4.3. 2013

Reklamovat ojetý vůz je možné, s odbornou pomocí budete úspěšní!

Reklamovat ojetý vůz je možné, s odbornou pomocí budete úspěšní!

Problematická koupě ojetého automobilu se kupujícímu přihodí velmi snadno. Jak v takovém případě postupovat, abyste nenaletěli?

V autobazarech a nejen tam se to stále hemží nepřeberným množstvím „stočených“ vozidel, tedy ojetin s neoprávněně sníženým počtem ujetých kilometrů. Další velmi problematickou záležitostí jsou vozidla opravená po větších haváriích, kupujícímu však nepřiznaných. V těch horších případech navíc s chybějícími airbagy, což je kromě finanční újmy i značné bezpečnostní riziko.

Všechny tyto podvody samozřejmě vedou k neoprávněnému obohacení prodávajícího na úkor kupujícího. Například i hrubě zanedbaná údržba vozidla před prodejem může pro kupujícího po jeho koupi znamenat nepřiměřeně vysoké náklady na jeho uvedení do provozuschopného stavu. Sečteme-li si výměnu brzd i s brzdovými kotouči, všechny tlumiče, rozvody, oleje a spojkovou sadu, může Vás čekat investice po koupi ve výši 50.000 korun i více. Optimální samozřejmě je, takové nevhodné koupi závadové ojetiny se vyhnout, třeba s pomocí odborníka přizvaného k důkladné prověrce vozu.

Pokud jste to tak neudělali a už jste si závadové ojeté vozidlo pořídili, pak je zcela zásadní postupovat při takzvané reklamaci, neboli vytknutí vad vozidla prodávajícímu správně! Je třeba si v první řadě uvědomit, co je možné podle zákona reklamovat a jakým způsobem. Zjednodušeně řečeno, uplatnit reklamaci lze pouze na vady, které měla ojetina již v době koupě a nejedná se o opotřebení odpovídající stáří a míře jejího opotřebení. Do šesti měsíců od koupě to není tak složité, protože zákon předpokládá, že vadu vzniklou v této lhůtě měla věc již v době prodeje. Ze zkušenosti to v podstatě znamená, že rozumně řešitelná je reklamace do půl roku od koupě ojetiny, poté leží důkazní břemeno na kupujícím a je v podstatě jisté, že to autobazar využije ve svůj prospěch.

Častou chybou kupujících je odstranění závady ještě před uplatněním reklamace. To dle zákona není možné a prodejci ojetin to dobře vědí. Při pokusu uplatnit reklamaci na již odstraněnou vadu budete mít jednoduše smůlu! Prodejce vozidla, je-li to právnická osoba (bazar, dealer vozů) má jednoznačně povinnost sepsat s vámi písemný protokol o uplatnění reklamace a vámi požadovaném způsobu reklamace.

Zde také mnoho kupujících chybuje a na precizním sepsání reklamačního protokolu netrvá. Tím však dává trumf do rukou prodejce, který poté může celou záležitost vyřídit v jeho neprospěch, i když reklamace byla oprávněná. Povinnost vyřídit reklamaci, opět písemně s jednoznačným zdůvodněním zvoleného postupu (uznání či odmítnutí reklamace) a návrhem řešení má prodejce do třiceti dnů. Pokud toto neučiní, má kupující teoreticky nárok od smlouvy odstoupit. V praxi však bývá reálně odstoupení od smlouvy z tohoto důvodu těžko řešitelné.

Další častou chybou již při koupi bývá nezájem kupujících o informaci, zda ojetý automobil prodávající autobazar vlastní nebo prodává v takzvaném komisním prodeji. V případě zprostředkovatelského prodeje (komise) totiž za vady odpovídá původní vlastník vozidla, nikoliv bazar jako zprostředkovatel. A to znamená dohadování s původním majitelem, kterého jste nikdy neviděli a nevíte co od něj můžete čekat. Někdy se dokonce stává, že na uvedené adrese takový člověk nebydlí a nikdy nebydlel. Proto se vždy v případě koupě automobilu formou komisního prodeje zajímejte o jasnou identifikaci původního vlastníka.

Velmi častou chybou bývá kupní smlouva napsaná v neprospěch kupujícího. Pozor zejména na formulaci „kupuje věc jak stojí a leží“, protože v tu chvíli prodávající neodpovídá skoro za nic, kromě vlastností věci (ojetého vozidla), které si kupující ve smlouvě „výslovně vymínil“. Nebo může být ve smlouvě napsáno, někde stranou nebo drobnějším písmem, že automobil je před GO a nefunguje na něm prakticky nic. Pokud tohle podepíšete, máte pak při případné reklamaci také smůlu.

Pokud tedy k vadě, kterou chcete reklamovat dojde, zjistěte si nezávisle na prodávajícím, co zakoupenému vozidlu je a kolik by stála případná oprava a uvedení do použitelného stavu. Někdy se však jedná o vady, které žádnou opravou odstranit nelze, jako je například neoprávněně snížený počet najetých kilometrů a tím podvodně navýšená prodejní cena vozu nebo deformace nosných částí karoserie. Předpokládaný rozpočet opravy vozidla nebo způsobené majetkové újmy hraje zcela zásadní roli při rozhodování o dalším postupu vůči prodejci.

