reklama


Přeplňování (3. díl): budoucnost tříválce 1.2 HTP?

Přeplňování (3. díl): budoucnost tříválce 1.2 HTP?

 
 

Známý tříválec Škoda 1.2 HTP byl ve Výzkumném centru Josefa Božka na ČVUT v Praze pomocí simulačního programu GT Power opatřen mechanickým dmychadlem resp. turbodmychadlem v několika různých variantách. Jaké jsou výsledky?

Je to už nějaký rok, co Škoda Auto vyměnila nejslabší čtyřválce 1.4 l ve Fabiích za tříválec 1198 cm3. Řada zákazníků má k tříválci nedůvěru, protože mu schází jeden válec a zvukový projev je přeci jen jiný než na co jsme u čtyřválců zvyklí. Tříválcový motor Fabie má ve čtyřventilové atmosférické verzi nejvyšší výkon 47 kW při 5400 ot./min a největší točivý moment 112 Nm při 3000 ot./min.

"Experimentální tříválcový motor o objemu 1,1 až 1,3 l" (za tímto označením se bezpochyby skrývá současný agregát 1.2 HTP) byl ve Výzkumném centru Josefa Božka na ČVUT v Praze pomocí simulačního programu GT Power opatřen mechanickým dmychadlem resp. turbodmychadlem v několika různých variantách. Přestože jde jen o počítačové simulace, výsledky těchto výpočtů jsou velmi blízké realitě. Relativně nový tříválec 1.2 HTP, který našel uplatnění ve všech malých vozech skupiny VW, projde dříve nebo později technickým faceliftem. Jako velmi pravděpodobné řešení se v současné době jeví uplatnění turbodmychadel, která mohou současně zvýšit maximální výkon a snížit spotřebu.

Prvním krokem bylo vytvoření virtuálního originálu, počítačového modelu současného tříválce 1.2 HTP, aby bylo možno úpravami dosažené výsledky porovnávat s původním atmosférickým řešením.

Bohužel zavedení přeplňování nespočívá pouze ve výměně sacího a výfukového potrubí, do nichž je zařazeno turbodmychadlo. Jak jsme uvedli již v minulých dvou dílech našeho seriálu o přeplňování motorů, má zavedení přeplňování do původně atmosféricky plněného motoru jisté limity. Inženýři musí respektovat nejvyšší spalovací tlaky v motoru, které se aplikací přeplňování zvýšily z hodnot pod 6 MPa (atmosférické plnění) na více než 8 MPa, což je blízko pevnostním limitům klikového hřídele, ložisek a pístu. Je nezbytné nalézt kompromis mezi úpravou kompresního poměru, předstihů zážehu, koeficientem složení směsi a plnícím tlakem tak, abychom se vyhnuli klepání motoru. Při optimálním kompresním poměru je obecně předstih menší než u atmosférické verze. Dále musí být brán zřetel na teplotu výfukových plynů, která nesmí překročit určitou hodnotu. Omezení teploty výfukových plynů se provádí chlazením nasávaného vzduchu nebo obohacováním směsi (přebytečné palivo se ve spalovacím prostoru odpařuje a tím chladí spalovací prostor).

Přeplňování mechanickým dmychadlem
Podrobnosti k tomuto způsobu přeplňování a příklady dnes vyráběných motorů s mechanickým dmychadlem najdete v díle seriálu o přeplňování.
Tříválec dostal nejdříve mechanickým převodem poháněné rootsovo dmychadlo Eaton M24. Výkon dmychadla je regulován přepouštěcím kanálem. Nejdříve bylo třeba zvolit vhodný ozubený převod, který bude pohánět dmychadlo od klikového hřídele. Pro dosažení vysokého momentu od nízkých otáček byly zvoleny pro ladění otáčky 2000 min-1. Jako optimální převod byla zvolena hodnota 3,2, tedy při otáčkách motoru 2000 min-1 se točí dmychadlo otáčkami 6400 min-1. Při otáčkách vyšších než 2000 min-1 je otevírán přepouštěcí ventil. Maximální spalovací tlaky v motorovém prostoru ukazuje první graf. Druhý graf ukazuje vnější charakteristiku mechanicky přeplňovaného motoru. Ta se získá zaznamenáním všech hodnot výkonu při stále plně otevřené škrtící klapce. Při 2000 ot/min je přepouštěcí ventil uzavřen, s rostoucími otáčkami je postupně otevírán. Točivý moment takto přeplňovaného tříválce má nejvyšší hodnotu 157 Nm při 3000 ot/min, ale až do 3700 ot/min neklesá pod hodnotu 150 Nm, točivý moment vzrostl o 4 0% proti atmosférické verzi. Nejvyšší výkon byl zvýšen na 67 kW při 5000 ot./min, výkon vzrostl o 43 % proti atmosférické verzi. Objevil se ale také problém výskytu vyšších teplot výfukových plynů (přes 920°C) při stechiometrické směsi. Proto musela být směs obohacena, přebytečné palivo se odpařuje a chladí spalovací prostor.

Přeplňování turbodmychadlem
V dalším kroku bylo k virtuálnímu škodováckému motoru připojeno turbodmychadlo s několika rozdílnými naladěními. Tři varianty by bylo možno označit jako extrémní (maximální otáčky turbodmychadla), vysokovýkonnou a ekonomickou. K přeplňování je použito turbodmychadlo Garrett GT12.

Turbína nemá proměnnou geometrii lopatek (o VGT se dozvíte více ve druhém díle), plnící tlak je řízen obtokovým ventilem u turbodmychadla a škrtící klapkou umístěnou za dmychadlem. Mezi dmychadlem a motorem je umístěn mezichladič stlačeného vzduchu. Točivý moment motoru a plnící tlak jsou regulovány současným nastavením polohy škrtící klapky a obtokového ventilu.

