4.3. 2013

Reklamovat ojetý vůz je možné, s odbornou pomocí budete úspěšní!

Reklamovat ojetý vůz je možné, s odbornou pomocí budete úspěšní!

Problematická koupě ojetého automobilu se kupujícímu přihodí velmi snadno. Jak v takovém případě postupovat, abyste nenaletěli?

V autobazarech a nejen tam se to stále hemží nepřeberným množstvím „stočených“ vozidel, tedy ojetin s neoprávněně sníženým počtem ujetých kilometrů. Další velmi problematickou záležitostí jsou vozidla opravená po větších haváriích, kupujícímu však nepřiznaných. V těch horších případech navíc s chybějícími airbagy, což je kromě finanční újmy i značné bezpečnostní riziko.

Všechny tyto podvody samozřejmě vedou k neoprávněnému obohacení prodávajícího na úkor kupujícího. Například i hrubě zanedbaná údržba vozidla před prodejem může pro kupujícího po jeho koupi znamenat nepřiměřeně vysoké náklady na jeho uvedení do provozuschopného stavu. Sečteme-li si výměnu brzd i s brzdovými kotouči, všechny tlumiče, rozvody, oleje a spojkovou sadu, může Vás čekat investice po koupi ve výši 50.000 korun i více. Optimální samozřejmě je, takové nevhodné koupi závadové ojetiny se vyhnout, třeba s pomocí odborníka přizvaného k důkladné prověrce vozu.

Pokud jste to tak neudělali a už jste si závadové ojeté vozidlo pořídili, pak je zcela zásadní postupovat při takzvané reklamaci, neboli vytknutí vad vozidla prodávajícímu správně! Je třeba si v první řadě uvědomit, co je možné podle zákona reklamovat a jakým způsobem. Zjednodušeně řečeno, uplatnit reklamaci lze pouze na vady, které měla ojetina již v době koupě a nejedná se o opotřebení odpovídající stáří a míře jejího opotřebení. Do šesti měsíců od koupě to není tak složité, protože zákon předpokládá, že vadu vzniklou v této lhůtě měla věc již v době prodeje. Ze zkušenosti to v podstatě znamená, že rozumně řešitelná je reklamace do půl roku od koupě ojetiny, poté leží důkazní břemeno na kupujícím a je v podstatě jisté, že to autobazar využije ve svůj prospěch.

Častou chybou kupujících je odstranění závady ještě před uplatněním reklamace. To dle zákona není možné a prodejci ojetin to dobře vědí. Při pokusu uplatnit reklamaci na již odstraněnou vadu budete mít jednoduše smůlu! Prodejce vozidla, je-li to právnická osoba (bazar, dealer vozů) má jednoznačně povinnost sepsat s vámi písemný protokol o uplatnění reklamace a vámi požadovaném způsobu reklamace.

Zde také mnoho kupujících chybuje a na precizním sepsání reklamačního protokolu netrvá. Tím však dává trumf do rukou prodejce, který poté může celou záležitost vyřídit v jeho neprospěch, i když reklamace byla oprávněná. Povinnost vyřídit reklamaci, opět písemně s jednoznačným zdůvodněním zvoleného postupu (uznání či odmítnutí reklamace) a návrhem řešení má prodejce do třiceti dnů. Pokud toto neučiní, má kupující teoreticky nárok od smlouvy odstoupit. V praxi však bývá reálně odstoupení od smlouvy z tohoto důvodu těžko řešitelné.

Další častou chybou již při koupi bývá nezájem kupujících o informaci, zda ojetý automobil prodávající autobazar vlastní nebo prodává v takzvaném komisním prodeji. V případě zprostředkovatelského prodeje (komise) totiž za vady odpovídá původní vlastník vozidla, nikoliv bazar jako zprostředkovatel. A to znamená dohadování s původním majitelem, kterého jste nikdy neviděli a nevíte co od něj můžete čekat. Někdy se dokonce stává, že na uvedené adrese takový člověk nebydlí a nikdy nebydlel. Proto se vždy v případě koupě automobilu formou komisního prodeje zajímejte o jasnou identifikaci původního vlastníka.

Velmi častou chybou bývá kupní smlouva napsaná v neprospěch kupujícího. Pozor zejména na formulaci „kupuje věc jak stojí a leží“, protože v tu chvíli prodávající neodpovídá skoro za nic, kromě vlastností věci (ojetého vozidla), které si kupující ve smlouvě „výslovně vymínil“. Nebo může být ve smlouvě napsáno, někde stranou nebo drobnějším písmem, že automobil je před GO a nefunguje na něm prakticky nic. Pokud tohle podepíšete, máte pak při případné reklamaci také smůlu.

