16.9. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Renault Symbioz: Z auta rovnou do obýváku!

 

Symbióza znamená soužití. V tomto případě mezi autem, obydlím a lidmi. Právě tak vidí budoucnost francouzská automobilka. Že už nebudete muset při svých cestách autem řídit, je asi jasné.

Stánek Renaultu se na letošní IAA nese ve znamení auta budoucnosti pojmenované Symbioz. Má nám dát představu o tom, co vše zastanou automobily v roce 2030. Že budou elektrické a plně autonomní, to už každý ví. Jenže Renault jde s konceptem Symbioz ještě mnohem dále. Skoro by se dalo říci až za hranice toho, co jsme dnes, při současném stavu techniky schopní pochopit.

Auto nebo obývák? Obojí. A nejen to!

Cílem tvůrců Symbiozu bylo v maximálně možné míře propojit automobil a domov. Tedy dva subjekty, kde řada lidí tráví hodně času. Celé auto je navrženo tak, aby se v maximálně možné míře přizpůsobilo běžnému životu svého uživatele, zejména s ohledem na dosažení maximálního pohodlí.

Co tedy Symbioz umí? V roli dopravního prostředku vás přepraví z místa na místo. Stačí mu jen říci (zadat do jeho plánovacího počítače) kam chcete jet a auto to splní. Vy se při tom můžete věnovat svým zálibám. Třeba hraní společenských her. To umožňují přední sedadla, které je možné při jízdě otočit tak, že řidiči a jeho vpředu sedící spolujezdec budou sedět zády ke směru jízdy a tedy čelem k vzadu sedícím cestujícím. Jde vlastně o autonomitu nejvyššího, tedy pátého stupně.

Jenže to by bylo málo. V roce 2030 budou chtít lidé od svého auta mnohem více. Tedy dle představ tvůrců automobilky Renault. Symbioz je tak vytvořený zároveň coby extra prostor, či přesněji řečeno pokoj. Jak obývací, tak třeba pracovna. Záleží, co si majitel přeje. Také si může navodit soukromí, pokud jej potřebuje. Případně může být všemi členy domácnosti viděn díky průhledným sloupkům karoserie. Pokoj vytvořený z kabiny auta pak může být uvnitř domu, nebo coby extra obytná část připojená k domu jako například přístavba v podobě „verandy“ či zimní zahrady. Auto tak vlastně umožňuje zvětšit obytnou plochu stávajícího obydlí.

Auto je navíc tvořeno plošinou, kterou je možné za pomoci čtyř lan zvednout do výšky. Z přízemí se tak dostane do podlaží s ložnicí či dokonce na terasu. Dále lze vůz parkovat také na střeše domu, kde se jeho kabina změní v místnost pro odpočinek či relaxování. Nebo lze kabinu přeměnit v otevřený prostor podobný obývacímu pokoji. Kabina Symbiozu byla inspirována právě jím. Tedy místem, kde lidé doma tráví většinu času.

Aktivně pracuje s energií

Ale Symbioz není jen o přeměně auta na pokoj a obráceně či o přepravě z bodu A do bodu B plně autonomně. Auto umí také aktivně pracovat s energií. V jeho útrobách se nachází malá elektrická rozvodná síť. Po spojení auta s domem dojde k propojení rozvodné sítě vozu a domu a tedy ke sdílení elektrické energie. Ta je následně využita přesně podle potřeb obyvatel.

AUTOSALON FRANKFURT NA AUTO.CZ

Pokud víte, že během až dvou dnů (Renault uvádí 48 hodin) nebudete podnikat žádnou delší cestu, v akumulátorech vozu zůstane jen malé množství elektrické energie. Takové, které ale v případě potřeby stačí na kratší cestu, třeba na nákup.

Pokud se však blíží víkend a v plánu je delší cesta, systém automaticky dobije baterie v noci z pátku na sobotu. Dále je možné zvolit program, který umožní uchovat energii v baterkách pro elektrické spotřebiče v domě. Pro osvětlení, TV, PC či pračku. To přijde vhod v případě, kdy dojde k odpojení dodávky elektrické energie, třeba z důvodu větrné smršti, jež poškodila přenosovou sít. Vše lze ovládat jak z dotykového monitoru na palubní desce, tak také přímo z domu.

