reklama


4.3. 2013

Reklamovat ojetý vůz je možné, s odbornou pomocí budete úspěšní!

Reklamovat ojetý vůz je možné, s odbornou pomocí budete úspěšní!

Problematická koupě ojetého automobilu se kupujícímu přihodí velmi snadno. Jak v takovém případě postupovat, abyste nenaletěli?

V autobazarech a nejen tam se to stále hemží nepřeberným množstvím „stočených“ vozidel, tedy ojetin s neoprávněně sníženým počtem ujetých kilometrů. Další velmi problematickou záležitostí jsou vozidla opravená po větších haváriích, kupujícímu však nepřiznaných. V těch horších případech navíc s chybějícími airbagy, což je kromě finanční újmy i značné bezpečnostní riziko.

Všechny tyto podvody samozřejmě vedou k neoprávněnému obohacení prodávajícího na úkor kupujícího. Například i hrubě zanedbaná údržba vozidla před prodejem může pro kupujícího po jeho koupi znamenat nepřiměřeně vysoké náklady na jeho uvedení do provozuschopného stavu. Sečteme-li si výměnu brzd i s brzdovými kotouči, všechny tlumiče, rozvody, oleje a spojkovou sadu, může Vás čekat investice po koupi ve výši 50.000 korun i více. Optimální samozřejmě je, takové nevhodné koupi závadové ojetiny se vyhnout, třeba s pomocí odborníka přizvaného k důkladné prověrce vozu.

Pokud jste to tak neudělali a už jste si závadové ojeté vozidlo pořídili, pak je zcela zásadní postupovat při takzvané reklamaci, neboli vytknutí vad vozidla prodávajícímu správně! Je třeba si v první řadě uvědomit, co je možné podle zákona reklamovat a jakým způsobem. Zjednodušeně řečeno, uplatnit reklamaci lze pouze na vady, které měla ojetina již v době koupě a nejedná se o opotřebení odpovídající stáří a míře jejího opotřebení. Do šesti měsíců od koupě to není tak složité, protože zákon předpokládá, že vadu vzniklou v této lhůtě měla věc již v době prodeje. Ze zkušenosti to v podstatě znamená, že rozumně řešitelná je reklamace do půl roku od koupě ojetiny, poté leží důkazní břemeno na kupujícím a je v podstatě jisté, že to autobazar využije ve svůj prospěch.

Častou chybou kupujících je odstranění závady ještě před uplatněním reklamace. To dle zákona není možné a prodejci ojetin to dobře vědí. Při pokusu uplatnit reklamaci na již odstraněnou vadu budete mít jednoduše smůlu! Prodejce vozidla, je-li to právnická osoba (bazar, dealer vozů) má jednoznačně povinnost sepsat s vámi písemný protokol o uplatnění reklamace a vámi požadovaném způsobu reklamace.

Zde také mnoho kupujících chybuje a na precizním sepsání reklamačního protokolu netrvá. Tím však dává trumf do rukou prodejce, který poté může celou záležitost vyřídit v jeho neprospěch, i když reklamace byla oprávněná. Povinnost vyřídit reklamaci, opět písemně s jednoznačným zdůvodněním zvoleného postupu (uznání či odmítnutí reklamace) a návrhem řešení má prodejce do třiceti dnů. Pokud toto neučiní, má kupující teoreticky nárok od smlouvy odstoupit. V praxi však bývá reálně odstoupení od smlouvy z tohoto důvodu těžko řešitelné.

Další častou chybou již při koupi bývá nezájem kupujících o informaci, zda ojetý automobil prodávající autobazar vlastní nebo prodává v takzvaném komisním prodeji. V případě zprostředkovatelského prodeje (komise) totiž za vady odpovídá původní vlastník vozidla, nikoliv bazar jako zprostředkovatel. A to znamená dohadování s původním majitelem, kterého jste nikdy neviděli a nevíte co od něj můžete čekat. Někdy se dokonce stává, že na uvedené adrese takový člověk nebydlí a nikdy nebydlel. Proto se vždy v případě koupě automobilu formou komisního prodeje zajímejte o jasnou identifikaci původního vlastníka.

Velmi častou chybou bývá kupní smlouva napsaná v neprospěch kupujícího. Pozor zejména na formulaci „kupuje věc jak stojí a leží“, protože v tu chvíli prodávající neodpovídá skoro za nic, kromě vlastností věci (ojetého vozidla), které si kupující ve smlouvě „výslovně vymínil“. Nebo může být ve smlouvě napsáno, někde stranou nebo drobnějším písmem, že automobil je před GO a nefunguje na něm prakticky nic. Pokud tohle podepíšete, máte pak při případné reklamaci také smůlu.

Pokud tedy k vadě, kterou chcete reklamovat dojde, zjistěte si nezávisle na prodávajícím, co zakoupenému vozidlu je a kolik by stála případná oprava a uvedení do použitelného stavu. Někdy se však jedná o vady, které žádnou opravou odstranit nelze, jako je například neoprávněně snížený počet najetých kilometrů a tím podvodně navýšená prodejní cena vozu nebo deformace nosných částí karoserie. Předpokládaný rozpočet opravy vozidla nebo způsobené majetkové újmy hraje zcela zásadní roli při rozhodování o dalším postupu vůči prodejci.

