16.9. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Renault Symbioz: Z auta rovnou do obýváku!

 

Symbióza znamená soužití. V tomto případě mezi autem, obydlím a lidmi. Právě tak vidí budoucnost francouzská automobilka. Že už nebudete muset při svých cestách autem řídit, je asi jasné.

Stánek Renaultu se na letošní IAA nese ve znamení auta budoucnosti pojmenované Symbioz. Má nám dát představu o tom, co vše zastanou automobily v roce 2030. Že budou elektrické a plně autonomní, to už každý ví. Jenže Renault jde s konceptem Symbioz ještě mnohem dále. Skoro by se dalo říci až za hranice toho, co jsme dnes, při současném stavu techniky schopní pochopit.

Auto nebo obývák? Obojí. A nejen to!

Cílem tvůrců Symbiozu bylo v maximálně možné míře propojit automobil a domov. Tedy dva subjekty, kde řada lidí tráví hodně času. Celé auto je navrženo tak, aby se v maximálně možné míře přizpůsobilo běžnému životu svého uživatele, zejména s ohledem na dosažení maximálního pohodlí.

Co tedy Symbioz umí? V roli dopravního prostředku vás přepraví z místa na místo. Stačí mu jen říci (zadat do jeho plánovacího počítače) kam chcete jet a auto to splní. Vy se při tom můžete věnovat svým zálibám. Třeba hraní společenských her. To umožňují přední sedadla, které je možné při jízdě otočit tak, že řidiči a jeho vpředu sedící spolujezdec budou sedět zády ke směru jízdy a tedy čelem k vzadu sedícím cestujícím. Jde vlastně o autonomitu nejvyššího, tedy pátého stupně.

Jenže to by bylo málo. V roce 2030 budou chtít lidé od svého auta mnohem více. Tedy dle představ tvůrců automobilky Renault. Symbioz je tak vytvořený zároveň coby extra prostor, či přesněji řečeno pokoj. Jak obývací, tak třeba pracovna. Záleží, co si majitel přeje. Také si může navodit soukromí, pokud jej potřebuje. Případně může být všemi členy domácnosti viděn díky průhledným sloupkům karoserie. Pokoj vytvořený z kabiny auta pak může být uvnitř domu, nebo coby extra obytná část připojená k domu jako například přístavba v podobě „verandy“ či zimní zahrady. Auto tak vlastně umožňuje zvětšit obytnou plochu stávajícího obydlí.

Auto je navíc tvořeno plošinou, kterou je možné za pomoci čtyř lan zvednout do výšky. Z přízemí se tak dostane do podlaží s ložnicí či dokonce na terasu. Dále lze vůz parkovat také na střeše domu, kde se jeho kabina změní v místnost pro odpočinek či relaxování. Nebo lze kabinu přeměnit v otevřený prostor podobný obývacímu pokoji. Kabina Symbiozu byla inspirována právě jím. Tedy místem, kde lidé doma tráví většinu času.

Aktivně pracuje s energií

Ale Symbioz není jen o přeměně auta na pokoj a obráceně či o přepravě z bodu A do bodu B plně autonomně. Auto umí také aktivně pracovat s energií. V jeho útrobách se nachází malá elektrická rozvodná síť. Po spojení auta s domem dojde k propojení rozvodné sítě vozu a domu a tedy ke sdílení elektrické energie. Ta je následně využita přesně podle potřeb obyvatel.

AUTOSALON FRANKFURT NA AUTO.CZ

Pokud víte, že během až dvou dnů (Renault uvádí 48 hodin) nebudete podnikat žádnou delší cestu, v akumulátorech vozu zůstane jen malé množství elektrické energie. Takové, které ale v případě potřeby stačí na kratší cestu, třeba na nákup.

Pokud se však blíží víkend a v plánu je delší cesta, systém automaticky dobije baterie v noci z pátku na sobotu. Dále je možné zvolit program, který umožní uchovat energii v baterkách pro elektrické spotřebiče v domě. Pro osvětlení, TV, PC či pračku. To přijde vhod v případě, kdy dojde k odpojení dodávky elektrické energie, třeba z důvodu větrné smršti, jež poškodila přenosovou sít. Vše lze ovládat jak z dotykového monitoru na palubní desce, tak také přímo z domu.

Pokud odbočíme od vizí a vrhneme se na techniku Symbiozu, tak máme k dispozici pouze údaje o celkové délce, která činí 4,7 metru, šířce 1,98 metru a výšce auta 1,35 metru. Vnějšími rozměry se auto řadí do segmentu D, avšak prostorností spadá spíše do kategorie velkoprostorových aut, tedy třídy E.