Obecně lze z našich soudně znaleckých praktických zkušeností rozdělit reklamace takto:

- Při škodě do 15.000 korun se pokusit vyřešit všechno samostatně dohodou s prodávajícím. Vhodný postup konzultujte pokud možno se specializovanou firmou na reklamace ojetých vozidel disponující nejlépe soudním znalcem.

- Při škodě nad 15.000 korun už se rozhodně vyplatí konzultovat všechno s odborníkem a před zahájením jednání s prodávajícím si připravit potřebné „náboje“ formou precizního popisu vad ojetiny a jasného požadavku na jejich odstranění nebo poskytnutí přiměřené slevy.

- Při škodě nad 30.000 korun se může vyplatit i soudní spor v případě, že prodávající na vytknutí vad vozidla kupujícím nereaguje nebo je odmítá řešit. Sice je v tomto případě potřeba počítat s delším časovým úsekem v rámci měsíců, než se všechno podaří vyřešit, ale pokud je celá věc profesionálně zpracovaná, šance na úspěch je velmi vysoká.

Nedávno jsme například pomocí soudu úspěšně dotáhli do konce spor kupujícího s prodávajícím, který koupil prokazatelně stočené, havarované a špatně opravené vozidlo za cenu vozidla s kilometrovým proběhem o polovinu nižším, než který byl uveden na počítadle vozidla. Ani o havárii a chybějících airbagách nebyl kupující informován.

Soud v takovém případě pomůže dosáhnout nejen kompenzace ztrát z podvodné koupě, ale prodávajícímu vyměří i povinnost uhradit náklady účelně vynaložené na zajištění důkazů potřebných pro rozhodování soudu, tedy například znaleckého posudku apod. Z našich zkušeností vyplývá, že se rozhodně vyplatí se již při vzniku problému obrátit na specializovanou firmu nebo soudního znalce se zkušenostmi v reklamacích ojetých vozidel a to dříve než třeba na advokáta, který obvykle nemá na rozdíl od specialistů s touto specifickou oblastí dostatek zkušeností.

Ing. Aleš Zich

Autor je předním odborníkem na prověřování technického stavu ojetých automobilů a majitelem konzultační společnosti Auto AZ Consulting

Spolupracujeme s TipCars.com
Advokátka Veselnická, která se setkala se synem Trumpa, obhajovala ruskou tajnou službu Advokátka Veselnická, která se setkala se synem Trumpa, obhajovala ruskou tajnou službu

Ruská advokátka Natalja Veselnická, s níž se během loňské…

Spiegel: VW, Porsche a další velké automobilky se měly domlouvat na cenách komponentů Spiegel: VW, Porsche a další velké automobilky se měly domlouvat na cenách komponentů

Německé automobilky Volkswagen, BMW, Audi a Porsche se…

Neschopenky budou od roku 2019 v elektronické podobě, lékaři je ale nemusí využívat Neschopenky budou od roku 2019 v elektronické podobě, lékaři je ale nemusí využívat

Místo tiskopisu o pěti dílech elektronický formulář.…

Státní dluh se prudce zvýšil, každý Čech už dluží 170 tisíc korun Státní dluh se prudce zvýšil, každý Čech už dluží 170 tisíc korun

Státní dluh se v prvním pololetí zvýšil o zhruba 175…

 

Štítky Co koupit Bazar

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 





 
Dieselgate se týká všech značek! Německo má plán na snížení emisí naftových vozů

Dieselgate se týká všech značek! Německo má plán na snížení emisí naftových vozů

Dnes 12:53

Zástupci automobilového průmyslu a politici v Německu se dohodli na plánu, který má odvrátit případné zákazy jízd naftových aut ve městech.




Blesk.cz

Éterická královna lesů a moří Houdová adoruje menstruaci: Je to posvátný dar

Éterická královna lesů a moří Houdová adoruje…

Modelka Helena Houdová (37), která se svými třemi dětmi létá všude možně po světě a snaží se splynout s…

Mrtvolu zpěváka (†41) Linkin Park našla uklízečka! Na odpoledne měl plány s kapelou

Mrtvolu zpěváka (†41) Linkin Park našla uklízečka!…

Rozhodl o tom, že si vezme život, náhle? Vypadá to tak. Zpěvák nu-metalové skupiny Linkin Park Chester…

 

iSport.cz

Beneš dostal výjimku. V Maďarsku může hrát i s jednou ledvinou

Beneš dostal výjimku. V Maďarsku může hrát i s…

Český fotbalový obránce Vít Beneš bude přece jen působit v maďarském celku Vasas Budapešť. Jeho přestup z…

DESET posil Sparty: střelec veterán, hráči z francouzské ligy i Slováci

DESET posil Sparty: střelec veterán, hráči z…

Tohle je pořádný uragán. Fotbalová Sparta v pátek představila další posilu, stal se jí záložník Rio Mavuba,…

 

Reflex.cz

Kde najdete růžovou nebo skleněnou pláž? Podívejte se na pět nádherných pláží naší planety

Kde najdete růžovou nebo skleněnou pláž? Podívejte…

Chcete poznat dračí vejce, vykoupat se v bombovém kráteru nebo světélkovat spolu s planktonem v moři? Naplánujte…

Na tenhle festival nikdy nepůjdu! Nebo možná jo...

Na tenhle festival nikdy nepůjdu! Nebo možná jo...

Karel přesně načasoval svůj vzkaz, který nasprejoval před východ z tunelu u tramvajových zastávek u Dolu…