Pokud odbočíme od vizí a vrhneme se na techniku Symbiozu, tak máme k dispozici pouze údaje o celkové délce, která činí 4,7 metru, šířce 1,98 metru a výšce auta 1,35 metru. Vnějšími rozměry se auto řadí do segmentu D, avšak prostorností spadá spíše do kategorie velkoprostorových aut, tedy třídy E.

Renault Symbioz je prostě konceptem s velkým „K“. Jeho schopnosti dalece přesahují možnosti dnešních automobilů. Renault sice udává, že za pouhých 13 let by se uvedené vlastnosti měly stát realitou, avšak my si to rozhodně nemyslíme. Už jen zajistit spolehlivost všech funkcí, nemluvě o autonomitě na stupni 5, která je i dle tvůrců současných autonomních vozidel (Audi A7 „Jack“) hodně daleko. Renault není NASA a Symbioz není Mezinárodní vesmírná stanice (ISS), ba ani dnes již nelétající raketoplán (Space shuttle). Myslet si, že někdo takovou techniku nabídne běžným lidem už za 13 let, je skoro utopií. Symbioz mi tak nejvíce připomíná sci-fi seriály a kosmickou loď Enterprise. Jen „plující“ na planetě Zemi.

Spolupracujeme s TipCars.com
Německo bude mít letos opět nejvyšší přebytek běžného účtu Německo bude mít letos opět nejvyšší přebytek běžného účtu

Německo zřejmě bude mít letos již třetí rok za sebou…

Nejen kryptoměny. Blockchain postupně proniká i do světa bank Nejen kryptoměny. Blockchain postupně proniká i do světa bank

Technologii blockchain, využívanou převážně pro transakce…

ČSSD chce zlevnit život v Praze. Slibuje jízdné zdarma a dostupné byty ČSSD chce zlevnit život v Praze. Slibuje jízdné zdarma a dostupné byty

Prioritou ČSSD pro Prahu je zlevnění života v hlavním…

Světové výplaty dividend prolomily rekord. Akcionáři si rozdělili 11 bilionů korun Světové výplaty dividend prolomily rekord. Akcionáři si rozdělili 11 bilionů korun

Výplata dividend ve druhém čtvrtletí dosáhla další…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

 





 
Volvo V60 D4 FWD (140 kW) – Nejlíp jezdící volvo současnosti

TEST: Volvo V60 D4 FWD (140 kW) – Nejlíp jezdící volvo současnosti

Dnes 12:55

Švédové sice chtějí skončit s turbodiesely, motor D4 v útrobách nového Volva V60 ale dokazuje, že je to škoda. A jaká je vůbec nová generace tohoto kombíku střední třídy?




Blesk.cz

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

Sebevražda DJ Loutky (†51): Zůstala po něm krásná přítelkyně! Život ukončil v jejím bytě

Sebevražda DJ Loutky (†51): Zůstala po něm krásná…

Česká taneční scéna přišla o jednu z největších legend. DJ Loutka (†51) si ze soboty na neděli vzal život.…

 

iSport.cz

Kadlecův návrat se odkládá. Koleno si žádá ještě šest týdnů

Kadlecův návrat se odkládá. Koleno si žádá ještě šest týdnů

Sparťanský útočník Václav Kadlec musí odložit návrat na fotbalové trávníky po operaci kolena přinejmenším o…

Francouz: Roli trojky v NHL přijímám. Proč odmítl bohatství Petrohradu?

Francouz: Roli trojky v NHL přijímám. Proč odmítl…

Nebušil zuřivě rukou do zdi, že Colorado přivedlo Philippa Grubauera, což v praxi znamená, že začne sezonu na…

 

Reflex.cz

Dojetí, slzy a desítky let odloučení. Korejské rodiny se setkaly s příbuznými z KLDR

Dojetí, slzy a desítky let odloučení. Korejské…

Devět desítek jihokorejských rodin dnes dorazilo přes společnou hranici do KLDR na setkání se svými příbuznými,…

Rusové o roce 1968 přejímají propagandu z éry Brežněva

Rusové o roce 1968 přejímají propagandu z éry Brežněva

Skoro polovina Rusů o vpádu sovětských vojsk do Československa v srpnu 1968, který skoncoval s reformami…