Renault Clio 1,2TCE Rip Curl – downsizing v praxi

Renault Clio 1,2TCE Rip Curl – downsizing v praxi

 
 

Končí etapa atmosférických maloobjemových agregátů? Dost možná ano. Po svezení se s Cliem 1,2TCE Rip Curl tomu začínám opravdu věřit.

Velmi zajímavý motor si necháme až nakonec, na začátek si povězme něco o výbavě Clia. Testovací vůz na víku zavazadlového prostoru a bočních lištách hrdě nosil nápis Rip Curl, symbolizující spojení sil Renaultu se známým výrobcem a prodejcem potřeb pro surfaře a milovníky snowboardu, společností Rip Curl. Výsledkem spolupráce je limitovaná série LS Rip Curl. Celé auto tak bylo oblečeno do hávu, který by měl mladé zákazníky s aktivním způsobem života přilákat. Nejnápadnějším příkladem je barva vozu, která se snaží co nejpřesněji imitovat barvu oceánu (její jméno je ale paradoxně Iceberg). Další změnou oproti standardním verzím je dynamicky působící interiér, kde výrazná červená v kombinaci s velmi tmavou černou vytvářejí prostředí, které mladí lidé jistě ocení. Příjemně působí také látkové potahy sedadel, které jsou vyrobeny z odolných materiálů a měly by tak vydržet nejeden divoký výlet na hory či k moři. Sedadla bohužel postrádají výraznější boční vedení, které by vzhledem k testované motorizaci bylo třeba.

obrázek [555 x 298]
 

Ergonomie pokulhává

Výtky se bohužel musí snést na hlavy ergonomů, kteří navrhovali středový panel. Tlačítko, ovládající blikače pro stav nouze, je umístěno velmi neprakticky až dole na středovém panelu, hned těsně nad ním jsou umístěny titěrné ovladače rádia. Při každé volbě předdefinované stanice tak musíte šátrat kamsi dolů a hledat velmi málo vystupující tlačítka. Je tedy rozhodně dobře, že automobil nabízel i možnost ovládání audia pod volantem. Obsluha tohoto modulu sice není příliš intuitivní, po několika dnech si na něj ale každý řidič přivykne. Další výtka směřuje k umístění ovládacího elementu tempomatu s omezovačem rychlosti. Ten se nachází přesně před levým kolenem, není na něj bez skrčení vidět a tak se manipulace s ním stává velmi nepohodlnou a je třeba jej po paměti hledat. Nechápu, proč nešlo tento ovládací prvek spolu s ovládacími tlačítky rádia umístit na lépe přístupné místo na ovládacím panelu. Bez minusových bodů naopak zůstává pohodlný posaz za příjemně se držícím koženým volantem.

obrázek [555 x 426]
 

Co mi ovšem velmi zlepšilo náladu, bylo zařízení s názvem Audio Connexion Box, které se ukrývá v přihrádce před spolujezdcem. Díky němu lze přehrávat skladby z přineseného i-Podu, přehrávače MP3, flash-paměti či MiniDiscu. Když už jsme u toho chválení, praktický je přepážkový systém v zavazadlovém prostoru, kdy si můžete vyjímatelné přepážky rozmístit na jeho dno podle rozměrů momentálně převážených drobnějších věcí. Dno zavazadlového prostoru o velikosti 288 litrů je navíc plastové a spolu s plastovými bočnicemi vytváří jakýsi „box“. Do útrob kufru si díky tomu můžete bez obav odložit mokré či zablácené svršky, úklid po takovémto „nákladu“ je velmi snadný a rychlý.

Svištíme ze svahu dolů

Jízda je spíše komfortní, posilovač řízení má lehký chod, i přes to si lze v Cliu (v rámci možností) užít sportovnější jízdu. Při ní se sice dostavují větší boční náklony, automobil si ovšem vzorně dál hleděl své stopy. Oproti Twingu GT se stejným motorem, které jsme taktéž testovali, působila jízda v Cliu klidněji a sebevědoměji. Velkou zásluhu na tom má delší rozvor, který v případě Clia činí 2.575 mm, protože agregát tolik s autem „necvičí“. Řazení je bezproblémové, kulisa sice není exaktně vymezena jako například u Fabie, celkově si na jeho přesnost nelze stěžovat.