Renault Symbioz je prostě konceptem s velkým „K“. Jeho schopnosti dalece přesahují možnosti dnešních automobilů. Renault sice udává, že za pouhých 13 let by se uvedené vlastnosti měly stát realitou, avšak my si to rozhodně nemyslíme. Už jen zajistit spolehlivost všech funkcí, nemluvě o autonomitě na stupni 5, která je i dle tvůrců současných autonomních vozidel (Audi A7 „Jack“) hodně daleko. Renault není NASA a Symbioz není Mezinárodní vesmírná stanice (ISS), ba ani dnes již nelétající raketoplán (Space shuttle). Myslet si, že někdo takovou techniku nabídne běžným lidem už za 13 let, je skoro utopií. Symbioz mi tak nejvíce připomíná sci-fi seriály a kosmickou loď Enterprise. Jen „plující“ na planetě Zemi.

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Edenred: Malé firmy objevují důležitost stravenek a dalších benefitů Edenred: Malé firmy objevují důležitost stravenek a dalších benefitů

Čím dál tím více malých firem pořizuje podle údajů…

Bulharský premiér nařídil prověření prodeje majetku firmy ČEZ Bulharský premiér nařídil prověření prodeje majetku firmy ČEZ

Bulharský premiér Bojko Borisov nařídil o víkendu úřadům,…

Trendem v architektuře je luxusní studentské bydlení, říká architekt Martin Berry Trendem v architektuře je luxusní studentské bydlení, říká architekt Martin Berry

Dostupnost a kvalita městského bydlení se stává jedním z…

Rozjeli válku miliardářů. Kdo je Marek Čmejla a Jiří Diviš? Rozjeli válku miliardářů. Kdo je Marek Čmejla a Jiří Diviš?

Miliardáři Marek Čmejla a Jiří Diviš minulý týden…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kolem republiky šrotem za 3 tisíce? Těchto pět nadšenců právě odstartovalo Kolem republiky šrotem za 3 tisíce? Těchto pět nadšenců právě odstartovalo

Jako hledání hranic automobilového nepohodlí se dá…

Test ojetiny Alfa Romeo 159: Odolnou Italku pořídíte za 80 tisíc! Test ojetiny Alfa Romeo 159: Odolnou Italku pořídíte za 80 tisíc!

Krásná, kvalitnější, ale také velmi těžká… Tak by se dalo…

 





 
Nadměrný kouř z výfuku: Poznáte závadu motoru podle jeho barvy?

Nadměrný kouř z výfuku: Poznáte závadu motoru podle jeho barvy?

Včera

Pokud motor auta nadměrně kouří, určitě se nejedná o normální stav. Příčin může být celá řada, přičemž leccos může napovědět už pouhá barva dýmu. Ta může být od černé, přes modrou až po bílou. Víte co může signalizovat?




Blesk.cz

Seznam ruší Pošťáka. Jednoduchý e-mailový klient ztratil význam

Seznam ruší Pošťáka. Jednoduchý e-mailový klient…

Seznam ke 30. březnu 2018 zcela ukončí provoz aplikace Pošťák pro Windows. Jedná se o již trochu zapomenutou…

České hry prorážejí do světa, učí se i na vysokých školách. Vývojáři chtějí podporu státu

České hry prorážejí do světa, učí se i na vysokých…

Mimořádný zájem o českou videohru z období před husitskými válkami Kingdome Come: Deliverance, která vzbudila…

 

iSport.cz

Jak Ledecká zbláznila svět: tiskovka naruby i v brýlích či výraz za milion

Jak Ledecká zbláznila svět: tiskovka naruby i v…

Až Janek Ledecký složí své dceři slíbenou písničku, bude mít skladba potenciál stát se světovým hitem.…

Přijďte přivítat Ester Ledeckou na Staromák s lyžařskými brýlemi

Přijďte přivítat Ester Ledeckou na Staromák s…

Staroměstské náměstí v Praze se v pondělí odpoledne stane centrem českého sportu. Ester Ledecká a další…

 

Reflex.cz

Proč se mocní muži sápou po ženách? Protože soudí, že přece mohou

Proč se mocní muži sápou po ženách? Protože soudí,…

Mocní a bohatí se nejen dopouštějí řady sexuálních deliktů, ale navíc se zdá, že upřímně věří, že na to mají…

OSR vyhráli v ledním hokeji, trenérovi vzápětí volal sám velký Vladimir

OSR vyhráli v ledním hokeji, trenérovi vzápětí volal…

Ruští hokejisté vyhráli olympijský turnaj v Pchjongčchangu, ve finále porazili Německo po dramatické bitvě 4:3 v…