4.3. 2013

Reklamovat ojetý vůz je možné, s odbornou pomocí budete úspěšní!

Reklamovat ojetý vůz je možné, s odbornou pomocí budete úspěšní!

Problematická koupě ojetého automobilu se kupujícímu přihodí velmi snadno. Jak v takovém případě postupovat, abyste nenaletěli?

V autobazarech a nejen tam se to stále hemží nepřeberným množstvím „stočených“ vozidel, tedy ojetin s neoprávněně sníženým počtem ujetých kilometrů. Další velmi problematickou záležitostí jsou vozidla opravená po větších haváriích, kupujícímu však nepřiznaných. V těch horších případech navíc s chybějícími airbagy, což je kromě finanční újmy i značné bezpečnostní riziko.

Všechny tyto podvody samozřejmě vedou k neoprávněnému obohacení prodávajícího na úkor kupujícího. Například i hrubě zanedbaná údržba vozidla před prodejem může pro kupujícího po jeho koupi znamenat nepřiměřeně vysoké náklady na jeho uvedení do provozuschopného stavu. Sečteme-li si výměnu brzd i s brzdovými kotouči, všechny tlumiče, rozvody, oleje a spojkovou sadu, může Vás čekat investice po koupi ve výši 50.000 korun i více. Optimální samozřejmě je, takové nevhodné koupi závadové ojetiny se vyhnout, třeba s pomocí odborníka přizvaného k důkladné prověrce vozu.

Pokud jste to tak neudělali a už jste si závadové ojeté vozidlo pořídili, pak je zcela zásadní postupovat při takzvané reklamaci, neboli vytknutí vad vozidla prodávajícímu správně! Je třeba si v první řadě uvědomit, co je možné podle zákona reklamovat a jakým způsobem. Zjednodušeně řečeno, uplatnit reklamaci lze pouze na vady, které měla ojetina již v době koupě a nejedná se o opotřebení odpovídající stáří a míře jejího opotřebení. Do šesti měsíců od koupě to není tak složité, protože zákon předpokládá, že vadu vzniklou v této lhůtě měla věc již v době prodeje. Ze zkušenosti to v podstatě znamená, že rozumně řešitelná je reklamace do půl roku od koupě ojetiny, poté leží důkazní břemeno na kupujícím a je v podstatě jisté, že to autobazar využije ve svůj prospěch.

Častou chybou kupujících je odstranění závady ještě před uplatněním reklamace. To dle zákona není možné a prodejci ojetin to dobře vědí. Při pokusu uplatnit reklamaci na již odstraněnou vadu budete mít jednoduše smůlu! Prodejce vozidla, je-li to právnická osoba (bazar, dealer vozů) má jednoznačně povinnost sepsat s vámi písemný protokol o uplatnění reklamace a vámi požadovaném způsobu reklamace.

Zde také mnoho kupujících chybuje a na precizním sepsání reklamačního protokolu netrvá. Tím však dává trumf do rukou prodejce, který poté může celou záležitost vyřídit v jeho neprospěch, i když reklamace byla oprávněná. Povinnost vyřídit reklamaci, opět písemně s jednoznačným zdůvodněním zvoleného postupu (uznání či odmítnutí reklamace) a návrhem řešení má prodejce do třiceti dnů. Pokud toto neučiní, má kupující teoreticky nárok od smlouvy odstoupit. V praxi však bývá reálně odstoupení od smlouvy z tohoto důvodu těžko řešitelné.

Další častou chybou již při koupi bývá nezájem kupujících o informaci, zda ojetý automobil prodávající autobazar vlastní nebo prodává v takzvaném komisním prodeji. V případě zprostředkovatelského prodeje (komise) totiž za vady odpovídá původní vlastník vozidla, nikoliv bazar jako zprostředkovatel. A to znamená dohadování s původním majitelem, kterého jste nikdy neviděli a nevíte co od něj můžete čekat. Někdy se dokonce stává, že na uvedené adrese takový člověk nebydlí a nikdy nebydlel. Proto se vždy v případě koupě automobilu formou komisního prodeje zajímejte o jasnou identifikaci původního vlastníka.

Velmi častou chybou bývá kupní smlouva napsaná v neprospěch kupujícího. Pozor zejména na formulaci „kupuje věc jak stojí a leží“, protože v tu chvíli prodávající neodpovídá skoro za nic, kromě vlastností věci (ojetého vozidla), které si kupující ve smlouvě „výslovně vymínil“. Nebo může být ve smlouvě napsáno, někde stranou nebo drobnějším písmem, že automobil je před GO a nefunguje na něm prakticky nic. Pokud tohle podepíšete, máte pak při případné reklamaci také smůlu.