Při městském provozu jistě oceníte systém, který automaticky uzamyká vozidlo po rozjezdu. V případě nehody se pak všechny dveře samočinně odjistí tak, aby umožnily případnou pomoc z venčí. Na automobilu je také třeba pochválit adaptivní světlomety, které při větším otočení volantu na jednu či druhou stranu plynule rozsvítily přídavnou žárovičku a osvětlovaly tak místa, která by za normálních okolností zůstala zahalena tmou. Se svítivostí potkávacích i dálkových světel jsme byli spokojeni.

Výhled z vozu je bohužel poplatný vysoké míře pasivní bezpečnosti vozu, A-sloupky jsou poměrně rozměrné a omezují tak výhled šikmo vpřed. Na obhajobu Clia ale musíme uvést, že tento nešvar je dnes přítomen u velké části nových automobilů. Při couvání jsme využívali služeb příplatkového parkovacího senzoru, který vzhledem k „baculatosti“ vozu určitě doporučuji. V pěkném počasí bylo příjemné trávit čas ve voze za přítomnosti dvojdílného panoramatického elektricky ovládaného okna s protisluneční clonou. Při jeho otevření se v jeho přední části zdvihl větrný deflektor, který umožňoval i při rychlejší jízdě komunikovat s cestujícími a nebýt tak rušen přílišným aerodynamickým hlukem.

obrázek [555 x 312]
 

Motor 1,2 TCE - malý točivý ďáblík

Ač to při prvním pohledu na výkonové charakteristiky nevypadá, přeplňovaný agregát o zdvihovém objemu 1149 cm3 je opravdovou lahůdkou. Velmi lehko se vytáčí a celkově působí velmi živým dojmem. Táhne přibližně od 2500 otáček za minutu a dech mu dochází až u červeného pole při šesti tisících otáčkách za minutu. Díky přeplňování nevelikým turbodmychadlem, které má malou setrvačnost a pozvolný náběh, nezaznamenáte téměř žádný turboefekt. Opravdu je to tak. Když jsem vůz přebíral, myslel jsem, že se jedná o další reklamní slogan, který se zřejmě nebude zakládat na pravdě. Jak jsem se ani snad více nemohl mýlit se ukázalo hned na prvním semaforu. Lineární zátah téměř přes pásmo čtyř tisíc otáček mě donutil dát Renaultu za pravdu – tenhle motůrek se opravdu povedl.

obrázek [555 x 391]
 

Oproti jeho zvukovému projevu v Twingu GT je jeho hlas lépe utlumen a neruší ani při vysokých otáčkách. Naopak, kromě otáček blízko omezovače má dvanáctistovka o výkonu 74 kW (100 k) a nejvyšším točivým momentem 145 Nm velmi příjemný zvukový projev. V kombinaci s velkou ochotou k vytáčení bylo obtížné se uhlídat, agregát zbytečně nevytáčet a pokusit se změřit seriózně hodnotu spotřeby. Motor 1,2 TCE (Turbo Control Efficiency) je totiž vyložený hračička a k dynamické jízdě přímo vybízí.

Hodně muziky za přiměřeně benzinu

I když tabulkové hodnoty spotřeby jsou velmi optimistické, nejsou od nich v reálném provozu naměřené hodnoty tolik vzdáleny. Kombinovaná spotřeba za celou dobu testu, kdy se s automobilem jezdilo poměrně svižně, má hodnotu 6,8 l/100 kilometrů. Jsem přesvědčen, že při spíše klidné jízdě bez absolvování několika odpoledních špiček v pražském provozu je reálné dostat se ještě minimálně o půllitr níže. Při ustálené dálniční jízdě přístrojovou rychlostí 140 km/h byla spotřeba 8,3 litru na 100 kilometrů, při přístrojové rychlosti 108 km/h (tempomat lze nastavovat velmi přesně po dvoukilometrových krocích) činila spotřeba 6,2 l/100 km. Klidná jízda mimo obec si z 55 litrové palivové nádrže vyžádala 5,8 l benzinu na 100 km. Pokud vám nevadí větší spotřeba je možné si i v tomto malém Cliu zahrát na dálničního stíhače. Při našem testu maximální rychlosti jsme se na papírových 184 km/h bez problémů dostali.

