Registrační značky na přání schváleny, přijdou na 10 tisíc
Návrh ministra Dobeše schválila 30. května vláda. Média už dříve přinesla informaci, že takové značky přijdou na 5.000,- Kč. Bude to ovšem za jednu tabulku, takže celkově budou ve formě správního poplatku stát minimálně 10 tisíc. Kombinace znaků může být libovolná. Tato novela zákona o provozu na pozemních komunikacích ovšem určitě ošetří používání nevhodných výrazů, které musí logicky zakázat. Nebo by na něj alespoň neměli tvůrci zapomenout.
Ministerstvo dopravy plánuje také zavedení RZ, které budou vázány na jméno majitele a nikoli na kraj jeho trvalého pobytu. I zde bude možné zvolit libovolná čísla a písmena, ale náhodná. Mělo by to údajně omezit agresivitu řidičů, kteří jsou nevraživí ke kolegům a kolegyním z jiných částí republiky. Také se ušetří značné finanční prostředky, neboť je pravděpodobné, že si majitel při prodeji vozu původní značku ponechá. Počty přidělovaných registračních značek totiž rapidně rostou, což logicky zvyšuje nutné výdaje.
Majitel vozu také bude moci požádat za další poplatek o přidělení třetí tabulky, například na nosič kol připevněný k pátým dveřím. Novinkou by měla být i možnost zachování původní RZ při změně vlastníka. Podobné pravidlo platilo krátce ve druhé polovině 90. let, kdy vozy při přehlašování z jednoho okresu do druhého nemusely měnit „čísla“ a odpadla i povinnost navštívit STK.
Registrační značky na přání: Jak je to s nimi doopravdy?
Novela, pokud vstoupí v platnost, způsobí změny i elektronickém registru silničních vozidel. Ten musí vzniknout zcela nový, aby do něj šly zapisovat značky v aktualizované podobě. Úprava toho stávajícího zřejmě nepostačí. Budoucí verze bude muset být schopna také komunikovat s ostatními databázemi orgánů veřejné správy. Mimochodem, do provozu Češi ročně přihlásí 170 tisíc ojetin z dovozu a příslušné dopravní úřady provedou na 800 tisíc vlastnických změn. Také vyřazování vozidel z provozu projde určitě změnami, aby se neopakovaly případy, kdy předchozí majitel vozidlo odhlásil, ale nový už jej na sebe nepřihlásil.
GTI na Blog.Auto.cz: ERZETA JAKO ANAMNÉZA
Od aktuálně popisovaných úprav se rovněž čeká, že zjednoduší schvalování motorových vozidel a právě zpřísní činnost stanic technické kontroly a měření emisí. Ty by měly být postihovány za neplnění povinností a jejich zaměstnance neminou pravidelná školení. Celkové odhadované výdaje za tyto novinky zřejmě nepřesáhnou 65 milionů korun za rok.
Novela musí projít ještě běžným schvalovacím řízením, tedy oběma komorami parlamentu a nakonec se pod ni podepíše prezident republiky. Týká se i v poslední době tolik diskutovaného přetáčení tachometrů. To nakonec nebude posuzováno jako trestný čin, ale pokuta při jeho prokázání může dosáhnout hranice 50 tisíc korun.