Proč je s manuálními převodovkami konec? Šéf Lamborghini vám to vysvětlí
Vzpomínáte, když se ještě daly vozy Lamborghini koupit s manuální převodovkou? Mělo ji gallardo i murcielago, ale s příchodem huracánu a aventadoru se staly manuály historií. A tak to i zůstane a to i přesto, že jinak lambo stále lpí na velkoobjemových atmosférických motorech. Co za tím vězí, vysvětloval šéf vývoje automobilky Maurizio Reggiani časopisu Road & Track.
Důvodů je hned několik a rozhodně to není o tom, že by chtěla automobilka ušetřit na vývoji manuální převodovky. Problém je v tom, že elektronika dnes hlídá v autě naprosto všechno a jednotlivé komponenty spolu navzájem komunikují. Spojka je jedním z nich a rozhodně nehraje druhé housle. Elektronika přesně ví, kdy je třeba ji rozpojit a spojit a kdy a jak na to má motor reagovat.
Tímto způsobem je ovlivňováno i šasi - pokud chceme perfektně ovládat podvozek, musíme kontrolovat i extrémní sílu dnešních moderních superaut. Z toho důvodu je nutné, aby spojku ovládal dobře informovaný mozek auta, nikoli řidiče. Ostatně neobstojí ani argumenty o čistotě ovládání. Supersporty s manuály už dávno nemají mechanickou spojku, ta je běžně doplňována o servo. Vždyť u starších sportovních aut s točivým momentem kolem 450 N.m bylo nutné vynaložit na spojku sílu 40 kg, u současných vozů se 700 N.m by byla třeba ještě o polovinu větší! Nemluvě o tom, že by bylo velmi snadné spojku při chvilkové špatné manipulaci usmažit.
Pro návrat k původním řidičským hodnotám je tedy nutné se vrátit na o 10, ale spíše o 20 let zpět a to už nikdo není ochoten podstoupit. Dnes chce mít každý co nejvíce výkonu a chce působit dojmem, že má tu sílu plně pod kontrolou. Jinými slova převodovka musí být chytřejší, než řidič. A co tedy dělat, pokud si chcete užít puristický zážitek ve sportovním autě? Udělejte to jako pan Reggiani - postavte si do vlastní garáže auto jako je Alfa Romeo Duetto z roku 1966 - s manuálem a bez servomotorů...