta nepoužívá stejný motiv jako Golf, Scirocco a Eos. De’Silvův koncept je naopak aplikován velmi podobným způsobem jako na Polu a Passatu.

Tvarové řešení přídě je téměř dokonalou syntézou dvou posledně jmenovaných modelů. Především přední nárazník se tvarově prakticky shoduje s Polem, vyšší partie naopak vykazují mnoho prvků odvozených od Passatu. Zajímavým detailem je jediná chromovaná lišta v masce chladiče Pola, Jetta (ale také Golf) má dvě a Passat hned čtyři.

Kapota motoru je stejně široká jako u Passatu, zasahuje do boků, aby vyhověla předpisům na ochranu chodců. Z Passatu pochází také zpětná zrcátka. Kliky dveří jsou zase stejné jako na Polu (přičemž Golf ty své sdílí s Passatem).

vw novemodely predstavujeme strednitrida vw novemodely predstavujeme strednitrida  

Profilu věnovali designéři patřičnou pozornost. Kvalitě proporcí napomohlo výrazné prodloužení rozvoru a stylisté tento efekt podpořili sportovnější linií střechy. Ta má nyní více skloněný přední i zadní sloupek, což má pozitivní vliv na estetiku i aerodynamiku.

Záď zachovává klasickou tříprostorovou koncepci. Propracovaným designem si v ničem nezadá s Passatem, ačkoliv se musí zcela obejít bez chromovaných prvků. Designéři namísto toho použili alespoň černý plastový díl na spodní straně nárazníku, který ze zadního pohledu zdůrazněním příčných linií opticky rozšiřuje karoserii.

VW Jetta - srovnání generací
Model Jetta VI (od 2011) Jetta V (2005-2010) rozdíl
Délka [mm] 4644 4554 +90
Šířka [mm] 1778 1781 -3
Výška [mm] 1453 1459 -6
Rozvor [mm] 2651 2578 +73
Rozchod vpředu [mm] 1535 1534 +1
Rozchod vzadu [mm] 1532 1512 +20
Zavazadlový prostor [l] 498 528 -29

Navzdory použití stejné platformy jako u předchozí generace sáhl Volkswagen s novou Jettou k výraznému prodloužení karoserie. Rozvor narostl o 73 mm (stejná je i změna vůči Golfu VI), celková délka dokonce o 90 mm. V ostatních směrech naopak Wolfsburští ubrali – nová generace je nepatrně užší a nižší. Pohlednější karoserie si však vybrala daň v podobě o 29 litrů zmenšeného zavazadlového prostoru.

VW Jetta - srovnání se sedany Volkswagen
Model Jetta A6 Passat B7 Passat CC
Délka [mm] 4644 4769 4799
Šířka [mm] 1778 1820 1855
Výška [mm] 1453 1472 1417
Rozvor [mm] 2651 2712 2711
Rozchod vpředu [mm] 1535 1552 1552
Rozchod vzadu [mm] 1532 1551 1559
Zavazadlový prostor [l] 498 565 452

Jetta se z mnoha důvodů neubrání srovnání s Passatem. Tato dvojice je technicky spřízněná – vždyť platforma PQ46 v Passatu je zvětšenou a modifikovanou verzí PQ35 použité v Jettě. Díky úpravám má Passat navzdory mnoha shodným konstrukčním řešením mimo jiné o 2 cm širší rozchod na obou nápravách.

I přes růst Jetty je navíc Passat stále o 125 mm delší, v rozvoru je však rozdíl už jen 61 mm. Šířkou i výškou samozřejmě Passat nad Jettou také vítězí.

Passat si navíc nad Jettou udržuje převahu díky širší paletě motorů, zejména těch výkonnějších, a možnosti pohonu všech kol. Model střední třídy navíc disponuje podstatně širšími možnostmi příplatkové výbavy. Kromě toho existuje i elegantnější a méně prakticky zaměřený Passat CC.

