27.9. 2016 Michal Fokt

Proč je s manuálními převodovkami konec? Šéf Lamborghini vám to vysvětlí

Proč je s manuálními převodovkami konec? Šéf Lamborghini vám to vysvětlí

Šéf R&D Lamborghini Maurizio Reggiani miluje "fofrklacky". Ale i přesto je jisté, že žádný už nikdy v novém lambu nebude.

Vzpomínáte, když se ještě daly vozy Lamborghini koupit s manuální převodovkou? Mělo ji gallardo i murcielago, ale s příchodem huracánu a aventadoru se staly manuály historií. A tak to i zůstane a to i přesto, že jinak lambo stále lpí na velkoobjemových atmosférických motorech. Co za tím vězí, vysvětloval šéf vývoje automobilky Maurizio Reggiani časopisu Road & Track.

Důvodů je hned několik a rozhodně to není o tom, že by chtěla automobilka ušetřit na vývoji manuální převodovky. Problém je v tom, že elektronika dnes hlídá v autě naprosto všechno a jednotlivé komponenty spolu navzájem komunikují. Spojka je jedním z nich a rozhodně nehraje druhé housle. Elektronika přesně ví, kdy je třeba ji rozpojit a spojit a kdy a jak na to má motor reagovat.

Tímto způsobem je ovlivňováno i šasi - pokud chceme perfektně ovládat podvozek, musíme kontrolovat i extrémní sílu dnešních moderních superaut. Z toho důvodu je nutné, aby spojku ovládal dobře informovaný mozek auta, nikoli řidiče. Ostatně neobstojí ani argumenty o čistotě ovládání. Supersporty s manuály už dávno nemají mechanickou spojku, ta je běžně doplňována o servo. Vždyť u starších sportovních aut s točivým momentem kolem 450 N.m bylo nutné vynaložit na spojku sílu 40 kg, u současných vozů se 700 N.m by byla třeba ještě o polovinu větší! Nemluvě o tom, že by bylo velmi snadné spojku při chvilkové špatné manipulaci usmažit.

Pro návrat k původním řidičským hodnotám je tedy nutné se vrátit na o 10, ale spíše o 20 let zpět a to už nikdo není ochoten podstoupit. Dnes chce mít každý co nejvíce výkonu a chce působit dojmem, že má tu sílu plně pod kontrolou. Jinými slova převodovka musí být chytřejší, než řidič. A co tedy dělat, pokud si chcete užít puristický zážitek ve sportovním autě? Udělejte to jako pan Reggiani - postavte si do vlastní garáže auto jako je Alfa Romeo Duetto z roku 1966 - s manuálem a bez servomotorů...

Spolupracujeme s TipCars.com
Konec suchojů v Evropě. Irské aerolinky CityJet vyřadily ruské stroje Konec suchojů v Evropě. Irské aerolinky CityJet vyřadily ruské stroje

Irská letecká společnost CityJet přestala létat s letouny…

První odhad výsledků: ANO by mohlo mít v Evropském parlamentu osm zástupců, ODS čtyři První odhad výsledků: ANO by mohlo mít v Evropském parlamentu osm zástupců, ODS čtyři

Hnutí ANO premiéra Andreje Babiše by po květnových…

ČEZ prodal podíl ve výrobci bateriových úložišť Sonnen. Německou firmu převzal Shell ČEZ prodal podíl ve výrobci bateriových úložišť Sonnen. Německou firmu převzal Shell

Dceřiná společnost energetického kolosu ČEZ – Inven…

Šéfkuchař Punčochář odchází z Grand Cru. Otevře si vlastní restauraci Šéfkuchař Punčochář odchází z Grand Cru. Otevře si vlastní restauraci

Jeden z nejznámějších českých šéfkuchařů Jan Punčochář…

 
 

Přidat názorDiskuse: Proč je s manuálními převodovkami konec?…







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci

Škodě Citigo bylo na podzim loňského roku sedm let. Už…

Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval

Představení moderního liftbacku s italským designem a…

 





 
Volvo V90 D5 Polestar a T4 – Nejmíň Volvo, což je dobře

TEST: Volvo V90 D5 Polestar a T4 – Nejmíň Volvo, což je dobře

Dnes 12:51

Švédská značka nebyla nikdy zaměřena na řidiče, v poslední době se proti tradicím vyměřuje až extrémně. Testované kombíky V90 rebelují nejmíň.




Blesk.cz

Iva Pazderková pokřtila žirafu a dostala „rybičkovou“ pusu od lachtana

Iva Pazderková pokřtila žirafu a dostala…

Neskutečně roztomilým příspěvkem se pochlubila bavička, herečka a zároveň zpěvačka Iva Pazderková (38) na…

Pořídit auto na jedno kliknutí? Od února žádný problém

Pořídit auto na jedno kliknutí? Od února žádný problém

Unikátní službu v podobě pořízení auta přes internet spouští od února inovační laboratoř AuresLab pro prodejce…

 

iSport.cz

Hašek to má nahnuté! Bohemians po sérii bez výhry řešili výměnu trenéra

Hašek to má nahnuté! Bohemians po sérii bez výhry…

V minulé sezoně byl pro zelenobílý národ bohem, teď je mužem na odstřel. Podle informací deníku Sport vedení…

Němec Selke v českém dresu? Chtěl by hrát za nároďák, říká Darida

Němec Selke v českém dresu? Chtěl by hrát za…

Davie Selke měl cíl: hrát za německé áčko. Jenže ve svých čtyřiadvaceti letech začíná tento útočník Herty Berlín…

 

Reflex.cz

Čupr: Rohlík.cz změní život lidem v regionech, bez nich nebude co jíst, Třeštíková jen prvoplánově kritizuje

Čupr: Rohlík.cz změní život lidem v regionech, bez…

Podnikatel Tomáš Čupr tvrdí, že chce konat dobro. Založil Slevomat a Dáme jídlo, obě úspěšné firmy pak prodal.…

Kinopremiéry: Láska napříč generacemi, společenskými vrstvami i technologiemi

Kinopremiéry: Láska napříč generacemi, společenskými…

Alita miluje Huga, Arturovi se líbí Anička, Christian má zálusk na Marion a Phillipa pojí s Dellem přátelství…