Pokud tedy k vadě, kterou chcete reklamovat dojde, zjistěte si nezávisle na prodávajícím, co zakoupenému vozidlu je a kolik by stála případná oprava a uvedení do použitelného stavu. Někdy se však jedná o vady, které žádnou opravou odstranit nelze, jako je například neoprávněně snížený počet najetých kilometrů a tím podvodně navýšená prodejní cena vozu nebo deformace nosných částí karoserie. Předpokládaný rozpočet opravy vozidla nebo způsobené majetkové újmy hraje zcela zásadní roli při rozhodování o dalším postupu vůči prodejci.

Obecně lze z našich soudně znaleckých praktických zkušeností rozdělit reklamace takto:

- Při škodě do 15.000 korun se pokusit vyřešit všechno samostatně dohodou s prodávajícím. Vhodný postup konzultujte pokud možno se specializovanou firmou na reklamace ojetých vozidel disponující nejlépe soudním znalcem.

- Při škodě nad 15.000 korun už se rozhodně vyplatí konzultovat všechno s odborníkem a před zahájením jednání s prodávajícím si připravit potřebné „náboje“ formou precizního popisu vad ojetiny a jasného požadavku na jejich odstranění nebo poskytnutí přiměřené slevy.

- Při škodě nad 30.000 korun se může vyplatit i soudní spor v případě, že prodávající na vytknutí vad vozidla kupujícím nereaguje nebo je odmítá řešit. Sice je v tomto případě potřeba počítat s delším časovým úsekem v rámci měsíců, než se všechno podaří vyřešit, ale pokud je celá věc profesionálně zpracovaná, šance na úspěch je velmi vysoká.

Nedávno jsme například pomocí soudu úspěšně dotáhli do konce spor kupujícího s prodávajícím, který koupil prokazatelně stočené, havarované a špatně opravené vozidlo za cenu vozidla s kilometrovým proběhem o polovinu nižším, než který byl uveden na počítadle vozidla. Ani o havárii a chybějících airbagách nebyl kupující informován.

Soud v takovém případě pomůže dosáhnout nejen kompenzace ztrát z podvodné koupě, ale prodávajícímu vyměří i povinnost uhradit náklady účelně vynaložené na zajištění důkazů potřebných pro rozhodování soudu, tedy například znaleckého posudku apod. Z našich zkušeností vyplývá, že se rozhodně vyplatí se již při vzniku problému obrátit na specializovanou firmu nebo soudního znalce se zkušenostmi v reklamacích ojetých vozidel a to dříve než třeba na advokáta, který obvykle nemá na rozdíl od specialistů s touto specifickou oblastí dostatek zkušeností.

Ing. Aleš Zich

Autor je předním odborníkem na prověřování technického stavu ojetých automobilů a majitelem konzultační společnosti Auto AZ Consulting

Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud

Americký odvolací soud potvrdil pozastavení platnosti…

Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně…

Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím

Sociální síť Facebook chce rozšířit portfolio svých…

 

Štítky Co koupit Bazar

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely

Světovým rekordmanem v dojezdu pouze na zásobu stlačeného…

Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

 






 
To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

Včera

Nissan GT-R, Skyline, Ford Escort Cosworth a několik dalších sportovních aut se stalo obětí požáru v jednou britském servisu.




Blesk.cz

Čuba chybí v Senátu devět měsíců. Dál bere plný plat a nadzdvihl vedení

Čuba chybí v Senátu devět měsíců. Dál bere plný plat…

Senátor František Čuba (SPO, 81) nerozhodoval o normách posuzovaných Senátem už přes devět měsíců. Navíc dál…

Tradiční »sójovka« vs. chemicky vyrobená: Je libo glutamát s karcinogenem?

Tradiční »sójovka« vs. chemicky vyrobená: Je libo…

Oblíbená tmavě hnědá omáčka se dá vyrobit tradiční, přírodní cestou ze čtyř ingrediencí – vody, sójových bobů,…

 

iSport.cz

Rutta o zájmu z NHL: Jsem připraven jít i na farmu, nebojím se toho

Rutta o zájmu z NHL: Jsem připraven jít i na farmu,…

Tři obránci národního týmu, kteří si zahráli na mistrovství světa v Paříži, mají v kapse smlouvu s klubem NHL.…

Třesk v Plzni? Po sezoně mají skončit Ivanschitz, Zeman i Hromada

Třesk v Plzni? Po sezoně mají skončit Ivanschitz,…

Přetahovaná se Slavií o titul ještě neskončila a Viktoria Plzeň už intenzivně řeší skladbu mužstva pro příští…

 

Reflex.cz

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo House of Cards

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo…

Třicátého května vpustí Netflix do světa první díl již páté série populárního seriálu House of Cards. Ta…

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou rozprodal Oliver Cromwell, se vrací do Londýna

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou…

Když se v roce 2012 procházel ředitel Královské akademie umění Christopher Le Brun po horách s hlavním kurátorem…