VW Jetta - srovnání rozměrů s konkurencí
Značka VW Fiat Chevrolet Renault Škoda
Model Jetta Linea Cruze Fluence Octavia
Délka [mm] 4644 4560 4597 4618 4569
Šířka [mm] 1778 1730 1788 1809 1769
Výška [mm] 1453 1494 1477 1479 1462
Rozvor [mm] 2651 2603 2685 2702 2578
Zavazadlový prostor [l] 498 500 450 496 585

Mezi kompaktními sedany je Jetta nejdelší. Překonává zakladatele podsegmentu svébytně tvarovaných sedanů – Fiat Linea, i nejsilnějšího konkurenta Renault Fluence. Fluence si však i po příchodu nové Jetty udržuje svou převahu nad konkurencí v šířce a délce rozvoru. V těchto parametrech je Jetta překonána také Chevroletem Cruze.

Dva kontinenty, dvojí technika

Jetta VI se vyrábí v mexické Pueble. Z jedné továrny ale vyjíždějí dvě technicky rozdílné verze, ačkoliv vnější design mají společný. Volkswagen tímto inovativním krokem řeší rozdílné preference svých zákazníků – evropští vyžadují kvalitu a propracovanou konstrukci, zatímco ti v USA kladou větší důraz na nízkou pořizovací cenu.

Prvním důkazem vyšší hodnoty evropské verze má být použití měkčených plastů v interiéru. Každý pozorovatel jistě odhalí také jiný přístrojový štít a budoucí majitelé evropské Jetty se při objednávání budou moci těšit z propracovanější elektroinstalace, která umožní podstatně pestřejší možnosti příplatkové výbavy, včetně dražších verzí navigace nebo startování tlačítkem.

Mnohem podstatnější je ale osazení Jetty určené pro Evropu čtyřramenným zadním zavěšením multilink. Náprava, která je odvozená od Golfu, zaručuje lepší ovladatelnost. Od Golfu se liší specifickou kalibrací tlumičů, pružin a silentbloků. Volkswagen dokonce používá různé nastavení pro různé velikosti kol (a to i u přední nápravy) a různě silné motory. Především motor 2,0 TSI pak dostane znatelně tužší nastavení než ostatní pohonné jednotky.

vw novemodely predstavujeme strednitrida vw novemodely predstavujeme strednitrida  

Američané naopak dostanou do Jetty jednodušší a výrobně levnější vlečnou nápravu se zkrutnou příčkou, která je méně sofistikovaná (nejedná se o zcela nezávislé zavěšení kol) a naladěná více na komfort. Tato náprava byla navržena speciálně pro americkou Jettu, stejně jako levnější ocelový pomocný rám přední nápravy – tyto části tvoří modifikovanou platformu s označením PQ35 Low-Cost.

Jetta pro USA navíc zůstává u energeticky náročnějšího hydraulického posilovače řízení. Provedení mířící na evropské trhy má posilovač elektrický. Ten pomáhá snížit spotřebu paliva, protože odebírá motoru výkon jen při zatáčení. Navíc umožňuje automobilce nastavit různý účinek pro každý z motorů.

V USA také nedostanou žádný z moderních benzinových motorů. VW tam místo čtyř různých TSI nabídne konstrukčně starší a jednodušší čtyřválec 2,0 (85 kW) a pětiválec 2,5 (125 kW), sekundovat jim bude 2,0 TDI (103 kW) s přívlastkem Clean Diesel. Američané také mohou zapomenout na kterou z dvouspojkových převodovek DSG, místo nich dostanou měničový automat od Aisinu.

Třetím strategicky významným trhem vedle Evropy a USA je Čína. Zde se šestá generace Jetty prodávat nebude vůbec. Číňané místo toho mohou vybírat dle svých nároků a finančních možností hned ze čtyř jiných kompaktních sedanů: Jetta (odvozeno z Golfu II), New Bora, Lavida (oba facelift Bory/Jetty IV) a Sagitar (Jetta V).

vw novemodely predstavujeme strednitrida vw novemodely predstavujeme strednitrida  

Generace downsizingu

V oblasti pohonných jednotek Jetta žádné převratné novinky nepřináší – všechny motory známe už z jiných modelů Volkswagenu, některé se dokonce v posledních letech dodávaly i do předchozí generace. Podíváme-li se ale o několik let nazpět, paleta nabízených motorů prošla zásadní proměnou.

