Prohlédněte si: Exportní katalogy Škody 1000 MB aneb jak jsme lákali Západ ke koupi embéčka
Škodu 1000 MB, tedy lidově "embéčko", není třeba dlouze představovat. V archivu jsme objevili cizojazyčné katalogy Motokovu pro Francii, Finsko nebo Velkou Británii, které jsou plné zajímavých kreseb a fotografií.
Popisují navíc výrobu, místo vzniku či technické detaily nové Škodovky a to takovým způsobem, který je dnes již nevídaný. To v dnešním katalogu uvidíte většinou jen povrchní technická data, dvacet fotografií auta a mladé rodiny, dlouhý přehled příplatkové výbavy a patnáct litých kol. Něco o nápravách, převodovce nebo historii automobilky? Jen výjimečně.
Ale zpět k 1000 MB. První sériová Škodovka se samonosnou karoserií byla vyráběna v letech 1964 až 1969 a celkově se vyrobilo téměř 420 tisíc exemplářů v různých verzích. Dalších více než 22 tisíc dostalo do vínku silnější jedenáctistovku.
U drtivé většiny vyrobených aut se o pohon staral atmosféricky plněný litrový čtyřdobý čtyřválec, například ve specifikaci z katalogu pro Francii se mohl pochlubit výkonem 48 koní při 4.750 min-1 a 73,5 Nm při 3.000 min-1. Převodovka byla manuální čtyřstupňová. Akcelerace z klidu na 80 km/h zabere „14 až 16 sekund“, nejvyšší rychlost činí 125 km/h.
Nástupce Octavie byl 4170 mm dlouhý, 1620 mm široký a 1390 mm vysoký, poloměr otáčení měl hodnotu 5,4 metru. Zavazadelník pojal 340 litrů nákladu, pohotovostní hmotnost na čtrnáctipalcových ráfcích byla z dnešního pohledu kouzelných 755 kilogramů. Užitečné zatížení bylo dostatečných 350 kilogramů. Přední náprava byla vymyšlena jako lichoběžníkové polonápravy s nosnou nápravnicí, vzadu byly kyvadlové polonápravy. Odpružení zajišťovaly klasické pružiny.
Terrific extras
Na jaké „vychytávky“ lákaly zahraniční prospekty? Tak například ten britský představuje hned desítku „terrific extras“, pro které byste se v roce 1966 měli rozhodnout pro Škodu 1000 MB. Jde o dvojici předních ostřikovačů, opěradla předních sedadel sklopitelná do roviny, rezervu upozorňující na zásobu paliva dostačující už jen na 40 mil jízdy, otevírání kapoty, nádrže a kufru z kabiny či sklopitelná zadní sedadla.
V druhé pětce je pak světýlko v motorovém prostoru, parkovací světla, speciální prostor pro rezervu a nářadí pod zavazadlovým prostorem, stahovatelná boční okna (pochopitelně manuálně) a dětské pojistky na zadních dveřích.