Rallye Dakar a jeho pasti: Prach, řečiště, velbloudí tráva!

 

Závodníci Barth Racing týmu odletěli na letošní 40. ročník Rallye Dakar. Nejnáročnější motoristická událost planety odstartuje 6. ledna v Limě. A právě v Peru prověří v úvodních dnech soutěže dakarskou kolonu velké duny.

Jezdci si neoddychnou ani v dalších etapách. Vzápětí je totiž čeká Bolívie a po ní i dusná Argentina. Závodní sestava týmu Barth Racing zmapovala pět největších pastí, které čekají na účastníky letošního Dakaru.

1. Navigace v dunách

Organizátoři naplánovali hned na úvod jubilejního ročníku pořádné zpestření. Prvních pět dní totiž povede trasa ryze pouštními podmínkami. „Peru bude nejzajímavější. Písek a duny rozřadí startovní pole,“ předvídá pětinásobný šampion kategorie čtyřkolek Josef Macháček. Kromě rizika zapadnutí se závodníci v dunách budou muset vypořádat s mimořádně náročnou navigací. „Tady vám stopy nepomůžou. Rozhodnutí musíte provést bez uklidňujícího prvku, spoléháte pouze na vlastní orientaci,“ přibližuje náročnost zkušený motocyklista Barth Racing týmu David Pabiška. Právě z dun má největší obavy i Boris Vaculík, pilot závodního fordu. „S pískem mám totiž nejmenší zkušenost,“ přiznává někdejší úspěšný autokrosař.

2. Jemný písek feš-feš

Hrozba druhé části Dakarské rallye se jmenuje feš-feš. Tento jemný písek se vyskytuje převážně v Argentině, například v okolí San Juanu. Svým charakterem připomíná vápno nebo cement. Jeho zrádnost spočívá v tom, že zakrývá kamenité podloží. „Když do něj motorkáři zapadnou, může je shodit ze sedla. Je potřeba se naučit, jak specifický písek vypadá, odhadnout ho předem,“ popisuje David Pabiška a dodává: „Pokusíte-li se ho přejet, drobné kamínky se dostanou mezi rozetu a může dojít k přetržení řetězu. To je jeden z největších strašáků pro motorkáře.“ Na feš-feš nadává i Macháček. „Ti, co po něm jedou jako první, mají obrovskou výhodu, protože není vyjetá stopa. To ovlivní zejména výsledky v zadních řadách,“ doplňuje šedesátiletý nestor soutěže.

Dakar 2018: Přípravy vrcholí

3. Deštivá Bolívie

Nepříjemné a proklínané území. Do Bolívie se účastníci podívají v 6. etapě, kdy rozžhavené duny vystřídají jezera a hory. Například v bolívijském Altiplanu se bude závodit ve výšce 2500 metrů nad mořem. „No, závoděním bych to nenazýval. Je to past na výkon motoru. Vždycky spíše koukáme, jakou rychlost nám v těchto výškách dovolí,“ konstatuje Macháček. Závodníky v horách zkouší ještě déšť. „Cesty v Bolívii kloužou, jsou blátivé. V minulém roce jsem tam měl největší počet pádů, pneumatiky na tomto povrchu prakticky vůbec nedrží,“ mluví o hrozbách motorkář Rudolf Lhotský. „Když se namočíte, jedete v tom celý den. Máme jedny brýle a mokré rukavice vám nepomohou. Je to fakt složité,“ přidává se jeho týmový kolega, s quadem startující Zdeněk Tůma.

4. Prach a vyschlá řečiště

V minulosti do vyprahlého kamenitého řečiště zapadl třeba legendární Carlos Sainz, jinak dvojnásobný mistr světa v klasické rallye. Bylo skryté za keřem a španělský pilot nadával, že nezabočil doleva. „Ten záběr si dodnes pamatuji. Straší mě to. Vím, že si na to musím dát pozor,“ říká Boris Vaculík, který se závodním fordem vyjede do Dakarské rallye poprvé. Ještě horší je však kombinace vyschlých řečišť a zvířeného prachu. „Prach je v Argentině zvláštní. Když jsem tam jel poprvé, těšil jsem se. Brzy jsem však pochopil, že se tam práší až moc, a byl z toho trochu otrávený,“ přibližuje podmínky Rudolf Lhotský, dvojnásobný mistr Evropy v mezinárodních dálkových závodech Baja.

Kompletní přehled o Rallye Dakar 2018 na auto.cz

5. Sucho a velbloudí tráva

Závodníky prověří velbloudí tráva hlavně ve druhé části Dakaru, tedy v Argentině. Jedná se o zvětralou horninu, na které jsou uschlé křoviny s nebezpečnými drny. „Je to velice zrádné. Když do toho vjedete, jen stěží pak vyjedete zpět na trať. Uschlé dřeviny jsou tvrdé jak kámen. Přitom si třeba řeknete, že to v pohodě přejedete, a pak se najednou válíte po zemi,“ popisuje David Pabiška. Právě vedro a vysoké teploty představují zejména v Argentině obrovské problémy. „Jde tam o život. Myslím, že v loňském roce tam někdo umřel na zástavu srdce z vedra. Každý to snáší jinak. Musí se pít hodně vody a v žádném případě to nelze podcenit,“ dodává Rudolf Lhotský.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show

Česko hledá prezidenta. Už do názvu pořadu,…

Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů

Americký podnikatel Elon Musk by měl zůstat v čele…

Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá

Syrská vláda patrně dosud používá chemické zbraně k…

Prezidentská debata: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš Prezidentská debata: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš

Kandidáti na prezidenta Jiří Drahoš a Miloš Zeman v…

 
 






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat

České dálnice budou ode dneška dozorovat neoznačené Škody…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 





 
BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

Včera

Auto s japonským designem, italskými karosářskými úpravami a německým motorem? Seznamte se s BMW Bertone Freeclimberem.




Blesk.cz

Malého Radovánka nalezli na pokraji smrti v dutině stromu: Byl tak zmrzlý, že se nemohl pohnout

Malého Radovánka nalezli na pokraji smrti v dutině…

Asi tři dny se nedaleko Vítkova na Tachovsku schovával promrzlý a vyhladovělý pejsek v dutině stromu. Když ho…

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva spolužáky a skončil za mřížemi

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva…

Při střelbě na střední škole v americkém státě Kentucky byli dnes zabiti dva studenti, patnáctiletý chlapec a…

 

iSport.cz

ONLINE: Plíšková jde na světovou jedničku, o semifinále se porve s Halepovou

ONLINE: Plíšková jde na světovou jedničku, o…

Hned dvěma zástupcům mohou čeští tenisoví fanoušci držet palce ve středečním programu. Karolína Plíšková po…

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

 

Reflex.cz

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na Primě. Sledovali jsme živě!

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na…

V úterý od 20:00 proběhla první skutečná televizní debatu prezidentských kandidátů. Po monologu Miloše Zemana na…

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy, teď musí tahat za záchrannou brzdu

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy,…

V pátek 19. ledna večer došlo k uzavření pražského Libeňského mostu pro automobilovou a hromadnou dopravu. Část…