Pro srovnání s Jettou VI jsme vybrali Jettu V modelového roku 2006. Ze srovnání se situací před pěti lety vyplývá, že do dnešních dnů přetrvaly jen dva motory: přeplňovaný 2,0 TSI (v průběhu let se z jeho obchodního označení vytratilo písmeno F) o výkonu 147 kW a turbodiesel 2,0 TDI se 103 kW. První jmenovaný podstoupil úpravy, které jej přizpůsobily normě Euro 5, druhý sice zachoval základní parametry, ale přešel od vstřikování čerpadlo-tryska na common-rail (u Jetty v roce 2008).

Ostatní motorizace přišly o několik decilitrů zdvihového objemu a všechny benzinové motory bez výjimky mají přímé vstřikování a přeplňování výfukovým turbodmychadlem. Všechny pohonné jednotky z předchozí Jetty mají v nové generaci výkonem odpovídající náhradu, s výjimkou 2,0 TDI o výkonu 125 kW. Dvouspojková převodovka DSG je nyní dostupná se všemi motory kromě základního 1,2 TSI.

VW Jetta - srovnání motorů v 5. a 6. generaci
Model Jetta V (rok 2006) Jetta VI (rok 2011)
Zážehové motory
do 100 kW 1,6 MPI (5M)
75 kW, 148 Nm, 7,4 l/100 km
1,2 TSI (6M)
77 kW, 175 Nm, 5,3 l/100 km
1,6 FSI (6M)
85 kW, 155 Nm, 6,9 l/100 km
1,4 TSI (6M/DSG)
90 kW, 200 Nm, 6,3 l/100 km
nad 100 kW 2,0 FSI (6M)
110 kW, 200 Nm, 7,8 l/100 km
1,4 TSI (6M/DSG)
118 kW, 240 Nm, - l/100 km
2,0 TFSI (6M/DSG)
147 kW, 280 Nm, 8,0 l/100 km
2,0 TSI (6M/DSG)
147 kW, 280 Nm, - l/100 km
Vznětové motory
do 100 kW 1,9 TDI PD (5M/DSG)
77 kW, 250 Nm, 5,3 l/100 km
1,6 TDI CR (5M/DSG)
77 kW, 250 Nm, 4,2 l/100 km
nad 100 kW 2,0 TDI PD (6M)
103 kW, 320 Nm, 5,5 l/100 km
2,0 TDI CR (6M/DSG)
103 kW, 320 Nm, 4,8 l/100 km
2,0 TDI PD (6M)
125 kW, 350 Nm, 5,9 l/100 km
-

Nejlevnějším a nejslabším motorem v Jettě je přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI vyráběný v Mladé Boleslavi. Ze skromného objemu 1197 cm3 dává nejvyšší výkon 77 kW, točivý moment 175 Nm převyšuje atmosférickou šestnáctistovku, místo které se objevuje v nabídce. Dodává se výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou.

Vedle standardní verze je na výběr i úspornější označená zkratkou BMT. Tři písmena značí BlueMotion Technology, úsporný balíček, který přebírá inovace z Volkswagenů BlueMotion. Konkrétně se jedná o systém samočinného vypínání motoru Stop/Start a inteligentní alternátor, který motor dobíjí rekuperací při brzdění motorem a při zátěži se naopak odpojuje. Další zelené úpravy (delší převody, upravená aerodynamika, pneumatiky s nižším valivým odporem) se už verze BMT netýkají.

Vedle 1,2 TSI budou moci zájemci o zážehový motor zvolit některou z verzí 1,4 TSI. Jetta nabízí volbu mezi provedením s 90 kW a 200 Nm nebo 118 kW a 240 Nm (Twincharger s turbodmychadlem a kompresorem). Obě budou spojeny s manuální převodovkou nebo DSG. Vrcholem se stane 2,0 TSI. V případě Jetty se jedná i nadále o starší generaci této pohonné jednotky, která dává 147 kW.

Tyto motory se dostanou do prodeje později během roku 2011, při náběhu výroby je z benzinových k dispozici pouze 1,2 TSI.

Pro rok 2012 chystá Volkswagen Jettu Hybrid. Ta spojí motor 1,4 TSI o výkonu 110 kW s elektromotorem (33 kW) schopným pohánět auto i samostatně.

