Produkce Fiatu 500L v Kragujevaci stojí, linky utichly
Fiat vyrábí nafouklou pětistovku s větší platformou v bývalé továrně Zastavy v srbském Kragujevaci od července 2012. Modernizace a další investice už stály turínskou automobilku celou miliardu eur (25,9 miliardy korun), ostatně, kvůli tomu také komplex koupil. Ve společném podniku vlastní 67 %, zbytek podílu patří státu a jen loni opustilo jeho brány na 30 tisíc aut. Letos by jich podle odhadů mělo být mezi 110 a 140 tisíci. Je ale možné, že se ano menšího čísla dosáhnout nepodaří...
Podle agentury Reuters byla 30. října produkce zastavena, uvedl to sám oficiálně italský výrobce. Mluvčí Fiat Automobili Srbija Aleksandra Ranković doslova řekla: „Výroba byla zastavena ve středu a my stále nevíme, kdy bude pokračovat.“ Důvod? Nespokojení dělníci v jedné z dopravních společností totiž kvůli nevyplaceným mzdám zablokovali silnice a železnice, které vedou do závodu. Některý ze subdodavatelů tudíž nemohl doručit komponenty nutné pro vznik vozů. Jména obou firem z pochopitelných důvodů zůstala v tajnosti. Blokáda trvala deset dní a paní mluvčí bohužel nepotvrdila, zda linky utichly pouze kvůli ní.
Továrna v Kragujevaci je tahounem srbské ekonomiky a největším exportérem do zahraničí. Sužují ji však problémy, a to i poněkud bizarního rázu. Například letos v květnu poničil jeden zaměstnanec šroubovákem na tři desítky novotou vonících aut, protože italský šéf nechtěl pustit jeho směnu na kuřáckou pauzu.
Fiat 500 L se prodává od léta také v USA. U nás patří k nejoblíbenějším MPV vůbec bez ohledu na velikost. V letošním roce jich za prvních devět měsíců našlo nové majitele 548, zatímco loni si je dle statistik SDA stihlo ještě koupit 81 klientů.