Pokud tedy k vadě, kterou chcete reklamovat dojde, zjistěte si nezávisle na prodávajícím, co zakoupenému vozidlu je a kolik by stála případná oprava a uvedení do použitelného stavu. Někdy se však jedná o vady, které žádnou opravou odstranit nelze, jako je například neoprávněně snížený počet najetých kilometrů a tím podvodně navýšená prodejní cena vozu nebo deformace nosných částí karoserie. Předpokládaný rozpočet opravy vozidla nebo způsobené majetkové újmy hraje zcela zásadní roli při rozhodování o dalším postupu vůči prodejci.

Obecně lze z našich soudně znaleckých praktických zkušeností rozdělit reklamace takto:

- Při škodě do 15.000 korun se pokusit vyřešit všechno samostatně dohodou s prodávajícím. Vhodný postup konzultujte pokud možno se specializovanou firmou na reklamace ojetých vozidel disponující nejlépe soudním znalcem.

- Při škodě nad 15.000 korun už se rozhodně vyplatí konzultovat všechno s odborníkem a před zahájením jednání s prodávajícím si připravit potřebné „náboje“ formou precizního popisu vad ojetiny a jasného požadavku na jejich odstranění nebo poskytnutí přiměřené slevy.

- Při škodě nad 30.000 korun se může vyplatit i soudní spor v případě, že prodávající na vytknutí vad vozidla kupujícím nereaguje nebo je odmítá řešit. Sice je v tomto případě potřeba počítat s delším časovým úsekem v rámci měsíců, než se všechno podaří vyřešit, ale pokud je celá věc profesionálně zpracovaná, šance na úspěch je velmi vysoká.

Nedávno jsme například pomocí soudu úspěšně dotáhli do konce spor kupujícího s prodávajícím, který koupil prokazatelně stočené, havarované a špatně opravené vozidlo za cenu vozidla s kilometrovým proběhem o polovinu nižším, než který byl uveden na počítadle vozidla. Ani o havárii a chybějících airbagách nebyl kupující informován.

Soud v takovém případě pomůže dosáhnout nejen kompenzace ztrát z podvodné koupě, ale prodávajícímu vyměří i povinnost uhradit náklady účelně vynaložené na zajištění důkazů potřebných pro rozhodování soudu, tedy například znaleckého posudku apod. Z našich zkušeností vyplývá, že se rozhodně vyplatí se již při vzniku problému obrátit na specializovanou firmu nebo soudního znalce se zkušenostmi v reklamacích ojetých vozidel a to dříve než třeba na advokáta, který obvykle nemá na rozdíl od specialistů s touto specifickou oblastí dostatek zkušeností.

Ing. Aleš Zich

Autor je předním odborníkem na prověřování technického stavu ojetých automobilů a majitelem konzultační společnosti Auto AZ Consulting

Spolupracujeme s TipCars.com
Kurz bitcoinu vždy připomínal horskou dráhu, to se ale může změnit Kurz bitcoinu vždy připomínal horskou dráhu, to se ale může změnit

Bitcoin v rozmezí jednoho týdne vstupuje na největší…

Ceny plynu kvůli výbuchu rakouského terminálu prudce rostou Ceny plynu kvůli výbuchu rakouského terminálu prudce rostou

Exploze plynového terminálu ve východorakouské obci…

Kvůli zřícení lávky v Troji podala Praha trestní oznámení Kvůli zřícení lávky v Troji podala Praha trestní oznámení

Praha podala trestní oznámení na neznámého pachatele…

Evropská komise schválila převzetí části Air Berlin Evropská komise schválila převzetí části Air Berlin

Evropská komise schválila plánované převzetí části…

 

Štítky Co koupit Bazar

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 





 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Dnes 18:50

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Nešťastná Gottova dcera Dominika: Tátovi někdo zablokoval moje číslo v mobilu!

Nešťastná Gottova dcera Dominika: Tátovi někdo…

Až nyní vycházejí najevo informace o ročním sporu Karla Gotta (78) a jeho nejstarší dcery. Za jejich odlukou…

 

iSport.cz

Jablonský ve 30 letech ukončil v Brně kariéru. Se Slavií zažil i Ligu mistrů

Jablonský ve 30 letech ukončil v Brně kariéru. Se…

Třicetiletý obránce fotbalistů Brna Tomáš Jablonský ukončil z rodinných a osobních důvodů hráčskou kariéru. S…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…