První cena vozu264.900,-Kč (1,2 16V, 48 kW, 3dv. Authentique)
První cena vozu s testovanou motorizací359.900,-Kč (1,2TCE, 74 kW, 3dv. Expression)
Základní cena testovaného vozu399.900,-Kč (1,2TCE, 74 kW, 5dv. LS Rip Curl)
Cena testovaného vozu vč. příplatků465.200,-Kč (1,2TCE, 74 kW, 5dv. LS Rip Curl)

Plusy:

  • úhledný nadčasový design
  • velké množství variant výbav a široká startovní nabídka motorizací
  • vynikající odhlučnění interiéru
  • agilní motor
  • v testované verzi nadprůměrná kvalita interiéru
  • ucelená standardní bezpečnostní výbava
  • vtipně vyřešený zavazadlový prostor

Mínusy

  • rychle rostoucí cena s vyššími provedeními a lepšími motorizacemi
  • nutnost připlácet za některé prvky, u konkurence obvyklé v základní výbavě (axiálně seřiditelný volant, hliníková kola pro nejvyšší verze kromě Rip Curl)
  • špatná přístupnost ovládacích tlačítek audia, tempomatu a sdruženého nouzového blikače
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Clio Rip Curl

Cena v základní výbavě: 399 900 Kč Cena v testované výbavě: 465 200 Kč

Základní výbava:ABS + EBD + brzdový asistent a automatická aktivace výstražných blikačů při panickém brždění, disky kol o rozměru 15“ „Mahonia“, 4 airbagy, automatické zamykání dveří za jízdy, multifunkční ukazatel na palubní desce s ukazatelem vnější teploty, centrální zamykání na DO s elektrickou dětskou pojistkou, držák nápojů ve středové konzoli, el. nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el. okna (přední jednodotyková), manuální klimatizace, palubní počítač, schránka na brýle u řidiče, odkládací schránka u spolujezdce, odkládací zásuvky pod předními sedadly, plnohodnotné rezervní kolo, čtecí lampičky vpředu a vzadu, rádio s CD + 4 repro a ovládání u volantu, 3x ISOFIX, tónovaná okna, výškově nastavitelná přední sedadla, řidičovo s bederní opěrkou, výškově nastavitelný kožený volant, dělené zadní sedadlo 1/3;2/3, akustická signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů, rozsvícených světel, nedovřených dveří a rezervy v palivové nádrži, pack Look, Audio Connexion Box, mlhové světlomety, vyhřívané zadní sklo

Výbava testovaného vozu:Okenní airbagy (+12.000,-), kontrola tlaku v pneumatikách (+8.000,-), metalíza (+10.300,-), zadní parkovací senzor (+9.000,-), el. Ovládané střešní okno s protisluneční clonou (+ 26.000,-)

Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

 
Technické údaje
Motor Renault Clio Rip Curl
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1149
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 145 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 184
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 5 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 288 / 1028
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1165 / 415
Rozměr pneu:185/60 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3986
b) šířka (mm): 1707
c) výška (mm): 1496
d) rozvor (mm): 2575
e) rozchod vpředu (mm): 1472
f) rozchod vzadu (mm): 1470
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO
Hodnocení Renault Clio Rip Curl
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 6
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 6
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,23
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Evropské Automobily roku: Renault Clio (2006) Evropské Automobily roku: Renault Clio (2006)

Třetí generace Clia komerčním úspěchem navázala na své…

Video: Zajíc jako účastník rallye Video: Zajíc jako účastník rallye

Velikonoční svátky jsou v plném proudu a jedním z jejich…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na koupališti dělá už 27 let

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na…

Koupaliště Petynka v Praze 6 zahájilo sezónu. A jako každý rok u toho byl i Václav Šála (68). Ten totiž v areálu…

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii: Nevěděla jsem, kdo jsem a kde jsem!

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii:…

Nejhorší období mého života! Tak popisuje bývalá královna krásy Zuzana Jandová (29) svůj kolaps a následný pobyt…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální katastrofě

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální…

Tisíce let starý Bělověžský prales na polsko-běloruské hranici je díky necitlivé enviromentální politice polské…

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…