Volkswagen Jetta - ceny na českém trhu
Motor 1,2 TSI 1,2 TSI BMT 1,4 TSI 1,4 TSI 2,0 TSI
Převodovka 6M 6M 6M (7DSG) 6M (7DSG) 6M (6DSG)
Zdvihový objem [cm3] 1197 1197 1390 1390 1984
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 77/5000 77/5000 90/5000 118/5800 147/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 175/1500-4000 175/1500-4000 200/1500-4000 240/2000 280/-
Max. rychlost [km/h] 190 190 202 221 236
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,9 10,9 9,9 8,3 7,5
Komb. spotř. [l/100 km] 5,6 5,3 6,2 (-) 6,3 (-) 6,9 (-)
Poh. hmotnost [kg] 1302 1305 - - -
Cena Trendline [Kč] 399.900,- 413.700,- - 495.700,- -
Cena Highline [Kč] - - - 547.800,- 603.600,-

Vznětovým základem je 1,6 TDI ve svém nejsilnějším provedení se 77 kW, který napříč všemi modely Volkswagenu nahradil 1,9 TDI. Přímé vstřikování common-rail pracuje s piezo-elektrickými vstřikovači, dávají více vstřiků za pracovní cyklus. Palivo je do válců do spalovacího prostoru vstřikováno pod tlakem 1600 bar.

Na výběr je manuální převodovka s pěti stupni nebo sedmistupňové DSG. Obě převodovky lze objednat jak ve standardním provedení, tak jako úspornější BlueMotion Technology se Stop/Start a inteligentním alternátorem.

Pro zájemce o silnější turbodiesel má Volkswagen 2,0 TDI o výkonu 103 kW. V jeho případě common-rail dopravuje naftu do spalovacích prostorů pod tlakem 1800 bar. Vstřikovače rozdělují palivo při jednom pracovním cyklu až do sedmi jednotlivých vstřiků. Pro 2,0 TDI existuje také výběr mezi manuální převodovkou a DSG, v tomto případě mají obě převodovky po šesti stupních.

Volkswagen Jetta - ceny na českém trhu
Motor 1,6 TDI DPF 1,6 TDI DPF BMT 2,0 TDI DPF
Převodovka 5M (7DSG) 5M (7DSG) 6M (6DSG)
Zdvihový objem [cm3] 1598 1598 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 77/4400 77/4400 103/4200
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 250/1500-2500 250/1500-2500 320/1750-2500
Max. rychlost [km/h] 190 190 210 (208)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,7 11,7 9,5
Komb. spotř. [l/100 km] 4,5 (4,7) 4,2 (4,3) 4,8 (5,3)
Poh. hmotnost [kg] 1392 (1412) 1395 (1415) 1411 (1441)
Cena Trendline [Kč] 455.300,- 467.100,- 514.200,-
Cena Highline [Kč] 507.400,- 519.200,- 566.300,-
Diskuze (47)
Avatar - positivemind
17. 2. 2011 00:51
Re: řešení u P 508
Americký je na fotkách mnohem hezčí, asi bude i v reálu. Nový Passat combi tu teď parkuje u domu a musím říci, že starší generace byla povedenější
17. 2. 2011 00:21
palec nahoru
Teprve tahle Jetta mi přijde jako první VW sedan z nižší střední s opravdu svébytným a dospělým tvarem karoserie, kdy kufr nepůsobí rušivě jako přilepený batoh... takže :yes: :yes: :yes:
16. 2. 2011 23:37
Re: řešení u P 508
Já ji viděl dneska třikrát. Zvenku moc pěkný a hlavně vyvážený auto, vnitřek nehodnotím,neviděl jsem zatím, nicméně ta přísnost na VW je někdy až úsměvná. Neviděl jsme ještě "nového" Passata, ale podle fotek a filmů by se mi asi rozhodně mnohem víc líbil ten americký, přičemž nová Jetta mně ho připomíná mnohem víc, než abych tady cítil nějakou příbuznost s golfem....
16. 2. 2011 23:14
Re: 9
Ja som o "protěžování" VW nenapísal ani slovo. ;-) Len mám proste Jettu pred očami na Auto.cz nejak často. A tá duplicita ma napadla hlavne pri prezeraní galérie, proste dosť vecí mi už z predchádzajúcich článkov bolo známych. ;-)
Kebyže radšej nejaký podarený test. ;-)
Avatar - Typhoon
16. 2. 2011 22:43
Re: řešení u P 508
Určitě to obhlídnu naživo.