Obecně lze z našich soudně znaleckých praktických zkušeností rozdělit reklamace takto:

- Při škodě do 15.000 korun se pokusit vyřešit všechno samostatně dohodou s prodávajícím. Vhodný postup konzultujte pokud možno se specializovanou firmou na reklamace ojetých vozidel disponující nejlépe soudním znalcem.

- Při škodě nad 15.000 korun už se rozhodně vyplatí konzultovat všechno s odborníkem a před zahájením jednání s prodávajícím si připravit potřebné „náboje“ formou precizního popisu vad ojetiny a jasného požadavku na jejich odstranění nebo poskytnutí přiměřené slevy.

- Při škodě nad 30.000 korun se může vyplatit i soudní spor v případě, že prodávající na vytknutí vad vozidla kupujícím nereaguje nebo je odmítá řešit. Sice je v tomto případě potřeba počítat s delším časovým úsekem v rámci měsíců, než se všechno podaří vyřešit, ale pokud je celá věc profesionálně zpracovaná, šance na úspěch je velmi vysoká.

Nedávno jsme například pomocí soudu úspěšně dotáhli do konce spor kupujícího s prodávajícím, který koupil prokazatelně stočené, havarované a špatně opravené vozidlo za cenu vozidla s kilometrovým proběhem o polovinu nižším, než který byl uveden na počítadle vozidla. Ani o havárii a chybějících airbagách nebyl kupující informován.

Soud v takovém případě pomůže dosáhnout nejen kompenzace ztrát z podvodné koupě, ale prodávajícímu vyměří i povinnost uhradit náklady účelně vynaložené na zajištění důkazů potřebných pro rozhodování soudu, tedy například znaleckého posudku apod. Z našich zkušeností vyplývá, že se rozhodně vyplatí se již při vzniku problému obrátit na specializovanou firmu nebo soudního znalce se zkušenostmi v reklamacích ojetých vozidel a to dříve než třeba na advokáta, který obvykle nemá na rozdíl od specialistů s touto specifickou oblastí dostatek zkušeností.

Ing. Aleš Zich

Autor je předním odborníkem na prověřování technického stavu ojetých automobilů a majitelem konzultační společnosti Auto AZ Consulting

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Facebook postaví v Dánsku nejúspornější datové centrum za sto milionů dolarů Facebook postaví v Dánsku nejúspornější datové centrum za sto milionů dolarů

Americký provozovatel sociální sítě Facebook postaví v…

Babišova EET už čítá 119 milionů účtenek, prosincové tržby atakovaly 20 miliard Babišova EET už čítá 119 milionů účtenek, prosincové tržby atakovaly 20 miliard

Do systému elektronické evidence tržeb se zapojilo přes…

Železničáři začínají od nuly, Fantova budova spolkne tři čtvrtě miliardy Železničáři začínají od nuly, Fantova budova spolkne tři čtvrtě miliardy

Správa železniční dopravní cesty spouští záchranu…

Číňané varují Američany: Pokud Trump zahájí obhodní válku, odvetu namíříme na váš Boeing Číňané varují Američany: Pokud Trump zahájí obhodní válku, odvetu namíříme na váš Boeing

Vlivný čínský státní deník Global Times varoval, že by se…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Tak už i Cobra bude elektrická! Techniku neposkytne nikdo jiný než...

Tak už i Cobra bude elektrická! Techniku neposkytne nikdo jiný než...

Dnes 13:55

EPower Racing stojí za vývojem a stavbou závodního vozu s vizáží slavného roadsteru AC Cobra a technikou moderních elektromobilů.




Blesk.cz

Manželka Filipa Blažka je nesmírně sexy: Ukázala napěchovaný výstřih

Manželka Filipa Blažka je nesmírně sexy: Ukázala…

Herec Filip Blažek (43) má zkrátka dobrý vkus. Jeho manželka Johana se ukázala na premiéře filmu xXx: Návrat…

Největším výdajem ministerstev byly sociální dávky: Padlo na ně 12,5 procenta HDP

Největším výdajem ministerstev byly sociální dávky:…

Největší část výdajů ministerstev a dalších vládních institucí šla v Česku v roce 2015 na sociální dávky, a to v…

 

iSport.cz

Řepka otevřeně o svých plánech: Chci trénovat Spartu, půjdu za tím

Řepka otevřeně o svých plánech: Chci trénovat…

Má před sebou velký cíl a věří, že se mu podaří ho uskutečnit. Bývalý fotbalista Tomáš Řepka (43) v otevřené…

Šafářová prohrála se Serenou, v Austrálii senzačně končí i Djokovič

Šafářová prohrála se Serenou, v Austrálii senzačně…

Obhájce titulu Srb Novak Djokovič skončil na Australian Open už ve 2. kole po prohře 6:7, 7:5, 6:2, 6:7 a 4:6 s…

 

Reflex.cz

Ze sta neléčených pacientů s chrápáním jich příštích osm let přežije jen 62, říká Ctirad Bastl

Ze sta neléčených pacientů s chrápáním jich příštích…

Doktor Ctirad Bastl (39) se mladému lékařskému oboru spánkové medicíny věnuje posledních čtrnáct let převážně za…

Z opuštěné věznice je po letech kluziště pro adrenalinové nadšence

Z opuštěné věznice je po letech kluziště pro…

Ještě na počátku roku 1991 žili v Rummu sovětští vězni, kteří otročili místním lomu. Jenže po obnovení…

 
 
reklama