Také zde je problém s teplotou výfukových plynů, pro udržení přijatelných hodnot „zasahuje“ bohatá směs a zmenšení předstihu zážehu. Graf s výkony ukazuje možná nastavení otevření obtokového ventilu při různých otáčkách. Nejvyšší křivka náleží maximálnímu točivému momentu jaký lze z tohoto motoru v dané sestavě získat. Otáčky turbodmychadla jsou udržovány na nejvyšší možné hodnotě (cca 200.000 ot./min). Nutné obohacování směsi spolu s malým předstihem zážehu s sebou přináší vysokou spotřebu paliva. Druhá nejvyšší výkonová křivka reprezentuje sportovně vyladěný přeplňovaný motor. Spotřeba je snížena v nízkých otáčkách, ale ve vysokých je k dispozici stále velký výkon. Poslední (modrá) křivka patří ekonomicky naladěnému motoru. Výkon je snížen ve všech otáčkách, ale spotřeba je nejnižší ze všech variant.

Z uvedeného srovnání jsou vidět typické problémy a výhody jednotlivých způsobů přeplňování zážehového motoru. Extrémní nárůst výkonu by znamenal zřejmě výrazné snížení životnosti malého tříválce, ale méně radikální změny ve vnějších charakteristikách mohou být vzhledem ke snížení měrné spotřeby (a tedy i emisí) racionální cestou jak dále zvýšit účinnost spalovacího motoru.

Dva barevné grafy znázorňují pole měrných spotřeb (jednotka gram paliva na kilowatthodinu). Rozsáhlejší tmavě modrá oblast u přeplňovaného motoru výhodně pokrývá nízké a střední otáčky, které jsou nejvíce používané v praxi. Čárkovaně je vyznačena oblast ve které se vozidlo pohybuje v evropském jízdním cyklu při měření spotřeby a emisí.

Zdrojem k tomuto článku byly veřejně dostupné zprávy a odborné články ( 1, 2, 3,4), které jsou na stránkách VCJB volně k dispozici.

Předchozí související články:
Přeplňování (1. díl): teorie+mechanické přeplňování
Přeplňování (2. díl): turbodmychadla
Motor 2.0T FSI (147 kW): nové Octavii RS bude slušet

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Devizové intervence můžou skončit už v dubnu Devizové intervence můžou skončit už v dubnu

Uvolnění kurzu koruny vůči euru může být dílem necelých…

Petr Mach rezignoval z vedení Svobodných. Chci se utkat se zastánci alternativní vize, tvrdí Petr Mach rezignoval z vedení Svobodných. Chci se utkat se zastánci alternativní vize, tvrdí

Šéf Strany svobodných občanů (Svobodní) Petr Mach dnes…

Prezident Gambie neuznal výsledky voleb, zemi hrozí chaos Prezident Gambie neuznal výsledky voleb, zemi hrozí chaos

Prezident Gambie Yahya Jammeh odmítl výsledky nedávných…

Fyzici mají recept na ekonomickou krizi Fyzici mají recept na ekonomickou krizi

Ekonomická a následně i dluhová krize Evropské unie jako…

 
Zdroj: VCJB
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol

Tradiční zástupce segmentu amerických muscle cars si nyní…

Test ojetiny: Mercedes třídy R je komfortní. Servis ale stojí desetitisíce. Test ojetiny: Mercedes třídy R je komfortní. Servis ale stojí desetitisíce.

Mercedesu třídy R těžko přijdete na chuť pohledem. Svezte…

 






 
Nejdivnější podívaná na světě? Takhle driftuje tank!

Nejdivnější podívaná na světě? Takhle driftuje tank!

Včera

Zejména v zimních měsících je jízda „bokem“ oblíbenou kratochvílí nejenom mladších a dynamicky založených řidičů. Vidět tohle dělat tank se vám ale jenom tak nepoštěstí.




Blesk.cz

Malý ostrov s velkým bohatstvím: 7 důvodů, proč vyrazit na Mauritius

Malý ostrov s velkým bohatstvím: 7 důvodů, proč…

Na vzácnou známku zapomeňte. Našli jsme sedm jiných důvodů, proč se jet v zimě ohřát na tento rajský ostrov.

Držte se! Studenti podpořili spolužáky zraněné při nehodě společnou fotkou a vzkazem

Držte se! Studenti podpořili spolužáky zraněné při…

Spěchali, aby stihli začátek čtvrtečního vyučování. Jenže u Lomničky na Brněnsku mladík za volantem nezvládl…

 

iSport.cz

Voráček řádí! Čtyřmi body řídil obrat a je druhý v bodování NHL

Voráček řádí! Čtyřmi body řídil obrat a je druhý v…

Hokejový útočník Jakub Voráček ve druhém utkání NHL za sebou zaznamenal gól a tři asistence. Philadelphia i díky…

Skokan Štursa poprvé v desítce: Byl jsem krásně soustředěný na sebe

Skokan Štursa poprvé v desítce: Byl jsem krásně…

Jen čtyři závody nové sezony musel jednadvacetiletý skokan na lyžích Vojtěch Štursa čekat na první výlet do…

 

Reflex.cz

Bílý láma, brutální i duchovní komiks z Tibetu

Bílý láma, brutální i duchovní komiks z Tibetu

Chilsko-francouzský mystik, režisér, filozof a spisovatel Alejandro Jodorowsky se dočkal i v Česku zaslouženého…

Korunní princ nafotil Dubaj v mracích, fotografie jsou kouzelné

Korunní princ nafotil Dubaj v mracích, fotografie…

Hamdan bin Mohammed Al Maktoum, korunní princ Spojených arabských emirátů, si jednoho dne vyšel na střechu jedné…

 
 
reklama