Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2018: Přípravy vrcholí

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Všech 36 českých závodníků a jejich početné doprovody jsou v Limě, kde v sobotu 6. ledna odstartuje jubilejní čtyřicátý ročník Rallye Dakar. Převzali si techniku, která až na výjimky přežila transport přes Atlantský oceán bez vážnější úhony.

Prokop si užil svoje

Zřejmě největší starosti měl Martin Prokop, který pojede Dakar potřetí a chce útočit na první desítku pořadí v kategorii automobilů. „Zdravím z Peru. Naše působení na letošním Dakaru začalo dvěma problémy. Nejdříve nás pořadatelé nepustili do lokality, kde jsme chtěli vyzkoušet auto. Jediný prostor, kde se dalo jezdit, obsadily tovární týmy, ale podařilo se nám domluvit se s týmem Mini. Abychom využili čas, musel jsem vstávat v pět místního času. Mechanici naopak nespali vůbec. U našeho Shreka (závodní Ford F150 Evo) se objevil problém s převodovkou, a tak kluci makali celou noc, aby dali auto do pořádku. Vůbec se nevyspali, ale mají naspáno z letadla po cestě sem. Takže nám držte palce,“ hodnotil Prokop situaci.

Vydařená Shock aklimatizace

Členové týmu Big Shock Racing Martin Macík s navigátorem Františkem Tomáškem a motorkářem Janem Brabcem mají za sebou aklimatizační pobyt v peruánských horách. Kvůli tomu, aby si jejich organismus přivykl na extrémní nadmořské výšky, které je čekají v polovině závodu. Během soutěže stráví účastníci čtyři dny v Cuscu a dva ve Valle Sagrado, v Andách na jihu Peru, ve výšce přes 3000 metrů.

„Několik prvních dní v horách mě bolela hlava, bylo mi špatně od žaludku, byl jsem malátný a unavený. Po pár dnech nepříjemné stavy ustoupily a cítím, že se vrací síla. Je daleko lepší odbýt si tyto nepříjemnosti v klidu hotelového pokoje než v plném nasazení v kabině kamionu,“ popisuje navigátor Tomášek.

Jediným, kdo byl od počátku zcela fit, a ve výborné náladě se staral o zábavu i zbytku výpravy, je Jan Brabec. „Samotného mě překvapilo, jak se mi podařilo zvládnout aklimatizaci. Místní mi poradili pár tipů, jak zdolat výškovou nemoc. Například popíjet čaje z koky. Poslechl jsem a zdá se, že jsem na správné cestě,“ líčí Brabec.

Silvestr v peruánských horách

Pánové strávili v Cuscu také poslední letošní noc. „Byla moc příjemná, i když klidnější, než by si kdo představoval. V šest hodin odpoledne, kdy v České republice vrcholila půlnoc, jsme si popřáli s rodinami a pak zašli na večeři. Ve veselé společnosti místních, kteří nám před jídlem rozdali čepičky a píšťalky, jsme si za doprovodu harfy snědli jídlo a vyrazili na kutě,“ popisuje Macík a dodává: „Přeci jen, i když byla na soustředění legrace, Dakar se blíží a s ním přichází i odpovědnost.“ Se svými parťáky se ve středu přesunul do Limy a 4. ledna čekají členy týmu technické přejímky.

Loprais o cíli nemluví

Poprvé po patnácti letech strávil Aleš Loprais poslední půlnoc v roce doma s rodinou ve Frenštátě pod Radhoštěm. Po slavnostním přípitku hned zamířil přes Vídeň do peruánské Limy, kde Dakar v sobotu odstartuje. „Připravoval jsem se v klidu bez zbytečné křeče a taky jsme si užívali vánoce se čtyřletým synem Alexem,“ uvedl Loprais pro server sport.cz. Jeho Tatra Královna II má nový motor, kabinu, tlumiče, telemetrii, elektronické brzdy a je delší než ta původní.

Lopraisovým navigátorem bude opět Katalánec Ferran Marco Acayna. Mechanikem posádky je poprvé Lukáš Janda, který pracoval již na předchozím voze. O konkrétním umístění jezdec mluvit nehodlá. „Chci dojet až do cíle v argentinské Cordóbě. Nebudu říkat nějaké číslo,“ dodal Aleš Loprais. Jeho nejlepším výsledkem je třetí místo z roku 2007, kdy se jela Rallye Dakar naposledy na africkém kontinentu.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)